Nagy hangsúlyt fektetünk a mindennapokban a társas kapcsolatok ápolására. A plakáton az osztály 23 tanulója szerepel. Munkánkkal felhívjuk arra a figyelmet, hogy Vigyázzunk egymásra! Jelmondatunk: JOBB VELED A VILÁG! 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
A csoporttal a héten 6 órában foglalkoztunk a társas kapcsolatok ápolása témakörrel.
1. nap 60 perc
Először is közösen beszélgettünk kinek mit jelent az a szó, hogy kapcsolatok, társ és barátság. Együtt meghatároztunk 5 kapcsolati rendszert (család, testvérek, barátok, idegenek, akik segítségre szorulnak, felnőttel azaz óvodapedagógussal illetve később tanárokkal, orvossal, védőnénivel való kapcsolatuk, valamint maga az óvodai csoport). Ezen kívül átbeszéltük miért fontos az, hogy legyenek barátaink, kapcsolataink. Mit jelent a magányosság? Miért vagyunk boldogabbak, ha sok barátunk van? Mit csinálhatunk a barátainkkal –játék-egymásnak segíteni-vigasztalni- jót beszélgetni- másoknak segíteni könnyebb, ha többen vagyunk.
Ezután közösen felidéztünk egy régebbi közös élményt. A gyerekeknek a tavalyi gyereknap jutott eszébe. Ekkor elmentünk egy közeli falunak a kialakított sport élmény parkjába. Ahol lehetett trambulinozni, biliárd focizni, csúzlizni, léggömbbe bújva focizni, kislabdával célba dobni. A nap végén pedig jégkrémet ettek. Szívesen emlékeztek vissza erre a napra a gyerekek sok vicces emlék jutott eszükbe.
Majd körben ültek a szőnyegen és egymás fülébe súgták, hogy Kis barátom hogy vagy? És akinek súgták, annak el kellett mondania éppen, hogy érzi magát. Volt aki szomorú volt, mert az apukáját várta haza, volt akinek az unokatesója hiányzott és volt aki nagyon boldog volt, mert ma mennek a játszóházba az apukájával. Szívesen hallgatták meg egymást a gyerekek.
Ezek után, aki szerette volna elkészíthette a barátság ujjlenyomatos képét. Nagy izgalommal fogtak neki. Jól átgondolták, hogy ki kinek a barátja és kinek milyen színnel nyomjon egy ujjlenyomatot. A végén szinte mindenki készített képet. Eközben a 2 ismert dalt és az új dalt is meghallgattuk.
2. nap 60 perc
A dalokat újra hallgattuk és közben a szőnyegen körbe ülve várták, hogy mi lesz a feladat. Azt találtam ki nekik, hogy mindenkit beültettem a kör közepébe és a zene hallgatása közben mindenkinek, arra a gyermekre kellett gondolnia, aki a soron következő volt. A végén mikor mindenki sorra került, aki szerette volna megoszthatta, hogy kire gondolt a legszívesebben és mi jutott eszébe. A legaranyosabb az volt, mikor azt mondta B. (kisfiú) milyen szép haja van a L.(kislány) és látszott, hogy milyen boldog lett ettől L.
Ezután felolvastam nekik a mesét Boldog Dóra segítségével, először verseltünk majd meghallgatták a mesét. Nagyon figyelmesek voltak. A végén maguk mondták, hogy mi a mesének a tanulsága. Majd a munkafüzetben található meséhez tartozó feladatlapot töltötték ki. Illetve, aki szeretett volna készíthetett barátság karkötőt.
Először 2 technikát terveztem be a fonást és csomózást, de végül csak csomóztak. Sokkal nehezebben ment nekik, mint gondoltam, de nagyon összehozta a csapatot, mert akik ügyesebbek voltak besegítettek azoknak is, akiknek nehezebben ment. Nagy siker volt, másnap is erről beszéltek a gyerekek.
3. nap 90perc
Újra elolvastuk és átbeszéltük a mesét a gyerekekkel, hogy jobban rögzüljön a mese tanulsága.
Utána a szőnyegen közösen készítettünk egy barátság hőmérőt. Nem pont a könyvben leírtak alapján végeztük el a feladatot. A mi hőmérőnk az akkori jelen pillanatbeli érzelmüket tükrözte vissza. Mikor felhelyezték a jelüket a hőmérőre, mindenki egyesével elmondta, miért boldog vagy éppen semleges érzései vannak vagy pedig szomorú.
