Katica csoport
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát hallgattuk meg sokszor. Ezután beszélgettünk arról, hogy mi a boldogság szó jelentése. Mitől érezzük boldognak magunkat?
Mikor elég jól ismerték a dalt, kitaláltunk közösen mozgásformákat. Ezeket végeztük a dal újrahallgatása közben.
Végül lerajzolták a gyerekek, kik a fontosak számukra otthon vagy az óvodában. Beszélgettünk rajzolás közben, hogy miért ő a legfontosabb, miért szeretem a rajzon szereplőket?
Társas kapcsolatok ápolása
A harmadik hónap témája: A társas kapcsolatok ápolása volt.
Az ember társas lénynek születik, ezért szükségünk van társakra, más emberekkel való találkozásokra.
Ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba energiát fektetni, ami fontos az egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is. A kapcsolatok ápolása boldogságfokozó tényező.
A Boldogságóra foglalkozáson részt vett néhány pedagógus kollégáim és egy hospitáló tanító szakos hallgató is.
A foglalkozás – mint mindig egy elcsendesüléssel, pihentető meditációval kezdődött. A „Kőbe vésve” című meditáció alkalmat adott a témára való ráhangolódásra, halk zenei aláfestéssel.
Ezt követően következett a mese, amely egy sündisznóról szólt, aki azt szerette volna, hogy valaki megsimogassa. A mesét a gyerekek nagy átéléssel hallgatták végig, majd annak feldolgozása történt, amely kapcsolódott a témához.
A havi feladat, amely csoportmunka volt, a témához illeszkedő kőbe vésett szimbólumokhoz kapcsolódó fogalmakat kellett megtalálni.
Majd a Szoborpak című feladatot játszottuk el, ahol hívószavakat húztak ki a párok, és ezt kellett szoborszerűen a többieknek bemutatni. A hívószavak: szeretet, haragban vagyunk, kibékültünk, számíthatsz rám, gondoskodás, köszönöm, összetartozunk.
A feladatok megoldása után meghallgattuk a hónap dalát, amelyet meg is tanultunk.
A zene hallgatása lehetőséget adott a közös élményre, a táncra, a vidámságra.
Jó hangulatban telt el a foglalkozás. Hálás vagyok érte!
Az órát megelőző napokban már igyekeztünk sokat beszélgetni a barátságról, arról, hogy miért jó, hogy van barátunk, mi mindent köszönhetünk a barátainknak és nekünk mit kell tennünk, hogyan kell viselkednünk, hogy sok barátunk legyen.
A boldogságórát a “barátság fonal” körbeadásával kezdtük. Megfogalmazhatták, hogy mit kedvelnek a mellettük ülő pajtásukban, hiszen mindannyiunkban van valami jó.
Az órát egy barátságkarkötő elkészítésével zártuk, amelyet mindenki a saját kis barátjának készíthetett el és adhatott át!
A téma címe: Mese a magányos törpéről!
Boldogságóra, Társas kapcsolatok 2.
2019. november 13.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 8 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4. és 5. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Írjon a csoportod mesét, melynek az első mondata ez: „Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.”
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: papírlap, toll, laptop hangszóró (zenehallgatáshoz)
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Mozgásos relaxáció. A csoport hangulatához igazodva igazodva zenehallgatás, szabad mozgás a zenére (barokk lantjáték) – ugrabugrálhatnak, táncolhatnak, utánozhatják az állatok mozgását. Ezután „Lendül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” (Csoportszoba.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Ismételten mrgbrdzéljük, hogy jó társas kapcsolatok nélkül semmivé válunk. Csakis jó társas kapcsolatokkal értékes az életünk. Előveszem az előző órán készült fotóalbumot példaként. Majd elmondom, hogy ma közösen írunk egy mesét.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA I. (25 perc): „Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy törpe, akit Naftalinnak hívtak. Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.” Megkérdem, hogy van-e valakinek ötlete a folytatáshoz. Ha nincs, gondolatindítást végzek olyan elemekkel, amelyek tapasztalhatóan társas élményt jelentenek a csoportban: „Senki sem focizott vele, senki sem pingpongozott vele, senki sem csocsózott vele, senki sem beszélgetett vele és senki sem sétált vele.” El is játsszuk, ha van megfelelő önként jelentkező.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (5 perc): Összefoglaljuk a közös felvetésekből összeállított mesét, majd legépelem.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA (5 perc): Kellemes, nyugodt zene kíséretében rövid meditáció. „Ellazulok, becsukom a szemem, lassan és mélyen lélegzem – be… és… ki. Arra gondolok, milyen jó, hogy szeretnek a barátaim!
