Mazsola kiscsoport novemberi Boldogságóráját „Hát te hogy vagy kisbarátom?” kezdetű játékkal indítottuk,majd „Süni irígy lesz” mesét hallgatták végig a gyermekek, mindenki megfogalmazta miért nem jó érzés irígynek lenni. Barátságláncot alkottunk, amit meg is örökítettünk-kiszínezte magát mindenki, majd olyan sorrendbe ragasztottuk fel ahogy szeretnek egymással játszani, a kialakult jó kapcsolatokat egy karkötővel pecsételtük meg. Örülünk, hogy mindenki talált magának kedves játszótársat és ezek a kapcsolatok viszonzásra is találnak csoportunkban.
Társas kapcsolatok ápolása
Ezt az órát együtt tartottuk meg a 6. b osztállyal, hogy még többet tudjunk beszélgetni a társas kapcsolatokról, hiszen így az osztályon kívüli viszonyok is szóba kerülhettek.A gyerekek nagyon lelkesen írták a mesét. Kíváncsiak voltak, mit lehet tudni a törpéről, ezért közösen kitaláltuk az élettörténetét, milyen lehetett kisgyerek korában. Ez után születtek meg a mesék.
Ezt az órát együtt tartottuk meg a 6. a osztállyal, hogy még többet tudjunk beszélgetni a társas kapcsolatokról, hiszen így az osztályon kívüli viszonyok is szóba kerülhettek.A gyerekek nagyon lelkesen írták a mesét. Kíváncsiak voltak, mit lehet tudni a törpéről, ezért közösen kitaláltuk az élettörténetét, milyen lehetett kisgyerek korában. Ez után születtek meg a mesék.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Beszámoló
Boldogságóra, T24-es épület
2019. november 28.
A társas kapcsolatok ápolása
Helyszín: T24-es épület, földszint, nagyterem
Téma: Társas kapcsolatok boldogságfokozó hatása
Foglalkozásvezető: Dr Csehóné Just Réka, Németh Magdolna
Cél: A kollégisták ismerjék fel, fogalmazzák meg a hétköznapjaikban jelenlévő társas kapcsolataik pozitív, jótékony hatásait. Érezzék át, hogy a mások segítése, a törődés, gondoskodás, önmagunkat is boldogsággal, pozitív érzésekkel tölt el.
Eszközök: projektor, nyomtatott anekdota, mobiltelefon
Jelenlévők: 8 fő
Foglalkozásvázlat:
1. Bevezető
2. Társas kapcsolatok a mindennapjainkban (típusai, pozitív hozadéka)– irányított beszélgetés
3. Telekom 2016-os karácsonyi reklámfilmjének megtekintése, beszélgetés
4. Az előző évben, ugyanezen témában készült anekdota felolvasása – Ajándék mellyel meglepem
5. A program által javasolt feladatok közül az „Egyedül nem megy” megnevezésűt választottuk. Diákjaink mobiltelefon, internet segítségével kerestek a téma által megkívánt fotókat, melyeket kollázskészítőn szerkesztettek meg.
6. A foglalkozás lezárása
Kétegyházi Márki Sándor Általános Iskola
Ötödik osztályos tanulóink 8-an vannak. Mindenki rajzolt egy fotót, amelyiken valakivel együtt él meg valamilyen eseményt. Többen rajzoltak szülinapi képeket családdal, testvérrel, barátokkal. Volt aki egy családi éttermes vacsorát fotózott le, volt, aki egy barátos mozidélutánt fotózott.
Kétegyházi Márki Sándor Általános Iskola
Ötödik osztályos tanulóink 8-an vannak. Mindenki rajzolt egy fotót, amelyiken valakivel együtt él meg valamilyen eseményt. Többen rajzoltak szülinapi képeket családdal, testvérrel, barátokkal. Volt aki egy családi éttermes vacsorát fotózott le, volt, aki egy barátos mozidélutánt fotózott.
Kétegyházi Márki Sándor Általános Iskola
Ötödik osztályos tanulóink 8-an vannak. Mindenki rajzolt egy fotót, amelyiken valakivel együtt él meg valamilyen eseményt. Többen rajzoltak szülinapi képeket családdal, testvérrel, barátokkal. Volt aki egy családi éttermes vacsorát fotózott le, volt, aki egy barátos mozidélutánt fotózott.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
” Szeressük egymást gyerekek! ” projektet szerveztünk a Társas kapcsolatok ápolása hónap-téma jegyében a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában. A Boldogságórák témájának intézményi szintű megjelenítése volt a célunk.
