Mindennapi életünk legnagyobb részét emberek között, társaságban töltjük. A társas illetve személyes kapcsolataink más emberekkel alapvetően meghatározzák, testi, lelki valamint szellemi jóllétünket. A szociális kapcsolataink fontosságát igyekeztem a gyerekekben megerősíteni játékos formában, a gyerekek nyelvén megfogalmazva. Beszélgetőkör alkalmával játszottuk a „KisBarátom, hogy vagy?” játékot, a gyerekek nagyon élvezték, többször kérték, hogy játsszuk el újra. A továbbiakban megbeszéltük, hogy miért jó, ha az embereknek barátai vannak, (segítik egymást, együtt játszanak, megbocsátóak, megvigasztalnak ha szomorúak vagyunk, meghallgatják egymást stb.) majd ezt követően elkészítettük a barátságtablónkat.
Társas kapcsolatok ápolása
„A barátság az égvilágon semmit nem követel, kivéve egyvalamit: őszinteséget. Csak ezt az egyet, de ez nem kevés.” – Ingmar Bergman –
Mit jelent számodra a barát, illetve a barátság?, Ha valaki a barátod, akkor fontos, hogy ő is úgy érezze, hogy te a barátja vagy?, Mindenki lehet barát?, Tudnál-e mindenkivel barát lenni? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie annak, akit te a barátodnak tekintesz? Van-e legjbb barátod? Ő mitől a legjobb barátod?… kérdésekkel indítottuk a novemberi hónapban a társas kapcsolatok, barátság témakört, majd az osztálytársak között a “Barátvadászatot” játékkal ismerkedtünk meg, melynek lényege, hogy különböző utasításra barátokra kellett lelni az osztálytársak között. Az osztályközösség kérésére az iskolánk udvarán a fiúk és lányok is fociztak egyet. Amúgy ez egy közkedvelt tevékenység a fiúk körében, és hogy a csapat boldogságszintjét fenntartsuk, ezért a lányok és jómagam is bekapcsolódtunk ebbe a tevékenységbe is. Volt öröm, vígasság! Egy másik osztályfőnöki órán ajándékokat készítettünk egymásnak. S mivelhogy közeledik a szeretet ünnepe az “őrangyal” játékot kezdtük el. Az osztálytársak neveit felírtuk egy cetlire, aztán mindenki húz egy nevet, és annak az illetőnek, akinek a nevét kihúztuk arra egy hónapon keresztül jobban odafigyelünk. Megajándékozzuk egy öleléssel, egy jó szóval, bátorítjuk, törődünk vele…, majd karácsony előtt egy saját készítésű ajándékkal megörvendeztetjük egymást, így kiderül, hogy ki kinek volt az őrangyala. Ezt a játékot is az osztályközösség kérésére indítottuk el. Az osziórák sorából nem maradhatott ki a személyiségfejlesztő kártyajáték sem. A tevékenységekből, a beszélgetésekből azt a következtetést fogalmaztam meg, hogy az osztályközösségen belül elengedhetetlen a jó kapcsolat, barátság, hiszen sokkal vidámabbak, jobb kedvűek, és a tanulás is könnyebben megy.
A társas kapcsolatok témakör feldolgozása során nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, miért fontos, hogy az embernek legyenek társai. Diákjaim őszintén elmondták tapasztalataikat, véleményüket és ügyesn megfogalmazták a lényeget. A különböző tevékenységeket örömmel, szívesen végezték. Meseíráskor párokban dolgoztak. Nagyon aranyos kis elbeszélések születtek. A közösen kiválasztottakat fűztük egybe és osztjuk másokkal. Nagy örömömre szolgált, hogy az “Értékes emberek” megnevezésekor családtagjaikra, elsősorban szüleikre gondoltak és nem celebeket neveztek meg. Úgy gondolom, hogy ebben a hónapban is boldogok voltunk és ismét többek lettünk.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyerekeknek nagyon tetszett a téma, a mesék világában a képzelet messzire szárnyalhat. Kicsit ugyan meglepődtek a bekezdő mondaton, de gyorsan kialakultak bennük, milyen módon tehetnék Naftalin törpét boldogabbá.
Volt, aki a magány megszüntetését egy zuhannyal kezdte, hiszen fontos a lelki megtisztulás előtt a fizikai is. Vagyon szétosztása, bál rendezése, akár egy társ (tündér képében) vagy egy beszélő állat megjelenése máris megfordíthatja a sorsot, az egyedüllét szertefoszlik és minden másképp alakul.
