Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolása, volt a témánk amit többször is felvetettünk ilyen-olyan formában. Legtöbbször beszélgettünk róla, milyen fontos a kapcsolatok ápolása a családon belül és a barátok között is. Szituációs játékokat is játszottunk (pl.: párkereső mozgásos játék, kit szeretsz és miért …) Sokat énekeltünk, táncoltunk közösen.
Társas kapcsolatok ápolása
1. Barátságlánc: az előre kivágott láncban saját maguk berajzolása, barátok fogják egymás kezét, és együtt a csoport!
2. Fagyasztó-olvasztó fogó: akiket a fogó megfagyasztott, azokat egy nagy meleg öleléssel kiolvaszthatják a többiek.
3. Nagyi mesél: egy kedves nagymamát meghívtunk egy közösen, meséléssel eltöltött délelőttre, ezzel igyekeztünk a korosztályokat közelebb hozni egymáshoz.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Rendhagyó módon fogtunk a feladathoz, nem árultuk el a gyermekeknek, hogy a mese a novemberi boldogságóra témája. Miután a kezdő mondat elhangzott és elmagyaráztuk a naftalin szó jelentését, úgy döntöttek a diákok, hogy Naftalin, a törpe legmeghatározóbb tulajdonsága, hogy büdös, és ezért magányos. Ettől kezdve szinte alig győztük lejegyezni a történet meghatározó gondolatait. Frappáns mese kerekedett az óra végére, jó szívvel ajánljuk mindenki figyelmébe. Aki nem hiszi, olvassa el, járjon utána!
MESEHÁZ ÓVODA KEREKERDŐ TAGOVODA
Nagyon sok közös programot átéltünk ebben a hónapban a gyerekekkel. Közös kirándulások a szülőkkel, gyerekekkel, boldogságkarkötő készítése, pókhálós játék. Közös várépítés, diópucolás, mind-mind társaskapcsolatok építéséről szóló tevékenységek. Naponta játszottuk a „Kisbarátom hogy vagy?” című játékot. A család bevonásával -mesés barátságok címszóval- élményeket gyűjtöttünk. Elmentünk egy családhoz palacsintapartyra, ahol a társas viselkedés szabályait gyakoroltuk, s élveztük, a barátság és összetartozás érzését. Többször kérték a gyerekek a Süni irigy lesz című bájátékot, és a Szomorú Szilárd ésBoldog Blanka című szituációs játékot. A barátságujjlenyomatokból ami a képek alapján is látható, ötletes munkák születtek. Sikerült megszerezni az Örömvár című könyvet, ami a köszöntőversben 12 manó barátságáról szól, s mélyen ajánlom az érzelmi intelligencia fejlesztésére.
Montessori Mária Kétnyelvű Óvoda és Bölcsőde
Egymással foglalkoztunk ebben a hónapban kicsit. Becsukott szemmel elképzeltük, Kiket Szeretünk nagyon, és milyen Jó, hogy Vannak. Körbe adtunk egy kérdést: „Kis barátom, hogy vagy?”, és ötletes válaszok is születtek. Eljátszottuk, hogyan tudjuk megvigasztalni Egymást. Judit óvónéni ötlete különösen megfogott: amikor egy kisgyereknek gondja van, fogják, „becsomagolják és eldobják” a problémát. Mindig lehet új dolgokat felfedezni és újra felfedezni.
Köszönjük a lehetőséget! 🙂
Montessori Mária Kétnyelvű Óvoda és Bölcsőde
A novemberi hónap a társas kapcsolatok ápolása jegyében telt. A gyerekek meghallgatták a Tavaszi ébresztő mesét, beszélgettünk arról, milyen örömöt okoztak Mackónak a barátai. Megfogalmaztuk a barát, barátság fogalmát. Eljátszottuk Kis barátom, hogy vagy? játékot. A csoportnak nagyon tetszett. Beszélgettünk arról, milyen jó, ha vannak barátaink. Több gyermek az édesanyját, vagy az óvoda pedagógust nevezte meg barátjának, vagy nagymamáját. De a csoporttársak is első helyen szerepeltek a barátok között. Elkészítettük a barátság virágokat és barátság szívecskéket. Többen elmondták, kit rajzoltak le és miért. Meghallgattuk a hónap dalát, hangulati lezárásként a gyerekek odamentek egymáshoz és megölelték egymást, barátaikat. A felnőttek is adtak és kaptak az ölelésből. Hálásan köszönjük!
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
Csoportunkban szoros baráti kapcsolatok alakultak, minden gyerek megtalálta a számára kedves pajtását.
Ebben a hónapban hangsúlyosabban jelentkezett a baráti kapcsolat ápolása. Nem csak az erős barátságok voltak jelen hanem , újabb barátságok is alakultak.
Sokszor kedveskedtek barátaiknak , kisebb ajándékokkal , figyelmességekkel .
Minden baráti pár készített közösen egy szívecskét amit később félbevágtak , és megcserélték azt . Ezzel azt szerették volna jelképezni , hogy amelyik fél oldalt ő készített azt a barátja kapja meg , és fordítva.
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
A „Fotóalbum” c. feladat lehetőséget teremtett, hogy összegyűjtsük és lerajzoljuk támogató emberi kapcsolatainkat, majd megbeszéltük, hogy mit tehetünk azok ápolásáért.
A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában a társas kapcsolatok témájának feldolgozása során ismét egy egész hetet szántunk a megértés, gyakorlás, elmélyülés folyamatára. Mivel a gyermekek életkori sajátossága, hogy mindent érzelmi beállítottságukon keresztül tapasztalnak meg, így az állatmeséken keresztül, a szereplők „bőrébe bújva” ismerkedtünk a jó és rossz tulajdonságokkal. Kit és miért szeretünk, nem szeretünk, ki a barátunk. Barátság körünket is ennek szellemében alakítottuk ki. Szívecske formákat festettünk felületfestéssel, amit mindenki a barátjának ajándékozott. Ez egyfajta szociometriai mérési eredményt is adott. Érdekes volt megfigyelni. hogy milyen szempontok alapján választanak barátot a gyerekek. Leginkább a jó vele játszani és a kedves jelzőkkel illették választottjukat. Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dala minden napunk része volt. A gyerekek örömmel, szívesen fogadták, táncmozdulatokkal követték, énekelni is megtanulták a dalt.
Heti témánk által erősödtek a csoporton belüli társas, baráti kapcsolatok. A gyerekek jobban megismerhették önmagukat, társaikat, így szorosabb együttműködés alakult ki közöttük.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
” Szeressük egymást gyerekek ” projektet szerveztünk a Társas kapcsolatok ápolása hónap-téma jegyében a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában. A Boldogságórák témájának intézményi szintű megjelenítése volt a célunk.
A közösségi kapcsolataikban az ünnepre készülődéssel akarjuk elérni kapcsolataik minőségének pozitív változását, az egymáshoz közeledés megvalósulását a szeretet érzésének kifejezését. “Egy közösen átélt jó élmény hidakat épít közénk.”