Az órát Bagdi Bella: Ha boldog vagy… kezdetű dalának meghallgatásával kezdtük. Ezután minden gyerek elmondhatta, hogy a dal hallgatása közben milyen érzései támadtak. Átbeszéltük az érzéseket ( kellemes-kellemetlen), majd a magány fogalmával foglalkoztunk. Mindezek után minden tanuló eldicsekedhetett hogy hol ( iskolában, otthon, kollégiumban stb.) hány és ha szerette volna elmondani ki vagy kik a barátai. A baráti kapcsolatok jellemzése után mindenki választhatott a sablonok közül kettőt, egyet amin önmagát és egy másikat amin a barátját jeleníthette meg. Az órát azzal fejeztük be, hogy a barátságfüzéreket bemutathatták a tanulók egymásnak.
Társas kapcsolatok ápolása
Szervezés:
Ráhangolás: Beszélgetés: Milyen egy jó barát? Mit tesz a barátjáért?
A téma kifejtése:
1. Játék: Barát-sál: egy körsál segítségével kört alkotunk, tovább adogatjuk azt, és kedves gondolatokat fogalmazunk meg egymásnak.
2. Játék: Kézfogó formák: hulla-hopp karikából és összeilleszthető szívószálakból mértani formákat alakítunk ki, kézenfogva azok köré állva, mi is ugyanolyan formájúak leszünk. Ha már jól ment, forma nélkül is alakítunk magunkból kört, tojás formát, összetekeredett kígyót, csigát, stb. A szomszédunknak átadunk egy kedves gondolatot, gesztust, vagy köszönetet.
Lezárás: Megbeszéljük kinek miben volt nehézsége, kitől, honnan érkezett a segítség.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Az embereket szeresd, ne a tárgyakat! Társas kapcsolatok ápolása
Foglakozás időpontja: 2024. 11. 12., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A Boldogságóra célja volt: kollégistáink ismerjék fel, hogy a társas kapcsolataink döntő hatással vannak személyiségfejlődésünkre, valamint nagy mértékben hozzájárulnak testi, lelki, szellemi jólétünkhöz!
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként megtekintettük és hallgattuk közösen Kowalsky meg a Vega nevű együttes: Amilyen hülye vagy, úgy szeretlek című számát.
Feladtuk volt, hogy kitalálják, a tanév során feldolgozandó témák közül, melyik témakörrel foglalkozunk az esti találkozásunkkor. Egy kis tanári rávezetéssel ráéreztek, hogy a társas kapcsolatok lesz a kérdéskör.
A következő feladatuk volt meghatározni, hogy mit gondolnak arról, miért fontosak kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?
Mindenki elmondhatta, számára miért fontosak kapcsolataink a boldogságunk szempontjából. Tartalmas, mély gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, miért vágyunk mások társaságára. Miért fokozza boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – feladatlapon dolgoztak a résztvevők. Öt állításról kellett eldönteniük, hogy mellyel, vagy melyekkel találkoztak már korábbi kapcsolataikban.
Utolsó feladatként még kitöltöttek egy tesztet, melyből megtudhatták, hogy mekkora a társas támogatottságuk.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó az esti találkozásunk.
Tartalmas válaszokat kaptam a feladatokkal kapcsolatban. Jó érzés volt hallani, ahogy megnyilvánultak a társas kapcsolataik lélektani hatásával összefüggésben. Ügyesen dolgoztak minden feladatban.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A novemberi témát, az ősz lezárásaként zártam. Reggel mikor kinéztem az ablakon havas volt a táj, így épp kapóra jött, hogy akkor elbúcsúztatjuk az őszt, a csoport Ősztündérével. Reggel leszedtük az őszi dekorációt, majd előkerül Csupaszív és Ősztündér. Motiválásként a szőnyegre tettem egy szívecskés széket, arra egy szívecskés párnát, melyen Csupaszív fogalt helyet! Bekapcsoltam Bagdy Bella – Ha boldog vagy, mutsd meg Mindenkinek c. dalát, melyre táncra perdültünk a gyermekekkel. Élvezték minden pillanatát, akibe egy csepp feszültség volt bármi miatt kikiabálta közben magából! 🙂 Majd B.A.: Tavaszi ébresztő c. meséje következett. Mese után beszélgettünk a barátságról. Körbe adtam Csupaszívet, és elmondhatták neki, kik a barátaik, majd a barátságfűzért is elkezdtük készíteni, melyet egy hatalmas Tulipánra applikáltunk, mivel itt minden gyermek tulipán csoportos. Még folytatás következik, hogy mindenki helyet kapjon a barátai mellett!
A November hónapja a Társas kapcsolatok hónapja. A boldogságfoglalkozáson egy plüssvadkacsát ölelgettünk meg, ami a saját hápogó hangján szólalt meg.
Relaxációnk az „Almát szedj, ügyesedj ,szőlőt szedj, ügyesedj” volt.
Majd a „Jól érzem magam” dalra vidáman táncoltunk, ugráltunk, nevettünk.
