Társas kapcsolatok
Társas kapcsolatok ápolása
Csütörtök
– relaxációs gyakorlatokkal elcsendesülünk
– körben ülve, labdát körbeadva minden kisgyermek megkérdezi a mellette ülőt „Kis barátom, hogy vagy ma?”
– mesehallgatás: mese a magányos csigáról, aki boldog akart lenni (a mese feldolgozása kérdések alapján, beszélgetés a barátságról
– mozgásos játék: párválasztásos állatos kártyák felhasználásával
(tükörjáték)
– zenére táncolunk: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
– Munkafüzetben dolgozunk, színezés-különbségkeresés
Boldogságvár lépcsőjén elhelyezzük a barátság jelét
Péntek
– relaxációs gyakorlatot végzünk
– körben ülve elmondjuk a boldogságmondókát, majd boldogság ölelést adunk
– beszélgetünk a barátság fontosságáról
– társválasztó játékot játszunk (zenére sétálunk a szőnyegen, ha elhalkul a zene, mindenki választ egy párt magának – többször ismételjük, hogy minél több kisgyerek kerüljön más párhoz)
– páros játékban barátság sütit készítünk mondókára (szita szita sűrű szita….) az elkészült sütit szeretettel adják át egymásnak a gyerekek
– zenére táncolunk: boldog vagyok
Szigetszentmiklósi Konduktív Óvoda és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Boldog óvoda beszámoló
Téma: társas kapcsolatok ápolása
Intézményünk mozgásukban akadályozott, Down-szindrómával élő, autizmus spektrumzavarral élő, értelmileg akadályozott, valamint súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek nevelésével – oktatásával foglalkozik. A sajátos nevelési igényű gyermekek esetében kiemelkedően fontos szerepet tölt be a szocializációs képességek fejlesztése. Az alapvető viselkedési normák megismertetése, a helyes viselkedési szabályok kialakítása fontos feladatunk. A társas kapcsolatok kialakítása, ápolása csoportjainkban napi rendszerességgel a reggeli beszélgető kör keretén belül, az érintés pszichológiáját alkalmazva valósul meg. Egymás üdvözlésére több lehetőséget ajánlunk fel (ölelés, kézfogás, labdával való üdvözlés, énekkel történő köszönés, tánc), a gyermekek kiválaszthatják melyik üdvözlési formát alkalmaznák szívesen aznap reggel. A gyermekek megértését segítve képi megsegítést alkalmazunk. A nem beszélő gyermekek kép kiválasztásával kommunikálnak. Az érzelmeik kifejezésére a Picto Verb programot használjuk, mely nagy segítségünkre szolgál a „hogy érzed magad?” kérdésre való válaszadási lehetőségekkel.
A különböző kapcsolat építő, illetve ápoló lehetőségek közül a vendégvárás,sütemény kínálás, elfogadás helyes szabályait emeltem ki. Az egyik kisfiú neve napja alkalmából süteményt készített társai számára, azzal kínálta őket, mely a társas kapcsolatok erősítésre remek lehetőség.
Erős Zsolt Zoltánné
gyógypedagógus, óvodapedagógus
Mezőpetri Napközi Programú Óvoda
A gyerekek sajátos igények szerint élik meg társas kapcsolataikat, választanak maguknak játszótársat, barátot. Azonban kis mértékben mi is tudjuk őket befolyásolni döntéseikben. Örömmel mondhatom, hogy a téma feldolgozása során olyan gyerekek is barátságot kötöttek, akik mindaddig csak” bántották” egymást.
A téma bevezetése egy kis beszélgetéssel indult, ahol említést tettünk a barátság fontosságáról. Ezt követően feldolgoztuk a Süni irigy lesz című mesét. A mese megbeszélése után barátságkarkötőt készítettünk egymásnak. Miután mindenki átadta a karkötőt, közösen táncoltunk Bagdi Bella dalaira.
Minden reggel beszélgető körrel kezdünk. Mindig úgy indítottuk a beszélgetéseket, hogy a mellettük lévő gyermektől megkérdezték, ” hogy vagy kedves kisbarátom?”. Eleinte nem mindenki válaszolt mondatban, de most már nem csak igennel válaszolnak. Amikor volt egy kisfiú, aki azt mondta, most nincs túl jól, a többiek igyekeztek vigasztalni, és biztatni, hogy próbálja magát jól érezni. Amikor vége volt a beszélgetéseknek mindig kerestek maguknak egy párt, akit átöleltek, amit nagyon szeretnek. Egyik nap elbáboztam nekik a „Süni irigy lesz.” c. mesét, majd megbeszéltünk, ki volt a jó, ki hogyan viselkedett és hogyan kellett volna viselkedni. Annyira megragadta őket a mese története, hogy többen maguk is elbábozták. A nagyok felállították a paravánt, székeket raktak a „nézőknek”, akik minden alkalommal megtapsolták az előadást.