Mese a magányos törpéről
Társas kapcsolatok ápolása
Pécsi Illyés Gyula Általános Iskola
Rajzos „fotóalbum” készült a társas kapcsolatok hónapjában. Két csoportra osztva készültek el a gyerekek a feladattal tanórán.
A társas kapcsolataink minősége és megléte vagy éppen hiánya végigkíséri életünket.
A téma alapos megbeszélése után A gomba alatt című mese komplex feldolgozása követte. A társas kapcsolatok megbeszélésekor a gyerekek édesanyjukat és édesapjukat említették mint az életükben legfontosabb személyt. A nevelőszülős gyerekek édesszüleikhez, testvéreikhez való feltétlen ragaszkodása megható volt. A hónap dala előhívta a gyerekek pozitív érzéseit. Kitárulkoztak és elmesélték
A társas kapcsolatok fontosságát, az összetartozás érzését egy guriga fonállal szemléltettem a gyerekeknek.
Erre a hónapra esett jeles napunk: a Márton nap. Izgatottan készülődünk, mostmár második éve erre a napra. Már jól ismerjük Márton Püspök legendáját. A gyerekek szívesen dramatizálják. Ebben az évben a nagyobb gyerekeink a készülődés során már alig várták, hogy újból elkészítsük a lámpásainkat, amikkel útra kelünk, hogy vigyük a fényt a sötétségbe. Tettük mindezt titokban, hogy a kicsinyeink ne szerezzenek tudomást róla. Nekik így meglepetés maradt. Nagy öröm volt nézni, hogy lámpások díszítésében milyen örömmel segítkeztek a nagyok a kisebbeknek. Végre eljött a várva várt délután, amikor útra keltünk a Parkon keresztül kedvenc mászófánkhoz a világító lámpásainkkal. Egész úton szólt a nóta: „Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok…” Nagy volt az öröm és az izgatottság, amikor a mászófánál felfedeztük, hogy ott is világítanak az apró fények. Ezek a pici „szent jános bogarak” a ránk bízott gyermekek szülei voltak, akik vártak bennünket a Parkban. Amikor megérkeztünk, eljátszottuk a „Gyertek haza ludaim” című játékot, melyet az akkor még ’láthatatlan’ szülői koszorú kezdett el. Nagy volt az öröm, mindkét oldalon, amikor a ludacskák hazamentek ’ anya ölelésére’. Az öröm után következett a meglepetés piknik, előkerültek a tepsi sütemények és a forró tea. Jóízű beszélgetések alakultak ki a sötétben, a világító lámpások meghitt fényében.
A hónap során fokozottan figyeltünk a társas kapcsolataink ápolására. Ehhez hívtuk segítségül a „Vityilló” című mesét, amit többször is eljátszottunk minden gyermek részvételével. Hangsúlyt fektettünk a baráti kapcsolatok ápolására, a pozitív tulajdonságok kiemelésére. Elkészítettük a barátság pókhálót.
Hevesvezekényi Gyermeksziget Óvoda
Ebben a hónapban a téma, a társas kapcsolatok ápolása. A gyermekeknek egy rövid kis ismertető után, a barátaik jutottak eszükbe, így a téma további feldolgozásánál, a barátság volt a középpontban.
A „Kis barátom, hogy vagy?” játékot, a gyermekek babzsákkal játszották. Egymással szembe álltak, és a babzsákot dobták egymásnak. Aki dobta az megkérdezte a párját, hogy kis barátom, hogy vagy. Aztán ezt fordítva is. A párokat változtattuk, aszerint, hogy ki, kit érez barátjának. A játék után, a gyermekek elénekelték a már számukra ismerős, Világomban minden rendben van című dalt, illetve a nekik legkedvesebb dalt is, amely a, Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című. A foglalkozás lezárásaként, alakítottunk egy nagy kört, és a gyerekek elmondták egymásnak, hogy a legjobb barátaikat miért szeretik, és mit köszönnek nekik.
Barátságötös- A tanulók körberajzolt kezükre írták barátsággal kapcsolatos elvárásaikat, melyet végül összesítettek.
