Plakát készítése.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra 6. osztály- Társas kapcsolatok ápolása
November 6. az iskolai erőszak, bántalmazás nemzetközi napja. Ennek apropóján és az osztályban történt konfliktusok kapcsán beszélgettünk a bántalmazás formáiról. A játékos viccelődést el kell határolni a bántó kigúnyolástól, az árulkodást a bántalmazó elleni segítségkéréstől. A gyerekek elmondták egymásnak sérelmeiket, az őket ért bántó, sértő, kevésbé vicces mondatokat felírták egy papírra, galacsint formáltak és a kukába dobták, hogy ezáltal megkönnyebbüljenek. Ezt követően sétáltunk egyet a gyönyörű őszi erdőben, levezettük a bennünk lévő feszültséget.
A társas kapcsolatok ápolása témára a hála zenéjével hangolódtunk. A süni irigy lesz című bábjáték meghallgatása után beszélgettünk a helyes viselkedésről, arról, hogyan kell jó barátnak lenni, hogy milyen dolgokkal, cselekedetekkel tudjuk erősíteni a csoport összetartó erejét.
„Mindenkinek van barátja” játékkal a baráti kapcsolatokat tudtam erősíteni, mellyel kialakult egy összetartozást jelképező „szeretetháló”. A szeretetfonal gurítása közben a gyerekek elmondhatták egymásnak, hogy mit szeretnek a másikban. „Azt szeretem benned, hogy…”
A gyerekek lerajzolhatták magukat a barátaikkal, amit elhelyeztünk a folyosón és együtt örülhettünk a kész alkotásokban.
Barátság karkötőt is készítettünk, melyet a gyerekek kivághattak, kidíszítettek, rárajzolhatták a barátaik jelét.
A Társas kapcsolatok ápolásával a csoport összetartozását, egymás elfogadását erősítettem.
Beszámoló a Boldogságóra program novemberi foglalkozásáról
Intézmény: Áldás Református Óvoda
Cím: 4642 Tornyospálca, Kossuth u. 111.
Korcsoport: nagycsoport
Téma: Társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozást vezette: Dicsőné Berecz Enikő
Időpont: 2025. november hónap
A Boldogságóra program novemberi témája a társas kapcsolatok ápolása volt, melynek célja a közösségi élmények erősítése, az érzelmi intelligencia fejlesztése és a barátság fontosságának tudatosítása. A foglalkozás megvalósítása a tervezett ütemben és a program szellemiségének megfelelően zajlott. A szervezési feladatok előkészítése – az eszközök bekészítése, a megfelelő tér biztosítása és a szellőztetés – zavartalanul megtörtént, így a gyermekek nyugodt és barátságos környezetben vehettek részt a tevékenységekben. A motivációs játék („Kinek adnád a szívecskét?”) már a foglalkozás elején megalapozta az elfogadó, szeretetteljes légkört a csoport tagjai örömmel és bátran osztották meg érzelmeiket társaikkal. A relaxációs gyakorlat („Dombrítok, mint a cica…”) segítette a ráhangolódást, és jól előkészítette a figyelmet igénylő tevékenységeket. A foglalkozás kezdő éneke, Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dal, mozgásos kísérettel vidám, oldott hangulatot teremtett. A téma bevezetését beszélgetés és játékos mozdulatsorok (gyöngysor játék) kísérték, amelyek erősítették a gyermekek közösségi élményét és pozitív érzelmeit. A mesehallgatás és feldolgozás központi szerepet kapott: Boldog Dóra báb és a Hóbuci a barátságos hóember című verses mese segítségével érthető, élményszerű módon találkoztak a barátság témájával. A mese utáni beszélgetés során megfogalmazták saját tapasztalataikat, gondolataikat, ezzel fejlődött önkifejező képességük és érzelmi tudatosságuk.
A Boldog Mondóka elmondása után a szívecskék felkerültek a Boldogságfüzérre, amely láthatóan is megerősítette az élményt és a közös értékeket.
