
Társas kapcsolatok ápolása

Porcsalmai Mesekert Óvoda és Mini B
Reflexió
A témáim, amelyeket választottam: a Társas kapcsolatok ápolása, Apró örömök élvezete valamint a Testmozgás. A csoportomba járó gyerekek többsége hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű, a szülők iskolázatlanok. Ebben a családi háttérben nevelkedő gyerekeket más impulzusok érik, mások a családok értékrendjei, másfajta élményeik vannak. Sajnos sokszor a rossz élmények vannak túlsúlyban. (zűrös hangoskodások otthon, durva szavak, hangos bulizások, stb.) Éppen ezért fontos feladatunk a megfelelő élményszerzés biztosítása, a gyermekek szabad önkifejezésének, érzelmeik megélésének kibontakoztatása, elősegítése. Ennyi idő alatt kevés lehetőség volt arra, hogy minél több dolgot próbáljak ki a boldogságfokozó technikák közül a csoportomban. Mivel Micimackó csoportosok vagyunk, a társas kapcsolatok témát választottam ki. Az ehhez kapcsolódó mese főszereplője is egy medve, és ez már motiválóan hatott. Nagyon jó lehetőség, amikor az állatok emberi tulajdonságokkal vannak felruházva, sokkal érthetőbb a gyermekek számára a mese mondanivalója, jobban azonosulnak vele. Szeretik és igénylik a meséket, melyeket valószínű, hogy csak az óvodában hallanak. Megérintette a gyerekeket a mese, gondolatébresztő volt. A kérdéseket a gyerekek életkori sajátosságaihoz és egyéni fejlettségi szintjéhez igazítottam. A kevésbé bátrabb gyerekeket bíztattam, hogy bátran merjenek megnyilvánulni. A kezdő relaxációs gyakorlatot nagyon élvezték a gyerekek, néhányan először csak szemlélődtek, de folyamatosan bekapcsolódva a játékba végig részt vettek a feladatokban. A közös tevékenységek hatására meghittebbé váltak a társas kapcsolatok. Nagyon tetszettek a gyerekeknek a dalok, az éneklés az órák elején és végén. Tudatosan olyan dalokat választottam, amihez mozdulatokat végezhettünk. Nagyon motiváló volt, később is többször kérték, dúdolták a dalokat.
A munkám során fontos szempont, hogy mindig figyeljek a gyerekek érzelmi állapotára, ahhoz mérten kell egy tevékenység időtartamát, motivációt igazítani. Úgy gondolom, hogy ennek a korosztálynak a boldogságórák alatt a beszélgetésekre szánt idő még nem lehet túl hosszú, mert inkább a cselekvésbe, tevékenységbe ágyazott dolgok motiválóak. Tapasztaltam, hogy gyerekeink még nem tudnak sokat beszélni az érzelmeikről, nincs meg a megfelelő szókincsük sem. Ezért tudatosan olyan tevékenységeket terveztem be, ami az óvodás gyerekek számára érthető és örömteli. A legjobban a mozgásos tevékenységekben érezték magukat. Ez jó, mert a mozgás boldogságfokozó technika. A gyerekek folyamatos visszajelzéseket adtak, hogyan érezték magukat a tevékenységek alatt. Az arcukon nagyon szépen tükröződtek az érzelmi megnyilvánulások. A kisebb gyerekek kíváncsiságát is felkeltették a játékok, mozgások, ebbe szívesen bekapcsolódtak.
Ezeknek a gyerekeknek az életéből hiányoznak azok a dolgok, amit egy-egy ilyen játék alkalmával tudunk nyújtani (érzések, érzelmeik kifejezése, ölelések, bíztatás, együttműködés, beszélgetés). Ezek az órák jó lehetőséget nyújtanak, hogy játékosan gyakoroljuk ezeket a készségeket. Az óvodás gyermek életében a játék a fő tevékenységi forma, örömforrás. Jó érzéssel tölti el őket, fokozza boldogságukat minden apró öröm.
A boldogságórák még több örömhöz juttatják gyerekeinket.
