A novemberi Boldogságórák témája a Társas kapcsolatok ápolása. Egy közös, kötetlen beszélgetés során kiveséztük a szó jelentését, a beleillő csoportokat, melyek a család, barátok, osztálytársak és elemeztük azt is, hogy a testi-lelki egészségünk szempontjából mennyire fontos egy szeretetteljes, kölcsönös tiszteleten és megbecsülésen alapuló kapcsolat. A gyerekek feladata az volt, hogy egy kapcsolatukat rajzos formájában elkészítsék egy Polaroid-keretbe és címet adjanak neki. Sokan egy-egy családtagjukkal történő közös tevékenységet, esetleg egy hamarosan megvalósuló projektet rajzoltak le, míg voltak olyanok is, akik számára egy baráttal, osztálytárssal való játék ért aranyat. ♥
Társas kapcsolatok ápolása
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Eddig még kifejezetten Márton-napot nem tartottunk. Idén délelőtt és délután is libákkal kapcsolatosan telt a napunk. Megbeszéltük a történetét, libát készítettünk, délután pedig süteményt sütöttünk és közösségépítő teadélután rendeztünk. Az Iskolába csalogató rendezvényre „Nagy Negyedikesként” készítettük a díszeket a „Nagy Óvodásoknak”.
A foglalkozás első részében meg hallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk az emberi kapcsolatok szükségességéről. A különböző kapcsolatokat (testvérek, barátok, osztály stb.) csoportmunka keretében dolgoztuk fel. A gyerekek olyan dolgokat gyűjtöttek össze, ami szerintük a kapcsolatok fennmaradását segítik. Végezetül képeket és idézeteket gyűjtöttek az internetről, s közösen kiválasztott képekből és idézetekből készítettük el a fotóalbumot.
Megbeszéltük, összegyűjtöttük azokat a jellemvonásokat, érzelmeket amelyek révén támogató társas kapcsolatokat tudunk kialakítani és fenntartani.
Barátságfa
A tanulók lerajzolták, kivágták kézlenyomatukat, majd az volt a feladat, hogy minden „ujjba” írják bele, hogy kinek mi fontos egy barátságban.
A Konyári Óvoda Katica csoportja a november havi társas kapcsolatok témájában plakátot készített. A feladat az volt, hogy tegyenek a gyerekek annak a gyereknek a jele mellé smileit, akit a legjobban szeretnek. Meglepő választások születtek, voltak kölcsönös baráti kapcsolatok, de olyan gyerek is volt, aki eddig még soha nem fogalmazta meg, azt, hogy ő kit szeret legjobban a csoportból. Nagyon élvezték a gyerekek a feladatot, sokat beszélgettünk a szeretetről és az elfogadásról.
Időutazás 2
A 21. században rohamosan megindult a kommunikációs eszközök fejlődése és manapság egy kattintással elérheti akárki a szüleit, barátait, párját vagy akárkit. De nem volt ez mindig igy. Milyenek voltak a szokások és kommunikációs megoldások 50 évvel ezelőtt? Erre kerestük a Dr. Emmett L Brown-nal, aki örömmel vállalta, hogy visszautazik a 1969-be.
Dr. Brown-t egy magyarországi faluba küldtük, ahol az alábbi információkat gyűjtötte össze a kommunikációs szokásokról: „A régi falusi közösségekben az információ áramlás az együtt eltöltött munka alatt történt, dolgoztak a földeken, a fonóban, kukoricafosztás közben meséltek a történeteket és beszélték ki a falu kisebb nagyobb történéseit.” Megfigyelte még, hogy a 60as években a gyári munkások közötti közösség építés a brigádmozgalmakkal teljesedett ki, a munkában idő alatt és a közös szabadidőben eltöltött idő alatt cseréltek információt az emberek. „Ezek a szokások a mai napig hasonlóan működnek, hisz az információ áramlás manapság is történik a munkahelyeken, iskolákban. A különbség viszont, hogy ennek a fő módja ma az interneten keresztül zajlik le.’’
Távközlés szempontjából a 60as évek végén kevés lehetőség adatott meg: „az egymástól elszakadt családtagok, akik máshol dolgoztak, telepedtek le vagy esetleg tanultak ekkor még csak postai levelezés útján vagy sürgős esetben táviratban tudtak kommunikálni. Nagyobb intézményekben lehetett csak telefont elérni.” Napjainkban erre kismillió megoldás létezik és a tudósok, fejlesztők azon vannak, hogy az egész folyamatot felgyorsítsák.
Vitathatatlan tény, hogy a fejlődés megkönnyítette az életünket és el se tudnák képzelni a mai technika nélkül azt, viszont azt se lehet tagadni, hogy a fel növekvő generációk kommunikációs készsége sajnos romlik ennek ellenére.
Egy igazán hasznos kutatást végeztünk, úgy gondoljuk igazán érdekes volt összehasonlítani a két korszakot. Nagyon köszönjük a segítséget Dr Emmett L Brown-nak!
Barócsi Dávid- 10.d
Időutazás 1
Ma a legutóbbi kutatásaimról szeretnék önnönnek mesélni, amelyben időutazásom során megismerkedtem az 50 évvel ezelőtti társas kapcsolatokkal. Végre hosszas évek után eljutottam a kutatásom során arra a pontra, hogy megoszthatom önökkel ennek eredményeit.
50 évvel ezelőtt még minden máshogy működött, ha a társas kapcsolatokról volt szó. Tágabb volt a szocializmus fogalma, hiszen a technológia új találmányai nem vették el az emberek figyelmét ekkora mértékben. Több idejük volt az embereknek egymásra, több időt töltöttek egymással. Mai napjainkban többet beszélgetnek olyan internetes portálokon, mint például a Facebook. A gyerekek a szabadban töltötték a közös időt és nem egy számítógépes játék várószobájában beszélték meg, hogy milyen volt a napjuk. Ha egy fiú udvarolni szeretett volna a lánynak, aki tetszik neki, nem egy üzenetet dobott neki, hanem elhívta egy randevúra, ahol bevallotta érzéseit. Akkoriban mindenki sokkal jobban odatudott figyelni egymásra, kevesebb volt a kapcsolatokban a veszekedés. Nem volt annyi dolog, amivel az emberek megtudták volna egymást bántani, amivel visszaélhettek volna. A családokban nem volt ekkora elhidegülés, amikor leültek az asztalhoz akkor elmesélték mi történt velük, mindent megbeszéltek. Manapság nem is egy asztalnál esznek, mindenki bebújik a saját kis zugába, alig beszélnek egymással.
Én személy szerint, a technológia világának elterjedését tartom a fő oknak, hogy ekkorát változott a helyzet. Mindenki el van a saját dolgával, nincs is kedvük egymással találkozni, ha az interneten mindent megtudnak beszélni egymással. Egy nagymértékű változás tudna ezen segíteni, de sajnos emiatt a hatalmas fejlődés miatt ez már beteljesedhetetlen.
Vass Lívia- 10.d
Katica csoport
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát hallgattuk meg sokszor. Ezután beszélgettünk arról, hogy mi a boldogság szó jelentése. Mitől érezzük boldognak magunkat?
Mikor elég jól ismerték a dalt, kitaláltunk közösen mozgásformákat. Ezeket végeztük a dal újrahallgatása közben.
Végül lerajzolták a gyerekek, kik a fontosak számukra otthon vagy az óvodában. Beszélgettünk rajzolás közben, hogy miért ő a legfontosabb, miért szeretem a rajzon szereplőket?