Ezután 2 féle feladatlapból lehetett választani, de figyeltem arra, hogy a differenciálást szem előtt tartsam. Az ügyesebbek a Barátság színezőt készítették el, a többiek pedig a Hálás vagyok a barátomnak feladatlapot, azonban mind a két feladatlapnál kiegészítettük azzal a résszel, hogy a figurák felé a saját barátaiknak a jelét rajzoltuk. Volt aki maga is megpróbálkozott a jelek elkészítésével. Nagyon tetszett a gyerekeknek. A végén már a ruhájukat és a hajukat, a szemüket is olyan színűre színezték, mint az valójában.
4. nap 90perc
A dalokat újra meghallgattuk, kicsit mozogtunk rá.
A gyerekekkel újra átbeszéltük az 5 kategóriát, amit kialakítottunk a kapcsolataikban. Majd mindenki kiválasztotta a legjobb barátját és egy szív alakban beállva egymás kezét fogva egy barátságláncot alakítottak ki. Nagyon aktívak voltak és vigyáztak, hogy senki ne maradjon ki.
Következő lépésünk az volt, hogy az előre kivágott logóra ráragasztották önmagukat abba a sorrendbe, ahogyan a barátság láncban álltak. A barátok többségben egyforma színű figurákat választottak. Ügyeltem arra, hogy minél több szín megjelenhessen az alkotásban, színes ember figurákat vágtam ki és azokból válogathattak.
Ahogy ezzel elkészültek átmentünk a kreatív asztalhoz és aki szeretett volna elkészíthette a saját barátság virágját. Itt is meg volt a differenciálás. Az ügyesebbeknek csak a virág közepét rajzoltam meg és ők maguk dönthették el, hány barátjuk van, hány szirmot rajzolnak a virágoknak. A többiek előre megvonalazott virágformákat kaptak, amelyeket át kellett rajzolniuk és zsírkrétával kiszínezniük, miután a jeleket a szirmokba rajzoltuk.
5. nap 60 perc
A héten tanultak lezárása, összegzése. Nagyon ügyesen idézték fel a lehetőségeket, hogy miért is jó, ha nem vagyunk magányosak és sok barátunk van.
A Süni irigy lesz bábjáték nagy sikert aratott, 3x is el kellett játszanunk. Mindig más volt a szereplő. A gyerekek nagyon jól megértették, hogy mi volt a probléma, majd a megoldása a mesének. Nagyon sokat foglalkozunk a mindennapokban is ezekkel a dolgokkal, így nem volt számukra nehéz a feladat átélése.
A gyerekekkel közösen alakítottunk egy nagy állatkertet,amit nagyon gyorsan építettek meg. Nagyon szeretnek építeni ez meg is látszott a gyorsaságukon. Az állatokat elkülönítettük: Vízi állatok, madarak, húsevőek és növényevőek kategóriában. Majd a végén beszéltem nekik arról, hogy a mi csoportunkban is lehetnek kisebb csoportok pl.: akik a babaszobába játszanak, vagy legoznak, vagy szeretnek memóriázni, vagy kirakózni. A feladatot megértették, de inkább az állatkert tovább bővítése és építése vonzotta őket.
Közösen felhelyeztük a barátság jelét a Boldogság várunk 3. lépcsőfokára.
Végül pedig az asztalnál, aki szerette volna meg lehetett oldani a sünis feladatlapot a munkafüzetből, illetve a Jó barátok vagyunk színezőt úgy, hogy 3 olyan dolgot kellett választaniuk és színezniük, amit ők szoktak csinálni a barátjukkal.
Reggeli köszöntés: körben állva megfogtuk egymás kezét lassan felemelve a Nap sugaraihoz hasonlóan, majd a végén hátrahajolva megnyitottuk napunkat.Közben szakaszosan elnyújtva, azt mondtuk,hogy ” Jó reggelt! Legyen szép napunk!” Majd elénekeltük a Jó reggelt ,jó reggelt kívánok c.dalunkat. Ezután meghallgattuk A Nap meséje c.gyermekmesét. Megbeszéltük a szereplőket, ki hogyan segített a másikon, kinek, miért fontos a társas kapcsolat.Utána elkészítettük a mi „társas körünket” ami jelképéül szolgált az osztályban való egymáshoz tartozáshoz.Mindenki beleírta saját emberkéjébe , mit jelent számára a barátság.Ezzel is bizonyítva azt,hogy a barátság és a társas kapcsolat elválaszthatatlan az ember életében.Az óra zárásaként ismét körbeálltunk, háttal egymásnak, s meghallgatva a hónap dalát- Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…, mind két kézzel megmasszíroztuk egymást!
