Társas kapcsolatok ápolása, nemcsak emberek, hanem állatok szemszögéből is.
Állatmesék: szereplői emberi tulajdonságokkal felruházott állatok. Cselekedeteik, mindig tanulsággal szolgálnak.
Társas kapcsolatok ápolása
Az óra elején játszottunk egy úgy nevezett Bizalomkör című játékot. A gyerekek nagy kört alakítottak. Tulajdonságokat, kifejezéseket mondtam. Aki magára ismert, aki úgy gondolta rá jellemző dolgot mondtam, az előre lépett. Az önbizalom hiányos tanulók maradtam az egyre szűkülő körön kívül. Ezután mindenki rajzolt, színezett egy „önarcképet” és a képek segítségével alkottak egy kört. Közben folyamatosan Bagdi Bella dalait hallgattuk, énekeltük. Elhelyezték a saját képeiket egymást mellett, ki kinek a barátja, ki kire számíthat. Belső körbe rakták, akit jobban kell óvni, védeni, vigyázni rá.
Képeslap, meghívó küldése egy barátnak.
A novemberi boldogságóra témája a társas kapcsolatok volt. Először arról beszéltünk, hogy miért fontos, fontos-e számunkra a társaság, a barátok és a család. Megállapítottuk, hogy társas kapcsolatokra és támogatásra van szükségünk, ahhoz, hogy élhessünk, hogy testileg és lelkileg is egészségesek lehessünk. Az is megfogalmazódott bennünk, hogy az életünk minőségét is erősen befolyásolja a kapcsolataink minősége, és ebben az esetben is fontos erőforrásnak számítanak az emberi kapcsolataink. Mindenki elkészítette a saját kapcsolati hálóját. Zárásként, a 2/B csoport tanulói, kerestek az interneten idézeteket a barátságról, társas kapcsolatról és ráírták a saját kapcsolati hálójukra.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Egy régebbi játékot alkalmaztunk megbeszélés céljára: meleg zuhany.
Minden tanuló beleülhetett a forgós székbe, s elmondtuk Neki, miért örülünk, hogy osztályunkba jár, s Ő is elmondta, miért boldog itt. Közben kézműveskedtünk a havi program sablonját „keltettük életre”.
Sajnos a kézműves munkákat nem fotóztam le, de tudom, hogy a Gyerekek átadták annak, aki számukra kedves Osztálytárs vagy Rokon.
A társas kapcsolatok ápolása témára a hála zenéjével hangolódtunk. A süni irigy lesz mese meghallgatása után beszélgettünk a helyes viselkedésről, arról, hogyan kell jó barátnak lenni. Labda gurításával elmondhatták egymásnak, hogy mit szeretnek a másikban. A gyerekek lerajzolhatták magukat a barátaikkal, amit elhelyeztünk a folyosón és együtt örülhettünk a munkákba.
A társas kapcsolatok ápolását a gyerekekkel, a Szutyejev: A gomba alatt című mese elbábozásával mélyítettem el. A mese végén barátságot kötött állatok megölelték egymást, így mi is ölelőkörrel zártuk a napot, ezáltal az érzelmi intelligenciájukat is fejlesztettem. A meghitt hangulatot, a Hahó Együttes- Barátság című zenéjével tartottam fent.
A társas kapcsolatok témakör tervezése során egyértelmű volt a számomra, hogy óvodánk másik csoportjával együtt fogunk tevékenykedni és játszani. Melyik másik téma ad erre ennél több lehetőséget? Ennek tükrében kolléganőmet megkeresvén elmondtam neki a terveimet, ötleteimet a téma feldolgozását illetően. Személyisége azonos az enyémmel, ezért könnyen egymásra hangolódtunk, ami úgy gondolom a siker egyik kulcsa volt.
A foglalkozásunkat az előző napon már megalapoztuk, érzelmileg ráhangoltuk a gyermekeket. Egy üdvözlő lapot készítettünk, mely elejére szívecskét színeztek. A szív több, apró szívből állt, mely jelképezte azt, hogy a saját szívünkbe több jó ember is belefér. A képeslap hátuljára egy kedves idézetet ragasztottam a barátságról, valamint egy köszönetüzenetet.
