Szigethalmi Széchenyi István Általános Iskola

Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A novemberi alkalmunkon a relaxációs gyakorlatot követően beszélgettünk a gyerekekkel a társas kapcsolatok formáiról ( baráti, családi, iskolai). A gyerekeknek bőven volt mondanivalójuk ebben a témában. Csoportmunkában a lexikonok segítségével értelmeztük a barátság fogalmát, szinonimáit kerestük meg és szólásokat gyűjtöttünk. A róka és a farkas a lakodalomban c. mesét meghallgatva pedig megbeszéltük, hogy a róka miért nem mintaszerűen viselkedett a barátjával a farkassal, és hogy jó barátként mit kellett volna tennie. Elkészítettük közösen a kiválasztott feladatot a Vigyázzunk egymásra! c. plakátot, amelyen feltüntettük az igaz barátság jellemző jegyeit is. Közben többször meghallgattuk a hónap dalát is: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. Egyénileg megoldották a gyerekek Az igaz barátság c. feladatot, ahol leírták, hogy mi jellemző önmagukra, legjobb barátjukra, és melyek a közös tulajdonságaik ( közös hobbi, bizalom, segítőkészség, titoktartás, őszinteség, együttérzés, megbocsátás, figyelmesség…). Az órát jó hangulatú meditációs gyakorlattal fejeztük be.
Beszédes József Általános Iskola
A gyerekekkel több órán dolgoztuk fel ezt a témát. Először beszélgettünk, megfogalmaztuk, hogy miért jó az osztályba tartozni, miért vigyázzunk egymásra, majd kiválasztottunk fényképeket, amelyek kedves pillanatképek az osztály életéből. Ezután az osztályterem faliújságjára tettük fel együtt a kifejezéseket és a képeket.
A társas kapcsolatok alakulásához igyekszünk természetes, otthonos életkörülményt, nyugodt, barátságos légkört biztosítani, közvetlen testi- érzelmi kapcsolatot megteremteni, olyan napirendet, szokás-, és szabályrendszert kialakítani, amely maximálisan alkalmazkodik a gyerekekhez, minél gazdagabb lehetőséget biztosít a sokszínű tevékenységre, a társas együttműködésre, a szerepvállalásra, élményszerzésre.
Olyan életteret, játszóteret alakítunk ki, amelyek biztosítják a szabad mozgást, a tevékenységi lehetőségek sokféleségét, lehetőséget adva az elvonulásra, ,,kuckójátékra” a csoportszobában és az udvaron egyaránt.
Ezek segítik elő a gyerekek aktivitását, önállóságát, együttműködési készségét. Lehetőséget adunk, hogy a gyerekek maguk válasszák meg azt a tevékenységet, amelybe leginkább kedvet éreznek, arra törekszünk, hogy érezzék jól magukat és találják meg helyüket a felnőttek és társaik között. Ezek az együttes tapasztalatok, élmények, tevékenységek kapcsolatot hoznak létre a gyerekek között és ebből szövődnek baráti kapcsolatok. /Debreceni Egyetem Óvodája – Brumi csoport/
Miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola
Az órán beszélgetünk az emberi kapcsolatok fontosságáról, sokszínűségéről.
Megbeszéljük, miért fontos a kapcsolatok ápolása.
Ezután csoportmunkában újságokból keresnek a gyerekek képeket, amik számukra a társas kapcsolatokról szólnak. Ezeket montázs formájában csomagolópapírra ragasztják.
Ennek megbeszélésével zárjuk az órát, a csapatok bemutatják a munkáikat.