Ezekután meghallgattuk a Bogyó és Babóca -Barátság meséjét. Ezzel elkezdődött a a téma feldolgozása. Felelevenítettük a hónap meséjét az Erdei állatokról. beszélgettünk arról, hogy az ember társas lény, ahhoz hogy fejlődjünk szükségünk van a közösségre, társas kapcsolatokra.
Életünk nagy részét közösségben töltjük. A barátság oltalmaz bennünket a magánytól. Szükségünk egymásra, a pozitivitásra. A legfőbb eszköz ebben a SZERETET.
Majd átváltoztunk erdei állatokká és hangok nélkül, csak testmozgásokkal fejeztük ki, hogy melyik állattá változtunk.
A meleg fészek relaxáció játék következett. Párnákból meleg, puha fészkeket formáztunk, melyben lágy tollpihéket érezhettünk. Ellazultunk, megpihentünk, majd felébredve kerestük meg a madármamánkat.
Utána mindenki választott egy kisgyermeket, akivel szívesen lakna a fészekben. Minden kisgyermeket választottak és beköltöztek a saját fészekbe.
A foglalkozás végén barátságkarkötővel ajándékoztuk meg egymást.
Az órát a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dallal kezdtük. Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, hogyan tudjuk ápolni ezeket a kapcsolatainkat. Gyűjtöttünk és értelmeztünk barátságról szóló közmondásokat. Különböző szituációkban átgondoltuk, hogy az őket körülvevő emberek mennyire vannak közel vagy távoli viszonyba velük. Kivel milyen dolgaikat osztják meg.
A mai boldogságórán a gyerekekkel a barátságról beszélgettünk. Őszintén elmondták, miért fontos az emberek életében a barátság, a társas kapcsolat.
Tőlük idézek: „őszinte, nem szúr hátba, segít, a bajban, jobbító szándékkal elmondja a kritikát is, soha nem vagy egyedül, életed végéig tarthat”.
Ezután, elkészítettük a barátságfüzért és együtt is alkottunk egy élő barátság láncot.
Óvodai csoport
A „Késő ősz” témakört feldolgozva e hónapban folyamatosan gyűjtöttük, préseltük az őszi faleveleket. Foglalkozás előtt elkészítettem az „Ősz Manó” mintadarabot. Motivációként egy történetet meséltem arról, hogy a Manócskának nincsenek barátai. Egyedül érzi magát, ezért szomorkodik. Nagyon szeretné, ha lennének játszópajtásai. Beszélgettünk arról, hogy mennyivel jobb és örömtelibb, ha vannak társaink. Olyan családtagok/emberek/gyermekek, akikkel együtt jól érezzük magunkat. Elhatároztuk, hogy barátokat készítünk a Manónak.
Novemberben a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk.
Milyen társas kapcsolataink vannak?
Hányféle módon lehet azokat ápolni?
Miért kedveled a barátodat, milyen értékei vannak?
Sokat játszottunk, erősítve ezzel a csoportkohéziót. ( Kire gondolok? – tulajdonságok felsorolása, körjátékozás, hangszínük tudatos elváltoztatásával is felismerték egymást.)
Boldogságóra November: Társas kapcsolatok ápolása
„Nem jó az embernek egyedül lenni”
Ezzel a Bibliai igével indítottuk az órát, amely során megbeszéltük, mit is jelent ez a mondat. A gyerekek már az óra elején aktívak és beszédesek voltak. Szinte mindenki bekapcsolódott és hozzászólt a témához.
Megbeszéltük, hogy miért nem jó egyedül lenni, milyen érzést kelt bennünk, ha kirekesztenek bennünket egy közösségből, mit érezhetünk, milyen hatással van ez az életünkre.
HA ROSSZUL ÉRZEM MAGAM, NINCS AKIHEZ ODAFORDULJAK
NINCS AKIVEL MEGBESZÉLJEM A NEHEZSÉGEIMET, PROBLÉMÁIMAT
NINCS AKIVEL EGYÜTT SZOMORKODJAK, AKI OSZTOZIK FÁJDALMAMBAN
NINCS AKIVEL MEGOSSZAM AZ ÖRÖMEIMET
NINCS AKINEK ELMONDJAM A TITKAIMAT
Az óra következő szakaszában arról beszélgettünk miért jó, ha vannak barátaink?
Az interaktív táblán képek segítségével motiváltam a gyerekeket, ami arra is tökéletes eszköz volt, hogy mind jobban megnyíljanak, és megoszthatták az osztályközösséggel a pozitív és a negatív tapasztalataikat a társas kapcsolatokról.
„A MEGPRÓBÁLTATÁSOK IDEJÉN MUTATKOZIK MEG, KI TÖRŐDIK VELED IGAZÁN.”
A gyerekek elmondták gondolataikat a következő idézetről. Ki az őszinte, igaz barát, és ki az aki nem. Könnyen megnyíltak egymás előtt és előttem is ezzel a kérdéssel kapcsolatban is.
Ezt követően közösen elolvastunk egy ókori mesét a barátságról. Megbeszéltük a mese tanulságát. Ötleteket gyűjtöttünk a barátság építésére.
Az óra végén „barátságfüzért” készítettünk a gyerekekkel.