A téma feldolgozásához a „totyog a liba,nagy a galiba” relaxációs stresszoldó játékot választottam.
A témához kijelölt mese előadása után beszélgettünk a mese szereplőkről és a cselekményről. Arról hogy a születés napunkat mi is szeretteinkkel ünnepeljük meg. Itt a csoportban is mindenkinek van olyan társa,akivel szívesen játszik,mókázik, és olyan is,akivel még annyira nem kerültek közel egymáshoz. Készítettünk egy barátság pókhálót,két szempont szerint lehetett választani,az egyik aki már jó barát,a másik akivel szívesen lenne jó barát. Játék végén a fonalat vissza tekertük és arra kértem a gyerekeket,hogy most azzal keressenek közös játékot,akivel szívesen barátkoznának!
Egy másik alkalommal elkészítettük a barátság láncot. Előre gyártottam ember alakokat,amiket a gyerekek a saját tükörképük alapján formáltak meg,és az elkészült emberkéket úgy ragasztottak össze,mintha fognák egymás kezét. Az elkészült munkát a csoportszobánk öltözőjébe helyeztük el.
Tevékenységek közben beszélgettünk,vagy zenét hallgatunk. Pl. B. B. Ha boldog vagy kezdetű dalát. Erre a zenére mozogni is szeretnek!
Társas kapcsolatok ápolása

Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola
Társas kapcsolatok témakörben feldolgoztunk több érintőleges témát is:
– család, barátok, házastárs, élettárs —-napjaink , életünk körforgásában bekövetkező kapcsolatokat
– a gyerekek többsége sportol, így elkerülhetetlen volt a sporttársi kapcsolatról szót ejteni
– Fair play helyzetekről a sportban
– idősek , hátrányos helyzetűek segítése
– ” Vigyázzunk egymásra „

Zenével és mozgással kezdtük a mai boldog ovis óránkat. Meghallgattuk a Ha boldog vagy című dalt.Relaxáció után a mesével folytattuk:Süni irigy lesz.A mese megbeszélése után a szőnyegen körbe ülve tettük fel a mellettünk ülőnek a kérdést: kis barátom, hogy vagy? Mindenki ugyanazt felelte: jól.Előre kinyomtatott és kiszínezett embert ábrázoló( mindenki saját maga)sablonnal barátságláncot készítettünk, miközben elmondták ki miért a barátja.Általában a közös játék volt az indok.Zárásként az add tovább játékot játszottuk, majd meghallgattuk a Jól érzem magam című dalt a cd-ről.
Porcsalmai Mesekert Óvoda és Mini B
Reflexió
A témáim, amelyeket választottam: a Társas kapcsolatok ápolása, Apró örömök élvezete valamint a Testmozgás. A csoportomba járó gyerekek többsége hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű, a szülők iskolázatlanok. Ebben a családi háttérben nevelkedő gyerekeket más impulzusok érik, mások a családok értékrendjei, másfajta élményeik vannak. Sajnos sokszor a rossz élmények vannak túlsúlyban. (zűrös hangoskodások otthon, durva szavak, hangos bulizások, stb.) Éppen ezért fontos feladatunk a megfelelő élményszerzés biztosítása, a gyermekek szabad önkifejezésének, érzelmeik megélésének kibontakoztatása, elősegítése. Ennyi idő alatt kevés lehetőség volt arra, hogy minél több dolgot próbáljak ki a boldogságfokozó technikák közül a csoportomban. Mivel Micimackó csoportosok vagyunk, a társas kapcsolatok témát választottam ki. Az ehhez kapcsolódó mese főszereplője is egy medve, és ez már motiválóan hatott. Nagyon jó lehetőség, amikor az állatok emberi tulajdonságokkal vannak felruházva, sokkal érthetőbb a gyermekek számára a mese mondanivalója, jobban azonosulnak vele. Szeretik és igénylik a meséket, melyeket valószínű, hogy csak az óvodában hallanak. Megérintette a gyerekeket a mese, gondolatébresztő volt. A kérdéseket a gyerekek életkori sajátosságaihoz és egyéni fejlettségi szintjéhez igazítottam. A kevésbé bátrabb gyerekeket bíztattam, hogy bátran merjenek megnyilvánulni. A kezdő relaxációs gyakorlatot nagyon élvezték a gyerekek, néhányan először csak szemlélődtek, de folyamatosan bekapcsolódva a játékba végig részt vettek a feladatokban. A közös tevékenységek hatására meghittebbé váltak a társas kapcsolatok. Nagyon tetszettek a gyerekeknek a dalok, az éneklés az órák elején és végén. Tudatosan olyan dalokat választottam, amihez mozdulatokat végezhettünk. Nagyon motiváló volt, később is többször kérték, dúdolták a dalokat.