A ,,Napocska ” csoportban kedvelt tèmakènt vezettük be a tàrsas kapcsolatok tèmakört. Nagy Ròzsa kollèganőmmel màr èv eleje òta igyekeztünk minnèl több csoportalakìtò tevèkenysèget alkalmazni. Kissebb csoportokat kialakìtani foglakozàs közben,hogy a gyermekek közelebbről is megismerjèk egymàst.
A tàrsas kapcsolatok àpolàsa tèmakör feldolgozàsàt relaxàciòs gyakorlatokkal kezdtük. A ,, Fùjj-fùjj” ,az ,, Ègig èrő fa vagyok”, valamint a ,,Medve vagyok cammogok” cìmű gyakorlatokat vàltogatva relaxàltunk a mindennapi foglalkozàsok előtt, ami kellőkèppen összpontosìtàsra ösztönözte a gyermekeket.
Ebben a hònapban az àllatok kèszülődèse a tèlre tèmàval foglalkoztunk,melyhez hozzàkapcsoltuk a tàrsas kapcsolatok tèmakört is.
-A tèma bevezetèsènèl a ,,Kisbaràtom hogy vagy cìmű jàtèkot jàtszottuk el, melyre a gyermekek először fèlènken reagáltak.Ezèrt a kollèganőmmel eljàtszottuk ezt a szituàciòs jàtèkot,majd bàtorìtottuk a gyermekeket,hogy ők is bàtran forduljanak tàrsaikhoz.
Ezutàn elkèszìtettük a baràtsàglàncot is.
-Következő alkalommal a mesèt dolgoztuk fel: Csengettyűvel hìvtuk a gyermekeket,ès màr felfigyeltek a hangra. Elolvastam a mesèt,majd àtbeszèltük a tartalmàt, ezutàn pedig vidàm medvèket kèszìtettünk a mese kapcsàn akik tèlen is,ès nyàron is boldogok.
-A következő alkalommal eljàtszottuk Szomorù Szilàrd ès Boldog Blanka- szituàciòs jàtèkot, majd pedig nagy èpìtèsbe kezdtünk,ès talàn elmondhatom,hogy a közös èpìtő jàtèkot èlveztèk a legjobban a gyerekek. Csoportosan is èpìtettek,ès egymàsnak is segìtettek,valamint egyèni èpìtmènyek is születtek. ( Lego jàtèk helyett, mi a csoportunkban talàlhato jàtèkokkal jàtszottunk)
-Vègül pedig a ,,Süni irigy lesz ” cìmű mesèt dolgoztuk fel, ès plüss jàtèkokat hasznàltunk kellèkkènt. Majd pedig kiszìneztük a baràtsàg jelèt. Èneklèssel zàrtuk a befejező rèszt,mègpedig a Boldog vagyok cìmű dallal.
A társas kapcsolatok témakör feldolgozása során nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, miért fontos, hogy az embernek legyenek társai. Diákjaim őszintén elmondták tapasztalataikat, véleményüket és ügyesn megfogalmazták a lényeget. A különböző tevékenységeket örömmel, szívesen végezték. Meseíráskor párokban dolgoztak. Nagyon aranyos kis elbeszélések születtek. A közösen kiválasztottakat fűztük egybe és osztjuk másokkal. Nagy örömömre szolgált, hogy az „Értékes emberek” megnevezésekor családtagjaikra, elsősorban szüleikre gondoltak és nem celebeket neveztek meg. Úgy gondolom, hogy ebben a hónapban is boldogok voltunk és ismét többek lettünk.
Bóné András Alternatív és Augmentatív Kommunikációs és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Intézmény
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörével foglalkoztunk. Ez a téma nem volt újdonság diákjaink számára, hiszen már az előző tanévben is kiemelten kezeltük a kortárs kapcsolatok elősegítését.
A hónap közben folyamatosan arra törekedtünk, hogy minden szituációban megtaláljuk a havi témához való kapcsolódást. Minden foglalkozás egyik fő célja egymásra való odafigyelés, a társakkal való kommunikáció, az együttműködés tanulása volt. Ennek tükrében volt olyan óra, ahol közösen játszottunk a földön ülve, vagy éppen egymásnak küldtünk zenei képeslapot. Nem csak a csoportunkba járó tanulókat, hanem az iskola többi diákját is bevontuk néhány alkalommal, pl. születésnapi ünnepléskor, barátság kifejezésével.
Ugyan főként a baráti kapcsolatok voltak fókuszban, de szóba került a család és a szerelem témaköre is. Zárásként felelevenítettük a szeretet kifejezésének módjait, kiket szeretünk, mi a barátság, kik a barátaink a csoportban. A csoportban szövődő barátságokat egy hatalmas barátsághálóval jelenítettük meg.