Az FNO Intézményegységben 2019. 11. 18-án került sor a harmadik Boldogság órára, melynek témája: A társas kapcsolatok ápolása volt. A csoportot Fejlesztő Nevelés-Oktatásban résztvevő fogyatékos tanulók alkotják. A hónap dalának meghallgatása /mozgással kísérve / igencsak elnyerte a gyerekek tetszését. A Szoborpark- játékban ügyesen mutatták meg az adott érzelmeket gesztusokkal, mozdulatokkal. Örömmel nézegették a róluk készült régebbi fotókat közös programokról, kirándulásokról. Saját szavaikkal fogalmazták meg, hogy mennyire fontosak életükben a társas kapcsolatok, a barátságok. Lelkesen készítettük el az ujjlenyomatos lufikat és a barátság-karkötőket. A foglalkozás zárásaként a Kell egy jó barát című dalra táncoltunk.
Novemberi témánk a társas kapcsolatok volt. A gyerekek kíváncsian várták már a foglalkozást. Az órát szobor játékkal kezdtük, különböző érzelmeket jelenítettek meg a tanulók.Az gondoltam, nem lesz egyszerű feladat nekik, de nagyon ügyesen oldották meg. A játék után egymás kezét kellett átrajzolniuk párban, s együtt díszítették ki. Öröm volt látni, ahogy közösen dolgoztak. A foglalkozás végére megértették, milyen fontos, hogy jó kapcsolatokat építsünk ki.
A Katica csoportba minden hónapban megtartjuk a boldogság órákat az aktuális témákkal kapcsolatban. A gyerekek nagyon izgatottan várják ezeket a feladatokat, játékokat. Érdeklődésük könnyen felkelthető ezek iránt.
E hónapban is igyekeztünk megbeszélni, átbeszélni, gyakorolni az adott témát, a társas kapcsolatok erősítését, ehhez segítségül hívtuk az óvodák számára kiadott Boldog Óvoda Munkafüzetet. A színezés és rajzolás előtt közösen megbeszéltük, mi a barátság, kik a barátaink, miért ők, mi alapján választjuk, lesznek ők a barátaink, mit tesznek a barátok egymásért. A színező egy felajánlott tevékenységnek indult, a végén pedig akkora siker lett, hogy mindenki készített a csoportban. Majd saját rajzokat készítettek saját magukról és barátaikról.
A választható feladatok közül sokat, élménydúsan, és tartalmasan sikerült megvalósítani.
Negyedik éve vagyunk együtt a gyerekekkel, rengeteg élmény, emlék van már a hátunk mögött. A tavalyi osztálykirándulásunk legboldogabb pillanatait idézték fel a „közös emlék” feladat során. Második osztály végén a Nyíregyházi Állatpark és a Skanzen volt az úticél. Annak ellenére, hogy az is egy – minden szempontból- jól sikerült kirándulás volt, a gyerekek a tavalyi osztálykirándulás (Szilvásvárad, Szalajka-völgy, Fátyol-vízesés..) túraútvonalát, kötetlen programját tartották emlékezetesebbnek.
Feldolgoztuk „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét, dramatizáltunk, beszélgettünk a barátságról. Saját történeteiket elmesélve bizonygatták, miért fontosak számukra a társas kapcsolatok. Technika órán a mese egyik szereplőjét, a rókát készítettük el.
https://www.pinterest.ca/pin/552324341801039715/
Énekeltük a hónap dalát, készítettünk barátság-ujjlenyomatokat (az ujjlenyomatokból ötletes rajzok születtek), és átadásra kerültek a barátságkarkötők is. A színes fonalakat a lányok gyöngyökkel is díszítették. Kolléganőmmel, rajz órán egy hozzájuk közel álló, számukra fontos és értékes személyről készítettek rajzot. A munkafüzet feladatai közül az „Értékes emberek”, az „Udvarias vagyok”, és a „Kör közepén” feladatokat sikerült megvalósítani, a játékok közül pedig nagy sikere volt a „Szoborparknak”, a „Távíróoszlopnak” és a „Sziáminak”.
A korábbi témák közül a hálával éreztek a gyerekek szorosabb kapcsolatot, de felismerték az optimista életszemlélet és a társas kapcsolatok összefüggését is.
Az elmúlt három hónap tapasztalata:
A gyerekek nyugodtabbak, mosolygósabbak. Jobban odafigyelnek egymásra, többször látom és hallom, hogy egy-egy társukat biztatják, vigasztalják, vagy épp megnevettetik. Nagyon szeretik a boldogságórákat, mert –idézem- „rólunk szól, játszunk és beszélgetünk, elmondhatjuk az érzéseinket, véleményünket.” Érkezett szülői visszajelzés, hogy a korábbiaktól eltérően a gyerek nyitottabbá vált, szívesen mesél otthon, minden különösebb ok nélkül odaszalad és megöleli az édesanyját, édesapját.