A Tragédia kapcsán megbeszéltük a tömeg és az egyén szerepét, viszonyát a műben. Kiemeltük a közös, csoportos munka előnyeit. Az óra további részében a mű egyes jeleneteit dramatizálták a tanulók 5 csoportban. A végén tanulói reflexiókkal zártunk: a diakok kiemelték azokat a tanulókat, akik elősegítették a közös együttműködést.
7. a osztály:
Egy mese a magányos törpéről
Naftalin a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett. Egyetlen egy dolog tett őt boldoggá: a házisárkánya, Tüzi.
Miután visszatért a kunyhójába, elkészítette és megitta forró, zsírcsökkentett kakaóstejét. Csalódottan nézte a bögréje alját, mikor észrevette, hogy a kakaócseppekből betűk formálódnak. A betűkből mondat alakult: „Ma új barára lelsz, de egyet el is veszítesz.”
Naftalin megijedt és elejtette a kedvenc bögréjét. Tüzi mély álmából felriadt a hirtelen zajra és kirepült az ablakon. Naftalin elgondolkodott a mondat jelentésén és arra jutott, hogy ez egy tréfa. Ránézett az órára és látta, hogy ideje megetetni Tüzit. Elindult a padlásra egy tál sárkányeledellel, de amikor felért, Tüzi nem volt sehol. Naftalin megnézte minden létező helyen, még a bokorban is, de Tüzit nem találta. Elindult a városba, hátha ott van a házisárkánya. Minden szembejövő törpét megkérdezett, hogy látott-e egy házisárkányt, de hiába. Naftalin elkeseredett és beült egy fogadóba. Potyogtak a könnyei, amikor odament hozzá egy másik törpe. Megkérdezte Naftalint, hogy miért búslakodik és Naftalin elmesélte neki a történteket. A törpével, Tufával hamar összebarátkozott és Naftalin meghívta új barátját vendégségbe. Naftalin mesélt Tüziről és Tufának hatalmas lelkiismeret furdalása lett, ugyanis ma reggel egy házisárkány repült be az ablakán. Nagyon megkedvelte a sárkányt, így megtartotta. Elhatározta, hogy hallgat a dologról. Egész éjszaka nem hagyta nyugodni a gondolat, hogy elvette legjobb barátjának házisárkányát. Eldöntötte, hogy visszaadja barátjának Tüzit. Másnap vissza is adta Naftalinnak a sárkányt, de a sárkány sajnos nem Tüzi volt. Naftalin nagyon elkeseredett, de amikor kiderült, hogy Tufa megvette a Naftalin háza melletti birtokot, Naftalin nagyon boldog lett.
Tufa hamar odaköltözött az új házisárkánnyal és boldogan éltek míg meg nem haltak.
Veszprémi Kastélykert körzeti Óvoda
A csoport heti témájához illeszkedve került bevezetésre a Boldogság óra következő témája a társas kapcsolatok. Mivel Szent Erzsébetről beszélgettünk, így könnyen sikerült becsempészni a boldog perceket a csoport életébe.
Erzsébet jócselekedetei jó példával jártak előttünk, hogy milyen apró dolgokkal tudjuk ápolni a társas kapcsolatok, milyen fontos, hogy legyenek barátaink, akikre számíthatunk.
A mese meghallgatása után közösen só-liszt gyurmából kenyereket formáztunk, amiket átadtunk társainknak. Ezt követően fogtunk neki a plakátnak, amire egy rózsabokor készült a gyerekek képével és általuk készített virággal. A körben elhelyezett virágok az összetartozást, az egy csoport érzését erősíti a gyerekekben.
A további napokon már rutinná vált, hogy a gyerekek reggel elmondták, milyen a kedvük, hogy érzik magukat. A Boldogság órának köszönhetően a gyerekek sokkal szenzitívebbek, nyitottabbak, könnyebben megnyílnak, mint mások.
A pénteki napon, pedig rendes kenyeret sütöttünk, amit az egész óvodával megosztottunk, hiszen óvodai szinten is összetartozunk!
Hegedüs Beatrix
Veszprémi Kastélykert Körzeti Óvoda, Óvodapedagógus
2019. november
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
Az osztály által elkészített rajz a társas kapcsolatok egyikét, a párkapcsolatot ábrázolja, annak külső és belső mivoltát egyaránt. Azért választottuk ezt a témát, mert a mi életünkben jelenleg ez az egyik legmeghatározóbb.