A téma bevezetéseként arról beszélgettünk, hogy milyen társas kapcsolatokat ismernek, aztán arra kértem őket, írják össze, hányféle kapcsolat fűzi őket a körülöttük lévő emberekhez. A kapcsolatok rangsorolásakor első helyre a család, másodikra (szorosan) a barátok kerültek.
A folytatásban előbb összeírták, kiket tartanak a barátaiknak, miért. Érdekes tapasztalat, hogy az internet révén szerzett ismerősök közül is milyen sok személyt tartanak barátnak, akár olyat is, akivel még soha nem találkoztak. Aki szerette volna, azt megoszthatta a többiekkel, hogy számára mit jelent a barátság.
Társas kapcsolatok ápolása
A havi foglalkozás alkalmával a társas kapcsolatokról beszéltünk. Családról, barátokról. Miért is fontos a család? Sok érdekes gondolatot hallhatunk a beszélgető kör során.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt már többször hallgattuk nagy kedvence a csoportnak. Önfeledten énekelnek.
Kisbarátom hogy vagy című kérdés napi rutinná vált. Sok ötletes választ gyűjtöttünk össze. A kevésbé aktív visszahúzódó gyermekek is szívesen részt vesznek ebben a játékban. Mesét bábokal adtam elő így még színesebbé téve.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Osztály:2.b
Tantárgy: drámaóra-boldogságóra
Téma: társas kapcsolatok ápolása
Fő didaktikai feladatok: ismeretek rendszerezése
Tantárgyi átjárhatóság: testnevelés, ének
Felhasznált források: Bagdi Bella, Prof. Dr.Bagdy Emőke, Dobrov Zita: Boldogságóra 6-10 éveseknek kézikönyv és munkafüzet
1. A barátság témájának a bevezetése
Mi jut az eszedbe arról a szóról, hogy barátság?
Fejezd be a mondatot:
-az igaz barát…
-az igaz barát soha nem…
2. Lecke barátságból című mese felolvasása
Mit gondoltok a történet szereplőiről?
Miért szégyellte el magát Csip?
Fontos-e, hogy legyenek barátaitok?
Hogy viselkedik egy barát?
3. Csoportosítsátok a táblán lévő szavakat!
4. a,Jellemző a barátságra; b,Nem jellemző a barátságra
5. Kit nevezhetünk jó barátunknak?
6. A gyerekek rajzolják körbe egyik kezüket majd az ujjakba írják be egy-egy olyan tulajdonságukat, mely szerintük jó baráttá teszi őket. Megbeszélés.
7. Négy csoportba osztjuk az osztályt, 4 különböző szituációt kapnak a gyerekek. Játsszák el!
a, Barátoddal, barátnőddel megbeszéltétek, hogy szombat délután nálatok játszotok.
A megbeszélt időpontban azonban hiába várod. Üzenetet sem küld.
b, Barátoddal, barátnőddel megbeszéltétek, hogy szombat délután nálatok játszotok. A megbeszélt időpontban az új játékával együtt, vidáman érkezik hozzátok.
c, Barátod, barátnőd szülinapjára saját kezűleg készítettél ajándékot. Meg sem nézi, csak a többiektől kapott ajándékairól mesél.
d, Barátod, barátnőd szülinapjára saját kezűleg készítettél ajándékot, amit izgatottan bont ki, s nagy örömmel fogad.
Megnézzük a szituációkat. Megbeszéljük, hogy melyik mutatja be az igazi barátságot.
8. Az igazi barátság legfontosabb ismérveinek összefoglalása.
9. Barátságvirág készítése. A szívalakú szirmokba azokat a tulajdonságokat írjuk, ami az igazi barátról az eszünkbe jut .A szívvirágokból barátság kertet készítünk.
10. Az óra lezárása.
A barátság drága kincs, meg kell becsülni, vigyázni kell rá!
Hogy érezted magad az órán? Mit tanultál?
Reflexió:
A boldogságóra kiválóan ötvözte az elméleti tudásátadást a gyakorlati tapasztalatszerzéssel. A gyerekek aktívan részt vettek mind a beszélgetésekben, mind a dramatikus helyzetgyakorlatok eljátszásában. A szituációs játékok különösen hatásosak voltak, mert a gyerekek saját bőrükön tapasztalhatták meg, hogy milyen érzés jó és rossz barátságot átélni. A kézműves tevékenység – a barátságvirág készítése – segített abban, hogy a gyerekek tudatosítsák magukban a barátság fontos értékeit. Az óra végére minden gyerek világosan megfogalmazhatta, mit jelent számára az igazi barátság, és milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jó barát.
Fő cél: Megtanítani a gyerekeket arra, hogyan figyeljenek egymásra, hogyan fejezzenek ki kedvességet, és hogyan alakítsanak ki jó kapcsolatokat.
