A társas kapcsolatok témakörén belül, grafikus csoportommal bevezetésképpen ismert művészek barátságairól beszélgettünk, majd feltérképeztük kapcsolatainkat (barát, haver, család, rokon, osztálytárs, idegenekhez való viszonyulás).
Beszélgettünk a technológiai alapú kommunikáció hatásairól pl. metakommunikáció nehezebb felismerése- ennek kapcsán játszottunk egy szituációs játékot, az egyik diáknak fel kellett ismernie a többiek által eljátszott, érzelmeket kifejező helyzeteket.
Végül, már a következő hétre átcsúszva beszélgettünk a szeretetnyelvről, és kitöltöttünk egy tesztet ezzel kapcsolatban.
Társas kapcsolatok ápolása

Reményhír Intézmény Eötvös József Általános Iskolája
Beszélgettünk a barátságról , majd mindenki odaállt a barátja mellé. Elmondták egymásnak, miért szeretnek együtt lenni, és mit szeretnek a barátjukban. Azután zenehallgatás közben barátságbonbonokat készítettek.
Az elkészült bonbonokat raktuk be közösen egy nagy \”Barátságzsákba\”

Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
Első osztályos gyerekeink között többen egy óvodából érkeztek, így az ő barátságuk már mélyebb, összetartóbb. Ezekbe a több éves barátságokba beengedni, befogadni egy másik gyereket már ebben a korban sem könnyű mindenkinek.
Beszélgettünk többféle kapcsolatról: családi, iskolai, szakköri ismerősökről. Majd a barátság került szóba. Barátság iskolán kívül és belül. Innen jutottunk oda, hogy osztályközösség. Miért jó, ha segítesz egy osztálytársadnak? Miért jó, ha neked segít egy osztálytársad?
Tevékenységképp összekötöttük az \\\”együtt\\\” fogalmát egy mézeskalács kiállítással. Erre sütöttünk és díszítettünk együtt, de mégis egyénileg, segítve egymást.
Törökszentmiklósi Óvodai Intézmény Nyitnikék tagóvoda
November hónapunk a társas kapcsolatok kialakításával és ápolásával telt.
Tablót készítettünk a társas kapcsolatok sokszínűségéről és a tablóra felhelyeztük a saját barátság-láncunkat is.
Csoportunkba a gyerekek többsége már 3-3,5 éve jár. Jellemző rájuk, hogy a kiscsoportban kötött barátságok megmaradtak, szeretik egymást, gyakran mennek egymás otthonaiba játszani, születésnapozni, szívesen rajzolnak egymásnak.
November 11-én, Márton napján meséltem a gyerekeknek Szent Márton életéről, jó cselekedetéről, amit figyelmesen hallgattak. A történet végén megkérdeztem, hogy ők kivel osztoznának egy ruhadarabon, ételen vagy játékon. Szinte kivétel nélkül barátaikat nevezték meg. Ezután beszélgettünk arról, hogy szerintük az igazi jó barát milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Örültem, amikor a sok pozitív jelző – kedves, barátságos, figyelmes, őszinte, segítőkész, humoros, stb. – elhangzott. A beszélgetés végén egy-egy mézes puszedlit vehettek ki a tányérból. Megbeszéltük, hogy törjék ketté majd a süteményt, az egyik felét megehetik, a másikat mindenki a barátjának adja. Egymás után adták oda a puszedli felét a társuknak, így követni tudtuk, hogy ki kinek a barátja. Örömmel konstatáltuk, hogy mindenkinek jutott egy fél süti legjobb társától. Végezetül vidám ludas játékokkal, dalokkal fejeztük be a foglalkozást.
Második alkalommal feladatként magukat és barátjukat, illetve barátaikat rajzolták le. Ez a foglalkozás lehetővé tette, hogy munka közben tovább folytassuk a beszélgetést a barátságról.
K.L.né
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
A munkafüzet játékával próbáltuk ki, mennyire ismerik osztálytársaikat a gyerekek. Átvettük a barátok jótékony hatásait. Idézeteket olvasgattunk, majd kitettük a faliújságra. Végül színeztünk.
Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma
Beszélgetős témafeldolgozást tartottunk, mert a kapcsolatok értelmezését a csoportban a párkapcsolatok felé tereltem és érdekelt, hogy milyen szintig szeretnének erről a témáról gondolatot cserélni velem és egymással. A bevezető kérdésekkel körbejártuk a kapcsolatok fenntartásához szükséges tulajdonságokat, azt is összegyűjtöttük, ami rombolóan hathat egy jó viszonyra. Kíváncsi voltam, hogy a mai tinédzserek hol barátkoznak? Hogyan bolondulnak egymásba? A beszélgetőkörünkben mosolygós, vicces, jó hangulat alakult ki. Beszéltünk a facebookos ismeretségekről és hogy milyen fura , amikor először bemutatkozik a barát/ barátnő a szüleiknél. Jól szórakoztunk, de komoly kérdésekkel is foglalkoztunk. Egymásnak adtak tanácsot a csoporttagok, kérdés volt, hogy hogyan viszonyuljanak ahhoz , ha a másik külsejét szeretné megváltoztatni.
A mesekönyvgyűjtés is halad és ehhez kapcsolódóan idézetek gyűjtését kértem tőlük zárásképpen. Olyan barátságról szóló gondolatok gyűjtését kértem, amit a könyvjelzőkre felírhatunk.
Dobrosi Ágnes osztályfőnök