Novemberben a gyerekekkel őszi gyümölcsöket készítettünk, amelyekből apró kis jókedélyű kukac jött kifele. A kukac testére a gyerekek a legjobb barátjuk és a hozzájuk legközelebb állók nevét írták.
Társas kapcsolatok ápolása
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Elkészültek meséink a magányos törpéről. Illusztráltuk is a történeteket, majd kitettük iskolánk boldogság faliújságjára.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola másodikosaival családi fotóalbumot készítettünk. Mindenki lerajzolta a családját, és kedvet kapva saját magát is. Az órán a családi kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A társas kapcsolatok témája nagyon közel áll hozzám, mert csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk az összetartó közösség alakítására. Örömmel tapasztalom, hogy a gyermekek már egyre többször egymással és nem egymás mellett játszanak, és egyre meghatározóbbak a kortárs közötti kapcsolatok. Sokat beszélgetünk arról, hogy közeledjünk egymás felé, mikor van szükségünk egymásra, hogyan legyünk udvariasak. Mi az, amivel segítjük egymást, és mi az, amivel megbánthatjuk. Ki kivel játszik szívesen és mennyivel jobb, ha nem vagyunk egyedül. Nagyon tetszett a gyerekeknek a hónap dala. Többször meghallgattuk és eljátszottuk. Közös játékra, mozgásra ösztönözte őket. Barátságláncot készítettünk. Előre kivágott emberkéket színeztek a gyerekek, és a láncban annak a kezét fogták, akinek szeretnék. Remélem, hogy ezek a játékok, közös beszélgetések a későbbiekben is segítik majd a kapcsolataik alakítását. Újra léptünk egy lépcsőfokot ahová felkerült a barátság jele.
A téma címe: „Fotoalbum”
Boldogságóra, Társas kapcsolatok 1.
2019. november 6.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 8 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4. és 5. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Készítsen a csoportod egy kartonból egy hatalmas fotóalbumoldalt! Kisebb rajzok lesznek az albumba ragasztott „fényképek”, melyek legalább ötféle különböző kapcsolatot örökítsenek meg (szülők egymással, gyerekek szülőkkel, testvérek, más családtagok, barátok, kis közösségek, hobbikörök, csapatok… stb.)!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: papírlap, toll, laptop hangszóró (zenehallgatáshoz)
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Kellemes, nyugodt zene kíséretében rövid meditáció. „Ellazulok, becsukom a szemem, lassan és mélyen lélegzem – be… és… ki. Ellazulnak az izmaim. Nincs semmi gondom. Pihenek. Jól érzem magam. (Csoportszoba.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Arról beszélünk, hogy jó társas kapcsolatok nélkül semmivé válunk. Csakis jó társas kapcsolatokkal értékes az életünk. Sok társas kapcsolat van az életünkben. Van szülő-gyermek, szülő-szülő, tanuló-tanár, gyermek-gyermek, gyermek-nagyszülő stb.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA I. (25 perc): Öt kapcsolati formát rajzolunk le -egy-egy kisebb lapra. Ki melyiket vállalja?
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (5 perc): Felragasztjuk a rajzokat a már megírt, előkészített kartonra, és beszélgetünk a rajzokról.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA (5 perc + óra): Örömmel végzett mozgás: kosárlabda.
Baranyai Mihály
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A társas kapcsolatok ápolása ugyanolyan fontos gyermekkorban, mint felnőttkorban, épp ezért mi már megteremtettük a csoportunkban a kellő hangulatot egy igazi barátság kialakulásához. Ráhangolódásképp a Tavaszi ébresztő című mesével indítottunk, majd pedig a barátságkezek Bagdi Bella, Ha boldog vagy , mutasd meg mindenkinek dalát hallgatva készültek el, melyekre a gyerekek saját kezüleg rajzolták rá barátaik arcát, és végül ezekből kialakítottuk a barátságfánkat.
A 2-3. osztályos csoportom közös mesealkotást készítettek. Bábokat is készítettünk , melyek segítségével el is tudták játszani a történetet. Nagyon örültek annak, hogy a szomorú, kis törpe már nem lett szomorú, hiszen nem volt egyedül!A képzeletbeli hősünket még ajándékkal is megajándékoztuk! A szeretet vezérelt mindannyiunkat! Társas kapcsolatok a barátság jegyében!
Novemberi témánk a társas kapcsolatok. Foglalkozásunkat a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, mely megteremtette az alaphangulatot a gyermekek számára. Elővettük a régebbi, csoportban készült fényképeket, melyek segítségével számos, szép emléket idéztünk fel és beszélgettünk arról, miért jó, hogy vannak barátaink. Ezután, mindenki megkérdezte a mellette ülőt, hogy hogy érzi magát ma reggel. Ki megmutatta, ki elmondta, majd továbbadta a plüssállatot a következő társának. A barátságkarkötők kiosztására is sor került, mindenki sok-sok karkötőt gyűjtött, megállapítottuk, hogy mindenki mindenkinek a barátja a csoportban. A foglalkozás további részében mindenki lerajzolta a legjobb barátját, az elkészült munkákból pedig barátságfalat készítettünk, melyet a továbbiakban bővíteni is fogunk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A gyerekek közösen kooperálva lefestették egymást, majd a legjobb alkotásokból közös kollázst készítettünk.