Pedagógiai célok
• A pozitív társas viselkedés megerősítése.
• Az empátia, együttérzés és figyelmesség fejlesztése.
• A közösségi élmények és összetartozás örömének megélése.
A társas kapcsolatok ápolása volt a témánk ezen a különleges délutánon. Arról beszélgettünk, hogyan tudjuk megőrizni barátságainkat, mi teszi erőssé az együttműködést, és miért fontos figyelni egymásra – nemcsak az iskolában, hanem a hétköznapokban is.
Ezután közösen tanultunk, segítettük egymást a leckében, majd egy kis teázással és sütizéssel zártuk a napot. A finomságok mellett sokat nevettünk, jókat beszélgettünk, és még jobban megismertük egymást.
Ez a délután emlékeztetett minket arra, hogy a barátság nem csak nagy dolgokban, hanem az apró figyelmességekben is megmutatkozik. Egy bögre tea, egy szelet süti, egy kedves szó – ennyi is elég ahhoz, hogy valaki jobban érezze magát.
Megtanultuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát és közösen egy kis egyszerű koreográfiát találtunk ki hozzá.
Ezután megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című meséjét. Beszélgettünk a meséről.
Játszottunk Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot. Itt nehéz volt szomorkodni, mindenki nagyon vidám és boldog volt.
Végül műanyag kanál felhasználásával barátságbábokat készítettünk.
A decemberi időszakban kiemelten foglalkoztunk a jó cselekedetek fontosságával, a feltétel nélküli segítségadás örömével, és azzal, hogy mit érzünk, amikor segítünk másoknak. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, hogyan tudunk segíteni egymásnak, a felnőtteknek és a családtagjainknak. Megosztották, milyen házimunkában szoktak részt venni otthon, és arra bíztattam őket, hogy próbáljanak meg még több segítséget nyújtani szüleiknek. 1-1 beszélgetés alkalmával örömmel számoltak be arról, ki milyen módon segített otthon, ezzel is megerősítve bennük a segítő szándék értékét.
Az otthoni tevékenységek mellé egy kis játékos feladatot is kaptak, amelyet örömmel teljesítettek. Csoportszinten is sokféle játékos formában gyakoroltuk a jó cselekedeteket. Játszottunk például zokni- és kesztyűpárosító játékot, amely a házimunka gyakorlását segítette elő. Szívecskéket készítettünk, amelyeket beteg gyerekeknek küldtünk el, ezzel is erősítve a gyerekekben az együttérzést és az önzetlen segítség fontosságát. Ezt követően angyalkákat színeztünk, majd közösen megtanultunk egy arcmasszírozó mondókát, amit többször is elismételtünk, miközben finoman masszíroztuk az arcunkat. A gyakorlat energizáló hatása érezhető volt a gyerekeken: frissebbek, tevékenyebbek lettek, könnyebben koncentráltak a különféle feladatokra, ezért ezt a mondókát szívesen használtam különböző tevékenységek előtt.
Különösen nagy élményt nyújtott a „Jó királylány – jó királyfi” játék, amely során a gyerekek szívecskéket gyűjthettek a jó cselekedeteikért, és a legtöbb szívecskét szerző gyermek elnyerhette a „Jószívű királyfi” vagy „Jószívű királylány” címet. Ez a játék segített abban, hogy a gyerekek még inkább értékeljék a jóindulatú viselkedést és törekedjenek az együttműködésre.
A foglalkozásokon sok olyan játékot játszottunk, amelyekben megmutathattuk, hogyan tudunk kedvesek lenni egymással, és hogyan fejezzük ki a szeretetünket.
Az „Adni-kapni” játékban a gyerekek párokban dolgoztak együtt, és egymásnak adogattak egy plüssállatot, egyszer alul, majd magas tartásban visszaadva, körforgásos ismétléssel. Ez a játék nemcsak a mozgáskoordinációt fejlesztette, hanem a közös élményeken keresztül erősítette a társas kapcsolatokat is. Az „Ajándékozós” játék során a gyerekek olyan nem tárgyi ajándékokat adhattak egymásnak, mint egy mosoly, ölelés, simogatás vagy kézfogás. A „Nyomozós” játék célja az volt, hogy titokban végezzenek el valamilyen jó cselekedetet otthon – például elpakolják a játékaikat vagy kivigyék a szemetet –, és hagyják, hogy a szüleik kitalálják, ki volt a titkos jótevő.
A tevékenységemet az arcmasszírozós mondókával indítottam, amely segített a ráhangolódásban, a nyugalom megteremtésében és az energiaszint növelésében. A gyerekek a„Didergő király” című mesét, amelyhez kapcsolódóan beszélgettünk a történet tanulságairól és az empátia fontosságáról. Emellett az „Egyszer egy királyfi” című dalt is meghallgattuk, amelynek szövegét közösen értelmeztük, hiszen annak tartalma nehezebben érthető a gyerekek számára.
