A mai napon a Meixner Ildikó EGYMI FNO Intézményegységében értelmileg sérült fiatalokkal tartottam meg a boldogságórát. Téma: „A társas kapcsolatok”. Számukra talán a legfontosabb az emberi kapcsolat, az egymáshoz tartozás és legfőképpen a szeretet érzése. Az értelmileg sérült gyerekek, fiatalok azok, akik minden nap, minden pillanatában keresik és igénylik a szeretetet!
Találkozáskor egymás köszöntésére ismét kiválszthatták a többféle köszöntési mód közül azt, amelyik a hangulatukhoz akkor a legközelebb állt: kézfogás, pacsi, ölelés stb.
Ezt követően leültünk a szőnyegre és Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival hangolódtunk egymásra: kitártuk a szívünket, lelkünket, az egész világot, azonosultunk a napraforgóval és kitisztítottuk a tüdőnket is. Meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap c. dalát, melyet gesztusjelekkel kísértünk. Ezt a dalt a tanulók mindegyike nagyon szereti.
Ezután beszélgettünk a társas kapcsolatokról, főképp a barátságról: mennyire fontos, hogy legyenek barátok, akik szeretik, segítik egymást, akikkel jókat nevethetünk, akik figyelnek ránk és minden helyzetben mellettünk állnak. A beszélgetés végén minden tanuló kapott tőlem egy általam font barátságkarkötőt. Ennek a kis gesztusnak nagyon örültek. 🙂
Ezt követően az összetartozás fontosságát fejeztük ki az egymásba kulcsoló kezekkel, abban a szellemben, amit Albert Camus is írt: „… egymásba simuló kezek tartják össze az Eget s a Világot”. Ez az érzés mindenkit boldogsággal töltött el.
Az óra következő részében közösen táncoltunk Bagdi Bella „Ma rám talál a boldogság” című dalára, ami kellőképpen fel is dobta a hangulatunkat. 🙂
Utolsó feladatként fehér lapon az előre megrajzolt barátság jelet színezték ki a tanulók. Mindenki maga választhatott, milyen színnel szeretne dolgozni. A kész képekre aztán 1-1 fotót ragasztottak arról a társukról, aki szintén a boldogságóra résztvevője.
Zárásként a tervemmel ellentétben – közkívánatra 🙂 – ismét a Szép nap című számot hallgattuk meg gesztussal kísérve.
A mai boldogságóra igazán boldogra sikeredett, mindenki nagyon jól érezte magát! 🙂
Szabóné Kész Edina
Gyógypedagógus
Társas kapcsolatok ápolása
A jól megszokott óraindító relaxáció után a hónap dalát hallgattuk meg, majd a témához kapcsolódóan arról beszélgettünk, hogy milyen baráti kapcsolatok vannak az osztályban. Elkészítette mindenki saját magát papírból és ezekkel szemléltettük a baráti viszonyokat. A másik hangsúlyos kapcsolatrendszer a család, a legtöbb szeretetet közvetítő közeg. Beszélgettünk ki milyen családban él, kit szeret a „legjobban” és miért? Családfa ábrát készítettünk, családi képeket nézegettünk. Hangsúlyoztuk, hogy ápolhatjuk kapcsolatainkat, problémáinkat, konfliktusainkat hogyan oldhatjuk meg.
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2019. november 20.
Résztvevők: 2. osztály
Fejlesztendő kompetenciák :
• beszédkészség, beszédbátorság fejlesztése
• önismereti gyakorlatok
• megfelelő nyelvhasználat fejlesztése
• alkalmazkodás, egymásra figyelés.
• esztétikai és érzelmi kompetencia fejlesztése
Mozgás alapú relaxációval kezdődött a foglalkozás. A téma bevezető beszélgetése nagyon motiválóan hatott a tanulókra, hiszen a „Mi alapján választasz barátot?” szempontjait próbáltuk közösen összegyűjteni. A hónap dalát meghallgattuk többször is, s mozgással is kísértük. A feladatok elvégzése előtt A róka és a farkas című mesét olvastam fel, amit meg is beszéltünk. Próbáltuk a szereplők jellemét a társas kapcsolatok témához kapcsolni, hiszen a mese nem kimondottan a barátságról szól. A téma feldolgozásához három feladatot választottam:1. Az igaz barátság (halmazok), 2. Amilyen a mosdó, olyan a törölköző (saját eset leírása), 3. A kör közepén. A közös munka rajzokból készült „Album” a társas kapcsolatok ábrázolása gyermek szemmel. A meditációt követően gondolatokat fogalmaztunk meg „ Miért érdemes ápolni a baráti kapcsolatokat?”
Hatékonynak éreztem az órát.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Társas kapcsolatok, fotóalbum 1. c
Mese a magányos törpéről
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát,hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.
Egyszer csak két hosszú fület pillantott meg a bokorban.
-Jaj, ki van ott?-kiáltott fel Naftalin.
Előjött a nyuszi.
-Én, csak én….
