
Társas kapcsolatok ápolása


Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
A gyerekek szerettek volna ebben a hónapban egy új feladattípust kipróbálni, így esett a választásuk a barátkereső apróhirdetések írására. Mindenkinek volt javaslata, hogy milyen rajzfilm, illetve mesehősöket válasszanak. Beszélgetések, rajzos feladatok után szavazással döntötték el, ki legyen az öt páros. A havi témakör feldolgozása sok boldog pillanatot szerzett mindannyiunknak. A sikeres pályázat után kapott ajándékok segítik a munkánkat. A hónap dalát már az elmúlt tanévből ismerik a gyerekek, így azon túl Bella ajándék CD-jéről is mindig szívesen tanulnak új dalokat. 🙂
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Vécsey Károly Tagintézménye
Ezzel a témával két órán foglalkoztunk. Először a mesét dolgoztuk fel, megbeszéltük mit jelent a barátság, és milyen egy jó barát. Majd csoportokban „barátságfát” rajzoltak a diákok. A következő órán készítették el az állati erősségeket megmutató plakátot. Mindkét óra nagyon tetszett nekik, én pedig boldog voltam, mert láttam milyen ügyesen, egymásra odafigyelve, együttműködve oldották meg a feladatokat.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
November hónap témája, a társas kapcsolatok ápolása minden életkorban aktuális téma, de különösen így kamaszkor tájékán, 7. évfolyamon nap, mint nap szóba kerül, s kell is, hogy mindig figyelmet szenteljünk rá. A korábbi években is voltak és a mai napig is adódnak olyan konfliktushelyzetek, melyek megfelelő feloldása, megoldása meghatározó jelentőségű az osztályközösség és a gyerekek egymás közötti kapcsolatainak alakulása szempontjából. A gyerekek és én is fontosnak tarjuk ezek megbeszélését az osztályban.
A téma földolgozásával két órán is foglalkoztunk. Az elsőn egy Bagdy Emőke ajánlotta „villámlazítás”, és a hónap dalának közös éneklése után hosszasan beszélgettünk az emberi kapcsolatok fontosságáról, a tanulók saját tapasztalatainak, élményeinek, emlékeinek felidézésével alátámasztva.
Egy lényeges következtetés levonása után –miszerint „az emberi kapcsolataink akkor működnek jól, ha azokat a másik féllel kölcsönösen ápoljuk”, – pozitív emberi tulajdonságokat gyűjtöttünk a témához kapcsolódóan. A gyűjtött erényeket egy kedves, humoros „Állati erősségek” tabló készítésével összegeztük.
Az óra után a gyerekek a barátság, „állati jó” tulajdonságok gondolatmenet folytatásaként apróhirdetéseket írtak mesebeli, filmbeli hősök nevében.
A következő órán kisfilmet készítettünk, melynek címe: „Barátkozz!”, és egy új diák osztályba érkezését, és beilleszkedésének igen nehéz folyamatát mutatja be.
Jó volt látni, hogy milyen jól tudtak azonosulni a gyerekek az általuk választott szerepekkel, és mennyi pozitív, spontán előhívható sémával, mintával rendelkeznek a kapcsolatteremtés, kapcsolatok ápolása, együttérzés terén az adott szerepben.
A film két változatban is feltöltésre került. Az egyik változat az osztályunk egyik ügyes diákjának, Balázs Szabolcsnak az önálló munkája.
A videók linkjei:
1. Piroska és a farkas
Nagymama:
– Keresem azt a piros ruhás, piros cipős, piros szalagos kedves kislányt, akit nagyon vártam ma, de sajnos nem érkezett meg. Kérlek, hozz magaddal egy kis kalácsot és gyümölcsöt a kis kosaradba, olyan gyengének érzem ma magam!
Válasz: Piroska:
– Biztos rám gondoltál nagymama, hiszen már napok óta meg akartalak látogatni. Ne aggódj, nemsokára indulok hozzád!
