
Társas kapcsolatok ápolása


Markazi Várvölgye Általános Iskola
Harmadikosaim nagyon szeretik és várják a hétkezdő boldogságórákat. Igyekeztünk 15 fontos tulajdonságot összegyűjteni. Így mindenki a számára legfontosabbat rajzolta le, majd közösen megalkottuk a tablót.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
A téma közel állt a gyerekekhez. Nagyon bölcs dolgokat említettek, s pontosan megfogalmazták, hogy mi kell ahhoz, hogy egy barátság működőképes legyen. A belső tulajdonságokhoz állatokat rendeltünk, melyekből néhányat állatsablon segítségével lerajzoltak a gyerekek.
Mi az oktatási segédanyagban levő gyakorlatokat igyekeztünk elvégezni és mivel a társas kapcsolatok volt a havi tematika, ezért a barátságról beszéltünk.
Mindenki külön beszélt a számára fontos emberről, barátról, mindehhez pedig pozitív érzelmeket próbáltunk fűzni : pl. szeretet, bizalom, őszinteség stb.
Zárógyakorlatként elvégeztük a pókháló gyakorlatot, ami egyfajta szociometriai tényezőként is értelmezhető volt számunkra, ugyanis a csoporton belüli társas kapcsolatokra is fényt derített, azonban mégiscsak együtt voltunk.
A mi csoportunk is volt Bella koncertjén, ami egy igazi meglepetés és élmény volt, azóta is egyre többet hallgatjuk a „Pozitív gyerek vagyok” című dalt, néha magunkban is dúdolva pl. szüneten.
Köszönjük Bella !
Speciális Általános Iskola, Sepsiszentgyörgy
Több alkalommal is beszéltünk a társas kapcsolatok jelentőségéről, de, ami leginkább domináns volt az a barátság fogalma.
Beszéltünk a barátságról, a legjobb barát jellemzőiről, majd mindenki kiválasztotta az osztályból azt a társát, akivel a legjobban egyezik.
Ennek a hónapnak azonban a fénypontja a Bella koncertre való készülés majd az azon való részvétel volt.Szuper volt ottlenni együtt a Sepsi Arénában a a Pozitív gyerek vagyok dalt közösen énekelni.Köszönjük Bella !
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
Ötödikeseimmel ebben a hónapban csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz. Az első órán átbeszélgettük a barátság fontosságát osztályon belül és kívül. Meghallgattuk egymást, hogy ki milyen értékeket kap a barátjától, és milyent ad. Miközben beszélgettünk, a gyerekek elkészítették a saját hóemberüket tetszőlegesen kiszínezve, amit az utolsó osztályfőnöki órán (holnap) összerakunk girland alakba. Mindenki két hóembert készített, jelezve, hogy van jobbik énünk és van rosszabbik is, de a barátsághoz mindkettő hozzátartozik, hogy elfogadjuk egymást.
Az állati erősségeknél, átgondolták a gyerekek, hogy ki milyen állat szeretne lenni és mely tulajdonságokkal tud azonosulni. Képeket készítettek ehhez a feladathoz.
Nagyon várjuk a következő hónap új feladatait.
Szeretettel,
Judit néni
A novemberi hónapban a Lengyel Laura Óvoda Pillangó csoportja is aktívan részt vett a boldogságórákban.
Ez alkalommal a gyerekek figyelmét arra irányítottuk, hogy ők is a társas kapcsolatok felelős szereplői, így többféle kapcsolatrendszer működését körbejártuk és beszélgettünk a barátság és a családi kapcsolatok fontosságáról, illetve boldogító erejéről.
Ez után a gyermekeknek lehetőségük volt elmondani, hogy kedvenc állatuk személyében milyen erősségeket vélnek felfedezni és ezek közül melyek azok a tulajdonságok, amelyek pozitívan segítenek a harmonikus emberi kapcsolatok kialakításában, fenntartásában s a problémák megoldásában.
A beszélgetést követően mindenki – még a csoport legkisebb tagjai is,- az általuk választott állatot színezte ki, mialatt többször meghallgattuk a hónap dalát, majd örömmel mutatták meg az állatokat egy közös kép erejéig. 🙂
Foglalkozásunkat relaxációval kezdtük, melyhez a csoportszobában lekapcsoltuk a villanyokat, csak a gyertya fénye világított nekünk. Csoportunk összetételéből adódóan – zömében kiscsoportos korú gyermekek – ezek is segítik a lelki ráhangolódást.
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” gyakorlattal indultunk, amit folytattunk a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom” gyakorlattal.
Majd körbe ültünk a szőnyegen, s elindítottam a „szeretetkört”, melynek lényege, hogy a kisgyermek megöleli a mellette jobbra ülőt, s így megy a kör tovább. Ez a „Kis barátom, hogy vagy?” gyakorlatnak az előzménye, ahol a pici, három éves gyermek az öleléssel képes olyan érzelmeket közvetíteni, amit néha szavakkal nem tud kifejezni.
A téma feldolgozásához a mesét választottam, mert az állatmeséket nagyon szeretik életkorukból adódóan.
Csengettyűszóval kezdtük a foglalkozást, majd következett a Tavaszi ébresztő című
mese.
Gyermekeink örömmel hallgatták a mesét, nagyon tetszett nekik a történet. „Ez jó
volt!” – mondta egy kislány, akihez csatlakozott több kispajtás.
A mese után elképzeltük milyen lehet egy sötét barlangban, s nagyon okos gondolatokat fogalmaztak meg nagyobb ovisaink.
Majd asztalokhoz ültünk, s elkészítettük a csoportunk Barátságláncát. A kiszínezett emberfigurákat egy kartonra ragasztottuk, s közepére helyeztük a barátság jelét. Szívesen nézegetik napjában többször, hogy ki mellett állnak a körben.
A foglalkozást megelőzően a délelőtti játékidőben állatkertet építettünk a gyermekekkel fakockákból, műanyag állatokkal. Egy hatalmas építmény lett a szőnyegen, melyre minden kisgyermek nagyon vigyázott, óvatosan közlekedett el mellette. Megbeszéltük milyen állatok élhetnek együtt (békében). Külön ketreceket, karámokat, medencét építettünk az együtt élő állatoknak.
Közös énekléssel zártuk ezt a tartalmas foglalkozást.
Nagyon szeretjük ezeket a témákat, melyek nemcsak egy foglalkozásra korlátozódnak, hanem a hónap feladatait több alkalommal is megtartjuk.