
Társas kapcsolatok ápolása


Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
A havi téma közel állt a gyermekekhez, sokat beszélgettek róla az óvó nénikkel. A társas kapcsolatok jelentésének értelmezése közben a következő válaszok érkeztek a gyerekektől:
– társas játék, lehet együtt játszani
– beszélgetés, és mutatták is példaként, ahogy a szőnyegen körben szoktak ülni
– együtt rajzolni és színezni – ezt a lányok mondták
– anyának segíteni
– együtt próbálni, együtt táncolni, együtt készülni az ünnepi alkalmakra
Az óvó néni kérdésére, miszerint a társas kapcsolat csak jó lehet-e? – erre a gyermekek többsége rögtön igennel válaszolt, de volt aki elmondta, hogy otthon ha veszekednek a felnőttek, de utána kibékülnek.
Azt is említették, hogy előfordul, hogy amikor játszanak együtt, akkor összevesznek – erre is érkezett reakció: el kell kérni a játékot, és akkor nem lesz veszekedés.
Óvó néni megkérdezte, hogy ha új kispajtás érkezik, akkor hogyan fogadjuk? Mondták, hogy először bemutatkozni, erre az óvó néni rávezetésével megbeszélték, hogy először köszönni, aztán jöttek a gyermekek részéről a gondolatok: körbevezetni, megismerkedni, játszani vele.
Egy szituációs játékot beszéltek meg ennek kapcsán, ami egyben a havi választott feladat is volt. Erről készült a némi próbát követően a videónk is, mely bemutatja az új kislány első pár napját, és a fokozatos beszokást, barátkozást, elfogadást, a pozitív társas kapcsolatok kialakítását, építését.
A helyzetgyakorlatot könnyen megértették, javaslataikkal segítették a kisfilm megszületését. A csoporton tényleg látszik, hogy tudják, értik, és érzik a társas kapcsolatok fontosságát és lényegét. Jobb velük a világ! A felnőtteknek pedig követendő példa a gyermeki elfogadás, hozzáállás és szociális érzékenység, amit tanúsítanak egymás iránt.Boldog vagyok, hogy ilyen óvodásaink vannak!
Csoportunkban van egy beteg gyerek. Többiek nagy szeretettel figyelnek rá segítik támogatják, társuknak fogadták.
Az Aszalói Göőz József Általános Iskola felső tagozatos tanulószobai csoportja nagy lelkesedéssel készítette a Társas kapcsolatokat ábrázoló tablót. Egy házat képzeltek el a gyermekek, ahol mindenki együtt játszik, tevékenykedik.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Nagyon jó hangulatban telt az óra, elmondták milyen tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy az emberi kapcsolatok jól működjenek. A gyerekek elmesélték milyen emberi tulajdonságokat jelképez egy-egy állat. Mindenki választott magának egy állatot, lerajzolta és mellé írta, hogy milyen tulajdonságokért választotta.
Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola
Novemberben is 2 boldogságórát tartottunk a gimnázium II. évfolyamában. Az óra elején párban dolgozva „sziámi ikrekké váltak“ (eljátszották, hogy össze vannak nőve) a diákok, és így kellett valamilyen mutatványt bemutatniuk. Utána a „Dolgozz a házadon“ elnevezésű feladatot csinálták meg egyénenként, mellyel kapcsolatban egy közös beszélgetést is beterveztünk, de az osztály nagy része túl személyesnek ítélték meg a feladatot és nem szívesen beszéltek róla, így csak azok osztották meg velünk a gondolatait aki szerette volna. A második órán mindenki kapott egy-egy idézetet társas kapcsolatok témában, s ezekről beszélgettünk. Nagyon érett gondolataik és meglátásaik voltak a diákoknak.