2. A kiskakas gyémánt félkrajcárja
Kiskakas:
– Szeretném megtalálni a gazdasszonyomat! Olyan jó lenne, ha hazajönne, mert most már gazdagok vagyunk! Egy egész kincsesláda pénzt hoztam neki!
Válasz: Gazdasszony:
– Vége a szegénységünknek! Drága kiskakasom! Én vagyok a legboldogabb gazdasszony az egész világon!
3. A három pillangó
– Keressük testvérkénket, akit sajnos a szakadó esőben elveszítettünk. Megtaláltuk kis házunk kulcsát, gyere haza, nagyon várunk!
Válasz:
– Testvérkéim! Nagyon hiányoztok nekem! Ígérem, amint a nap újra kisüt, örömmel repülök haza hozzátok!
4. Didergő király
Király:
– Keresem azt a kislányt, aki nem rég járt a palotámban. Szeretném, ha újra eljönne hozzám, mert olyan jó meleget árasztott kicsi szívével!
Válasz: Kislány:
– Sietek, ahogy tudok és viszek újra melegséget az otthonodba!
5. Mese a falánk tyúkocskáról
Tyúkanyó:
– Olyan finom cukros kalácsot sütöttem a kérésedre! Olyan jó lenne, ha itt lennél és együtt ehetnénk meg. Siess, nehogy jöjjön a kandúr macska!
Válasz: Tyúkocska:
– Köszönöm, hogy megsütötted nekem anya! Alig várom, hogy ehessek belőle!
SZTEKI Weöres Sándor Általános Iskola
Mi hetente egy órát szántunk a téma feldolgozására.
A rejtvény megfejtése-„szeretlek”- a kulcsszó a társas kapcsolatokban.
Összegyűjtöttük milyen tulajdonságai vannak egy jó barátnak. A mese elolvasása után összehasonlítottuk, vajon igaz barát módjára cselekedtek-e az állat szereplők.
Nagyon tetszett a nyelvtörő a gyerekeknek. A távíró oszlop is nagy sikert aratott.
Szituációban eljátszottuk a Viszonozd a figyelmességet!
Megelevenítettük a szoborparkot. Páros feladatként osztották meg velünk .
A mese feldolgozása után megbeszéltük azt is, hogy ki melyik állat bőrébe bújna szívesen. Összegyűjtöttük azokat a fontos dolgokat, ami szerintük a társas kapcsolatok „legfontosabbja.” Ezek: a szeretet, társas lét és az egymás segítése.
A gyerekkártyákon szereplő társas helyzetekből a legtöbben a családot választották, mert ott szeretetben, biztonságban érzik magukat.
Egyre jobban belejövünk az óra eleji relaxációba és az óra végi meditációba.
Rajzainkban ábrázoltuk a társas kapcsolatainkban legfontosabb tulajdonságokat jelképező állatokat. Pl: Kutya-hűséges, barátságos stb.
Szerencsi Szakképzési Centrum - Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma
Ebben a hónapban a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. A rajzos feladatot egy kissé alternatív formában oldottuk meg.
Maszkokat és arcfestéseket készítettünk abból a célból, hogy az előtte meghatározott állati erősségeket szerepjáték formájában alkalmazzuk is. Kitalált szituációkban a viselt álarc, előtte megbeszélt pozitív tulajdonságait kellett alkalmazniuk.
A csapat korosztálya ellenére felettébb élvezte az arcfestéses programot, mint ahogy az a képeken is jól látszik. 🙂 Ennek én is örültem, ugyanis aggódtam, hogy ellenállásba ütközök majd e téren. De szerencsére épp az ellenkezője történt. A végén épphogy elég volt az arcfestékünk. 🙂
Kosárkó Györgyi
Ez a téma számomra nagyon érdekesnek bizonyult, de a gyerekeknek nehezen volt megfogható. Tulajdonságokat tudtak gyűjteni az állatokról, de nehezen tudták azokat összeegyeztetni az emberi tulajdonságokkal.
A plakát elkészült, de nem voltak ez alkalommal annyira lelkesek, mint máskor.