Novemberben a társas kapcsolatok ápolása téma köré épülnek a tevékenységeink. A foglalkozásokat mindig relaxációval kezdjük majd elénekeljük az eddig tanult dalok közül a gyermekek kedvenceit. Megtanultuk az új dalt a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, kinek ki a barátja, miért jó neked, ha sok barátod van…stb. Meghallgatták a gyerekek a Tavaszi ébresztő c. verset és a Süni irigy lesz c. mesét. Elkészítettük a barátságláncot, amit kitettünk a hirdetőtáblára, hogy a szülők is láthassák.
Társas kapcsolatok ápolása
November hónapban a társaskapcsolatok témáját dolgoztuk fel a 6. a osztályosokkal.A barátok egy-egy barátság-ötöst készítettek, kiemelve azt az 5 fontos dolgot, ami az ő barátságukat jellemzi.Jó érzés volt látni az összedugott fejecskéket, ahogy a gyerekek dolgoztak: ” a milyen is a mi barátságunk? ” kérdésen.
Lippói Gárdonyi Géza Általános Iskola
A diákok a rajzos feladatot választották. Páros munkaformában dolgoztak. Minden páros egy-egy társas kapcsolatot dolgozott fel. Ezek: kapcsolatok a szülőkkel, családdal, barátokkal, párjával. A diákok élvezték a közös munkát Különösen a szerelem, párkapcsolat csoport munkájának bemutatását várták.
A társakkal való jó kapcsolat ápolása. Pozitív tulajdonságok felsorolása először magunkra utána társainkra. Az ölelés fontossága. A dal jókedvet ad.
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
Karácsonyi barátság
„Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.”
A napjai unalmasan teltek. Reggeltől estig egyedül sétált a birtokán. Egyik reggel, amikor szokásos útját járta, mit vett észre? Az egyik erdei ösvényen egy síró törpelányt pillantott meg. Odament hozzá és megkérdezte: -Hát te miért sírsz?
Mert eltévedtem. Eltévedtél? Hová szerettél volna menni? Bagolyhoz. Mi dolgod a bölcs bagollyal? Kérdezni szerettem volna tőle valamit, de úgy néz ki, hogy erre nem lesz esélyem. Elvezetlek én téged hozzá. Így is lett. Loise, a törpelány feltette a kérdést a bagolynak:
-Miért kell kapcsolatban élni? –
Bagoly: A válasz nagyon egyszerű: Nézz csak rá Naftalinra! Mit látsz?
Válaszolok helyetted. Egy magányos, szomorú, boldogtalan törpét, aki minden napját azzal tölti, hogy egyedül sétálgat. Este senki nem ül le vele vacsorázni, beszélgetni, játszani. És milyen lesz az ő karácsonya, ha így mard az élete?
Naftalin: Loise te is egyedül élsz?
Igen
Legyünk barátok, töltsük együtt a karácsonyt!
Így is lett, a törpe és a törpelány együtt ünnepeltek. Sokat beszélgettek, társasoztak. És együtt főzték meg az ünnepi vacsorát. Annyira összemelegedtek, hogy úgy döntöttek, hogy az ünnepek után is együtt maradnak. Ráadásul magukhoz fogadtak egy árva mókust.
Társaskapcsolat építése lehetséges társasjátékkal és játékkal is.A gyerekek , a Kő,papír olló nevű játékot játszották csapatokban, aki nyert egy borítékból színkártyát húzott és ez alapján véletlenszerűen egy képet alkottak.Addig tartott a játék ,amíg a csapat képe el nem készült.A színkártya mindig visszakerült a boritékba, így előfordult, hogy egymás utàn többször ugyanaz a szín következett.Az egyik kép egy fát, a másik egy szivárvànyos tájat, a harmadik egy libikókázó gyerekcsapatot, a negyedik pedig egy szánkózó fiút, az ötödik egy elefàntot àbrázol.Nagyon jó hangulatban készültek az alkotások, erősítve ezzel baráti kapcsolataikat.(Érintés, vidámság, játék,alkotás öröme)
Miskolci II.Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Novemberben elsőként ezt a tablót készítettük el, ahol mindenki nyilatkozott a barátság lényegéről. A továbbiakban már készül a mesénk a magányos törpéről.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A nagycsoportra már kialakult a gyerekekben a barátság fontossága, a kapcsolatok. Mély kötelékű barátságok szövődtek, és ezzel a gyermekek szociális kompetenciái is fejlődnek. Érzékenyek egymásra, empátiájuk, toleranciájuk fejlődik. Érződik ezekben a baráti kapcsolatokban a szeretet, és fontos, hogy ezt ők is szavakba tudják önteni egymásnak. Beszélgetőkört kezdeményeztünk a csoport emlékeiről, miket éltünk át közösen. Jó volt tapasztalni, hogy minden gyermeknek volt pozitív közösségi élménye, amit megosztott. Valószínűleg típus kérdése is, de a csoportunk egy nagyon nyitott közösségkedvelő csoport. Igényükké vált a társaság, a barátság. Az óvodai életet ez motiválja, szépíti. A gyerekek barátság karkötőket készítettek egymásnak, és jó volt látni, hogy senki se maradt karkötő nélkül. Majd le is rajzolták papírra annak a jelét, akit a legjobban szeretnek. A Boldog óvoda programot kiscsoportos korunk óta csináljuk, és hiszem, hogy ez a boldog közösség ennek is köszönhető.