A kézműves tevékenységek – barátság karkötő készítése fonalból és barátságvirág készítése barátságszirmokból – fejlesztették a finommotorikát, türelmet és együttműködést. A közös alkotás erősítette az összetartozás érzését, a környezettudatosság pedig megjelent az újrahasznosítás szempontjainak beépítésével. A Boldogságvár harmadik lépcsőfokának díszítése szimbolikus lezárása volt a foglalkozásnak, amely során minden gyermek aktívan részt vett. A záró ének (Bagdy Bella: Boldog vagyok) közös éneklése és a felszabadult tánc megerősítette a foglalkozás pozitív érzelmi hatását. A csoport tagjai végig motiváltak, érdeklődőek és aktívak voltak. A pedagógiai célok maradéktalanul teljesültek: a társas kapcsolatok megerősödtek, az érzelmi intelligencia fejlődött, a közösségi élmény mélyült. A téma továbbvitelébe a családok is bevonásra kerültek: a családfa készítése otthoni feladatként hozzájárult a szülő-gyermek kapcsolatok erősítéséhez, valamint az óvodai és családi nevelés összhangjához. A családok aktívan részt vettek a feladatban, a faliújságon megjelenő alkotások közös büszkeség tárgyát képezték. Összességében a novemberi Boldogságóra foglalkozás sikeresen valósult meg. A gyermekek fejlődését szolgáló célok elérésre kerültek, a program hozzájárult a közösség kohéziójának erősítéséhez, az érzelmi tudatosság növeléséhez és a barátság értékeinek megéléséhez. A foglalkozás élményszerű, gyermekközpontú és életkorilag megfelelő volt, teljes összhangban a Boldogságóra program szemléletével.
Az őszi szünetről visszatérve elég nehéz a visszarázódás a hétköznapokba. Úgy gondoltam inkább előbbrébb hozzuk a hónap témáját, talán szívesebben foglalkoznak a diákjaim számukra fontos és érdekes témákkal. A társas kapcsolatok ápolása ilyen. Rövid bevezetést tartottunk a hónap színezője kapcsán , elemeztük a rajta szereplő idézetet. Mitől barát a barát?- kérdésre kerestük a válaszokat. A munkafüzetből a Mennyire ismeritek egymást? feladatot választottam, a Jobb veled a világ dalt hallgatva gyűjtöttek aláírásokat. Nagyon produktív volt ez a feladat, komolyan vették. A felolvasásokból kiderült, hogy valóban ismerik egymást, és nagyon pozitív tapasztalat volt számomra, hogy elfogadóak voltak, nem minősítettek senkit, és nem volt gúnyolódás sem köztük-ami elég gyakran elő szokott fordulni. A barátságötöst is nagyon komolyan vették, remekül összegyűjtötték a barátság hozzvalóit. Tetszett nekik ez a feladat is. Meghallgatták a Görög mesét a barátságról, megbeszéltük a tapasztalatokat, tanulságokat, feljegyeztük a hármas szűrő elemeit. Majd önálló feladatot kaptak, a kapcsolatok házának felépítése és a dicséret volt az óra záró részében. Sajnos idő hiányában a kártyákra nem tudtunk sort keríteni, azt otthon fejezik be és a következő órán megbeszéljük a feladatok megoldásaival együtt. Végül egy Bizalomkör 2-vel zártuk az órát.
A gyerekekkel beszélgetünk a társas kapcsolatokról. Megbeszéltünk, hogy miért fontos, hogy legyenek barátaink. Nagyon élvezték az órát, rendkívül aktívak voltak. Örömmel készítették az apró ajándékot, amit átadtak annak, akinek szerették volna kimutatni szeretetüket.
Az őszi szünet előtt a boldogságóra keretein belül beszélgettünk a szeretetről, annak kifejezési lehetőségeiről. Önmagunk, társaink, családtagjaink szeretetéről, társas kapcsolatokról. Az ölelés világnapja alkalmából mindenki választott magának 1 vagy több embert, akit megölelt. Végül készítettünk egy ölelőkártyát, melyet a későbbiekben átadtak valamelyik szerettüknek.
A Székely Mikó Kollégium 6-ik B osztálya különböző kapcsolatápoló tevékenységeken vesz részt, közösségépítés céljából.
Ma a Megyei Könyvtárba látogattunk el, ahol egy nagyon jó történettel ismerkedtünk meg. Interaktív foglalkozás volt, a gyerekek nagy érdeklődéssel hallgatták a mesét, majd válaszoltak kérdésekre.
A látogatás végén a kedves könyvtáros hölgyeknek elénekeltük iskolánk himnuszát.
Nagyon jó kis foglalkozás volt, biztos megismételjük!