A téma címe: Plakát
Óravázlat – 30/7. Boldogságóra, A társas kapcsolatok ápolása 3/1.
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták. A tanulók egymást jól ismerő csoportot alkotnak.
Feladat: Készítsen a csoport plakátot tetszőleges technikával „Vigyázzunk egymásra” címmel, mely az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet.
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a jó minőségű társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: 2 db A3-as lap, 2 db A4-es lap, digitális kamera, nyomtató, ceruza, színes szövegkiemelő (zöld)
Helyszín és időtartam: mozgásos relaxáció a csoport egyik hálójában, s az óra többi része a csoport tanulószobájában, az egyik asztalt középre helyezve és körbe ülve – 45 perc.
1. (10 perc) Tanári narráció: Tudjátok-e, mi az, hogy társas kapcsolat? Mindenféle családi, munkahelyi és iskolai emberi kapcsolat társas kapcsolat. Az ember társas lény. Nem tud más emberek nélkül élni, létezni. Tegye fel a kezét, aki boldognak érezné magát, ha senkivel sem találkozhatna, beszélgethetne? Természetesen az embereknek időnként gondjaik is vannak egymással, de mivel társas lény az ember, akkor boldog, ha jók a társas kapcsolatai. Egészségesebbek és boldogabbak azok az emberek, akiknek jók a társas kapcsolatai. (Szándékos tartalomismétlés.) Az ilyen emberek tovább is élnek. A jó társas kapcsolatokhoz ki kell fejeznünk a másik iránt hálánkat. A jó társas kapcsolatokhoz optimistának kell lennünk, vagyis észre kell vennünk a másikban a jót. A társas kapcsolatok lényege, hogy bízzunk egymásban és kölcsönösen segítsük, támogassuk egymást. Figyelemmegtartó kérdések: Szóval ki tudja megmondani, hogy mik is azok a társas kapcsolatok? Ki tud (még) példát mondani a társas kapcsolatokra? XY anyukája és apukája házasok. Mondhatjuk-e, hogy az egy társas kapcsolat? Bizony, mondhatjuk. Ez a legfelelősségteljesebb társas kapcsolat. Kitérünk a szülő-gyerek kapcsolatra, és természetesen a barátságra is.
2. (5 perc) A feladat ismertetése: Akkor jó a kapcsolatunk egymással, ha vigyázunk is egymásra. Készítünk egy fényképet, s abból pedig egy plakátot, amelynek az a címe, hogy „Vigyázzunk egymásra!” Kinek van ötlete? Hogyan fejezhetnénk ki egy képpel azt, hogy – mi – vigyázunk egymásra? Az én ötletem annyi, hogy valaki megmenti a társát egy veszélyes helyzetből.
3. (10 perc) „Vigyázunk egymásra” fénykép készítése: Az előzetes ötlet szerint egy álló autó előtt a tanulók eljátsszák, hogy egyikőjük figyelmetlenül lép haladó jármű elé, de két társa időben visszarántja. Azonban egy másik ötlet valósult meg. Egy óvatlanul, állva hintázó tanuló kis híján kiesik a hintából, de két társa odaugrik és elkapja, mielőtt a baj bekövetkezne.
4. (20 perc) Plakátkészítés: A tanulók az asszisztens közreműködésével „Vigyázzunk egymásra!” feliratot ír a lapra körvonalas betűkkel, amelyeket aztán kitöltenek a szövegkiemelővel. Ezalatt kell szerkeszteni és nyomtatni az udvaron készült képet. Ezt aztán a tanulók vágják ki és ragasztják a lapra. A plakátkészítés során beszélgetés a plakát üzenetéről.