Plakát

A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Az adatok feldolgozása után segítjük a peremhelyzeten lévő gyerekek kapcsolatainak fejlődését, önbizalmuk erősödését, önkifejezési vágyuk segítését és a meglévő baráti kapcsolatok erősítését, új kapcsolatok kialakítását. Egyetértünk abban, hogy az egymás közötti kapcsolatok ápolása boldogságfokozó stratégia, mert a közösségi érzés ápolása, baráti kapcsolatok erősítése fontos a boldog gyerekek, emberek számára és ezt kiemelt feladatunknak tekintjük. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
Elvégzett tevékenységek:
1. Relaxációs gyakorlatok: Arcizomlazítás játékosan, Az én hangom…..
2. Bábelőadás: Süni irigy lesz…..
3. Szituációs játékok a barátság, szeretet és az irigység témákban
4. Vuk csoport Boldogságvárának elkészítése
5. Zenére: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek tánc, párválasztós játék
6. Barátságlánc készítése rajzolás, manuális tevékenység
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézmény
Nyíregyháza, Liszt F. u. 32-34.
BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM – DECEMBERI BESZÁMOLÓ
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
Tevékenység célja: A barátság, a társak fontosságának érzékeltetése 3-7 éves életkori szinten
Tevékenység feladata: Agyerekek szociális képességeinek, együttműködésének fejlesztése, annak elősegítése, hogy minél jobban megismerjék egymást, elfogadják a másságokat, szívesen játszanak, dolgozzanak együtt és tanuljanak egymástól.
Tevékenység módszerei: beszélgetés, magyarázat, ellenőrzés, értékelés
Tevékenység eszközei: Bábok: süni, nyuszi, maci; színes ceruzák, mesemécses, fénymásolat-mf:17.old-ról, ágak, préselt levelek, hungarocell tábla, ragasztó, olló, fonal.
Bevezetés: Kapcsolatalakító játék: séta csípőre tett kézzel a nagyszőnyegen.Páros játékok: Ádámnak volt két fia 2x… Húzz, húzz engemet 2x…
-„Akivel „találkozol” mosolyogj rá és érintsétek össze a jobb könyökötöket. „
– „Akire utoljára mosolyogtál, az lesz a párod.”A játékokkal közösségépítő-erősítő hatást érhetek el.
Témafeldolgozás:
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van c. dal cd-ről -páros oldalkarlendítéssel, tapssal (2x saját,2x a szemben lévő társ tenyerébe) kísért éneklése.
Kerekerdő kalandra hív téged..-mesemécsessel jelzem: mesét mondunk ill. bábozunk, a mesehívó mondókát már egyre többen tudják.„Most üljetek le törökülésbe, egy meglepetés mesét bábozunk nektek.”
Süni irigy lesz c. mese bábjátékának bemutatása.
Beszélgetés a meséről.A beszélgetésből kiderül érzik-e miért volt furcsa süni viselkedése, ki volt a pozitív szereplő-miért; miért jó a mese vége.
Őszi erdő, benne maci, nyuszi és süni élőhelyei – terepasztal kialakítása, építése.
Az építés során az együttműködés, szociális-személyes kompetenciák gyakorlását várom.Barátság virág készítése (mf:17.o.)Elmondom a feladatot. A virágok, mint közösségi hálóként is felfogható.Mindenkinek van barátja- játékkal ( könyv 95.o.)
Egymás megerősítése, önbizalom fejlesztés, csoportkohézió erősítése volt a célom, mely folyamatos történésként lesz jelen a csoport életében. Feltételezem, hogy a reális önismeretük is fejlődésnek indul, csökken a gyerekek szorongása és a napi konfliktushelyzet. Úgy látom, a gyerekek szívesen vesznek részt a foglalkozásokon, természetes igény a társak felé fordulás.
Kőbányai Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A téma bevezetése irányított beszélgetéssel kezdődött. A gyerekeknek néhány fontos dolgot el kellett mondaniuk egy hozzájuk közel álló személyről, a többieknek pedig ki kellett találniuk kiről lehet szó. Gyors ötletgyűjtés eredményeként felírtam néhány szót a táblára milyenek a gyerekek elvárásaik egy jó baráttal kapcsolatosan. Körberajzolták a kezüket és az öt ujj helyére be kellett írniuk a számukra legfontosabb 5 tulajdonságot , ami egy jó barátot jellemez. Majd egy keresztrejtvénnyel folytattuk a téma feldolgozását. Bármilyen számunkra fontos kapcsolatról is legyen szó meghatározó benne a szív szava, vagyis a szeretet. Igaz barátság témakörében munkálkodtunk tovább és a munkafüzet feladatát dolgoztuk fel. Néhány fontos tulajdonságot jegyeztek le mi jellemző rájuk, a legjobb barátjukra illetve hogy mi a közös bennük. Majd folytattuk a társas kapcsolatok feldolgozását a számunkra értékes emberek tulajdonságainak az összegyűjtésével és egy kördiagrammal. Kik vesznek körül a mindennapi életben és hogy milyen szerepet játszanak azok az emberek. Az órát 3 dolog leírásával zártuk, miért fontos a társas kapcsolatok ápolása?
