A gyerekek nagyon élvezik az ezzel kapcsolatos játékokat
Társas kapcsolatok ápolása
Zsuzsanna Majercsákné Kemecsei
A „Túl az Óperencián” színjátszó szakkörös gyerekek Az alma című mesedramatizálásával és sok-sok játék segítségével ismerkedtek meg a társas kapcsolatok fontosságával. Végül mesét is szőttek a Naftalinról a magányos törpéről. Először kiscsoportokban fogalmazták meg gondolataikat, majd a csoportok legjobb ötleteit felhasználva közösen írtuk meg a mesét.
A társas kapcsolataink ápolás végigkíséri egész életünket, hétköznapjaink szerves része. A Boldogságóránk kezdő játékának az ” Azt szeretem benned” játékot választottam. Óvodásaink körében már ismert játék, melyet örömmel játszanak. Ezt követte Ferenczei Éva „Süni irigy lesz” című meséje, ahol törekedtem a komplex meseélmény biztosítására. A kis történet tanulságait jól motivált beszélgető körben meg is tudtuk beszélni. A délelőtt folyamán a gyerekek szívesen hallgatták, majd énekelték a hónap dalát is ,és szívesen készítettek el a saját barátságuk jeleit, melyekre a barátaik nevei is felkerültek.
Vaskút-Bátmonostor Német Nemzetiségi óvoda
A Süni csoportosok a foglalkozások alkalmával lerajzolták ki a legfontosabb számukra. Legtöbb gyermek édesanyját illetve édesapját rajzolta le. Közben elmesélték közösen megélt élményeiket. A téma kapcsán feldolgoztuk Sutejev „A gomba alatt” című meséjét, mely méltó példa volt a társas kapcsolatok pozitív alakulására.
Kétegyházai Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
Az emberi kapcsolatokban szinte elkerülhetetlen a konfliktus. Akkor alakulnak ki általában konfliktushelyzetek, amikor az egyik érintett személy viselkedése akadályozza a másik személy valamely igényének kielégülését, vagy pedig értékrendek ütközése állhat a háttérben. Konfliktushelyzetben az ember viselkedését az önérvényesítés és az együttműködési hajlandóság aránya határozza meg. Tehát érdemes megvizsgálni, hogy az egyén mennyire képes, szeretne és törekszik anyagi, erkölcsi befolyását, személyes varázsát célja érdekében, akár a másik rovására is, érvényesíteni.Valamint, hogy az egyén mennyire hajlandó alkalmazkodni, feladni saját célkitűzéseit, kompromisszumra jutni a konfliktus megoldása során, érdekében.
A két tényező arányából a következő konfliktuskezelő módok, stratégiák alakulhatnak ki.
Bármelyik konfliktuskezelési mód hatékony lehet, ha megfelelő helyzetben használjuk. Nincs jó, vagy rossz, csak helyzettől függ, hogy az adott stratégia célszerű, vagy célszerűtlen konfliktuskezelési mód.
„Nincs olyan konfliktus, amelyet ne lehetne megoldani, hacsak a valódi felbujtója rejtve nem marad.” (Lafayette Ron Hubbard)
Újpesti Bajza József Általános Iskola
Egy olyan fotóalbumot készítettünk, amelyen a baráti kapcsolataikat rajzolták le a gyerekek.
A hónap tevékenységeit már októberben, az ölelés napján elkezdtük. Ingyen ölelést kínáltunk iskolánkban és iskolánk lakótelepen élőknek. Az „akció” ragadóssá vált és a felsősök körében is. Az utcai járókelők pedig hálásan fogadták. Erről videófilmet készítettünk.
A hónap ajánlott témái közül a barátsághoz kapcsolhatók álltak legközelebb az osztályhoz. A barátságötös, a szobros játék osztatlan sikert aratott. Az értékes emberek és értékeik felsorolása már nehezebben ment. A kapcsolati hálók megrajzolása során alig tudtam válogatni, hogy melyek kerüljenek be a fotóalbumba. E hónap is remekül sikerült, mindenki érezte, hogy a kapcsolatok ápolása fokozza boldogságérzetünket.
Zsuzsanna Majercsákné Kemecsei
A „Túl az Óperencián” színjátszó szakkörös gyerekekkel Az alma című mese dramatizálásával és sok-sok játék segítségével jártuk körbe a társas kapcsolatok fontosságát. Végül Naftalinról a magányos törpéről szőttük tovább a mesét. Először kiscsoportokban gondolták tovább a gyerekek a történet folytatását, majd a csoportok legjobb ötleteit összevetve írtuk meg a közös mesénket.
Az albumunkba kerülő fényképeink a gyerekek családi (anya-apa, anya-gyerek, testvérek közötti), osztálytársi, sportközösségi viszonyait örökítik meg. A kapcsolatok feltérképezésénél a boldogságórás csoportbeli kapcsolataikról is szívesen beszéltek a csoporttagok.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Meg írtuk mesénket Naftalin törpéről. Kaptunk egyik társunk szüleitől egy mézeskalács házat. Kitaláltuk itt is élhetne a törpe. A mi ki házikónk nagyon próbára tesz bennünket. Az a finom illat, ami jön belőle. Nehéz ellen állni. Utolsó nap megesszük, addig gyertyát gyújtunk péntekenként. Mesénk így sikerült:
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.
Elgondolkodott azon, vajon miért nem keresi senki? Rájött, hogy kiabált másokkal. Úgy gondolta megkeresi társait és bocsánatot kér. Felkereste egyenként az összes törpe barátját, bocsánatot kért tőlük, és megígérte, hogy többet nem csinál ilyet. Azt mondta, megpróbál legközelebb türelmesebb lenni. Ennek mindenki örült és megbocsátottak neki. Elmondták a béke mondókát : Béke, béke, barátság, összeveszni szamárság, ha még egyszer összeveszünk azon nyomban kibékülünk.
Ezután boldogan indult haza legjobb barátja, Levendula törpe kíséretében.