Ebben a hónapban a társas kapcsolatokról beszélgettünk a kis elsősökkel. Nagyon sok jó gondolatuk volt. Rajzban jelenítették meg, miért is fontos nekik a barátság. Az összetartozásunkat a közösségen belül egy barátságlánc készítésével erősítettük meg, ami a boldogság paravánra szív formában került fel.
Társas kapcsolatok ápolása
Az ember társas lény. Ezt nagyon jól tudja az 1.m osztály is! 🙂 Miután megbeszéltük,hogy kik állnak hozzánk legközelebb,kik azok akik boldoggá teszik minden napjainkat, „fényképezőgépet” ragadtunk és megörökítettük ezeket a pillanatokat!
Társas kapcsolatok témakörön belül a Katica csoport barátság szíveket is készített. Szívecske formákat készítettünk, amelyekre a gyerekek a barátaikat rajzolták. Az elkészült alkotásokat a boldogság falra helyeztük el. Közben minden gyermek elmondta, hogy kit rajzolt a képre, és miért. Majd minden gyermek megölelte a szívecskére rajzolt kis barátját. Figyeltünk rá, hogy senki ne maradjon ki!
A barátságról szóló mese után, mi is barátságkarkötőt készítettünk. Mivel a csoport most nagyon szereti a gyöngyfűzést mi ezzel a technikával készítettük el. A gyerekek nagyon lelkesek voltak, az elkészült karkötőt mindenki a barátjának adta, és azon a héten különösen oda figyelt rá! A karkötő készítésnek akkora sikere volt, hogy sok gyerek olyan kis barátjának is készített ilyet, aki nem a csoportunkba jár. (A gyerekek kézfeje a mikulásos nyomdától piros! 😀 )
A társas kapcsolatok hónapjában Boldog Dóra újra meglátogatott minket. Mi is készültünk egy kis meglepetéssel, bemutattuk neki Boldog Kalandlátó Frida Zsófit – csoportunk kedvencét, akinek a gyerekek adták a nevét. Örömünkre ők is barátok lettek. Frida Zsófi minden hétvégén hazamegy valamelyik kisgyermekkel és naplójába a szülők által be lehet írni, a gyerekek által rajzolni milyen boldogító kalandokat éltek át együtt. A foglalkozást egy izgalmas, rajzos-zenés relaxációval kezdtük oly módon, hogy mindenki választott egy társat. Egyikük leült, a párja mögé állt és befogta a szemét. Így kellett rajzolni, miközben Bagdy Bella Jobb veled a világ c. dalát hallgattuk. Természetesen a párok cseréltek. Izgalmasnak bizonyult ez a bizalom-játék, kérték, hogy máskor is játszunk ilyet. Mint már a korábbiakban említettem, a tavalyi évben is csináltuk a programot és megtanultuk Aranyosi Ervin : Nézzünk farkasszemet c. versét,melyet nagyon megszerettünk, s most is felidéztünk. „Nézz jól a szemembe, nézzünk farkasszemet. Szememen át lásd meg, hótiszta lelkemet. Én a te lelkedbe szintén belelátok, s ha tetszik a látvány, lehetünk barátok.” Ezt követően eljátszottuk nekik a Süni és barátai bábjátékot, ami lehetőséget adott egy kis beszélgetésre arról, hogy számukra mit jelent a barátság. A csoportban épp zajló projektünk a gyerekeink által nagyon kedvelt Mancs őrjárat mese köré szerveződött, s ehhez kapcsolódva az előző napokban elkészítettük a barátságmancsokat, melyeket ajándékba adhattak a legjobb barátaiknak egy mancsjelvényre ragasztva. Izgalmas, kalandos, boldogságos délelőtt volt, melyet – bízom benne – fotóink is tükröznek. A folytatásban a családi kapcsolatokra kívánjuk irányítani a figyelmet.
Novemberi Boldogságóránk témája a Társaskapcsolatok ápolása.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát. Szívtuk a friss levegőt, majd kifújtunk a rosszat.
Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalt hallgattuk meg Bagdi Bella előadásában.
Beszélgettünk arról, hogy kinek ki a barátja, vagy barátnője. Azt is elmondtuk, hogy miért őt
választottuk. /Azért, mert jószívű, mert nem kiabál, mert szép a haja, mert bátor./
Kis barátom, hogy vagy? c. játékot játszottuk közösen, amikor minden gyerek megkérdezte a
mellette ülőtől, hogy hogy van.
