Képeslap, meghívó küldése egy barátnak.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi boldogságóra témája a társas kapcsolatok volt. Először arról beszéltünk, hogy miért fontos, fontos-e számunkra a társaság, a barátok és a család. Megállapítottuk, hogy társas kapcsolatokra és támogatásra van szükségünk, ahhoz, hogy élhessünk, hogy testileg és lelkileg is egészségesek lehessünk. Az is megfogalmazódott bennünk, hogy az életünk minőségét is erősen befolyásolja a kapcsolataink minősége, és ebben az esetben is fontos erőforrásnak számítanak az emberi kapcsolataink. Mindenki elkészítette a saját kapcsolati hálóját. Zárásként, a 2/B csoport tanulói, kerestek az interneten idézeteket a barátságról, társas kapcsolatról és ráírták a saját kapcsolati hálójukra.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Egy régebbi játékot alkalmaztunk megbeszélés céljára: meleg zuhany.
Minden tanuló beleülhetett a forgós székbe, s elmondtuk Neki, miért örülünk, hogy osztályunkba jár, s Ő is elmondta, miért boldog itt. Közben kézműveskedtünk a havi program sablonját „keltettük életre”.
Sajnos a kézműves munkákat nem fotóztam le, de tudom, hogy a Gyerekek átadták annak, aki számukra kedves Osztálytárs vagy Rokon.
A társas kapcsolatok ápolása témára a hála zenéjével hangolódtunk. A süni irigy lesz mese meghallgatása után beszélgettünk a helyes viselkedésről, arról, hogyan kell jó barátnak lenni. Labda gurításával elmondhatták egymásnak, hogy mit szeretnek a másikban. A gyerekek lerajzolhatták magukat a barátaikkal, amit elhelyeztünk a folyosón és együtt örülhettünk a munkákba.
A társas kapcsolatok ápolását a gyerekekkel, a Szutyejev: A gomba alatt című mese elbábozásával mélyítettem el. A mese végén barátságot kötött állatok megölelték egymást, így mi is ölelőkörrel zártuk a napot, ezáltal az érzelmi intelligenciájukat is fejlesztettem. A meghitt hangulatot, a Hahó Együttes- Barátság című zenéjével tartottam fent.
A társas kapcsolatok témakör tervezése során egyértelmű volt a számomra, hogy óvodánk másik csoportjával együtt fogunk tevékenykedni és játszani. Melyik másik téma ad erre ennél több lehetőséget? Ennek tükrében kolléganőmet megkeresvén elmondtam neki a terveimet, ötleteimet a téma feldolgozását illetően. Személyisége azonos az enyémmel, ezért könnyen egymásra hangolódtunk, ami úgy gondolom a siker egyik kulcsa volt.
A foglalkozásunkat az előző napon már megalapoztuk, érzelmileg ráhangoltuk a gyermekeket. Egy üdvözlő lapot készítettünk, mely elejére szívecskét színeztek. A szív több, apró szívből állt, mely jelképezte azt, hogy a saját szívünkbe több jó ember is belefér. A képeslap hátuljára egy kedves idézetet ragasztottam a barátságról, valamint egy köszönetüzenetet.
A foglalkozás reggelén pár kisgyermekkel meghívót adtunk át óvodánk másik két csoportjának, melyben az állt, hogy szeretettel várjuk őket 10:30 – kor egy közös táncra az udvaron. Minden gyermek nagy lelkesedéssel fogadta az invitálásunkat.
Tízórai után termet rendeztünk, majd a Bogyó és Babóca csoporttal közösen kezdődhetett a móka. A foglalkozást közös relaxációval indítottuk. A különböző testrészeinket bemelegítettük, közben jókat nevettünk, hiszen arcot fújtunk, törpékké és óriásokká változtunk, mind ezt a varázspálca szerinti kérés alapján. Mivel nagy hangsúlyt fektetünk a hagyományőrzésre és hagyományápolásra, ezért adott volt, hogy a Márton napot és a Boldogságórát fogjuk ötvözni. A gyerekeket elvarázsoltam kislibákká. Az „Egyél libám egyél már” és a „Száz liba egy sorban” kezdetű dalokra ritmikusan lépdeltünk, táncoltunk, totyogtunk. A közös tánc megalapozta jó
kedvünket. A fő tevékenységünk a „Hatan vannak a mi ludaink” című dal énekes eljátszása volt. A csoportommal már a korábbi időszakban játszottuk, de akkor csak három libát tudtunk választani, hiszen a létszámunk ennyit „engedélyezett”. Megbeszéltük, hogy milyen jó, hogy közösen játszunk a másik csoporttal, hiszen a dal szerint három fekete és három szürke liba van, és most lehetőségünk van szám szerint ennyi ludat középre állítani. Mivel ez egy párválasztós játék, ezért felhívtuk a gyermekek figyelmét, hogy olyat válasszanak, aki még nem volt és a másik csoportba jár. A gyermekek empatikusak voltak és mindig olyat választottak, akinek még nem volt lehetősége középen eljátszani a szerepet.