A projekt tartalmi szerkezete:
A projekt a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában két egységből épül fel:
– Előkészület, előzetes feladat (2019. november 18-29.)
– A „Szeressük egymást gyerekek”- projekt a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája osztályai számára (2019. november 18 – december 20 között) konkrét tevékenységek, közös programok: tantárgyi projektek, szabadidős projektprogramok az osztályfőnökök és a délutános nevelőtanárok bekapcsolódásával) – tantárgyi és szabadidős projekt.
A projekt célja:
1. Gyógypedagógusok, nevelőtanárok szakmai együttműködése: egy-egy osztályban tanítók szakmai együttműködése, összehangolt munkája. Csapatépítés a közös ötletelés és programok szervezése alatt.
2. A tanulók számára: A pedagógiai nevelési-oktatási célok megvalósítása, egyéni ötletek beépítése a tanítás-tanulás folyamatába. Összetartó, társas kapcsolataiban együttműködő tanulóközösség intézményegységünkben. Személyes célok, önmegvalósítás biztosítása a programok által.
A projekt célja kettős: új produktum létrehozása, illetve maga a folyamat, mely elvezet a produktum létrejöttéhez, társas kapcsolatok mélyítése.
A projektterv a következő kompetenciarendszer fejlődést, alakítását szolgálja:
– Személyes kompetencia: A személyes szükségletek kielégítését és a személyes érdekek érvényesítését teszi lehetővé szociális kölcsönhatások által. Osztályközösségi és egyéb munkacsoportokban folyó munka által az egyéni célok és közösségi érdekek összehangolásával a személyes kompetencia fejlesztése a célunk. A személyes kompetencia fejlődése érdekében szükség van megfelelő közösségre, a megszokott osztálytermi kapcsolatok mellett iskolai társ-, baráti- és munkakapcsolatra, közösségi és szociális kapcsolatokra.
– Kognitív kompetencia: az információkezelés motívum- és képességrendszere. Elemei a kommunikatív, a gondolkodási, a tudásszerző és a tanulási kompetencia fejlesztése a projekt témája kapcsán. A hagyományok ápolását a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsoltuk, általános nevelési célként a társas kapcsolatok ápolását tűztük ki.
– „A szociális kompetencia a szociális aktivitás pszichikus rendszere. Elemei a kommunikatív képességek, az együttélési képességek, a közösségépítés a szerteágazó társas kapcsolatok által és az érdekérvényesítő képességek” (Hortobágyi Katalin: Projekt kézikönyv, Projektpedagógia, Iskolafejlesztési alap 2002.)
Közvetlen célja, hogy a gyermekek örömmel és aktívan vegyenek részt a téma kapcsán a projekt tevékenységeiben, az ismeretszerzésben. Építsék közösségi kapcsolataikat az ünnepre készülés pozitív érzelmi alakulásával.
Feladatok:
• a gyerekek érdeklődésére, előzetes tudására építés
• munkáltató és játékos feladatok
• érzelmi intelligencia fejlesztése
• kooperatív feladatok a csoportmunkában
• munkatevékenységek iskolai közösségekben
Programjaink:
1. Gyertyagyújtás /részvétel az intézményi programon, majd osztályaink együttes programja/
2. Film az ünnepekkel kapcsolatban-szabadon választott program
3. Közös kézműves-kezek alkotása
4. Mikulás futóverseny
5. „Kapcsolat-lánc” készítése a fenyőfára
6. Fenyő kéznyomatainkkal
7. Gyertyaöntés
8. „Karácsonyi álomfejtés”a könyvtárban
9. „Karácsonyi álom”- álmodjunk együtt-relaxációs gyakorlatok zenével
10. „Karácsonyi illat- és íz varázs”: közös sütisütés
11. Barátság-ajándékok
Záró program: Közös Karácsonyi intézményi vacsora
Közösségi kapcsolataikban az ünnepre készülődéssel akarjuk elérni kapcsolataik minőségének pozitív változását, az egymáshoz közeledés megvalósulását a szeretet érzésének kifejezését.
Hozleiter Fanny szerint, “Egy közösen átélt jó élmény hidakat épít közénk.”
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI 6. c osztályos tanulói lelkesen vetették bele magukat Naftalin történetének írásába. Míg írták a mesét, én addig háttérbe húzódva figyeltem őket, szavakat gyűjtöttem tevékenységükről, első helyre a nevetés került, hiszen rengeteget nevettek. Nevettek magukon, felvetéseiken, Naftalinon. Kiemelném még az együttműködést, egymás meggyőzését is. Így született meg a mi mesénk!