Összességében a hónap során megélt közös élmények, a jó cselekedetek gyakorlása és az együtt töltött tartalmas idő mind hozzájárultak a gyerekek szociális és érzelmi fejlődéséhez, valamint ahhoz, hogy egy elfogadóbb, segítőkészebb közösséget formáljunk.
Az első osztályban sokat beszélgettünk arról, milyen fontos, hogy kedvesek legyünk egymással, és hogyan tudjuk ápolni a barátságainkat. A tanító nénivel megbeszéltük, hogy a jó társas kapcsolatokhoz odafigyelésre, segítőkészségre és közös élményekre van szükség.
Egyszer egy különleges napot tartottunk az iskolában, amit a barátság jegyében szerveztünk. Párokba rendeződtünk, és közösen faragtunk tököt. Először megbeszéltük, milyen arcot kapjon a tök, aztán felváltva vágtuk, rajzoltuk, díszítettük a tanító nénivel. Figyeltünk arra, hogy mindenki véleménye számítson, és senki ne maradjon ki a munkából.
Amikor készen lettünk, kiállítást rendeztünk a tökből készült “barátság-lámpásokból”, és minden csapat mesélt egy kedves történetet arról, hogyan segítettek már egymásnak az iskolában. A nap végén körbeültünk, és mindenki elmondott egy jó szót a társáról.
Ez a nap sokat segített abban, hogy jobban megismerjük egymást, és még inkább odafigyeljünk arra, hogyan lehetünk jó barátok.
November hónapban kiemelt figyelmet fordítottunk a társas kapcsolatok fejlesztésére a Csillag csoportban. Célom az volt, hogy a gyermekek megtapasztalják, milyen jó érzés együtt lenni, együtt játszani és közösen sikereket elérni, miközben egyre jobban alkalmazkodnak egymáshoz és megtanulnak egymásra figyelni. A hónap során olyan játékokat és tevékenységeket kínáltam számukra, amelyek erősítették a közösséghez tartozás érzését, elősegítették a barátságok kialakulását és mélyülését, valamint fejlesztették az empátiát és az érzelmi kifejezőképességet.
A közös játékok során különféle mozgásos és szóbeli feladatokat végeztünk, amelyek során a gyerekek megtanultak odafigyelni egymásra, közösen nevetni, örülni, és olykor egymást támogatni is. A „Postás játék”, az „Adj tovább egy ölelést”, valamint a „Rajzolj a hátamra és add tovább” játék során az érintés, az utánzás és a figyelem vált központi elemmé, miközben a gyerekek közösen élték meg az élményt, hogy milyen jó másokra hangolódni. Nagy sikere volt a „Béka van a kezemben” játéknak is, amelyben egy kisbéka „ugrott” kézről kézre a taps segítségével – a játék nemcsak szórakoztató volt, hanem segített a ritmusérzék, a figyelem és a szabálytudat fejlesztésében is.
A „Kézfogó játék” során a gyerekek egymás kezét fogva különböző formákat – például kört, csillagot, szívet vagy háromszöget – alkottak, miközben megtapasztalták, hogy összefogással milyen különleges dolgokat hozhatnak létre. A „Barátságfonal” játék különösen megható élmény volt: egy hosszú fonalat adtak egymásnak és minden gyermek elmondta, miért éppen azt a társát választotta, akinek továbbadta a fonalat. A játék végére egy látványos háló született, amely vizuálisan is megjelenítette, mennyire összekapcsolódnak egymással.
A hónap egyik újdonsága volt a Szívmanó érzelemkártya, amely játékos módon segítette a gyerekeket abban, hogy felismerjék, megnevezzék és kifejezzék saját érzéseiket, miközben megtanulták elfogadni és tiszteletben tartani mások érzelmeit is. A játék során a társas kapcsolatok mélyültek, a barátságok erősödtek, és egyre inkább megjelent az egymás iránti elfogadás, megértés és empátia.
A vizuális tevékenységek során a gyerekek egy közös nagy lapra rajzolták fel azokat a dolgokat, amelyeket szeretnek, vagy amelyek számukra örömet jelentenek: szíveket, szivárványt, virágokat, csillagokat. Az alkotás közben sok beszélgetés zajlott, és jól érzékelhető volt, hogy milyen színes és gazdag a belső világuk, valamint hogy mennyi mindent osztanak meg egymással, ha megfelelő teret és időt kapnak erre.
A hónapot a Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dal közös meghallgatásával és éneklésével zártuk. A közös éneklés és mozgás felszabadító élményt nyújtott, amely egyszerre volt szórakoztató és mélyen érzelmi töltetű is.