A munkám során fontos szempont, hogy mindig figyeljek a gyerekek érzelmi állapotára, ahhoz mérten kell egy tevékenység időtartamát, motivációt igazítani. Úgy gondolom, hogy ennek a korosztálynak a boldogságórák alatt a beszélgetésekre szánt idő még nem lehet túl hosszú, mert inkább a cselekvésbe, tevékenységbe ágyazott dolgok motiválóak. Tapasztaltam, hogy gyerekeink még nem tudnak sokat beszélni az érzelmeikről, nincs meg a megfelelő szókincsük sem. Ezért tudatosan olyan tevékenységeket terveztem be, ami az óvodás gyerekek számára érthető és örömteli. A legjobban a mozgásos tevékenységekben érezték magukat. Ez jó, mert a mozgás boldogságfokozó technika. A gyerekek folyamatos visszajelzéseket adtak, hogyan érezték magukat a tevékenységek alatt. Az arcukon nagyon szépen tükröződtek az érzelmi megnyilvánulások. A kisebb gyerekek kíváncsiságát is felkeltették a játékok, mozgások, ebbe szívesen bekapcsolódtak.
Ezeknek a gyerekeknek az életéből hiányoznak azok a dolgok, amit egy-egy ilyen játék alkalmával tudunk nyújtani (érzések, érzelmeik kifejezése, ölelések, bíztatás, együttműködés, beszélgetés). Ezek az órák jó lehetőséget nyújtanak, hogy játékosan gyakoroljuk ezeket a készségeket. Az óvodás gyermek életében a játék a fő tevékenységi forma, örömforrás. Jó érzéssel tölti el őket, fokozza boldogságukat minden apró öröm.
A boldogságórák még több örömhöz juttatják gyerekeinket.
Porcsalmai Mesekert Óvoda és Mini B
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Porcsalmai Mesekert Óvoda és Mini Bölcsőde
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes életszervezésű
A foglalkozást vezeti: Nagyné Osváth Anikó
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatokban érezzék a szeretet fontosságát, mint összetartó erőt
Foglalkozás feladatai: A tevékenységek során az egymáshoz tartozás érzésének erősítése
A szociális érzékenység fejlesztése, egymás tulajdonságainak elfogadása
Önállóság, kezdeményezés, együttműködés, egymásra figyelés fejlesztése
Szeretet, kedvesség, tisztelet, önfegyelem kitartás alakítása
1. Motiváció: Mackó fejdíszek barkácsolása
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: „Medve vagyok és cammogok.” (20)
A játék végén a medvék mézes sütiket találnak. De nem jut mindenkinek. Mit tegyünk? (megosztjuk a társainkkal a sütiket.)
3. Zenehallgatás-kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dala. (Közben sütik elfogyasztása.)
Hallgassuk meg a dalt újra-ének, játékos utánzó mozdulatok.
4. Téma bevezetése: A mackók leülnek körben a mesebeli rétre. Játék: „Kis barátom hogy vagy?”
5. Téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című mese meghallgatása
Kérdések a meséhez: Kik a mese szereplői, hol élnek? Mi volt a tervük? Milyen ajándékot találtak ki? Milyen kapcsolat van közöttük?
6. Társas kapcsolatok erősítése-dalos játék
„Pajtikám gyere velem táncolni…” – játékos mozdulatokkal
7. Beszélgető kör: Kit nevezünk pajtikámnak? (barát) Mit csinálnak együtt a jó barátok? Te mit csinálsz szívesen együtt a barátoddal?
8. Feladat: Színezzünk! Boldogságóra munkafüzet 18. oldal, Mi jellemző a barátokra?, 21. oldal Hogyan lehetsz jó barát?
9. Záró kör: „Azt szeretem benned, hogy…”
Mindenki kap egy nyakláncot a barátság jelével, melynek a közepén a saját jele van. Ki a te barátod? Miért? Add neki a jeledet!
Záró éneklés: Bagdi Bella: Repülj velem… című dala. Boldogságóra vázlat
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A barátság karkötők elkészítésében is ügyesedünk és társas kapcsolataink is erősödnek.
Minden ember számára fontosak a barátok, társak. Az óvodás gyermekek a napjuk nagy részét közösségben töltik, ami döntő hatással van személyiségük fejlődésére. Ezen a foglalkozáson barátság karkötőt fontunk a gyermekekkel. Még a legkisebbek érdeklődését is felkeltették a színes fonalak látványa. Jó volt látni, hogy a nagyobbak milyen odaadóan, szeretettel segítettek a kisebbeknek, hiszen önállóan nem voltak képesek a karkötő elkészítésére. Életkori sajátosságaikból adódóan először a testvérek kapták meg a barátság karkötőt, aztán készítettek azoknak a társaknak, akikkel szívesen játszanak, majd a nem óvodás testvéreknek, anyukáknak, nagymamáknak. Nagyon megható volt egy 5 éves kisfiú, aki elhúnyt édesapjának is készített, „majd kiakasztom a sírjára” mondta.