Fotók
Társas kapcsolatok ápolása
Tiszalúci Önálló Napközi Otthonos Óvoda
A téma feldolgozása során, arról beszélgettünk, miért fontos, hogy legyen barátunk és miről ismerni fel egy igazi jó barátot. Minden gyermek megnevezhette barátját és elmesélhetett egy hozzáfűződő kedves élményét. Jó volt látni és hallani, hogy mindenkinek van barátja, akivel jót játszhat, beszélgethet. A hónap során a csoportban mindenki elkészítette a barátjának a barátságkarkötőt, melyet át is adott és egy teljes héten át mindenki örömmel is viselt. A hónap vége felé közösen létrehoztuk a barátság karácsonyfát, melyen a díszeket a barátok közösen készítették el, egymást megkeresve, egymással kooperálva, ezzel is kifejezve egymás iránti kötődésüket. Többször meghallgattuk a hónap dalát, melyet játékos mozgással kísérve boldogan énekeltek.
Böbe óvónéni
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Különös jelentősége volt az e havi témánknak, az őszi szünetben költözött el egyik gyermek az osztályból, akit sokan szerettek, így a beszélgetés nagy része a kapcsolattartás lehetőségeiről szólt.
Novemberben a feladatunk a társas kapcsolatok ápolása volt. Ezért egyre több közös tevékenységet végeztünk: barátságláncot készítettünk, amely jelképezte a csoportunk összetartozását, egymásnak barátságkarkötőket kötöttünk, közös várakat építettünk, együtt énekeltünk, táncoltunk. Végül elbáboztuk a Süni irigy lesz című mesét
A társas kapcsolatok hónapjában rajzzal fejeztük ki, hogy kikkel állunk kapcsolatban. Majd megbeszéltük, hogy milyen hatással vannak ránk (család, testvérek, barátok). Jó érzés, hogy szerető közeg vesz körül bennünket.
Móricz Zsigmond Görögkatolikus Kéttannyelvű Általános Iskola
A gyerekek már nagyon várták mikor lesz boldogságóra, örömmel beszélgettek a kapcsolatokról, vidáman énekelték a dalt és közben elkészítették rajzaikat, aláírták, kivel játszanak, majd beragasztották a fotóalbumunk oldalára.
A novemberi dal nagyon tetszett a gyerekeknek. Jól megalapozta a hangulatot a téma megbeszéléséhez. Ügyesen összegyűjtöttük, hogy mit gondolnak arról, ki a jó barát. A mese meghallgatása után megfelelő erkölcsi érzékkel tudták bizonyítani, hogy a róka miért nem volt jó barát. Vita alakult ki arról, hogy a farkas megérdemelte-e a sorsát. Mindenki leírta egy szivecskébe zárva, hogy neki ki a barátja és miért. Érdekes dolgokat tudtunk meg tanítványainkról a kolléganőmmel. Majdnem egy mini szociometria született.
A novemberi tevékenységünk a kapcsolatok köré épült. Beszélgettünk a családi, rokoni, baráti, felebaráti kapcsolatokról. A gyerekek végül a barátságról készítettek egy-egy tenyér-rajzot, melyen mindenki megjelenítette, számára ki, mi fontos egy barátságban. A boldogságról szóló e hónapi dal egyik kedvencük lett.
A november hónap témáját a „Társas kapcsolatokat” két héten keresztül dolgoztam fel a gyerekekkel, az aktuális foglalkozásokba beépítve. Az a tapasztalatom, hogy ha a témákról több alkalommal beszélünk, hallgatjuk illetve vizuálisan is megjelenítjük, egyrészt jobban megértik a gyerekek, tudatukba is jobban beépül, másrészt a délelőtti a szabad játék idejét sem szeretném teljesen elvenni. Ezért inkább többször, de rövidebb boldogságóra foglalkozásokat tartok. Magánóvodába dolgozom, a szülők elvárása jóval magasabb, ezért a kötelező foglalkozásokat mindenképpen meg kell tartanom, hogy a szülők nyomon követhessék gyermekeik fejlődését. A kötelező foglalkozásokhoz (például: környezet megismerésére nevelés vagy mese, vers, szoktam beilleszteni a boldogságóra foglalkozásokat. Az ének foglalkozások előtt pedig meg szoktuk hallgatni és énekelgetni a hónap dalát. A mindennapos torna alatt rendszeresen végezzük a boldogságóra könyvben található relaxációs torna gyakorlatokat. A társas kapcsolatok témakört beszélgetéssel kezdtük, először is tisztáztuk a kapcsolatok szó jelentését, majd beszélgettünk (környezet megismerésére nevelés) a család fontosságáról, támogató erejéről és a barátságról is. Később eljátszottuk a segédanyagban ajánlott „Kis barátom, hogy vagy?” játékot a gyerekekkel, nagyon élvezték. Egy másik foglalkozás alkalmával elmeséltem a boldogságóra könyvből a „Az ébredő mackó és barátainak történetét.” A meséről beszélgettünk is, kíváncsi voltam, hogy megértették-e a mese lényegét a gyerekek. A második héten pedig elkészítettük a hónap témájának vizuális alkotását: „Aki fontos nekem”. Örömmel láttak a gyerekek a feladatnak, a legtöbb gyermeknek az anyukája volt a legfontosabb, sokan édesapjukat és testvérüket is lerajzolták. Mondták, hogy a bárátok is nagyon fontosak, de úgy láttam, hogy szinte mindenki a családját tartotta a leglényegesebb. Megható igyekezettel dolgoztak a rajzaikon, az egyik kis lány, először lerajzolta anyukáját, apukáját, majd telerajzolta a lapot szívekkel.
Barátság-erőd
A gyerekek csoportban megbeszélték, majd leírták, hogy szerintük mi fontos egy barátságban. Ezután pedig ezekből a „barátság téglákból” építettek egy erős erődöt vagy várat. A vár stabilitása jelképezi a barátság tartósságát és fontosságát. A lapon a gyerekek még leírták társaik jó tulajdonságait, illetve, hogy miért fontos számukra a másik barátsága. Az óra végén minden csoport bemutatta az elkészült munkáját.