„A legtöbb, amit egy másik embernek adni tudsz, a figyelem.” Müller Péter
Társas kapcsolatok ápolása
„A legtöbb, amit egy másik embernek adni tudsz, a figyelem.”
A témakör feldolgozása 2 órát vett igénybe.
Az óra a témára való ráhangolódással vette kezdetét. Meghallgattuk közösen a hónap dalát.
Majd beszélgettünk a társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, jellemzőiről, fajtáiról. A téma feldolgozása először 4 fős
csoportokban, majd frontálisan történt. Mindenki hozzászólt a témához, kifejtette véleményét, gondolatait.
Az elmélet megbeszélése után következett a projektmunka. A diákok 4-6 fős csoportokban dolgoztak és készítették el
montázsaikat.
Az órák nagyon tartalmasak és jó hangulatúak voltak.
A gyerekek a mese megírását választották a novemberi feladatok közül. Az általuk elképzelt történet az önismeretre és az elfogadásra épül. Közösen készítették el a keretet, amelyben elhelyezték Naftalin törpét és a barátait.
A bemelegítő relaxáció: a „Villámlazítás” volt. Aztán a gyermekek megfogalmazták a „barát” szó fogalmát. Ezt követően mindenki elmondhatta, ki a legjobb barátja a csoportban. Táncoltunk „Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…” című dalára. A gyerekek egész délelőtt felszabadultak és vidámak voltak, mert a barátok ma mindent együtt csinálhattak (játszás, étkezés).
A boldogságórákat mindig nagyon várják, mert jókedvűvé, felszabadulttá válnak a gyerekek. Élvezik a tevékenységeket, közben nagyon fontos dolgokon gondolkodnak el. Nagyon megható, ha egy csöppnyi emberke valami nagyon okosat mond és ezzel elgondolkodtatja a többi emberkét is. Ezért érdemes ezt a munkát végezni.
November: A társas kapcsolatok ápolása
Csoportommal, miután elvégeztünk egy relaxációs gyakorlatok, beszélgetni kezdtünk, hogy kinek miért fontos a barátság, miért mondjuk azt, hogy az ember társas lény. Megvitattuk a családon belüli kapcsolatokat, a baráti társaság fontosságát, és kivel, miért kell, érdemes barátkozni, figyelni egymásra, a kapcsolatokat hogyan tudjuk ápolni.
A gyerekekkel egy fotón lévő családi eseményről beszélgettünk, elolvastuk a Görög mesét a barátságról. Majd a tanulók elkészítették a saját maguk „barátságötösét”, amely az osztályunk falát díszíti.
A boldogságóra keretén belül elkészítettünk egy fotóalbum oldalt, amelyen a képeket közösen válogattuk ki, és a képekhez rajzokat és néhány gondolatot fűztünk.
Az óra lezárásaként a meditálást gyakorolták a diákjaim, és ez azért volt érdekes, mivel ők még soha nem vettek részt meditációs gyakorlaton, kicsi fogalmuk talán volt róla, de érdekes volt látni, tapasztalni, hogy becsukott szemmel, csak magukra, a belső hangra figyelve érzik, hogy ez egy jó dolog. Köszönöm nektek, jobb veletek a világ!
November első hetében megbeszéltük, hogy milyen fajta társas kapcsolataink lehetnek. „Baráti”, „szerelmi”, családi” – mondták a gyerekek. Megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát. Elmeséltem Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő meséjét, majd a meséről beszélgettünk, beleszőve a gyermekek saját tapasztalatait. Mivel a csoportba járó gyerekek közül húszan nagycsoportosok, már érdekli őket a szerelem. Egyik reggel az egyik kisfiú azzal fogadott, hogy ő ma megkéri az egyik kislány kezét, és kezembe adott egy kis dobozt, melyben egy gyűrű is volt, így „eljegyzésre” is sor került a délelőtt folyamán. Ebben a hónapban hangsúlyosabban erősítettük a baráti kapcsolatokat. Több közös munkánk is született. Márton nap közeledtével együtt készítettük el pattogatott kukoricával Gedeon Gúnárunkat, a következő héten pedig közös munkával készült el a préselt levelekből egy bagoly. November negyedik hetében, az utolsó óránkon pedig pókhálót készítettünk fonal segítségével, mely a csoportunkba járók kapcsolatait fejezi ki.
Minden gyerek mondott egy jó tulajdonságot a barátjáról, majd odaadta neki a madzagot. Így járt körbe az osztálytársak között, bonyolult hálózatot alkotva. A gyerekek „barátság hálónak” nevezték el.