A sok beszélgetés, az egymásra való figyelés, valamint családunk, barátaink és érzelmeink központba állításával utaztunk társas kapcsolataink tengerén.Nagyon jó volt!
Társas kapcsolatok ápolása
Csóri Mátyás Király Általános Iskola
A sok beszélgetés, az egymásra való figyelés, valamint családunk, barátaink és érzelmeink központba állításával utaztunk társas kapcsolataink tengerén.Nagyon jó volt!
Csóri Mátyás Király Általános Iskola
A sok beszélgetés, az egymásra való figyelés, valamint családunk, barátaink és érzelmeink központba állításával utaztunk társas kapcsolataink tengerén.Nagyon jó volt!
Ez a hónap nagyon sűrű volt mindenféle szempontból, de most is több órán is foglalkoztunk a témával. Ez az a téma, amely szinte mindig napirenden van a tanév során.
Az első órán rövid gyakorlatokkal kezdtünk (Mozogj a tükrömben…). Ezt követően egy beszélgetéssel folytattuk, hogy megalapozzuk a hangulatot. Távolról indultunk, az emberiség és a társadalom fontosságával kezdtük, és azzal, hogy az ember alapvetően társas lény. A népmese, amelyet feldolgoztunk Boldizsár Ildikó egyik könyvéből származik: A kő meg a kocsisok. Ebben az összefogás ereje jelenik meg, ahol több nemzetiségű, egymásnak idegen emberek fognak össze egy cél érdekében. Innen közelítettünk a társadalom, majd a kisebb közösségek felé, és beszélgettünk arról, hogy milyen típusú közösség milyen pozitív energiákkal lát el minket, és mi történik az emberrel, ha az alapvetőek hiányoznak.
Egy következő órán „villámrandit” játszottunk, melytől eleinte féltem, mert nagyon vegyes társaság, és sok a feszültség köztük, de ügyesen (és humorosan) megoldották. Ezt követően tulajdonságokat és jellemzőket kaptak, melyek megválaszolásához oda kellett menniük a másikhoz, és megkérdezni őket. Később elkészítettük a „barátság ötöst” is, melyben olyan tulajdonságokat tüntettek fel, mint a bizalom, a segítőkészség, a vidámság, a közös érdeklődés, közös tulajdonságok… Összesen három órát foglalkoztunk a hónap témájával, ehhez kapcsolódóan dráma órán kimondottan ilyen gyakorlatokat végeztünk. Zárásként kapcsolódva a közelgő Mikuláshoz és a jócselekedetek hónapjához, kihúztuk a neveinket egy sapkából (én is), és így kijelöltük azt a személyt, akinek két héten keresztül „angyalkája” leszünk, segítjük, támogatjuk (nem édesség, nem ajándék). Két hét után meg fogjuk beszélni, hogy ki kit segített, rájöttek-e.
A dal meghallgatása és az Irigy süni meséje után, először lerajzolta mindenki a saját barátjának arcát. Megbeszéltük a barátság lényegét(persze a kicsik szintjén, hogy értsék). Egy másik alkalommal készítettünk barátság karkötőt, amivel a barátságunk erősségét jelképeztünk.Az egyik kislány azt mondta, hogy szóljak az Anyukájának, hogy ne mossa meg a haját, mert akkor a barátság karkötője megsérülhet.
Az eddigi két témánál, talán ez volt a legnehezebben megfogható, a mi osztályunkban. Annak ellenére, hogy mindennapi együtt tanulásból, játékból ismert jelenetek, momentumok és mozzanatokról szól a gyermekek társas kapcsolatának nagy része. Természetesen beszéltünk a családon belüli testvéri, szülői kapcsolatok jellemzőiről is. A csoport résztvevői szívesen vágtak ki „baba” figurákat, rajzoltak képkereteket, melyeket elhelyeztek a háttéren. Az elmúlt hónapban többször bevittem a fényképezőgépemet, s igyekeztem elkapni olyan pillanatokat, amikor a gyerekek, egymásnak segítenek, együtt játszanak, élvezik az együtt töltött időt. Mint például, belemerülnek a puzzle kép kirakásába. Érdekes baráti „programok” vannak nálunk , mint mondjuk, amikor a fiúk szívesen fésülik és fonják a lányok haját, vagy amikor a lányok is beállnak a fiúkhoz focizni.
A foglalkozáson megbeszéltük a társas kapcsolatok fontosságát. Idézeteket olvastunk el együtt a barátságról és minden csoport kiválasztotta az általa legjobbnak tartott idézeteket. A gyerekek egymásról pozitív gondolatokat írtak le, majd megpróbáltuk kitalálni, kit illet a jellemzés. Ezeket a táblára is feljegyeztük. Elolvastuk a könyv történetét és minden csoport értelmezte az elhangzottakat. Egy házat kaptak illusztrációként, minden csoport saját viselkedési normákat, szabályokat gyűjtött a közös együttélésre.
A zenehallgatás és a relaxáció után beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Elmondták a gyerekek, hogy ők kivel érzik jól magukat, kivel beszélgetnek szívesen, kivel terveznek közös programot. Ezután megbeszéltük, hogy miről rajzolnak. A rajzok elkészítése után közös munkával állítottuk össze a fotóalbumot.
Nagyon összetartó, egymást támogató, segítő a közösségünk. Fontosnak tartjuk a közösen szervezett osztályprogramokat, a társasjátékozást, a bábozást, a dramatikus játékokat, melyekkel mind a társas kapcsolatainkat építjük, erősítjük.