A gyerekek a mese megírását választották a novemberi feladatok közül. Az általuk elképzelt történet az önismeretre és az elfogadásra épül. Közösen készítették el a keretet, amelyben elhelyezték Naftalin törpét és a barátait.
Társas kapcsolatok ápolása
A bemelegítő relaxáció: a „Villámlazítás” volt. Aztán a gyermekek megfogalmazták a „barát” szó fogalmát. Ezt követően mindenki elmondhatta, ki a legjobb barátja a csoportban. Táncoltunk „Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…” című dalára. A gyerekek egész délelőtt felszabadultak és vidámak voltak, mert a barátok ma mindent együtt csinálhattak (játszás, étkezés).
A boldogságórákat mindig nagyon várják, mert jókedvűvé, felszabadulttá válnak a gyerekek. Élvezik a tevékenységeket, közben nagyon fontos dolgokon gondolkodnak el. Nagyon megható, ha egy csöppnyi emberke valami nagyon okosat mond és ezzel elgondolkodtatja a többi emberkét is. Ezért érdemes ezt a munkát végezni.
November: A társas kapcsolatok ápolása
Csoportommal, miután elvégeztünk egy relaxációs gyakorlatok, beszélgetni kezdtünk, hogy kinek miért fontos a barátság, miért mondjuk azt, hogy az ember társas lény. Megvitattuk a családon belüli kapcsolatokat, a baráti társaság fontosságát, és kivel, miért kell, érdemes barátkozni, figyelni egymásra, a kapcsolatokat hogyan tudjuk ápolni.
A gyerekekkel egy fotón lévő családi eseményről beszélgettünk, elolvastuk a Görög mesét a barátságról. Majd a tanulók elkészítették a saját maguk „barátságötösét”, amely az osztályunk falát díszíti.
A boldogságóra keretén belül elkészítettünk egy fotóalbum oldalt, amelyen a képeket közösen válogattuk ki, és a képekhez rajzokat és néhány gondolatot fűztünk.
Az óra lezárásaként a meditálást gyakorolták a diákjaim, és ez azért volt érdekes, mivel ők még soha nem vettek részt meditációs gyakorlaton, kicsi fogalmuk talán volt róla, de érdekes volt látni, tapasztalni, hogy becsukott szemmel, csak magukra, a belső hangra figyelve érzik, hogy ez egy jó dolog. Köszönöm nektek, jobb veletek a világ!
November első hetében megbeszéltük, hogy milyen fajta társas kapcsolataink lehetnek. „Baráti”, „szerelmi”, családi” – mondták a gyerekek. Megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát. Elmeséltem Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő meséjét, majd a meséről beszélgettünk, beleszőve a gyermekek saját tapasztalatait. Mivel a csoportba járó gyerekek közül húszan nagycsoportosok, már érdekli őket a szerelem. Egyik reggel az egyik kisfiú azzal fogadott, hogy ő ma megkéri az egyik kislány kezét, és kezembe adott egy kis dobozt, melyben egy gyűrű is volt, így „eljegyzésre” is sor került a délelőtt folyamán. Ebben a hónapban hangsúlyosabban erősítettük a baráti kapcsolatokat. Több közös munkánk is született. Márton nap közeledtével együtt készítettük el pattogatott kukoricával Gedeon Gúnárunkat, a következő héten pedig közös munkával készült el a préselt levelekből egy bagoly. November negyedik hetében, az utolsó óránkon pedig pókhálót készítettünk fonal segítségével, mely a csoportunkba járók kapcsolatait fejezi ki.
Minden gyerek mondott egy jó tulajdonságot a barátjáról, majd odaadta neki a madzagot. Így járt körbe az osztálytársak között, bonyolult hálózatot alkotva. A gyerekek „barátság hálónak” nevezték el.
Mazsola kiscsoport novemberi Boldogságóráját „Hát te hogy vagy kisbarátom?” kezdetű játékkal indítottuk,majd „Süni irígy lesz” mesét hallgatták végig a gyermekek, mindenki megfogalmazta miért nem jó érzés irígynek lenni. Barátságláncot alkottunk, amit meg is örökítettünk-kiszínezte magát mindenki, majd olyan sorrendbe ragasztottuk fel ahogy szeretnek egymással játszani, a kialakult jó kapcsolatokat egy karkötővel pecsételtük meg. Örülünk, hogy mindenki talált magának kedves játszótársat és ezek a kapcsolatok viszonzásra is találnak csoportunkban.
Ezt az órát együtt tartottuk meg a 6. b osztállyal, hogy még többet tudjunk beszélgetni a társas kapcsolatokról, hiszen így az osztályon kívüli viszonyok is szóba kerülhettek.A gyerekek nagyon lelkesen írták a mesét. Kíváncsiak voltak, mit lehet tudni a törpéről, ezért közösen kitaláltuk az élettörténetét, milyen lehetett kisgyerek korában. Ez után születtek meg a mesék.
Ezt az órát együtt tartottuk meg a 6. a osztállyal, hogy még többet tudjunk beszélgetni a társas kapcsolatokról, hiszen így az osztályon kívüli viszonyok is szóba kerülhettek.A gyerekek nagyon lelkesen írták a mesét. Kíváncsiak voltak, mit lehet tudni a törpéről, ezért közösen kitaláltuk az élettörténetét, milyen lehetett kisgyerek korában. Ez után születtek meg a mesék.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Beszámoló
Boldogságóra, T24-es épület
2019. november 28.
A társas kapcsolatok ápolása
Helyszín: T24-es épület, földszint, nagyterem
Téma: Társas kapcsolatok boldogságfokozó hatása
Foglalkozásvezető: Dr Csehóné Just Réka, Németh Magdolna
Cél: A kollégisták ismerjék fel, fogalmazzák meg a hétköznapjaikban jelenlévő társas kapcsolataik pozitív, jótékony hatásait. Érezzék át, hogy a mások segítése, a törődés, gondoskodás, önmagunkat is boldogsággal, pozitív érzésekkel tölt el.
Eszközök: projektor, nyomtatott anekdota, mobiltelefon
Jelenlévők: 8 fő
Foglalkozásvázlat:
1. Bevezető
2. Társas kapcsolatok a mindennapjainkban (típusai, pozitív hozadéka)– irányított beszélgetés
3. Telekom 2016-os karácsonyi reklámfilmjének megtekintése, beszélgetés
4. Az előző évben, ugyanezen témában készült anekdota felolvasása – Ajándék mellyel meglepem
5. A program által javasolt feladatok közül az „Egyedül nem megy” megnevezésűt választottuk. Diákjaink mobiltelefon, internet segítségével kerestek a téma által megkívánt fotókat, melyeket kollázskészítőn szerkesztettek meg.
6. A foglalkozás lezárása