Barátságláncot készítettünk, kivágott emberformát kapott mindenki és kiszínezték olyanra,
amilyennek magukat látják. A saját jelüket is rárajzolták. A nagyobbak nagyon szívesen
segítenek a kisebbeknek. Kartonra egymásmellé felragasztottuk a barátokat egy kör alakban,
hogy a csoport barátságlánc legyen.
Boldog Dóra ismét csengő szó után elmondta a mondókát, a Kerek erdő kalandra hív téged…
Ez után a Tavaszi ébresztő c. mesét meséltem el. Közösen megbeszéltük a mese
cselekményét, a szereplők jellemző tulajdonságait és azt, hogy milyen boldogok voltak
együtt.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékban megbeszéltük, hogy mivel vigasztalnád meg a
barátodat, ha szomorú lenne. /pl: Virágot adnék neki, játszanék vele, valamit rajzolnék neki,
megölelném. /
A Süni irigy lesz c. bábjáték előadást örömmel figyelték, majd elmondták hogyan viselkedtek
a szereplők. A nagyobbak megpróbálták eljátszani a mesét.
A mindenkinek van barátja c. játékot körben állva, fonal gombolyagot adogattunk
egymásnak és elmondtuk egymásnak, hogy” azt szeretem benned, hogy szép a hajad,
szívesen segítesz a többieknek. /
A boldogságóra során nagyon fontos, hogy együtt játszak a gyerekekkel, mert vegyes óvodai
csoportnak szervezem az órákat. Igénylik a folyamatos segítséget, bemutatást.
A közös játék mindig nagy élmény a gyerek számára. A személyes példamutatás nagyon
fontos, főleg a kisebb gyermekek személyiség fejlesztése esetében.
Ebben a hónapban a gyerekek figyelmét egymásra, társaikra, barátaikra irányítottam.
Célom, hogy a gyerekek érezzék, megtapasztalják mennyire fontos a jó kapcsolat társaikkal
és a lelki jólétük szempontjából is nagyon fontos a baráti kapcsolatok kialakítása.
A Barátságlánc elkészítésével és a szociális szenzitív játékokkal az volt a célom, hogy
éreztessem az empátia, a törődés és a barátság fontosságát már az óvodás gyermekeknél is.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Ebben a hónapban azt vártam, hogy leginkább a családdal való kapcsolat merül fel elsőként. Érdekes volt azonban, hogy legelső kapcsolatként a barátság merült fel. Felmerült még kapcsolatként a testvéri szeretet és az osztálytársi kapcsolatok is. A hónap dalának most volt a legnagyobb a sikere, hallgatjuk más alkalmakkor is. A téma elég nehéz első osztályosoknak, mégis nagyon sok pozitív érzelmet váltott ki. Örömmel dolgoztak a „Fotóalbumon”.
Nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkek arról, hogy miért is olyan fontosak az emberi kapcsolatok és hogyan tudunk ezeken javítani.
Készítettünk egy szeretetkört: mindenki lerajzolta a saját kezét, kivágta és minden ujjára ráirta annak a személynek a nevét akit nagyon szeret.
Nagy lelkesedéssel olvasgatták az elkészült faliújságon, hogy ki kihez kötődik a legjobban.
Zajzoni Rab István középiskola
Naftalin törpe meséje
Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás-tengeren is túl, a törpék országában élt egyszer egy törpe, Naftalin, aki ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.
Pár évvel ezelőtt még sok barátja volt, de egy ideje nagyon magánakvaló lett. Már nem kereste a barátok társaságát, inkább a ruhái érdekelték. Temérdek ruhát vásárolt, minél cifrábbat, díszesebbet, színesebbet, mert fölül akarta múlni a törpekirály öltözékét. Hogy megvédje ruháit a kártékony rovaroktól, naftalint használt. Annyira érződött a naftalin szag a birtoka környékén, hogy Naftalin lett a neve.
A királyi udvar szabója figyelmeztette ugyan, hogy ne szálljon versenybe a királlyal, mert nehéz dolga lesz, de Naftalin nem hallgatta meg a szabó tanácsát. Elveszítette barátait, és pénze sem maradt, mert az egészet ruhára költötte.
Idővel rájött, hogy fontosabb a barátság mint bármilyen ruha, és úgy döntött, hogy felhalmozott ruháit a szegényeknek ajándékozza. A király meghallotta nemes cselekedetét és az ország előtt jutalmazta meg. Jó tettéért az elveszített barátait is visszanyerte.
Többé nem barangol magányosan a birtoka körül, hanem barátai társaságában még ma is él, ha meg nem halt.
Székely Anna III. osztályos tanuló
Ebben a hónapban barátságkarkötőt készítettünk, amivel kifejeztük az egymás iránti szeretetünket, a másikhoz való kötődésünket.