
Társas kapcsolatok ápolása

Százhalombattai Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagozatos Általános Iskola
Minden nap el kellett játszani velük ezt a játékot!! :)))
Egysoros oszlopban sorakoztunk fel, és megadott utasításra, egymás hátát „birizgálva” megsütöttük a pizzát. Először összegyúrtuk a tésztát, majd kinyújtottuk, megkentük a szósszal, rátettük a feltétet, megszórtuk sajttal, végül betoltuk a sütőbe. Nem, nem harapunk bele! :)))
Kialakítottunk egy „MI IDŐNK”-et az osztállyal, ami szent és sérthetetlen. Akkor csak egymással, az osztállyal foglalkozunk, meghallgatjuk, bátorítjuk egymást. Megnéztünk egy videofilmet az ölelésről.
Megállapítottuk hogy az ölelés enyhíti a feszültséget, enyhíti a fájdalmat, közelebb hoz bennünket egymáshoz…

A boldogságóra foglalkozást Bagdi Bella: “Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek …” kezdetű dal meghallgatásával kezdtük, amit közösen el is játszottunk. Örömmel fogadták Boldog Dóra: Tavaszi ébresztő című meséjét. Az általam készített síkbábok segítségével el is dramatizáltuk, majd beszélgetni kezdtünk a barátságról. Közös tánc következett a “Szervusz kedves barátom” című dalra, amit többszöri barát cserével eltáncoltunk egy általam kitalált koreográfia alapján. Végül barátságszíveket készítettünk a gyerekekkel, amibe belerajzolták magukat és barátaikat. Ezeket összeragasztva nagyon szép és hosszú barátságláncunk lett, amit kiraktunk a gyermekek öltözőjébe. A szülők is megcsodálhatták a “csupaszív” alkotásunkat.
Gárdonyi Géza Ált. Isk. és Gimnázium Érd
Elsőként felelevenítettük, az Optimizmusról beszélt dolgokat, érzelemkitalálósat játszottunk az arcunkkal
A társas kapcsolatok c. foglalkozást az általános kapcsolatok megbeszélésével kezdtük . (Születés- és előtte- való családi kapcsolatok, körülmények során kialakult kapcsolatok, és baráti kapcsolatok.)
Szeretem? Nem szeretem? a következő téma. Itt megfejtettük, hogy nem biztos, hogy minden kapcsolat egyformán „szoros” lehetnem pozitív és negatív vonásai egy kapcsolatnak. Megpróbáltuk „kielemezni” a kevésbé rokonszenves de kapcsolatban lévő osztálytárssal való konfliktushelyzetet, megbeszéltük, ötleteket adtunk rá, hogyhogy lehetne segíteni, jobbá, pozitívabbá tenni a kapcsolatot.
Beszélgettünk arról, hogy a kapcsolatok kialakításában, ápolásában nagy szükség van a támasznyújtásra, önzetlenségre, adok-kapok egyensúly fenntartására.
Játszottunk Sziámi játékot, illetve „Kapj el, ha eldőlök” játékot.
A foglalkozás végére tettem a Barátság fogalmát. Miért fontos? Mit ad Neked? Milyen egy jó barát? Ezekre a kérdésekre kaptunk szebbnél szebb válaszokat, és megegyeztünk abban, hogy a kevésbé jó barátságokat is megpróbáljuk felvirágoztatni 🙂
A barátság téma feldolgozása után minden gyerek kap egy medált, amin két gyerek (2 fiú / 2 lány / 1 fiú- 1 lány) látható. Miután kiszínezték odaajándékozhatják a barátjuknak. Akár több ajándékmedál is készíthető.
Az órákat relaxációval kezdtük, amit a téma rövid elméleti áttekintése követett.
Mesék megismerésével boncolgattuk, hogy milyenek a jó társas kapcsolatok.
a „Hogy vagy, kedves barátom” társasjáték eljátszása után arról is beszélgettünk, hogy mennyire fontos az egymásra figyelés.
Kapcsolati hálónk készítése közben rávilágítottunk egymás jó tulajdonságaira.
Elkészítettük állati erősségek – plakátunkat, melyre azokat az állatokat gyűjtöttük össze, amelyek olyan tulajdonságokkal, erősségekkel rendelkeznek, amik segítenek a harmonikus emberi kapcsolatok megteremtésében, fenntartásában, a konfliktusok kezelésében.
Zárásként jókat táncoltunk a hónap dalára!
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Társas kapcsolatok ápolása
„Barát az, akire figyelsz, mert fontos számodra a sorsa.
És figyel rád, mert fontos számára a te sorsod.
Barát az, aki megért – s akit mélységesen megértesz.
Nem tudtok egymásnak hazudni. Túl közel van.
Mintha magaddal beszélnél.”
(Müller Péter)
Számomra a tanulóim közötti barátságok kialakulása, ápolása igen fontos szerepet kap a mindennapi tevékenység során.. A barátság rengeteg olyan dologra tanítja meg a gyermeket, amire később szüksége lesz az életben, például javítja az együttműködési és tárgyalási készségét, ráébreszti miért fontos a dolgokat igazságosan megosztani, megmutatja neki, mit jelent az empátia és az együttérzés. A barátságok kialakulását, megerősödését támogatja a közös feladatok végzése a tevékenységekben, közös programokban való részvétel.
Az órát A róka és a farkas a lakodalomban című mese feldolgozásával kezdtük. Tanulóim nagyon jól meglátták, hogy mennyire ostobán viselkedtek az állatok, s ez nem az igaz barátságot mutatta be. Megbeszéltük, hogyan is kell a barátainkkal viselkednünk, mitől hívunk valakit barátnak, s azt hogy mindenkinek szüksége van barátokra. A tanulókkal az igaz barátságról is beszélgettünk. Mindenki bemutatta szóban a legjobb barátját. Elmondták, hogy miért is lettek igaz barátok, majd a feladatlapon lévő körökbe berajzolták, hogy mi jellemző rájuk, barátjukra, s milyen közös dolgok tartják össze a kapcsolatukat. Tanulóim megfogalmazták, hogy a barátok elmondhatják egymásnak apró titkaikat, türelmesen meghallgatják egymást, megbízhatnak egymásban. Barát az, akivel jókat lehet focizni, aki megvédi, ha valaki bántani akarja, nem hagyják cserben egymást, segítenek a bajban, örülnek egymás sikereinek, és együtt szomorkodnak a másikkal, ha bánat éri. Óra végén plakátot készítettünk.
Urban Klára tanítónő