3/a-3/b
Én és……
Társas kapcsolatok ápolása
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Társas kapcsolatok
„Hiába fürösztöd önmagadban,
Csak másban moshatod meg arcodat.”
(József Attila)
„Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.”
(Arisztotelész)
Szükségünk van arra, hogy támogató és pozitív emberi kapcsolatokat tudjunk fenntartani és kialakítani. A tartós kapcsolatok kihatnak a szubjektív jóllétünkre. Egészségesebbnek és boldogabbnak érezzük magunkat, ha tudjuk, hogy van kire számítanunk. A másokhoz tartozás alapvető emberi szükséglet.
Fejezd ki nagyrabecsülésedet!
A gyerekek szembefordultak a padtársukkal:
Nagyra becsüllek azért, mert…
Barátságötös
Az én barátom legyen…
A tanulók megfogalmazták azt a számukra öt legfontosabb dolgot, amitől jó egy barátság.
Bizalomkör
Az osztálytársak szorosan egymás mellett állva kört alkottak. Egy tanuló becsukott szemmel a kör közepére állt, és lassan hátradőlt a mögötte álló társakra bízva magát, akik gyengéden elkapták és átbillentették a másik oldalra (harangozás).
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Vegyes életkorú csoportunkban szeptember óta nagy hangsúlyt fektetünk az új
kiscsoportosok befogadására, arra, hogy minél előbb barátokra találjanak.
A Barát-sál ötletet megvalósítva sikerült a kicsiket is bevonni a mókába, így igazi
csapatként mozgott együtt a csoport. Közben egymás jó tulajdonságait kiemelve
minden kisgyermek pozitív tulajdonságaira is fény derült. A nagyok ötleteket adtak a
kicsiknek egy-egy kedves gondolat megfogalmazása során.
Barátságfüzér elkészítése több napot vett igénybe. Minden gyermek saját
elképzelése szerint színezte ki emberalakját, majd a nagyok összeragasztották és a
szőnyegre letéve megcsodálták csoportunk sokszínűségét.
Több olyan tevékenységre is sor került novemberben, ami csapatmunkát követelt.
Pl.: a mindennapos mozgás során az „Add előre” játék vagy a „Páros fogó”.
A hónap játékai, együttes tevékenységei mélyítették a gyermekek közötti társas
kapcsolatokat és barátságokat.
A hónap során elvégzett feladatok:
November a társas kapcsolatok hónapja. Indításként felírtam a táblára nyomtatott betűkkel a BARÁTSÁG szót, erről kezdtünk el elmélkedni. Megbeszéltük, hogy barátságban lenni valakivel valami mélyebb, mint egyszerű ismerősként, osztálytársként együtt lenni vele. Az igaz-jó barát „nem terem minden bokorban”, hiszen annak alapját a kölcsönös megértés, bizalom, egymásra való odafigyelés, alázat, összetartás kell, hogy adja. Ennek alátámasztásához felkerült a szekrény oldalára az „ISKOLAI SZABÁLYOK” című tabló, ami kedvességre bíztat, tehát ne csúfolódjunk, kritizáljunk! Segítőkészségre bíztat, tehát támogassuk a rászorulókat mindenben! Türelemre tanít, vagyis legyünk megértőek a lassabban haladókkal, segítsük őket! Együttérzésre sarkall, vagyis figyeljünk azokra a társainkra, akiket magányosnak látunk, beszélgessünk velük, vonjuk be őket játékainkba. Az elméleti ismeretek még alaposabb megértéséhez megoldottuk az alsós kézikönyv 91. oldalán található, „A kör közepén állok” című feladatot. A fénymásolt koncentrikus körök közepébe az ÉN került, majd sorban kifelé haladva fontossági sorrendben a következőket írtuk: CSALÁD (apa, anya, testvérek, nagyszülők), ROKONSÁG (unokatestvérek, keresztszülők, nagynénik, nagybácsik…), BARÁTOK (osztálytársak, bizalmas társak), ISMERŐSÖK (gyerekek, felnőttek a tágabb környezetünkben). Plusz körként a gyerekek kérésére felkerültek a házi KISKEDVENCEK is, hiszen normál esetben ők is családtagnak számítanak.
A feladat folytatásaként a táblára felírt BARÁTSÁG szót BARÁTSÁG-SÁL feliratra bővítettem, majd megkérdeztem a gyerekektől, mi jut eszükbe az új fogalomról. Érdekes ötletek születtek: 1. Olyan sál, amire a barátok arcképe vagy neve kerül. 2. Olyan sál, amiből kettő egyforma van és a jó barátnők együtt viselik magukon. 3. Olyan sálak, amiket a barátok összekötnek az összetartozás jelképeként. 4. Olyan sál, ami a közös hobbik szimbólumait viseli. 5. Olyan hosszú sál, amit kettévágnak a barátok és külön-külön használják a „feles” darabokat. Ezeket a sálakat egy jelképes hullámos papírlapra el is készítették a gyerekek, a vidám hangulatról pedig Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dala gondoskodott közben, amit örömmel énekeltünk vele együtt. A barátság-sálat térben is megalkottuk hullahopp karika és ugrókötelek segítségével. Először derék magasságban, majd a fej fölé emelve is, hullahopp karikát fogtunk körben állva, amit közösen jobb irányba forgattak a gyerekek, közben minden forgatás előtt valami pozitív tulajdonságot mondtak a szomszédjuknak. Ez addig tartott, míg mindenki sorra nem került. Ez a játék az összetartozást bizonyította, vagyis a feladat csak akkor sikerülhetett, ha teljes mértékben egymásra figyeltek, együtt mozgatták a karikát, összehangolták a mozdulataikat. A gyakorlatot azzal nehezítettem, hogy egymáshoz kötött ugrókötelek helyettesítették a karikát, ami a lágysága miatt még nagyobb koncentrációt igényelt a csapattól.
Az összetartozás szimbólumaként a Márton napra készített libáinkat is egy nagy halmazba rendeztük a táblán, ezzel is a csapat tagjainak egymáshoz fűződő szoros kapcsolatát, jó viszonyát hangsúlyoztuk ki. Ugyanezt az üzenetet hordozták a csoportba rendezett és az ujjainkra felhelyezett, kis állatokat ábrázoló ujjbábok is, amiket technika órán készítettünk a 4. osztályosokkal.
Elkészítettük a BARÁTSÁG-ÖTÖS-t is, vagyis körbe rajzoltuk a kézfejünket és az ujjakba a számunkra legfontosabb, a jó csapatszellem kialakításához szükséges fogalmakat írtuk: megértés, törődés, türelem, szeretet, alázat.
A „Toll-módszer” is jó játéknak bizonyult, ennek kapcsán körbe álltunk, egy valaki a kezébe fogott egy tollat, majd odament bármelyik társához, akinek a toll átadása közben valami kedvességet mondott. A játék addig tartott, míg mindenki sorra nem került, tehát legalább egy dicséretet kapott.
A „Ki enged ki?” című játék is az együttműködésre hívta fel a figyelmet, hiszen a teremből kiküldött gyermek, miután visszatért, csak ott tudott kilépni a körláncból, ahol azt az előzetes megbeszélés alapján kiválasztott két szomszédos tanuló megengedte. Közben sem beszélni, sem mosolyogni nem lehetett, csak a tekintetek alapján tájékozódhatott a kiválasztott. Nagyon nagy élmény volt látni a gyerekek arcán és testtartásán is a koncentrációt, élvezték a közös gyakorlatot.
A Kicsikkel a november 8-i Dominó-nap alkalmából dominókígyót építettünk, amit boldogan döntöttek le a végén. Utána sablon alapján egyéni dominót készítettek, amire kedvük szerint rajzolhattak olyan motívumokat, amikről a barátság jutott az eszükbe. Nagyon örvendetes, hogy igaz barátként a házi kiskedvencek is felkerültek rajzként a dominókra, hiszen ők is úgy éreznek irántunk, ahogy mi őirántuk.
BARÁTSÁGFÜZÉR-t is készítettünk, ami abból állt, hogy mindenki a saját ízlése szerint színezett, dekorált nyomtatott emberalakokat, amiket a végén kör alakban összeillesztettünk, ezzel szimbolizáltuk a csoport összetartozását. (Az emberalak idén – karácsony felé közeledve – egy, a Shrek című filmből megismert mézeskalácsfigura, Mézi lett.) Sokat beszélgettünk a feladat kapcsán az emberi kapcsolatokról, az őket összekötő érzésekről, az egymásra való odafigyelés fontosságáról.
November 13-a a Kedvesség világnapja. Ebből az alkalomból olyan gesztusokat, mozdulatokat adtunk egymásnak körbe, amik a kedvesség kifejezésére alkalmasak (ölelés, kacsintás, légpuszi, tánc, kézpacsi, kézfogás, homlokérintés). A játék addig tartott, míg mindenki sorra nem került.
Novemberben is jól éreztük magunkat, értékeltük és élveztük egymás társaságát, egész hónapban a barátságot ünnepeltük.
A gyerekekkel már 2. éve gyártunk olyan tartalmakat az osztály életéről, amely újszerű, modern és tükrözi a köztünk lévő szoros kapcsolatot és összhangot. A feladat nagyon egyszerű volt! „Válasz valakit, aki számodra kedves és rajzold meg a kezére a szimbólumokat!”A tanító néni kezére is felkerült a szivecske és a mosolyvonal és ő az utolsó elem, aki kapocsként összefogja a közösséget! Szuper élmény volt végignézni, ahogy a szivecskék kirajzolódnak. Ilyen összetartó csapatot kívánok mindenkinek!
November hónapban a barátság fontosságával foglalkoztunk.
Milyen fontos, mennyire ismerjük a barátainkat.
Barátságtérképet készítettünk, vidám osztályképet fotóztak rólunk.