Az 5. osztállyal közös plakát készítése a diákok között kialakított kapcsolatokról.

Pálmonostorai Gárdonyi Géza Általános Iskola
Az 5. osztállyal közös plakát készítése a diákok között kialakított kapcsolatokról.
Vilmányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Beszámoló
Vilmányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A gyerekek, akikkel foglalkozom, mélyszegénységben élő családokban élnek. A napi megélhetésük is sokszor veszélyben van, a szülők iskolázatlanok, a problémák elől az alkohol, és a drog használata felé fordulnak, sajnos egyre több esetben. Tehát nincs sok pozitív példa a gyerekek előtt. Legfőképpen az motivált abban, hogy belekezdjek, hogyha nem is tudok hatalmas eredményeket elérni, mert a családi háttért nem tudom megváltoztatni, mindenképp adjak valami jót, valami pluszt, ami segíthet nekik „túlélni”.
A tapasztalataim alapján egyértelmű volt számomra, hogy ez az óra nagyon jó lehetőséget biztosít egy másfajta kapcsolat kialakítására, a közösséggel, és benne az egyes gyerekekkel.
A felkészülés során sokat kutatok, mivel tehetném még színesebbé az órákat. Más hozzáállást kíván tőlem is, és sokat tanulok én is. Az érzelmekről, és a beazonosításukról nagyon keveset tudnak a gyerekek, talán az a legnehezebb része, hogy számukra érthetővé, megfoghatóvá tegyem a témát.
A tapasztalatom az, hogy már most egy bizalmasabb viszony alakult ki a gyerekekkel, a legvisszahúzódóbb gyerek is megnyílt már nem egyszer. Közel engednek magukhoz, és én is őket. Számomra nem probléma az érzelmekről, saját magamról beszélni nekik. Ha hiteles akarok lenni, akkor elengedhetetlen, hogy saját életemből is példát mondjak nekik egy-egy témában.
Amikor belekezdtem azon az örök problémánkon gondolkodtam, hogy a szülőkkel nem ugyanazt az értékrendet közvetítjük a gyerekek felé. A munkánk sokszor szélmalomharc, ezért döntöttem úgy, hogy a téma bevezető foglalkozását a gyerekek mellett a szülők bevonásával tartom.
8 szülő jött el, és nem volt egyszerűbb és könnyebb sem a dolgom, hogy próbáltam bevonni őket. A végére viszont megértettük egymást. Szeretném a továbbiakban is a szülőket bevonni, mert tulajdonképpen, ezek a túlélési stratégiák nekik is hasznosak.
Igyekszem a kollégáimmal is megosztani a tapasztalataimat, amelyek nagyon pozitívak, és biztatni őket, hogy vágjanak bele. Igaz, hogy plusz munkával jár, de megéri!
Hogyan tudunk másokkal jó kapcsolatot ápolni? Mi illik vagy nem illik?
Novemberben a Társas kapcsolatok témakörében dolgoztunk a Mókus csoportban. ☺ Relaxációs gyakorlatba, mesébe ágyazva ismerkedtünk a barátok jelentőségével, majd közös erővel várat építettek a gyerekek 🙂
Keszthelyi Életfa Óvoda Gagarin Utcai Tagóvoda
Előre kivágott emberformák (fiú, lány) segítségével mindenki elkészíthette saját magát. (arc, ruházat, haj)
Beszélgetőkör alkalmával lehetőség adódott megbeszélni, hogy kinek ki a barátja és mindenki elmondhatta, hogy miért Ő.
Fontos, hogy legyen barátod?
Milyen dolgokat tesznek meg egymásnak a barátok és miket nem?
Szerintetek mindenkinek van barátja?
Alkottunk egy élő barátságláncot: egymást szólították a gyerekek. A kivágott és elkészített emberformákból síkban is megalkottuk a barátságláncot.
Tavaszi ébresztő elmesélése, ezt követően a mese utáni kérdések, feladatok feldolgozása.
Zenehallgatás közben mindenki a barátjával táncolhatott.
Életfa Óvoda Gagarin utcai tagóvodája
„Szívecskéim átadom.”
Kivágott piros papír szívek átadása az aznapi legjobb barátnak.
Kezet fognak,megköszönik(hála gyakorlása) és megölelik egymást.
Több napon keresztül- „Ma ki a legjobb barátod?”
„Szép nap,ölelj most át engem.k.dal hallgatása közben.
A társas kapcsolatok fontosságáról beszéltünk az óra elején..
Majd a munkafüzet feladata alapján feldolgoztuk a témát..
Az óra témáját a munkafüzet segítségével oldottuk meg..
A tanulók feladata az volt, ,hogy írják be a kör közepére saját magukat..
Majd írják le kit éreznek magukhoz a legközelebb illetve a legtávolabb…