Amit nekem adott a boldogságóra programhoz való csatlakozás:
Túl azon, hogy nagyon szeretem tartani a boldogságórákat, saját személyiségem is változik. A munkánkat nehezítő, körülöttünk lévő problémák továbbra is fennállnak, a hozzáállásom viszont változott: könnyebben engedem el, vagy találok frappáns, áthidaló megoldásokat. Energikusabbnak, és kiegyensúlyozottabbnak érzem magam.
Új év, új gyermekek. Az idei nevelési évben 6 kiscsoportos óvodás érkezett hozzánk. Fő feladatomnak tekintettem, hogy a nagyok szeretettel és segítőkész viselkedéssel fogadják a kicsiket. Elsődleges célként tűztem ki, egy jó és harmonikus közösség kialakítását, olyat, ahová a gyermekek örömmel járnak. Továbbá, hogy az otthonról érkező kiscsoportosaink rövid idő alatt beilleszkedjenek és elnyerjék bizalmamat. Ennek elérése érdekében több alkalommal is tartottam Boldogságórákat, melyek segítettek abban, hogy a gyermekek jobban megismerjenek engem és egymást. (közös meditációs gyakorlatok, ölelés, meseolvasás… stb.)
„A társas kapcsolatok ápolása” témakör ebben a hónapban nagy szolgálatot tett. Nagyon szeretem megfigyelni óvodásaim játékát, hogyan kommunikálnak egymással. Egy ilyen megfigyelés alkalmával tapasztaltam, hogy K-nak nehezen ment az alkalmazkodás, a többiek nem szívesen játszottak vele, mert az ő akaratát szerette volna ráerőltetni társaira. Ez az eset odáig fajult, hogy a kislány egyedül töltötte idejét és néha sírdogált, hogy nincsenek barátai. Sokat beszélgettem K-val, neki is változtatnia kell öntörvényű viselkedésén. Egy alkalommal kezembe vettem bábfiguráimat és eljátszottam a „Sün irigy lesz” című mesét. A gyerekek tátott szájjal hallgatták a történetet, értették minden szavát. A bábozás után elbeszélgettünk arról, miért fontosak a barátok, hogyan viselkedjünk velük. Büszkén meséltem általános- és középiskolai, sőt főiskolai barátságaimról, amik azóta is tartanak. Ezután barátság karkötőt és nyakláncot fűztünk szívószálból. Volt, aki több „ékszert” is készített. Volt, aki anyukáját, apukáját vagy testvérét ajándékozta meg, őket tartja a legjobb barátjának. Boldogság volt számomra, hogy K. nyakában is lógott egy gyönyörű nyaklánc. (Én is kaptam két csodás karkötőt! 🙂 )
Öröm számomra, hogy egy-egy konfliktus vagy probléma megoldásában mindig számíthatok a Boldogságórák meséire, zenéire, feladataira.
Köszönöm!
A tevékenységet 3 évesekkel játszottam. Leültek a szőnyegre, s megkérdeztem mindenkit egyesével, hogy ki a barátja. Persze nem tudták még megmondani, hogy miért, de én tudom, hogy velük szeretnek játszani,a közelükben szeretnek tevékenykedni.
A tevékenységet relaxációval kezdtük. Ezt mindig nagyon élvezik.
Hangoztattunk különböző magánhangzókat halkan és hangosan. A váltás mindig nagy örömöt okoz.
Játszottuk a szárad a virágom-éled a virágom, és a rongybaba vagyok játékokat. Majd totyogtunk,mint a libák.
A figyelmük eddig volt ebben a helyzetben tartható. Motiválásként embert ábrázoló papírfigurákat színeztek. Ezek voltak ők maguk. Majd egymás mellé téve alkottunk egy boldog, együtt táncoló csoportot. 🙂
A tevékenységet 3 évesekkel játszottam. Leültek a szőnyegre, s megkérdeztem mindenkit egyesével, hogy ki a barátja. Persze nem tudták még megmondani, hogy miért, de én tudom, hogy velük szeretnek játszani,a közelükben szeretnek tevékenykedni.
A tevékenységet relaxációval kezdtük. Ezt mindig nagyon élvezik.
Hangoztattunk különböző magánhangzókat halkan és hangosan. A váltás mindig nagy örömöt okoz.
Játszottuk a szárad a virágom-éled a virágom, és a rongybaba vagyok játékokat. Majd totyogtunk,mint a libák.
A figyelmük eddig volt ebben a helyzetben tartható. Motiválásként embert ábrázoló papírfigurákat színeztek. Ezek voltak ők maguk. Majd egymás mellé téve alkottunk egy boldog, együtt táncoló csoportot. 🙂