A társakkal való jó kapcsolat ápolása. Pozitív tulajdonságok felsorolása először magunkra utána társainkra. Az ölelés fontossága. A dal jókedvet ad.
Társas kapcsolatok ápolása
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
Karácsonyi barátság
„Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.”
A napjai unalmasan teltek. Reggeltől estig egyedül sétált a birtokán. Egyik reggel, amikor szokásos útját járta, mit vett észre? Az egyik erdei ösvényen egy síró törpelányt pillantott meg. Odament hozzá és megkérdezte: -Hát te miért sírsz?
Mert eltévedtem. Eltévedtél? Hová szerettél volna menni? Bagolyhoz. Mi dolgod a bölcs bagollyal? Kérdezni szerettem volna tőle valamit, de úgy néz ki, hogy erre nem lesz esélyem. Elvezetlek én téged hozzá. Így is lett. Loise, a törpelány feltette a kérdést a bagolynak:
-Miért kell kapcsolatban élni? –
Bagoly: A válasz nagyon egyszerű: Nézz csak rá Naftalinra! Mit látsz?
Válaszolok helyetted. Egy magányos, szomorú, boldogtalan törpét, aki minden napját azzal tölti, hogy egyedül sétálgat. Este senki nem ül le vele vacsorázni, beszélgetni, játszani. És milyen lesz az ő karácsonya, ha így mard az élete?
Naftalin: Loise te is egyedül élsz?
Igen
Legyünk barátok, töltsük együtt a karácsonyt!
Így is lett, a törpe és a törpelány együtt ünnepeltek. Sokat beszélgettek, társasoztak. És együtt főzték meg az ünnepi vacsorát. Annyira összemelegedtek, hogy úgy döntöttek, hogy az ünnepek után is együtt maradnak. Ráadásul magukhoz fogadtak egy árva mókust.
Társaskapcsolat építése lehetséges társasjátékkal és játékkal is.A gyerekek , a Kő,papír olló nevű játékot játszották csapatokban, aki nyert egy borítékból színkártyát húzott és ez alapján véletlenszerűen egy képet alkottak.Addig tartott a játék ,amíg a csapat képe el nem készült.A színkártya mindig visszakerült a boritékba, így előfordult, hogy egymás utàn többször ugyanaz a szín következett.Az egyik kép egy fát, a másik egy szivárvànyos tájat, a harmadik egy libikókázó gyerekcsapatot, a negyedik pedig egy szánkózó fiút, az ötödik egy elefàntot àbrázol.Nagyon jó hangulatban készültek az alkotások, erősítve ezzel baráti kapcsolataikat.(Érintés, vidámság, játék,alkotás öröme)
Miskolci II.Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Novemberben elsőként ezt a tablót készítettük el, ahol mindenki nyilatkozott a barátság lényegéről. A továbbiakban már készül a mesénk a magányos törpéről.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A nagycsoportra már kialakult a gyerekekben a barátság fontossága, a kapcsolatok. Mély kötelékű barátságok szövődtek, és ezzel a gyermekek szociális kompetenciái is fejlődnek. Érzékenyek egymásra, empátiájuk, toleranciájuk fejlődik. Érződik ezekben a baráti kapcsolatokban a szeretet, és fontos, hogy ezt ők is szavakba tudják önteni egymásnak. Beszélgetőkört kezdeményeztünk a csoport emlékeiről, miket éltünk át közösen. Jó volt tapasztalni, hogy minden gyermeknek volt pozitív közösségi élménye, amit megosztott. Valószínűleg típus kérdése is, de a csoportunk egy nagyon nyitott közösségkedvelő csoport. Igényükké vált a társaság, a barátság. Az óvodai életet ez motiválja, szépíti. A gyerekek barátság karkötőket készítettek egymásnak, és jó volt látni, hogy senki se maradt karkötő nélkül. Majd le is rajzolták papírra annak a jelét, akit a legjobban szeretnek. A Boldog óvoda programot kiscsoportos korunk óta csináljuk, és hiszem, hogy ez a boldog közösség ennek is köszönhető.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Nagyon várták már a gyerekek ezt a boldogságórát is. Izgalmas feladatként élték meg, hogy körberajzolt kezük ujjaira 5 dolgot kellett írni a barátságról. Meglepetés volt nekem, hogy egész könnyen dolgoztak. Az elsősöknek természetesen segítettem leírni, de örültem annak, hogy 3-4 dolog önállóan is eszükbe jutott. A nagyobbak már egyedül is boldogultak. A barátságról eszükbe jutottak a következők: van kivel játszani, van akivel megbeszélem a dolgaimat, van akire számíthatok, őszinteség, szeretet, bizalom, nem hagy cserben, segít, kedves velem, megvigasztal. Nekem örömet okozott ez a feladat, mert látom, hogy a gyerekek különböző koruk ellenére nagyon jól tudnak egymással barátkozni és ennek a szónak a valóságban is ismerik a jelentését.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Ma is beszélgetéssel kezdtük a téma feldolgozását,a gyerekek önállóan kifejtették a gondolataikat.Majd mindenki elkészítette a saját magáról mintázott papír emberkét.A csoport összes tagja egy hosszú barátságláncot alkot immár! Következő napon megrajzoltuk a csoportszobánkat és mindenki elhelyezhette a saját jelét oda,ahol az idejét nagyon szereti eltölteni,megfigyelhettük az összetartozó gyerekeket,akik általában együtt szoktak játszani.
Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI
Ebben a hónapban nagyon sokat beszélgettünk a kapcsolatainkról. Barátságokról, családról, és elhunyt szeretteinkről.
Megnéztük közösen a Coco c. mesét, mely egy csodálatos történet az elhunyt szeretteink földön túli életéről, és arról, hogy ha emlékszünk rájuk, akkor örökké velünk maradnak.
Gyertyát gyújtottunk értük, és elénekeltük a csatolt kis dalt. Nagyon megható volt.
Továbbá ebben a hónapban van a tanítópárom születésnapja. Nagyon titokban szerette volna tartani, mégis kiszimatolták a gyerekek a közösségi oldalak segítségével.
Ezen a napon nem dolgozott, így a gyerekek a feltöltött videóval kívántak neki boldog születésnapot, ami elérte a kívánt hatást, miután elküldtem neki.