De a törpe a szavába vágott:
-Te beszélsz?-kérdezte a nyuszitól.
-El vagyok varázsolva sajnos-felelte a nyuszi.
-Óh,ez igazán rossz lehet- mondta Naftalin.
-Igen, nagyon rossz -szomorkodott a kisnyúl.
Nem bántasz engem?
-Én??? Már miért is bántanálak, hiszen te nem ártottál nekem.Inkább segíteni szeretnék neked.-felelte a törpe.
-Ugyan, miben tudnál nekem segíteni?-kesergett a nyuszika.
-Figyelj, elmondom!- vette át a szót Naftalin.
Van egy erdő, innen nem messzire.Abban az erdőben van az erdő szélén egy nagy odvas fa, az odvas fán él egy kis mókus,
akinél van egy csodatévő aranyalma.
Azt az aranyalmát kellene neked megszereznem.
Szeretnéd?
-Naná! -felelte a nyuszi.Hálás lennék neked érte!
Elbúcsúztak és Naftalin útnak indult.
Ment, mendegélt, nemsokára egy kisegér vetődött az útjába.A kisegér könyörgött, hogy a törpe ne bántsa őt.
-Jaj, jaj, ne bánts engem!-kiáltotta az egérke.
-Dehogy bántalak!- mondta Naftalin.Gyere velem!
Együtt indultak tovább.Hamarosan megpillantották az erdőt.
-Nézd, ott az a nagy,odvas fa, amit én keresek!-kiáltotta boldogan Naftalin.
Menjünk gyorsan közelebb!
És lássatok csodát, a fán tényleg ott találták a kis mókust.
-Ott a mókus, akit keresek!-súgta a törpe a kisegérnek.
-Miért olyan fontos neked az a mókus?-értetlenkedett az egérke.
A törpe röviden elmagyarázta az okát, majd közelebb lopództak a fához.Naftalin egy tervet eszelt ki:
-Odamegyünk a háta mögé és megijesztjük a mókust!
Így is tettek.
Naftalin jól megijesztette a mókust, mire az kiköhintette az aranyalmát.Lett nagy öröm, mert egérke felkapta és boldogan vitték együtt az almát a nyuszihoz.
A nyuszi amikor meglátta őket közeledni, azt sem tudta, hová legyen a boldogságtól.
Beleharapott az almába, s azon nyomban egy daliás királyfivá változott vissza.Megköszönte a törpe és a kisegér segítségét.
Hálából a kisegérnek egy nagy darab sajtot ajándékozott.Naftalin pedig egy csodasapkát kapott tőle.
A sapka csodás ereje abban állt, hogy ha Naftalin a fejére teszi és hiányzik neki egy barát, akkor csak meg kell fordítania és a királyfi azon nyomban ott terem nála.
Egérke pedig úgy megszerette Naftalint, hogy vele maradt és örök barátságot kötöttek.Máig is élnek, ha meg nem haltak.
Aki nem hiszi, járjon utána!
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
A társas kapcsolatok hónapjában sokat hallgattuk és meg is tanultuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Boldogságóránkat a dal eléneklésével és a mozgással kezdtük, majd elbáboztuk a Süni irigy lesz című mesét. Miközben levontuk a meséből a tanulságot, mindenki színezett egy barátságszimbólumot, majd átadta barátjának. Embersablont kapott mindenki, amiből saját mását kellett kialakítani, majd ollóval kivágni, melyekből Boldogvár köré barátságláncot készítettünk.
Az óra menete:
1. Hogyan viselkedjünk másokkal? – (Kössük össze!)
2. Keresztrejtvény
3. Barátságfa készítése
Mit jelent számunkra a barátság? Ki a barátom, miért?
Kik a társaim? Milyen viszony van köztünk?
Milyen kapcsolatom van a családommal, társaimmal, tanáraimmal?
A tisztelet- befogadás-elfogadás- szeretet háza.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
„Az igaz barát a kezedet fogja és a szívedet simítja.”(Gabriel Garcia Marquez)
Igyekszünk erre nevelni óvodásainkat. Nálunk a Pillangó csoportban nagyon fontos a barátság. A gyerekek szeretik egymást, szívesen játszanak egymással és szoros kapcsolatot tartanak fenn, az óvodán kívül is – játszótér, egymás otthona, közös programok. A gyerekek „segítségével” a szülők is barátkoznak egymással – beszélgetnek, programokat szerveznek.
A barátságkarkötők elkészítésében nagyon motiváltak voltak valamennyien – egymást kérdezgették, hogy milyen színű gyöngyök kerüljenek a láncba. Öröm volt látni, hallgatni őket – finoman érintették egymást, halkan beszélgettek és közben sokat mosolyogtak, ahogyan mi felnőttek is. <3
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A témához kapcsolodó mese elolvasása után megbeszéltük a mese tanúságait. Megbeszéltük milyen a jó barát, miért fontosak a barátok az életünkben.A gyerekek elmesélték ki a legjobb barátjuk, és miért pont vele érzik jól magukat. Az órát egy nagy öleléssel zártuk.