Az előzetes beszélgetés után a gyerekek szívesen rajzolták le társas kapcsolataikat, melynek ápolását nagyon fontosnak tartják. Ez náluk, életkorukból adódóan, a baráti kapcsolataikat jelenti, melyet családjuk mellett, élménybe ágyazottan rajzoltak le.
Társas kapcsolatok ápolása
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témát jártuk körbe a gyerekekkel. A gyerekek egy csoportja mesét fogalmazott Naftalinról, a magányos törpéről.
A többi tanuló rajzokat készített ebben a témában.
November a társas kapcsolatok jegyében telt el. Intézményünkben, a pétfürdői Horváth István Általános Iskolában új kezdeményezésként üzenőládát nyitottunk, ahova bárki bedobhatta névre szóló üzenetét. A címzetteket naponta beolvastuk, akik átvették azokat. Az iskola megtelt hangos felolvasásokkal, nevetésekkel, ugratásokkal. A legérdekesebb az volt, hogy egy idő után a pedagógusok is kaptak, sőt írtak üzeneteket. A hónap végén sokan sajnálták, hogy véget ért a kezdeményezés, és szeretnék, ha folytatódhatna.
Mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük, adott esetben, az óvodában, ami a gyerekek második otthona. Alapvetően fontosak a hétköznapi tevékenységeink, hisz ez által ismerjük, szeretjük meg egymást. Fontos, hogy odafigyeljünk egymásra hisz apró rezdüléseinkből, gondolatainkból, érzéseinkből születnek a barátságok, a kapcsolatok. Fontos és szükséges ezekről beszélni, hogy még jobban elmélyítsük a gyerekekben és általuk a felnőttekben is. Az e havi téma feldolgozását is beszélgetőkörrel kezdtük, melyben elmondtuk egymásnak miért is fontos a család, a családon belül a szerepekről beszélgettünk. Majd mindenki elmondhatta neki ki a fontos, kihez kötődik. Természetesen nem hiányozhatót a beszélgető körről Bodri a csoport „szeretet gombóca” sem. Feladat az volt ad oda annak a gyereknek, akit a legjobban szeretsz, aki fontos neked. Persze indokolni is kellett a választásukat és a gyerekek egészen meglepő dolgokat mondtak el, amire én sem számítottam, így én is tanultam, még jobban megismertem a csoportomba járó gyerekeket. Következő nap folytattuk a játékos téma feldolgozást, a „szeretet kekszet” kellett eltörni, annyi felé ahány gyermeknek, csoporttársadnak adni akarsz. Egész héten és azóta is sokszor hallgatjuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát, mely könnyű szövegével, dallamával hamar nagy kedvenc lett a csoportban. Akiknek kedvük volt rajzolhatót „Aki fontos nekem „témában. A barátság volt a fókuszban egész héten és örömmel tölt el, hogy ismét egy tartalmas, kitűnő hetet tudunk magunk mögött, mely még jobban erősítette a csoportban a kohézióerőt.
– Az első foglalkozáson Boldogság fát készítettünk. A gyerekek egy fehér lapon körberajzolták a tenyerüket, és az ujjaikba, tenyerükbe a barátságra jellemző dolgokat, a barátokra jellemző tulajdonságokat gyűjtötték össze, és írták be. Ezekből a tenyérlenyomatokból lett a fa lombkoronája, amit fehéren hagytunk, jelképezve a közelgő telet.
– A második órában az alábbi szókártyákból 2-2 db-ot osztottam ki az osztályban, így véletlenszerűen párok alakultak, akiknek szoborjátékkal meg kellett jeleníteni a szókártyájukon álló szituációt. Mivel páratlanul voltak a gyerekek, én is szerepbe kerültem. A gyerekek nagyon ügyesen megragadták a lényeget, és a fényképeken is látható barátság fa előtt megalkották szobraikat. A feladat megoldása közben nem foglalkoztak azzal, hogy ki kivel került párba. Nem volt probléma, ha fiú-lánnyal, vagy éppen nem a legkedvesebb osztálytársával kellett a kimerevített képen dolgoznia. Mindenki lelkesen igyekezett szerepét eljátszani.
• szeretet
• haragban vagyunk
• kibékültünk
• számíthatsz rám
• gondoskodás
• köszönöm
• összetartozunk
– A harmadik órán a tanítványaim a hónap dala hallgatása közben készítették el a fotóalbumhoz a „fényképeket”, amit egy-egy tortacsipke „képkeret” közepére ragasztottak fel. Paravánunkhoz kihozva, feltűzés közben mondták el, kit „fényképeztek” le, milyen érzelmek kapcsolják össze őket. A képeken barátok, testvérek szülők mellett aranyos kutyák és cicák is szerepelnek. A szeretet emlékképei, mint a hópihék, és a barátság fa fehér lombjával egyben az osztályunk téli dekorációja lett.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alpfokú Művészeti Iskola
A társas kapcsolatok hónapjában a Fotóalbum elkészítése mellett döntöttünk. Az ujjainkra szedett barátaink, tulajdonságaik minden napunkat elkísérték. Együtt játszottunk , beszélgettünk, kiálltunk egymásért…. sorolhatnám a gyermekek által összeszedett, kigondolt legfontosabb kapcsolati jellemzőket.
Azt, hogy milyen boldogok vagyunk jól hallhatták a szomszéd termekben tanuló társaink, a hónap dala éneklése közben. Minden szomorúságunk elpárolgott, mikor egyik kis társunk a „Szép napot” kissé szabadon értelmezve „Szép vagyok” felkiáltással helyettesítette. És valóban szép, gyönyörű, angyali volt mindenki!
A IV. C. osztály tanulói rajzokat készítettek, ki hogyan képzelte el a társas kapcsolatokat.
Boldogság tevékenységünk során megbeszéltük, hogy miért vagyunk fontosak egymásnak, miért jó, hogy nem vagyunk egyedül. Az egyik kislány arról mesélt, amit aztán le is rajzolt, hogy a táncórán a barátnőivel nagyon szeret együtt táncolni, mert segítenek egymásnak a lépések gyakorlásában, és együtt örülnek a sikereknek. Boldog az az ember, aki segítőkész társra talál.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A gyerekek játékban, közös állatkertépítés, az állatrendezés közben próbálták illusztrálni, kik élnek együtt, miért tartoznak össze. A helyes –helytelen viselkedési szokások közötti különbségekre hívta fel a figyelmet a Süni irigy lesz című mese, melyet érdeklődve hallgattak. Legérdekesebb tevékenységnek bizonyult a barátságkarkötő készítés, amikor mindenki legkedvesebb barátjának karkötőt ajándékozott. A barátságlánc – fűzéssel élték meg a csoporthoz tartozás örömét. A „Hálás vagyok a barátaimért” játék a végére maradt, ahol a gyerekek elmondták ki-kinek a barátja és le is rajzolták. Élmény volt nézni, hogyan kereste mindenki a barátjára jellemző tulajdonságokat.