A tevékenységünk koronázásaképp átadtuk egymásnak az általunk készített szeretet lapokat és egy öleléssel köszöntük meg az együtt játszást. Az ajándék átadása során a hónap dalát kapcsoltam be a gyermekeknek, akiknek már ismerős volt Bagdi Bella boldogságról szóló dala, hiszen a héten többször is hallgattuk. Gyermeki kérésnek eleget téve együtt, közösen elénekeltük a Boldog vagyok dalt, majd egy szeretet öleléssel és simogatással zártuk a benti tevékenységet.
A fél tizenegy is hamar elérkezett, ezért átöltöztünk és a többi csoporttal gyorsan táncra perdültünk a „Ramsamsam” dalra. A nagyobb gyerekek segítették a kisebbeket, vigyáztak rájuk. Megható volt látni, hogy egy Boldogság foglalkozást követően mennyivel empatikusabbak és érzékenyebbek a gyermekek, mint más alkalmakkor.
Készítettünk videót a napunkról, melynek a linkjét itt tudom csatolni:
A foglalkozást a „Lusta nyolcas” gyakorlattal indítottuk, majd megbeszéltük a táblán lévő emojik alapján, hogy kinek milyen az aktuális hangulata. Irányított kérdésekkel eljutottunk ahhoz, hogy kivel osztják meg a gyerekek örömüket, bánatukat, milyen fajta kapcsolataik vannak. Beszéltünk ezek fontosságáról, értékességéről, a törődésről és a szeretetről. A barátság témájára helyeződött a hangsúly. Ezután elolvastuk a „Lecke barátságból” című mesét, melynek megbeszélése közben további tulajdonságokat gyűjtöttünk a barátsággal kapcsolatban. A gyerekek különböző szókártyákat kaptak, melyeken pozitív és negatív tulajdonságok szerepeltek az igazi barátság szempontjából. Egyesével vitték a táblához, és helyezték el a megfelelő csoportba.
Ezt követően készítettünk papírszívekből barátságvirágokat: mindenki ráírt a szívecskére egy tulajdonságot, ami neki a legfontosabb a barátságban. Ezekből rögtönöztünk egy leltárt, hogy az osztályban melyik tulajdonságot választották a legtöbben (kedves, jószívű, megbocsátó).
Felragasztottuk egy kartonra a barátságvirágokat, majd meghallgattuk a hónap dalát: Bagdy Bella: Jobb veled a világ.
November 13-án megtartottuk a 3. boldogságóránkat. A gyerekek, a folyosón kiragasztott szívecskékre írt idézetekből válogattak mielőtt bejöttek a terembe. A szívecskék két színben készültek és a hátsó oldalukra egy-egy betű volt írva. A betűkből a CSALÁD és a BARÁTSÁG szavakat lehetett kirakni. A szavak kapcsán kezdtünk beszélgetni a társas kapcsolatokról. Közben elmeséltem nekik a munkafüzetben található görög mesét és a Róka és a farkas című magyar népmeséket. A mesék kapcsán tovább beszélgettünk a barátságról. Meghallgattuk és megtanultuk a hónap dalát, s közben Jobb Veled a Világ szíveket és barátság könyvjelzőket készítettünk.
A társas kapcsolatok erősítése érdekében a nagy és a középső csoport ajtajára piktogramokat helyeztünk el, amit a reggeli bejövetelkor választhattak a gyerekek. Elmondható, hogy mindkét csoportban nagyon népszerű volt!
A két csoport részére közös filmezést szerveztem, annak érdekében, hogy a csoportok közötti baráti kapcsolatok megerősödjenek. A film is barátokról és barátságról szólt. Ez után zenés mozgásos játékokat játszottunk, melyben a párválasztásé volt a fő szerep. Ezek a programok alatt sok új barátság és élmény keletkezett.