Egy gyermek/ tanító nénit jelképezi/ 30db lufit tart a kezében/osztály/
Társas kapcsolatok ápolása
Az osztály tanulói ezeken a képeken egy-egy olyan pillanatot örökítettek meg, amelyen valamelyik családtagjukkal vagy barátjukkal láthatók és szívesen emlékeznek vissza rá.
Konyári Óvoda
Napocska csoport
A csoportunkban a boldogságórák nagyon jó hangulatban telnek. A gyerekek a beszélgetéseken szívesen részt vesznek. A gyerekek megnevezték barátaikat és barátság láncokat alkottunk. Szociális, szenzitív játékokkal szeretettem meg a gyerekekkel az empátia, a törődés, a barátság fontosságát. Sok új izgalmas információval gazdagodtunk ebben a hónapban is.
Gyengénlátók Általános Iskolája EGYMI és Kollégiuma
A gyerekek rajzain főként a szerelem jelenik meg, hiszen kamaszkorban vannak, és ez az új, izgalmas érzés foglalkoztatja őket a mindennapokban is.
Társas kapcsolatok-Fotóalbum
A Boldogság órán egy hajókirándulást játszottunk el. A vidám kirándulás során elhangzottak az ismert dalok, különösen a pozitív gyerek vagyok. Senki nem számított arra, hogy rossz dolog is történhet. A hajó azonban váratlanul viharba keveredett, és egy mentőcsónakba kellett ülni. A csónakban azonban kevés a hely.
Kik azok, akik elférnek veled a csónakban? Ki az, akinek mentőövet dobnál?
A gyerekek különböző társas kapcsolatokat jelenítettek meg a rajzokon. Elsősorban a család jelent meg a csónakban, de a vízben fuldokló osztálytárs is gyakori volt. Érdekes volt látni, ahogy kötelet és mentőövet rajzoltak a vízben rekedt társaknak. A legtöbben arra törekedtek, hogy minél több embert magukkal tudjanak vinni, de volt olyan gyerek, aki csak magát rajzolta a mentőcsónakba. Miután látta a többiek igyekezetét, ő is elgondolkozott, és rajzolt maga mellé családtagot.
Eljátszottuk a mentőakciót, az óra végét ölelős játékkal zártuk.
Tanítói szempontból azért volt érdekes volt a feladat, mert képet kaptam a tanulók szociális érzékenységéről és érzelmi intelligenciájukról. Voltak olyan megoldások, amik engem is megleptek.
Képek
Debreceni Bárczi Gusztáv EGYMI
Társadalmunkban elengedhetetlenek a társas kapcsolataink, melynek alapjait az iskolában kell, hogy megtanítsuk diákjainknak. A jó baráti viszonyokat, intézményeinkben kell kialakítanuk, mert ezek erősítenek bennünket, segítenek a jobb élet reményében, bátorítanak a nehézségekben. Mi kell a jó barátsághoz? Sorba vettük a legfontosabbakat: együtt ünnepeljünk, megvédjük a másikat, jót mondjunk, egymással sok időt töltsünk, örömben legyen részünk…
A barátságot megtartó 4 alappillért vettük alapul: tiszteletet, megértést, szeretetet, bizalmat. Ezeket elképzeltük, hogy milyen lenne, ha házat építenénk, a bizalomnak, szeretetnek, tiszteletnek, megértésnek. Melegzuhany játékkal melengettük egymás lelkét a ködös, hideg napokban. Boldogan énekeltünk, és tapsoltunk, kapcsolatba kerültünk egymással.
A Füzes Utcai Általános Iskola 1. és 2. osztályos tanulóival készítettünk plakátot a társas kapcsolatok témájában. Az ehhez a témához kapcsolódó mesét „A róka és a farkas a lakodalomban” címmel megbeszéltük. A kis diákok szívesen meséltek a családi és az óvodás kapcsolataikról és ezzel kapcsolatban készítettük el a fotóalbumunkat. Ezután készítettek gyöngyből karkötőt, amelyet hazavittek és odaadták anyukájuknak, szeretetük jeléül. Szívesen vettek részt először az 1. és 2. osztályos tanulók a boldogságórán, tetszett nekik a sok játék és a kézműves tevékenységek.
A társas kapcsolatok témának feldolgozását a relaxáció után egy játékkal kezdtük, ami úgy nézett ki, hogy körbe álltunk és sorban egymástól kérdeztük meg a következőt: – Kis barátom, hogy vagy? Aki válaszolt, az lett a következő kérdező, ez a játék azért is volt jó,mert gyakoroltuk vele a szemkontaktus tartását a másikkal. A barátságvirág készítését nagyon élvezték a gyerekek, mert mindenkinek van legalább egy-két barátja a csoportban,és a virágszirmokra rákerülhettek a barátok jelei. A mese után megbeszéltük, hogy ki mivel kedveskedett már a barátjának, és ez milyen érzés volt. Az elmaradhatatlan ölelős játék sem maradt ki a programból, és a végén felragasztottuk a Boldogság vára lépcsőfokára a társas kapcsolatok szimbólumát.
Ebben a hónapban, bevezettem a csoportba egy új üdvözlési formát, aminek szimbólumai a csoportszoba bejárata mellett kapott helyet.Reggeli érkezéskor,a következő szimbólumokat választhatják a gyerekek: szív- ölelés, kéz- pacsi, hangjegy- tánc.Nagyon nagy sikere van, előfordul, hogy naponta többször kérik.
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
A társas kapcsolatok ápolása témát megragadva és az ősz utolsó napjait kihasználva töltöttünk sok sok időt játékkal az iskolánk udvarán, amelyet később a tanteremben folytattunk.
Az előző alkalommal tartott gyümölcsnapunk nagy sikere kapcsán, egy újabbat tartottunk, amely ismét lehetőséget biztosított egy kötetlen, jókedvű délután eltöltésére a gyerekekkel.
A társas kapcsolatok számos jótékony hatása ismert, így nagyon fontos azt ápolni. A kutatások szerint nem a kapcsolati hálónk mérete, hanem az azt alkotó kapcsolataink minősége számít, így azt nagyon fontos már gyerekkorban jó alapokra helyezni.