A ,,Napocska ” csoportban kedvelt tèmakènt vezettük be a tàrsas kapcsolatok tèmakört. Nagy Ròzsa kollèganőmmel màr èv eleje òta igyekeztünk minnèl több csoportalakìtò tevèkenysèget alkalmazni. Kissebb csoportokat kialakìtani foglakozàs közben,hogy a gyermekek közelebbről is megismerjèk egymàst.
A tàrsas kapcsolatok àpolàsa tèmakör feldolgozàsàt relaxàciòs gyakorlatokkal kezdtük. A ,, Fùjj-fùjj” ,az ,, Ègig èrő fa vagyok”, valamint a ,,Medve vagyok cammogok” cìmű gyakorlatokat vàltogatva relaxàltunk a mindennapi foglalkozàsok előtt, ami kellőkèppen összpontosìtàsra ösztönözte a gyermekeket.
Ebben a hònapban az àllatok kèszülődèse a tèlre tèmàval foglalkoztunk,melyhez hozzàkapcsoltuk a tàrsas kapcsolatok tèmakört is.
-A tèma bevezetèsènèl a ,,Kisbaràtom hogy vagy cìmű jàtèkot jàtszottuk el, melyre a gyermekek először fèlènken reagáltak.Ezèrt a kollèganőmmel eljàtszottuk ezt a szituàciòs jàtèkot,majd bàtorìtottuk a gyermekeket,hogy ők is bàtran forduljanak tàrsaikhoz.
Ezutàn elkèszìtettük a baràtsàglàncot is.
-Következő alkalommal a mesèt dolgoztuk fel: Csengettyűvel hìvtuk a gyermekeket,ès màr felfigyeltek a hangra. Elolvastam a mesèt,majd àtbeszèltük a tartalmàt, ezutàn pedig vidàm medvèket kèszìtettünk a mese kapcsàn akik tèlen is,ès nyàron is boldogok.
-A következő alkalommal eljàtszottuk Szomorù Szilàrd ès Boldog Blanka- szituàciòs jàtèkot, majd pedig nagy èpìtèsbe kezdtünk,ès talàn elmondhatom,hogy a közös èpìtő jàtèkot èlveztèk a legjobban a gyerekek. Csoportosan is èpìtettek,ès egymàsnak is segìtettek,valamint egyèni èpìtmènyek is születtek. ( Lego jàtèk helyett, mi a csoportunkban talàlhato jàtèkokkal jàtszottunk)
-Vègül pedig a ,,Süni irigy lesz ” cìmű mesèt dolgoztuk fel, ès plüss jàtèkokat hasznàltunk kellèkkènt. Majd pedig kiszìneztük a baràtsàg jelèt. Èneklèssel zàrtuk a befejező rèszt,mègpedig a Boldog vagyok cìmű dallal.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok témakör feldolgozása során nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, miért fontos, hogy az embernek legyenek társai. Diákjaim őszintén elmondták tapasztalataikat, véleményüket és ügyesn megfogalmazták a lényeget. A különböző tevékenységeket örömmel, szívesen végezték. Meseíráskor párokban dolgoztak. Nagyon aranyos kis elbeszélések születtek. A közösen kiválasztottakat fűztük egybe és osztjuk másokkal. Nagy örömömre szolgált, hogy az „Értékes emberek” megnevezésekor családtagjaikra, elsősorban szüleikre gondoltak és nem celebeket neveztek meg. Úgy gondolom, hogy ebben a hónapban is boldogok voltunk és ismét többek lettünk.
Bóné András Alternatív és Augmentatív Kommunikációs és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Intézmény
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörével foglalkoztunk. Ez a téma nem volt újdonság diákjaink számára, hiszen már az előző tanévben is kiemelten kezeltük a kortárs kapcsolatok elősegítését.
A hónap közben folyamatosan arra törekedtünk, hogy minden szituációban megtaláljuk a havi témához való kapcsolódást. Minden foglalkozás egyik fő célja egymásra való odafigyelés, a társakkal való kommunikáció, az együttműködés tanulása volt. Ennek tükrében volt olyan óra, ahol közösen játszottunk a földön ülve, vagy éppen egymásnak küldtünk zenei képeslapot. Nem csak a csoportunkba járó tanulókat, hanem az iskola többi diákját is bevontuk néhány alkalommal, pl. születésnapi ünnepléskor, barátság kifejezésével.
Ugyan főként a baráti kapcsolatok voltak fókuszban, de szóba került a család és a szerelem témaköre is. Zárásként felelevenítettük a szeretet kifejezésének módjait, kiket szeretünk, mi a barátság, kik a barátaink a csoportban. A csoportban szövődő barátságokat egy hatalmas barátsághálóval jelenítettük meg.
Győri Váci Mihály Általános Iskola
Mesénkből kiderül, hogy barátokra lelni nem egyszerű, és nem könnyű dolog.