Aki fontos nekem- rajz
A gyerekek lerajzolták azt a személyt, akit nagyon szeretnek, majd elmesélték miért fontos számukra az illető személy:
Zoárd , 5 éves
Fontos nekem a mamám, mert nagyon kedves, hoz nekem játékokat és együtt játszunk. Ő nagyon jó és én nagyon szeretem őt.
Roland, 6 éves
Fontos nekem Reni, mert sokat kézimunkálunk, sok rajzfilmet nézünk és játszunk. Néha vele alszom és örvendek, hogy ő a testvérem. Mindig hoz nekem valamit Kolozsvárról.
Hanna, 6 éves
Fontos nekem az apukám, mert ő nagyon szeret engem és mindig játszik velem. Megvásárol nekem mindent.
Adrienn, 3 éves
Fontos nekem a testvérem, mert sokat játszunk együtt és szedi velem a játékokat.
Áron, 5 éves
Fontos nekem az apukám, mert mindig játszik velem és segítek neki főzni. Rgyütt rajzolunk.
Abigél, 5 éves
Fontos nekem aa apukám, mert nagyon szeretem és ategnap vásárolt nekem két finomságot. Mindig megcsinálja, amit mondok és főz nekem, amikor nincs otthon anya.
Társas kapcsolatok ápolása
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyen az igaz barát egy mese meghallgatását követően. Párválasztás után bemutatták, eljátszották, hogy hogyan viselkednek, ha öröm vagy baj éri a legjobb barátjukat. Ez után a boldogságóra után már tudatosan felhívták egymás figyelmét hasonló helyzetekben: „Ezt jól csináltad!” „Én is így vigasztalok.” Ilyenkor én örülök a legjobban.
A társas kapcsolatok közül a barátságról, az összetartozásról, az összefogásról beszélgettünk a legtöbbet a gyerekekkel.
Fekete István- Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium
Az órát a hónap dalával indítottuk. Csoportokat alkottunk úgy, hogy szülő, barát osztálytárs, sporttárs szerepelt a kihúzandó kártyákon. Gondolattérképet készítettek a téma fogalmához, amit utána megbeszéltünk. Közmondásokat jelenítettek meg a csoportok, amit ki kellett találni a többi csoportnak. egy történetet ismertünk meg, amit feldolgoztunk. Végül szoborparkokat alkottak a gyermek. Megrajzolták a fotóalbumot, majd újból eljátszottuk a dalt.
November hónapban járunk. A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. Több alkalommal is foglalkoztunk ezzel a témával Egyik napon beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel a beszélgetés témája: kik a barátaink, mit is jelent az, hogy barát, milyen is egy igazi barát? A beszélgetést egy bábjátékkal folytattam, melyet a boldogságóra könyvben találtam. A mese címe: Süni irigy lesz. A nap zárásaként minden gyerek készíthetett barátság karkötőt a barátjának. Készítettünk barátság virágot is a gyerekekkel: Ez több napot is igénybe vett, mire minden gyerek elkészítette a sajátját. A reggeli időszakban készítettük szabad játék tevékenység közben, az egyik felkínált tevékenységi forma volt. A hiányzó gyerekek utólag pótolták, és így mindenki elkészítette a barátság virágot. A társas kapcsolatok ápolása téma lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük, hogyan tudnak együtt élni az állatok, és milyen állatok élhetnek együtt Lakóhely szerint elkülöníttették. A hónapban több alkalommal is meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van című cd- ről A gyerekek számára kedvelt volt a zene és a szöveg. Felszabadultan énekelték, és követék a koreográfiát. A gyerekek a barátság szimbólumát kiszínezték és felragasztották, a boldogságvár harmadik lépcsőfokára, ezáltal egyre közelebb kerültünk a boldogság elnyeréséhez.
A téma számomra nagyon tanulságos volt. Sok mindent megtudtam a baráti kapcsolatokról. Milyen együtt érzőek a gyerekek, mennyire ki tudják mutatni a szeretetüket, aggódásukat hiányzó, bajba jutott társuk iránt. A barátság az fontos dolog, a gyerekek most már érdeklődnek hiányzó társuk iránt és tudják, hogyha beteg, majd felgyógyul, és akkor majd újra játszhatnak együtt. A mese is tanulságul szolgált arra, hogy az igaz barát az nem irigy, a játékát megosztja a másikkal. A barátok üdvözlik egymást, egy kézfogás. egy ölelés, egy köszönés, egy baráti gesztus elég, hogy kimutasd érzelmeid a barátod iránt. A barátság karkötőt, ami szívószálból készült, minden gyerek örömmel és boldogan adta át a legjobb barátjának Egy gyerek több karkötőt is készített, és több gyerek is kapott egynél több karkötőt. Vannak a csoportunkban a lányok és a fiúk körében is tartós baráti kapcsolatok. Egy fiú és egy lány között is van tartós barátság, ez egy állítólagos gyerek szerelem kettőjük között. A barátság virágot színes papírból készítettük. A virág közepére került annak a gyereknek a jele, aki készítette, a szirmokra pedig a barátok jelei. Egy gyerek nem választott magának barátot, és őt sem választotta senki. Ő nem rég érkezett a csoportunkba, a beilleszkedését még segíteni kell. Vannak népszerű gyerekek a csoportban, őket sokan választottak és kevésbé népszerű gyerekek is, ők egymást kölcsönösen választották.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Együtt lenni nagyon jó! Örömöt és sok – sok szeretetet jelent családban és barátokkal körülvéve élni a hétköznapokat!
Nagyon boldoggá tette a kisdiákokat ennek a fotóalbumnak az elkészítése. Nagy lelkesedéssel és élményekkel gazdagon kezdtek hozzá a feladathoz az 1. c osztályosok!
Az órákon segítséget kaptak a diákok ahhoz, hogy majd felnőtt korukban meg tudják oldani a párkapcsolati problémáikat, megőrizzék fizikai és lelki egészségüket, megbirkózzanak rossz érzéseikkel.
„Minden emberben két oldala van az életnek: a személyes élet, amely annál szabadabb, minél elvontabb az érdeklődési köre; és az elementáris, a társas élet, amelyben az ember elkerülhetetlenül teljesíti az elébe szabott törvényeket.” Lev Tolsztoj
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozást az előző napi „Szívesasszony” kezdte. Átadta a Boldogság szívét az általa kiválasztott gyermeknek: „Jobb veled a világ Dóri!” felkiáltással. Szókratész idézetének elolvasása és magyarázata után megfogalmaztak 3-5 dolgot, amitől a barátság jobban működhet. Ezután a barátság jelentőségéről beszélgettünk, majd elmondhatták, kik a számukra fontos emberek, és miért értékesek ők. Közösen megegyeztünk abban, hogy most nem említjük a családtagokat, hiszen azok az elsők mindenki számára. Jó volt látni, hogy senkit nem hagytak ki az osztályból, és azoknak az arcán a megelégedettséget, akik eddig úgy gondolták, hogy őket nem kedveli senki. Három gyermek megölelése után egy spontán bulit csaptak Bella dalára, majd kifulladva nyúltak el a szőnyegen. Egyik fiú ötletétől vezérelve Boldogsággúlát alkottak a legények, a lányok pedig asszisztáltak hozzá. A következő foglalkozáson elkészítettük a kézlenyomatot, aminek ujjaiba beleírták azt az öt dolgot, amitől szerintük egy barátság jól működhet. Ez a Barátságötös a tantermünk ajtaját fogja díszíteni a tanév végéig.