Baranyai Mihály
Mi jó barátok vagyunk…címmel tablót készítettek a gyerekek.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A foglalkozást a 3-4. és az 5. osztályban is megtartottuk Nagy-Bognár Dóra kollégám közreműködésével. Először beszélgettünk, tisztáztuk, hogy kinek, milyen kapcsolatok fontosak az életében; mi kell egy kapcsolat ápolásához. Beszéltünk a szeretet, a tisztelet, a türelem és a figyelem fontosságáról és arról, hogy ezeket a kapcsolatban állóknak egyaránt és folyamatosan tanúsítaniuk kell egymás felé. Ez után jött a „Kis barátom, hogy vagy?” kör, amikor mindenki megkérdezte a balján ülőtől, hogy hogy van. Kicsit zavarban voltak, de a kör végére megnyugodtak és mindenki komolyan vette a feladatot. A jókedvnek is köszönhetően mindenki válasza az volt, hogy jól van, jól érzi magát. A következő körben egy lapra írták annak a három személynek a nevét, aki fontos számukra és akikkel jó a kapcsolatuk, illetve leírták a tulajdonságaikat. Megbeszéltük, hogy milyen jó, hogy mindenki pozitív tulajdonságokat írt és, hogy mennyire fontos, hogy meglássuk egymásban a jót. Következett az „Azt szeretem benned, hogy….” kör, amikor mindenki a bal oldali szomszédjának elmondta, hogy mit szeret benne és közben elkészítettük a kapcsolatunkat és összetartozásunkat jelképező „pókhálót”. Jó érzés volt mindenki számára a pozitívumokat hallani. A következő körben jobbra haladva a másik szomszédról mondtunk egy-egy jó tulajdonságot. Derűsen és a sok pozitív visszajelzéstől feltöltődve visszarendeztük a termet és elkészítették a kapcsolatokat ábrázoló „fotókat” , rajzos formában. Szülő-gyermek, házaspár, szerelmespár, barátok, tanár-diák kapcsolat ábrázolása volt a legjellemzőbb.
Nagyon fontos foglalkozás volt, örömmel szántam rá az órákat, mert a haszna felbecsülhetetlen. Sokkal többet kellene foglalkozni azzal, hogy tudatosítjuk a gyermekekben a kapcsolatok és az ápolásuk fontosságát.
A gyerekek véleményei munka közben: „Mi a társas kapcsolatok közül az osztályközösség kapcsolatát próbáltuk megjeleníteni.” „A színes kezek összeérnek, úgy mint ahogyan mi vagyunk az osztályban.” „Legalább olyan színesek ezek a kezek, mint amilyenek mi vagyunk.” „Szív formába nyomdáztuk a kezünket, mert szeretjük egymást.” „Szeretnénk mindig ilyen kapcsolatban maradni, de sajnos nemsokára el kell válnunk.”
Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola
Szent Márton legendáját elevenítettük fel egy barkácsdélután keretén belül. A gyerekeket és szüleiket lámpáskészítésre hívtuk. Felelevenítettük Szent Márton legendáját. Papírból megformáztuk Mártont és a libát, majd lámpásokat készítettünk.
Ezt követően az iskola mellett lévő parkban tartottunk lámpás felvonulást, énekeltük hozzá, hogy:
“Szent Mártonnak ünnepén égő lámpást viszek én. Világítson mindig minekünk, ahol járunk hova megyünk!…”
Nagykállói Brunszvik Teréz Óvoda
Barátság repülő
Azoknak a csoporttársaiknak jelét rajzolták a repülőjük ablakába, akit szívesen vinnének magukkal egy jó kalandtúrára.