Havi témánk bevezetéseként, ráhangolódásaként meghallgattuk a gyerekekkel a hónap dalát Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek címmel. Ezt követően beszélgettünk a barátságról, társas kapcsolatainkról. Megtudhattuk, hogy mit jelent gyermekeink számára a barátság fogalma.
A beszélgetés után bábok segítségével megismerhették a gyerekek Ferenczei Éva: Süni irigy lesz című bábjátékát. A mese tanulságait megbeszélve megtudhattuk, hogy mit is jelent az igaz barátság.
Ezután tenyérlenyomatainkból elkészítettük a csoportunk „Barátságszívét”, mely jó lehetőséget nyújtott a csoport társas kapcsolatainak feltérképezésére is. Megbeszéltük, hogy ki, kinek adta oda a saját jelét, és miért, kit tekint barátjának a csoportban.
Az elkészült közös szív csoportszobánk falát dísziti.
A zárókörben beszélgettük arról, hogy hogyab érezték magukat a gyerekek a Boldogságóránkon.
Társas kapcsolatok ápolása
A 7.osztályos tanulókkal,miután körbeültünk,1-1 kártyát húztak,ami rájuk a legjellemzőbb.
Majd elmondták,hogy miért érzik úgy,hogy abban „erősek”.
Történettel igazolták,hogy mikor volt már az a tulajdonság a hasznukra.
A többiek pedig kiegészítették egymás előadását,mintegy bizonyítva,vagy éppen cáfolva azt.
Jókedvűen mentünk a következő órára.
Társas kapcsolatok témában a gyerekekkel első alkalommal beszélgettünk mit jelentenek számunkra a társas kapcsolatok, miért vágyunk mások társaságára, mi az a magány. Barátságötöst készítettünk, mindenki elmondta ,majd leírta számára ki az 5 legfontosabb személy és miért, páros játékot játszottunk ( szoborjáték), közös mesét írtunk: Mese a magányos törpéről, majd illusztrációt készítettünk hozzá. A megírt mesét el is játszottuk.
November a társas kapcsolatok hónapja. Nagyon sokat beszélgettünk a barátságról, a jó közösségről. Barátság karkötőt készítettek a gyerekek, amit nagy izgalommal kötöttek fel egymás kezére.
Barátság ujjlenyomatokat gyüjtöttek társaiktól, amiből aztán figurákat rajzoltak. Boldogan nyomták egymás lapjaira a barátság jelét.
Kapcsolataikat az óvónőikkel is ápoltuk. Ajándék kövecskéket festettek nekik emlékül.
Sok boldog pillanatot éltünk át közösen.
A gyerekek nagyon élvezik az ezzel kapcsolatos játékokat
A gyerekek nagyon élvezik az ezzel kapcsolatos játékokat
Zsuzsanna Majercsákné Kemecsei
A „Túl az Óperencián” színjátszó szakkörös gyerekek Az alma című mesedramatizálásával és sok-sok játék segítségével ismerkedtek meg a társas kapcsolatok fontosságával. Végül mesét is szőttek a Naftalinról a magányos törpéről. Először kiscsoportokban fogalmazták meg gondolataikat, majd a csoportok legjobb ötleteit felhasználva közösen írtuk meg a mesét.
A társas kapcsolataink ápolás végigkíséri egész életünket, hétköznapjaink szerves része. A Boldogságóránk kezdő játékának az ” Azt szeretem benned” játékot választottam. Óvodásaink körében már ismert játék, melyet örömmel játszanak. Ezt követte Ferenczei Éva „Süni irigy lesz” című meséje, ahol törekedtem a komplex meseélmény biztosítására. A kis történet tanulságait jól motivált beszélgető körben meg is tudtuk beszélni. A délelőtt folyamán a gyerekek szívesen hallgatták, majd énekelték a hónap dalát is ,és szívesen készítettek el a saját barátságuk jeleit, melyekre a barátaik nevei is felkerültek.
Vaskút-Bátmonostor Német Nemzetiségi óvoda
A Süni csoportosok a foglalkozások alkalmával lerajzolták ki a legfontosabb számukra. Legtöbb gyermek édesanyját illetve édesapját rajzolta le. Közben elmesélték közösen megélt élményeiket. A téma kapcsán feldolgoztuk Sutejev „A gomba alatt” című meséjét, mely méltó példa volt a társas kapcsolatok pozitív alakulására.
Kétegyházai Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
Az emberi kapcsolatokban szinte elkerülhetetlen a konfliktus. Akkor alakulnak ki általában konfliktushelyzetek, amikor az egyik érintett személy viselkedése akadályozza a másik személy valamely igényének kielégülését, vagy pedig értékrendek ütközése állhat a háttérben. Konfliktushelyzetben az ember viselkedését az önérvényesítés és az együttműködési hajlandóság aránya határozza meg. Tehát érdemes megvizsgálni, hogy az egyén mennyire képes, szeretne és törekszik anyagi, erkölcsi befolyását, személyes varázsát célja érdekében, akár a másik rovására is, érvényesíteni.Valamint, hogy az egyén mennyire hajlandó alkalmazkodni, feladni saját célkitűzéseit, kompromisszumra jutni a konfliktus megoldása során, érdekében.
A két tényező arányából a következő konfliktuskezelő módok, stratégiák alakulhatnak ki.
Bármelyik konfliktuskezelési mód hatékony lehet, ha megfelelő helyzetben használjuk. Nincs jó, vagy rossz, csak helyzettől függ, hogy az adott stratégia célszerű, vagy célszerűtlen konfliktuskezelési mód.
„Nincs olyan konfliktus, amelyet ne lehetne megoldani, hacsak a valódi felbujtója rejtve nem marad.” (Lafayette Ron Hubbard)