A foglalkozás reggelén pár kisgyermekkel meghívót adtunk át óvodánk másik két csoportjának, melyben az állt, hogy szeretettel várjuk őket 10:30 – kor egy közös táncra az udvaron. Minden gyermek nagy lelkesedéssel fogadta az invitálásunkat.
Tízórai után termet rendeztünk, majd a Bogyó és Babóca csoporttal közösen kezdődhetett a móka. A foglalkozást közös relaxációval indítottuk. A különböző testrészeinket bemelegítettük, közben jókat nevettünk, hiszen arcot fújtunk, törpékké és óriásokká változtunk, mind ezt a varázspálca szerinti kérés alapján. Mivel nagy hangsúlyt fektetünk a hagyományőrzésre és hagyományápolásra, ezért adott volt, hogy a Márton napot és a Boldogságórát fogjuk ötvözni. A gyerekeket elvarázsoltam kislibákká. Az „Egyél libám egyél már” és a „Száz liba egy sorban” kezdetű dalokra ritmikusan lépdeltünk, táncoltunk, totyogtunk. A közös tánc megalapozta jó
kedvünket. A fő tevékenységünk a „Hatan vannak a mi ludaink” című dal énekes eljátszása volt. A csoportommal már a korábbi időszakban játszottuk, de akkor csak három libát tudtunk választani, hiszen a létszámunk ennyit „engedélyezett”. Megbeszéltük, hogy milyen jó, hogy közösen játszunk a másik csoporttal, hiszen a dal szerint három fekete és három szürke liba van, és most lehetőségünk van szám szerint ennyi ludat középre állítani. Mivel ez egy párválasztós játék, ezért felhívtuk a gyermekek figyelmét, hogy olyat válasszanak, aki még nem volt és a másik csoportba jár. A gyermekek empatikusak voltak és mindig olyat választottak, akinek még nem volt lehetősége középen eljátszani a szerepet.
A tevékenységünk koronázásaképp átadtuk egymásnak az általunk készített szeretet lapokat és egy öleléssel köszöntük meg az együtt játszást. Az ajándék átadása során a hónap dalát kapcsoltam be a gyermekeknek, akiknek már ismerős volt Bagdi Bella boldogságról szóló dala, hiszen a héten többször is hallgattuk. Gyermeki kérésnek eleget téve együtt, közösen elénekeltük a Boldog vagyok dalt, majd egy szeretet öleléssel és simogatással zártuk a benti tevékenységet.
A fél tizenegy is hamar elérkezett, ezért átöltöztünk és a többi csoporttal gyorsan táncra perdültünk a „Ramsamsam” dalra. A nagyobb gyerekek segítették a kisebbeket, vigyáztak rájuk. Megható volt látni, hogy egy Boldogság foglalkozást követően mennyivel empatikusabbak és érzékenyebbek a gyermekek, mint más alkalmakkor.
Készítettünk videót a napunkról, melynek a linkjét itt tudom csatolni:
A foglalkozást a „Lusta nyolcas” gyakorlattal indítottuk, majd megbeszéltük a táblán lévő emojik alapján, hogy kinek milyen az aktuális hangulata. Irányított kérdésekkel eljutottunk ahhoz, hogy kivel osztják meg a gyerekek örömüket, bánatukat, milyen fajta kapcsolataik vannak. Beszéltünk ezek fontosságáról, értékességéről, a törődésről és a szeretetről. A barátság témájára helyeződött a hangsúly. Ezután elolvastuk a „Lecke barátságból” című mesét, melynek megbeszélése közben további tulajdonságokat gyűjtöttünk a barátsággal kapcsolatban. A gyerekek különböző szókártyákat kaptak, melyeken pozitív és negatív tulajdonságok szerepeltek az igazi barátság szempontjából. Egyesével vitték a táblához, és helyezték el a megfelelő csoportba.
Ezt követően készítettünk papírszívekből barátságvirágokat: mindenki ráírt a szívecskére egy tulajdonságot, ami neki a legfontosabb a barátságban. Ezekből rögtönöztünk egy leltárt, hogy az osztályban melyik tulajdonságot választották a legtöbben (kedves, jószívű, megbocsátó).
Felragasztottuk egy kartonra a barátságvirágokat, majd meghallgattuk a hónap dalát: Bagdy Bella: Jobb veled a világ.