
Társas kapcsolatok ápolása


Eddig is játszottunk a gyermekekkel olyan játékokat, amelynél a barátjukat kellett kiválasztani. (Pl. Hivogató ) Volt olyan gyermek, aki nem akart leülni ovis társa mellé, ha nem volt szimpatikus neki. A Boldogságórák hatására ez megszűnt. Például az ölelőkörben bárkinek tovább adják az ölelést, simogatást, vagy a kincseket, egyre elfogadóbbak egymással szemben. Játék közben is befogadják társaikat, együtt épitenek, kirándulnak, alkotnak… Már a kisebbek is rájönnek, hogy együtt könnyebb! Az igaz barátságok pedig elmélyülnek.
A Tavaszi ébresztő című mese nagyon tetszett nekik, mert egy kis óvodás barátjuk szülinapját előző nap ünnepeltük.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Kihúztuk egymás nevét a gyerekekkel, és 1 hét alatt apró figyelmességekkel készültünk egymásnak, persze nem árultuk el, hogy kit húztunk, rá kellett jönni, ki az ,,udvarlónk”. Szerencsére sikerült mindenkit kitalálnunk. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot, megtanulták,hogy a csokin kívül mással is lehet örömet okozni. Új kötődések alakultak ki az osztályközösségen belül. A hetet egy közös kakaózással zártuk.
Jármi-Papos-Őr Általános iskola
A foglalkozás elején „Görgetés (páros gyakorlat)” relaxációt. Párokban végzik a gyakorlatot, a gyakorlat segítségével elengedik magukat, közben egymásnak felpezsdítő érzést adnak. A ráhangolódás után egy színezővel folytatjuk a társas kapcsolatok témában. A téma feldolgozása beszélgetés alapján történik. Mindenképpen tudatosítani szeretném a gyerekekkel. hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatóak karban. A jó kapcsolat nem magától értetődik és hogy a konfliktusok és problémák megoldhatóak közös akarattal, kedvességgel. A foglalkozás fő részében egy olyan mesével találkoznak, melyben a szereplők nem példaértékű és nem követendő barátságot mutat be. Arra kérem őket, gondolkodjanak arról a mese meghallgatása közben, hogy milyen egy igazi barát. „ A róka és a farkas lakodalomban”. A gyerekek 6-8 fős csoportokban ülnek egymás mögött. Az utolsó gyerek valami kedves szimbólumot rajzol az előtte ülőnek, amit majd neki is tovább kell adnia. A végén minden gyerek beszámol mi volt az eredeti üzenet, mit jelent számára ez a szimbólum.
Az óra végén a Jó okom van rá feladatot oldjuk meg. Ha nem sikerül befejezni, otthon készítik el.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Már 3. hónapja, hogy szervezzük a boldogság órákat. A gyerekek már ismerik a hónapok játékait, gyakorlatait. Nagyon szeretik a hónap dalát, minden reggel meghallgatjuk. Sokat barkácsoltunk, rajzoltunk ebben a témában. A Tűz témakörébe is beépítettük a program elemeit, minden gyermek a barátjának készített mozaik technikával tüzes szívet. Fűztünk egymásnak és a felnőtteknek ajándékba karkötőt. A barátság, az egymás iránti szeretet és tisztelet kialakítása nagyon fontos csoportunk, illetve az egész óvoda életében. Sokat beszélgettünk a társas kapcsolatokról, a barátságok ápolásáról, arról, hogy mit szabad és mit nem egy barátságban, hogy ki az igaz barát stb. A téma lezárásaként a család témakört választottuk, hiszen ez az ember legfontosabb társas kapcsolata!
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A témakörben mi nem csak egy alkalommal foglalkoztunk, hanem felölelte az egész tanévünket. Az első osztályosok, mint újdonsült boldog osztály egy tündéri boldog tanító nénivel… a mi kis „tetsvér osztályunk” lett. Odafigyeltünk rájuk, tanítottuk őket, kialakult egy boldog társas kapcsolat.
A kolleganővel együtt a folyósonkra készítettünk egy boldog iskola falat, amelyben mindkét osztály gyermekei aktívan részt vettek. A szívecskébe írt szavak részben a gyerekek boldogság szavai, a szívecskéket a nagyobbak segítségével vágtuk ki.
Keszthelyi Életfa Óvoda Gagarin Utcai Tagóvodája
Előzmény: Előző nap, kivágott emberfigurákra saját maguk megrajzolása, és színezése, a pulóverük közepére a saját jelük rajzolása.
1. Relaxáció: „Irkafirka” Irkafirkálás becsukott szemmel, zsírkrétával.
2. Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát, közben a szövegnek megfelelően tapsolunk, dobbantunk, nyújtózkodunk, táncolunk.
3. Körbe ülünk a szőnyegen, megsimogatom a jobbra mellettem ülőt, és megkérdezem: Kis barátom hogy vagy? Miután válaszolt, megkérem, hogy küldje körbe. Arra is megkérem őket, hogy beszéd közben egymás szemébe nézzenek!
4. Felállunk, és megkérem őket, hogy menjenek oda ahhoz, akit a barátjuknak tartanak, és fogják meg a kezét. Közben segítem őket, hogy hol kapcsolódhatnának össze egyre nagyobb és nagyobb körbe, míg végül ki nem alakul egyetlen nagy kör. Kiosztom az őket ábrázoló rajzaikat, és leülünk. Megkérem őket, hogy úgy ahogy ülnek, rakják a szőnyeg közepén körbe a rajzokat úgy, hogy összeérjenek az emberfigurák kezei. Ezt én körberagasztom, és elmondom, hogy ez az Ugrifüles csoport barátságköre. Ezt kiragasztom a falra, hogy mindig emlékezzenek rá, hogy mind ehhez a közösséghez tartoznak.
5. Elmesélem a „Tavaszi ébresztő” című mesét
A végén azt mondom: Képzeljétek el, hogy ti vagytok a Mackók, akik a barlangban alszanak. Csukjátok be a szemeteket, össze is kuporodhattok a szőnyegen. Én leszek a kicsi hangya, ha érzed, hogy végigfut rajtad az ujjam valahol, kinyithatod a szemed. Milyen érzés volt? Mit érezhetett a medve, amikor kiment a barlangból? Kik voltak a barátai? Előfordulhat, hogy a barátok néha megbántják egymást, és összevesznek? Hogy szoktak a barátok egymással viselkedni? A válaszoknak megfelelően irányítom a beszélgetést.
Elkészítettem a medve barátságvirágát. Megmutatom nekik. A virág közepébe a medvét rajzolom, minden szirmába egy barátját.
6. Megkérem őket, hogy gondolják végig, nekik kik a barátaik itt az óvodában, számolják meg, hányan vannak, majd odaülnek az asztalokhoz, és annyi szirmot rajzoljanak a saját virágjuknak, ahány barátjuk van. A szirmokba rajzolják bele a barátaik jelét.
7. Aki kész, visszahívom a szőnyegre a virágjával együtt. Közben kikészítek különböző színű fonalakból levágott „barátságkarkötőket”. Megkérem őket, hogy minden barátjuknak válasszanak ki egyet, és vigyék oda neki. Segítek mindenkinek felkötni. Arra is megkérem őket, hogy köszönjék is meg, és a barátságuk jeleként, öleljék is meg egymást.
8. Újra meghallgatjuk, és elénekeljük a „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt.