Az óra első felében a társas kapcsolatokról beszélgettünk. A pletyka nevű játék segített megmutatni, hogy mennyire nehéz pontosan fogalmaznunk. Szóba kerültek a kommunikációs nehézségek is a téma kapcsán. Az óra további részében pedig a bizalom került a fókuszba.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekekkel a társas kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk. Játékos formában a bizalommal ismerkedtünk. Végül elkészítettük a bizalom körét, amibe mindenki felírhatta egy olyan embernek a monogramját, akiben megbízik. Ha az osztály többi tagja is megbízik a felírt illetőben, akkor fennmaradhatott a körben. Így olyan nevek kerültek fel, akikben mindenki megbízik valamilyen szinten.
A novemberi hónapban az emberi kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk és ezáltal kis közösségünket formáltuk. Minden reggel vidám köszöntéssel indítottuk a napot, melyet a szerencsés üdvözlő választhatott ki, hogy puszit dob a többieknek, vagy bugival/tánccal/ kezdi a napot.Utána körbe álltunk, majd dicsérő és ölelő körrel üdvözöltük egymást. Több mesét is eljászottunk a társak megsegítésére, nagyon tetszett a Csillagtallér című mese számunkra.Ezutánszív ajándékkal leptük meg egymást, melyet egyészséges alapanyagokkal díszítettünk.Most ismertük meg tápiókagyöngyöt, a kuszkuszt és a szegfűszeg fűszernövényt is. Szeretjük a boldogság órákat. Jobb veled a világ!
A fotóalbum elkészítése után a gyermekek azt mondták, hogy próbálkozzunk meg a meseírással is, úgyis mesemondó versenyre készülünk.
Visszacsatolásként megnéztük az elkészült fotóalbumot, melyet büszkén mutattak meg mindenkinek, aki az osztályba jött. Megbeszéltük (tudatosítottuk), hogy a jó dolgok és élmények mindig valakihez kötődnek (barát, osztálytárs, testvér, anya, apa, rokonok, tanár bácsi…)
Bevezető, ráhangolódó gyakorlatként pókhálót csináltunk. A gombolyagot tetszés szerint valamelyik társunknak adtuk és az alábbi mondatot kellett befejezni: Ha magányos vagy, akkor….
Miután sokféle módom „felvidítottuk” egymást, rátértünk a meseírásra. Mindenki részt vett az ötletelésben, az írást is rögtön elvállalta egy írni nagyon szerető kislány.
A lelkesedést mutatja, hogy kitalálták rajzoljuk is le. A mese tanulságát is találóan megfogalmazta az egyik fiú:
„A jó barát sokat ér!”
Zenehallgatással és tánccal zártuk a jó hangulatú foglalkozást.
A társas kapcsolatok témakör feldolgozását, a feladatok megoldását ebben a hónapban a Boldogságóra képzés elvégzése után valósítottuk meg az osztályommal. Persze ez nem azt jelenti, hogy előtte nem foglalkoztunk a boldogsággal, a társainkkal, nem relaxáltunk, játszottunk, meditáltunk. Egyszerűen csak azt, hogy szerettem volna a képzésen szerzett tapasztalataimat, az ott tanultakat felhasználva tudatosan felépíteni a foglalkozásokat. Nagyon örülök, hogy részt vehettem a képzésen, mert most már komplex módon látom a programot, sok pozitív élménnyel gazdagodtam, melyet igyekszem átadni a gyermekeknek is. Társas kapcsolataink meghatározóak az életünkben bárhol vagyunk is. Az, hogy hogyan érezzük magunkat a bőrünkben attól is függ, hogy kik vesznek körbe minket:kivel beszéljük meg örömünket, bánatunkat, kik segítenek és mi kinek segítünk.
A foglalkozásokat mi mindig közös relaxációval és játékkal kezdjük. Ez segít abban, hogy egymásra figyeljünk és a jó hangulatot is megalapozza. Ezt követően közös beszélgetéssel és fényképek nézegetésével felidéztük azokat a pillanatokat, amik fontosak voltak az életünkben, jól éreztük magunkat (pl. kirándulás, szülinap megünneplése, sportverseny, Halloween party…). Zenehallgatás közben mindenki megrajzolta a számára legfontosabb eseményt és személyt, amire jó volt visszaemlékezni, mert nem volt egyedül.Megfogalmaztuk és röviden le is írtuk. A fotókból egy szép album kerekedett, amire jó szívvel gondolunk.Érdekes, hogy túlsúlyban voltak az iskolában szerzett élmények és kapcsolatok. ennek egyrészt örültem, mert így 4. osztályra tényleg jó kis közösséggé váltunk, másrészt elgondolkodtatott az otthoni kapcsolatok milyenségét illetően. A foglalkozást ölelős játékkal zártuk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az órát az alábbi relaxációs gyakorlatokkal indítottuk: „Napra forgó a napraforgó”; „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar”; „Meglengetem a karom, pedig alig akarom…”. Ezt követően beszélgettünk a jól működő társas kapcsolatok (barátság, családi kapcsolatok) jelentőségéről, pozitív hatásairól, és hogy hogyan járul hozzá boldogságunk növeléséhez. A gyerekeket nagyon érdekelte ez a téma, mindenkinek volt mondanivalója. Boldogan sorolták a barátaik neveit és azokat a tulajdonságaikat, ami miatt kialakult a barátság közöttük. Arra a kérdésemre, hogy milyen a jó barát, szinte egymás szavába vágva sorolták a jellemző jegyeket ( őszinte, kedves, segítőkész, megbízható, szavatartó, titoktartó, jószívű…). A Kiről van szó? c. játékban kiválasztottak egy hozzájuk közelálló személyt (barát, rokon), a többiek pedig megpróbálták kitalálni, hogy kiről lehet szó. A róka és a farkas a lakodalomban c. mesében pedig megfigyelhették, hogy a róka nem mintaszerű barátként viselkedett a farkassal szemben. Az alábbi kérdésekre kerestük a válaszokat: Vajon barátságnak mondható egy ilyen kapcsolat?, Mi az ami felháborító a róka viselkedésében?, Felelős-e a farkas a történtek miatt?, Voltak-e már olyan helyzetben, amikor nem azt kapták egy baráttól, amit vártak? A Szoborpark c. játékban a szobrok témáját a fülükbe súgtam, amit élő szobrokként jelenítettek meg. Többször meghallgattuk és elénekeltük mozdulatokkal kisérve Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalt. A gyerekeknek nagyon tetszett, önfeledten játszottak. A témakörhöz a Fotóalbum c. feladatot választottuk. Olyan rajzokat készítettek, amelyeken különböző emberi kapcsolatokat örökítettek meg. Az órát meditációs gyakorlattal zártuk le.
Somogyi Rezső Általános Iskola
Mese a magányos törpéről
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe a birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.
Egyszer csak megunta az egyedüllétet és elindult cimborát keresni. Ment mendegélt hét nap és hét éjjel, amikor egyszer csak meglátott egy másik törpét, aki beszorult egy odúba. Naftalin odament és segített neki kiszabadulni. A másik törpe megköszönte és elszaladt.
Naftalin tovább ment magányosan, de egyszer csak egy gödörbe találta magát. Sikoltozott, kiabált segítségért. Ezt a sikoltozást meghallotta az a törpe, akit Naftalin korábban kimentett az odúból. Odament Naftalinhoz és ezt mondta: ”Jó tett helyébe jót várj!” és kihúzta őt a gödörből. Naftalin megköszönte, erre a másik törpe így szólt: „ Itt a kezem nem disznóláb! Legyünk barátok!”
Így történt, hogy a magányos törpe barátra lelt.
Dánszentmiklósi Ady Endre Általános Iskola és AMI
A gyerekek párban készítettek fotóalbumot,amely 5 vagy annál több „képet” tartalmaz társas kapcsolataikról.(szülővel, baráttal, osztállyal stb.)
Marcali Noszlopy G. és AMI Mikszáth Kálmán Utcai Általános Iskolája
Beszélgettünk a családról, barátokról, osztály és edző – társakról, végül rajzos fotóalbumot készítettünk.