Az osztály egy vidám, és „kellemesen fárasztó” délutánt töltött együtt, egy nagy közös játék keretében a játszóházban.
Társas kapcsolatok ápolása
Senki sem láthatta a saját jelzését.
Alakítsatok csoportokat! Erre az utasításra csoportok alakultak. Nem lehetett beszélni.
Nem rekesztettek ki senkit sem.
Elérkezett a ,,Társas kapcsolatok”-hónapja a Kisvakond csoportba. Kiemelt feladatunknak tartjuk a társas kontaktusok pozitív alakulását.
E témát resztoratív-körben készítettük elő. Beszélgettünk a barátság fogalmáról a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve. A hiányzókat felelevenítettük, megfogalmaztuk az érzéseinket velük kapcsolatban. Emocionális kártyák által beszélgettünk az aktuális lelki állapotunkról, mely igen nagy segítséget jelentett a gyermekek számára a kifejezés terén. Akinek a hangulata szomorkás volt, igyekeztünk adekvát légkört teremteni, így választhatott az egyén egy részéről kedves, vidám dalt, mondókát. Egyéb kérés is volt, ilyen pl.: az ölelés- kör. ,,A kisbarátom hogy vagy ?” –játék után beszélgettünk a számunkra fontos emberekről, így kértem meg a gyermekeket arra, hogy családtagjaik megnevezése után, vetítsék át mindezt a csoportra. Egyéni beszélgetések által, létrejött egy szociometriai – vizsgálat is, mellyel a csoport kohézióját, a társas kontaktusok alakulását elemezhettük, tudhattuk meg. A feladatok közül, így egyértelmű volt számunkra, hogy az ,,Aki fontos nekem” –rajzpályázatot valósítjuk meg, melynek a gyermekek nagyon örültek, s igen aktívak voltak ebben is. Öröm és megható volt nekünk felnőtteknek, hogy a gyermekek családtagjaik és barátaik mellett, minket is megemlítettek.
Törekszünk sűrűn játszani szociális készségfejlesztő játékokat, teremtünk kollégámmal spontán és tervezett helyzeteket, mellyel az egymáshoz való alkalmazkodást, így a csoportkohéziót, társas kapcsolatokat is erősíteni tudjuk.
A héten megvalósult még a közös ,, Fogjunk össze! Építsük meg együtt! ” -játéktevékenység is. Csapatok alakultak spontán, akik saját maguk határoztak meg célokat, s feladatokat. Így valósult meg pl.: ,,Kié lesz a hosszabb híd?”-építése is.
Szívesen hallgatták meg, többször kérték az e hónap ajánlott dalát, s meséjét.
Nem csak a gyermekek kapcsolatainak pozitív alakulását tartjuk fontosnak. November végén, az adventi időszak kezdetén, a szülőkkel kooperálva karácsonyi ajándék-készítős munka-délutánt tartottunk. Együttes összefogással készítettük el, szeretetteljes, örömteli hangulatban az ,,ovis” karácsonyfánkra díszeket ,,Hópihéket”, illetve az ajándékokat, zokniból készült Hóemberkéket, melyet hazavihetnek a gyermekek Karácsony előtt, ajándékként. Ez az alkalom pozitívan formálta a szülő-pedagógusok, dajka néni közötti kontaktusokat, segítette ebben a rohanó világban a szülők ráhangolódását is a szeretet ünnepére. Ezúton is köszönjük a szülők aktív, támogató munkáját, megmozdulását, segítő felajánlását!
A gyerekekkel baratsag fat keszitettunk, melyekre felkerultek azok a tulajdonsagok, jellemvonasok, amik a legfontosabbak szamukra a barataikban. Megbeszeltuk az emberi kapcsolatok negy elemet is, illetve rajzok is keszultek hozza.
A téma feldolgozását Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal kezdtük. Megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával, ami nagyon hamar a csoport kedvence lett. A téma bevezetését a „Kis barátom, hogy vagy?” című játékkal kezdtük, majd gyöngyökből barátság karkötőt fűztünk. Az elkészült karkötőket mindenki átadhatta a legkedvesebb barátjának. Bezzeg Andera: Tavaszi ébresztő című meséjével vezettem be a hónap témáját. A mese után a gyerekekkel közösen „Barátság mandalát” készítettünk színes formákból. Célom ezzel a tevékenységgel az volt, hogy a közösen végzett munka során a gyerekek figyeltek egymásra, megvitatták egyéni ötleteik alapján, melyik terv lesz a legszebb. Lehetőséget biztosítottam arra, hogy aki szeretné, lerajzolhatja a számára legfontosabb személyt. Örömmel töltött el, hogy a gyerekek többsége szívesen vállalta ezt a feladatot. Számunkra nagyon kedves volt a hónap témája. Sok boldog percet éltünk át így együtt. A feldolgozást a barátság jelének színezésével és elhelyezésével záruk.