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
A novemberi téma volt a kedvence az osztályunknak. Talán azért, mert ez a leginkább testhezálló, a legkönnyebben lehet beszélgetni róla. Az olvasás órákon feldolgozott történetek is ezt a témát járják körül, így az is segítségünkre volt a ráhangolódásban.
A hónap végén mindenki megkapta a különleges adventi kalendáriumot, amivel még szebbé lehet tenni az ünnepi készülődést.
Mezőpetri Napközi Programú Óvoda
A napunkat azzal kezdtük, hogy összegyűltünk egy teremben az óvodánk másik csoportjával és közösen megtanultuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalát, majd meghallgatták a Tavaszi ébresztő című mesét. A mese megbeszélését az követte, hogy mindenki készíthtett az általa kiválasztott gyerekkel közösen egy barátság párnát, majd mindenkinek kiosztottam egy-egy világítő karkötőt, melyet a kezünkre vettünk és egy jót mulattunk Bagdi Bella dalaira. Mivel december 1 Romániában nemzeti ünnep, ezért megbeszéltük mit ünnepel az ország és közösen kiszíneztük országunk zászlóját.
A Delfin csoportban szeretünk „egy kupacban” rajzolni. Így tettünk akkor is, amikor a barátságról beszélgettünk. Mindenki kapott egy papír babát, amit kedve szerint kiszínezhetett (sokan többet is), majd kört alkottunk úgy, hogy mindenki a barátja kezét fogta. Miután a kör bezárult, egy kartonra elkészítettük ugyanezt a láncot a babákkal, és ez a plakát most a faliújságunkat díszíti.
Lőrinci Napsugár Óvoda és Bölcsőde
Szeptember óta gyakran tesszük fel a kérdést, hogy: kinek vagy hálás, vagy, hogy miért vagy hálás. Továbbra is piros pontot teszünk annak a hála levelére, akinek hálásak vagyunk. Így már nagyon szépen gyűlnek a pontok a kis leveleken, és alakulnak a barátságok a gyerekek között. A kis baráti társaságok rendszeresen együtt játszanak, és az ovi után is találkozgatnak egymással. Meghívják egymást a születésnapjukra, szülinapi meghívókat készítenek, rajzolnak, ragasztanak egymásnak az oviban is. Fontosnak tartjuk a kapcsolatok ápolását, gazdagítását a szülőkkel is. Hiszen ha Ők is szeretnek együtt lenni, akkor a gyermekek is jobban ragaszkodnak egymáshoz.
Ebben a hónapban is megrendeztük a csoportunkban már hagyománnyá vált Ősz búcsúztató délutánunkat, a szülők és a gyermekek örömére. Ezen a délutánon együtt játszanak: a gyerekek, a szüleik, a csoportban dolgozó felnőttekkel. Azokból a játékokból válogatunk, amit a gyerekekkel a hétköznapok során is rendszeresen játszunk.
De – \” mennyivel érdekesebb ez, ha Anya, és Apa is játssza velem\” –
Nagyon jól formálja ez még a felnőtt közösséget is, hiszen más gyermekét is lehet választani, vagy éppen megölelni, és a felnőttek egymást is választják és megölelhetik:
– \”Szervusz kedves barátom, jössz-e vélem táncba\”
– \”Ki libámat elviszi nem szívlelem, de ha vissza hozza megölelem\”
– Anya (Apa) dolgozni megy c. játék – és ha ez még ráadásul gyertyafényben, sötétben történik, akkor milyen mulatságos hazatalálni.
Vagy éppen a szülőkkel együtt énekelni és elmutogatni a: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt.
Készültek kis alkotások barátság szívecskékkel, barátság karkötők papírból, amit egymásnak ajándékoztak, eljátszottuk a Kis barátom, hogy vagy játékot.
A gyerekek nagyon szeretik MV. Kippkopp meséit, ebből ebben az időszakban a Kippkopp és Tipptopp c. részt dolgoztuk fel, ami jól kapcsolódik a társas kapcsolatok témakörhöz.
….”Egyedül nem jó!
Tipptopp a barlangban és Kippkopp a fán, szinte ugyanabban a pillanatban jött rá, hogy nincs többé egyedül….”