A gyerekek mindig nagyon várják a boldogság órákat. Meghallgattuk a hónap dalát és közösen énekeltük. Beszélgetőkör keretében mindenki elmondta, hogy mit gondol a barátságról, milyennek kell lennie egy jó barátnak. Aztán elkészítettük a plakátot, amelynek azt a címet adtuk, hogy Barátságötös. Ez abból állt, hogy mindenki átrajzolta a kezét és az öt ujjrészbe beleírták az általuk fontosnak tartott egy-egy gondolatot a barátságról. Az óra végét nagy öleléssel zártuk.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekek nagyon nagy örömmel várják a „Boldogság órát”. Bevezetésként a társas kapcsolatokról beszéltünk, majd megrajzolták a fotóalbumba a képeket, a végén pedig egy mozgásos játékkal fejeztük be.
Sánta Erzsébet Általános Iskola
Ballagó osztályként a hónapban kiemelt figyelmet és hangsúlyt kapott a társas kapcsolatok ápolása.
November hónap témája a társas kapcsolatok.
Az érzések, amelyek kavarognak bennem a téma kapcsán: nem kellenek nagy dolgok ahhoz, hogy a gyerekek átérezzék, átéljék a „társas kapcsolatok” nyújtotta előnyöket, élményeket. Egy jó beszélgetés rávilágította a gyerekeket arra, hogy vannak dolgok, amiket nem jó egyedül csinálni. A gyerekek szerint nem jó egyedül: kirándulni, moziba, színházba menni, játszani, hintázni, korcsolyázni, biciklizni, kártyázni stb. Mindezeket sokkal jobb barátokkal, családdal együtt.
Ezt az érzést próbáltam mélyíteni Fésűs Éva: Neszepisze szánkózni megy meséjével.
Barátságkarkötők készültek hármasfonással.
A gyerekek nagy kedvence a Postás játék volt. Az ötletet Vadadi Adrienn: Leszel a barátom meséjéből merítettem (természetesen a mesét jól ismerik a gyerekek). A gyerekek számára rengeteg rózsaszín és kék boríték készült. A játék lényege: Mindenki annyi borítékot és levélpapírt vehetett el, ahány barátja van. Bármit rajzolhattak, a papírra a saját jelük, a borítékra a barátjuk jele került. A lányoknak rózsaszín, a fiúknak kék borítékba kerültek a rajzok. Természetesen mindezt titokban, a másik tudta nélkül kellett megrajzolni és kicsempészni a öltözőszekrények polcaira. Az izgalom egyre fokozódott, hisz mindenki kíváncsi volt arra, hogy kapott-e levelet, a borítékok meg csak fogytak-fogytak. 11 órára kellett a leveleknek megérkezniük, megbeszéltük, megmutattam a faliórán, hogy melyik mutató hova fog érni. Az utolsó perceket az óra előtt állva várták. A várakozási idő letelte után nagy volt az öröm, hisz mindenki számára érkezett levél (valakiknek több is). Jó volt látni, ahogy bontogatták a borítékokat, és tényleg örömmel töltötte el őket a tudat, megerősítette abban, amiben titkon reménykedtek. Hogy tényleg vannak barátaik!
Beszélgettünk társas kapcsolatainkról. Kinnek miért fontosak ezek a kapcsolatok.
Évek óta magatartás táblát használok osztályomban. A gyerekek javaslátára, most kipróbáljuk, hogy egy jó cselekedettel a társas kapcsolatainkban, vissza lehessen lépni, annak aki valamilyen oknál fogva lekerült.
Elkészítettük a munkafüzetben lévő körös feladatot is, melyet nagyon szerettek.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
November hónap a Társas kapcsolatok ápolásának a hónapja. A 7. osztályban a Boldogságórán megbeszéltük, hogy az ember társas lény, ezért szüksége van a társas kapcsolatokra, s azokat ápolni kell, hogy jól működjenek. Mindenki körbe rajzolta a kezét, s beleírta a számára öt legfontosabb dolgot. A válaszok eltérőek voltak, egy dologban azonban megegyeztek: a család és a barátok mindenkinek szerepelt a felsorolásában. Aztán irányítással a dolgozz a házadon c. feladatot oldottuk meg közösen. A ház részeit kitöltöttük a megfelelő nevekkel. S végül közösen egy mesét alkottunk, melynek szövegét közösen írtuk, levontuk a megfelelő következtetést: nagyon fontos dolog, hogy legyen olyan ember a környezetünkben, akiben megbízhatunk, és megoszthatjuk gondjainkat, örömeinket.
Mese
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.
Arra gondolt, hogy milyen jó lenne, ha meglátogatnák a barátai, s együtt tölthetnék a délutánt. De akármerre nézett, egyik irányból sem jött senki. Akkor most mihez kezdjen? Az jutott eszébe, hogy akkor majd ő partyt szervez, s meghívja őket. Nem tétlenkedett, gyorsan hozzáfogott a meghívó készítéséhez. Összeszedte gondolatait, hogy mire is lesz szükség, bevásárlólistát készített, majd elindult a nagy útra. Saját kezűleg kézbesítette a meghívókat a barátainak, akik nagyon örültek a meghívásnak, s megígérték, hogy elmennek a buliba. Útközben hazafelé sikerült bevásárolnia is.
Alig hitte, hogy eljöjjön a nap, amikor meglátogatják a barátai, már nagyon izgatottan várta őket, szinte aludni sem tudott. S végre felvirradt a nagy nap! Sorban érkeztek a vendégek a partyra. Fergeteges bulit csaptak! S ekkor döbbent rá mindenki, hogy találkozhatnának gyakrabban, hiszen együtt sokkal kellemesebben el tudják tölteni az időt.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
„Valódi” fotóalbumot készítettünk, melyben egy kislány meséli el családja, és benne saját maga „történetét”.
Nem csak a részt vevő gyerekek, hanem a többiek is sokat nevettek a fényképezés alatt, szinte nem is bírtak egymásra nézni úgy, hogy el ne nevessék magukat. Jó játék volt.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A gyerekek nagyon szívesen rajzoltak a családjukról, rokonaikról, barátaikról, osztálytársaikról.
A társas kapcsolatok témakörnél a fotóalbum elkészítése közben szólt a hónap dala:,,Ha boldog vagy!” Mindig meghallgatjuk a hónap dalát,de ez most különösen tetszett a gyerekeknek. A rajzokon megjelennek a szülők egymással,gyerekek szülőkkel,testvérek együtt,szülők nagyszülőkkel,gyerekek barátokkal emberi kapcsolatok. Az emberi kapcsolatokat összetartója a szeretet. Mivel a szeretet színe a piros,ezért mi piros kartonlapra készítettük a fotóalbumunkat. Nagyon szeretjük ezeket az órákat. Közelebb hozza az osztályközösség tagjait is egymáshoz.:))