Porcsalmai Mesekert Óvoda és Mini B
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Porcsalmai Mesekert Óvoda és Mini Bölcsőde
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes életszervezésű
A foglalkozást vezeti: Nagyné Osváth Anikó
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatokban érezzék a szeretet fontosságát, mint összetartó erőt
Foglalkozás feladatai: A tevékenységek során az egymáshoz tartozás érzésének erősítése
A szociális érzékenység fejlesztése, egymás tulajdonságainak elfogadása
Önállóság, kezdeményezés, együttműködés, egymásra figyelés fejlesztése
Szeretet, kedvesség, tisztelet, önfegyelem kitartás alakítása
1. Motiváció: Mackó fejdíszek barkácsolása
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: „Medve vagyok és cammogok.” (20)
A játék végén a medvék mézes sütiket találnak. De nem jut mindenkinek. Mit tegyünk? (megosztjuk a társainkkal a sütiket.)
3. Zenehallgatás-kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dala. (Közben sütik elfogyasztása.)
Hallgassuk meg a dalt újra-ének, játékos utánzó mozdulatok.
4. Téma bevezetése: A mackók leülnek körben a mesebeli rétre. Játék: „Kis barátom hogy vagy?”
5. Téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című mese meghallgatása
Kérdések a meséhez: Kik a mese szereplői, hol élnek? Mi volt a tervük? Milyen ajándékot találtak ki? Milyen kapcsolat van közöttük?
6. Társas kapcsolatok erősítése-dalos játék
„Pajtikám gyere velem táncolni…” – játékos mozdulatokkal
7. Beszélgető kör: Kit nevezünk pajtikámnak? (barát) Mit csinálnak együtt a jó barátok? Te mit csinálsz szívesen együtt a barátoddal?
8. Feladat: Színezzünk! Boldogságóra munkafüzet 18. oldal, Mi jellemző a barátokra?, 21. oldal Hogyan lehetsz jó barát?
9. Záró kör: „Azt szeretem benned, hogy…”
Mindenki kap egy nyakláncot a barátság jelével, melynek a közepén a saját jele van. Ki a te barátod? Miért? Add neki a jeledet!
Záró éneklés: Bagdi Bella: Repülj velem… című dala. Boldogságóra vázlat

Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A barátság karkötők elkészítésében is ügyesedünk és társas kapcsolataink is erősödnek.
Minden ember számára fontosak a barátok, társak. Az óvodás gyermekek a napjuk nagy részét közösségben töltik, ami döntő hatással van személyiségük fejlődésére. Ezen a foglalkozáson barátság karkötőt fontunk a gyermekekkel. Még a legkisebbek érdeklődését is felkeltették a színes fonalak látványa. Jó volt látni, hogy a nagyobbak milyen odaadóan, szeretettel segítettek a kisebbeknek, hiszen önállóan nem voltak képesek a karkötő elkészítésére. Életkori sajátosságaikból adódóan először a testvérek kapták meg a barátság karkötőt, aztán készítettek azoknak a társaknak, akikkel szívesen játszanak, majd a nem óvodás testvéreknek, anyukáknak, nagymamáknak. Nagyon megható volt egy 5 éves kisfiú, aki elhúnyt édesapjának is készített, „majd kiakasztom a sírjára” mondta.
Pestszentlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
– Beszélgetés: „Kik a barátaim? Mit szeretek velük játszani? Mit jelent a bartáság? Ki a barátunk?”
– „Fordulj kis szék?” játék. Kezdés: a gyerekek körben ülnek, egy kisgyerek a körön kívül háttal ül egy széken.
Menete: – Fordulj kis szék!
– Nem fordulok!
– Meddig?
– Keddig.
– Mit kérsz?
– Ölelést, puszit, kézfogást, simogatást, pacsit…stb (bármit választhat a széken ülő kisgyerek)
– Hányat,
– Hármat (1-10-ig mond egy számot)
– Kitől?
– Katitól (válszt egy kisgyereket)
Helyet cserélnek.
– „Add tovább” játék. Menete: körben ülünk, valaki elindít például egy simogatást (lehet: mosoly, ölelés, puszi…stb), tovább adjuk, amíg körbe ér. Új kisgyereket választunk.
– Párválsztó dalosjátéknál megfigyeljük, hogy melyik kisgyerek kit választ.
– „Töröm, töröm…” mondóka: megfigyeljük, hogy a végén kinek adják a gyerekek a „kalácsot”.
– Barátságvirág elkészítése: a virág szirmai az összetartozó barátok jelét tartalmazzák, középen az adott kisgyerek jele található.
– Bartáságkartkötő készítése