Mielőtt a téli ünnepkör eljön, csoportunk közösségi életét kívántam kicsit fejleszteni, megtámogatni a barátságokat, kapcsolatokat erősíteni.
Reggelenként körbe ülünk és ilyenkor megbeszéljük milyen évszak, nap van, ki az, aki hiányzik, mi fog történni azon a napon, stb. Megnyugtató számukra, hogy tudják a napi történéseket, lelkileg is felkészülhetnek rájuk. Van, hogy egy-egy mesével, versel, énekkel is megtoldjuk az együttlétünket.
November hónapban új játékot játszottunk, megfogtuk egymás kezét és egy finom kézszorítást adtunk körbe. Nem ment könnyen, de amikor ez már többé kevésbé ment, továbbléptünk, és arra kértem őket, próbálják elmondani, hogy a mellettük ülő kisgyereket miért szeretik, az „azért szeretlek, mert …” mondatot befejezve. Elég nehezen találtak rá az adekvát válaszra, nem is mindenkinek sikerült. Ezen még lehet dolgozni, de kezdetnek megfelelt.
Beszélgetést kezdeményeztem a barátságról, velük történt illetve kitalált történeteket beszéltünk át, rámutatva, mi is az igazi barátság és miért jó, ha van valakinek barátja.
Később ( a hónap folyamán, más napokon), aki akarta megnevezhette a barátját és elmondhatta, miért tartja jó barátjának. Itt már értékelhetőbb válaszok is elhangzottak, úgy látom, lassan rájönnek, mi is az igazi barátság lényege.
Ezt azért is tartom fontosnak, mert kis közösségünk baráti társaságok egységéből, azok kooperációjából épül fel. Ezek átgondolása, pozitív történések, emberi tulajdonságok keresésére sarkalja a gyerekeket. Akár ők maguk kapnak pozitív visszajelzést társaiktól, akár ők erősítik meg azokat számukra örömet okozó viselkedésükben, ez mindannyiukat kellemes érzéssel tölti el, ami a „boldogságfokozó hála” alapja is lehet.
Ez a tevékenység már magában is kellemes foglalatosság volt mindannyiunk számára és megalapozta egy jó nap jó kezdetét, amikor a nappalok már rövidebbek és az időjárás sem túl barátságos hozzánk.
Társas kapcsolatok ápolása
Vácszentlászlói Szent László Általános Iskola
A 3. osztály családi fotói segítségével beszélgettünk a társas kapcsolatokról, a családi és rokoni kapcsolatokról, szerepünkről, feladatainkról a családon belül.
Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
A gyerekek nagyon szerették ezt a hónapot. Vidáman, jó kedvvel töltötték el egymás társaságában. A „flow” érzés többször megtörtént. Az iskolai Boldogságórás falitáblánkon az iskola tanulói megszemlélhetik munkáinkat.
Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
A hónap vidáman telt el. Akinek eddig nem volt barátja, az is biztosan talált. Az új társasjátékok, a közös éneklések, körjátékok elérték a céljukat. Barátság ujjlenyomatok készültek, családi fotóalbumok. Dramatizáltunk pár mesét, amit lerajzoltunk. Barátság székre álltunk (térbeli szociometria) , és sokat használtuk a barátság telefonunkat (játék a külső és belső tulajdonságokkal). Jó móka volt.
A társas kapcsolatok hónapjában a meseírást választotta Méhecskék2.b csapata. Mesénk Naftalinról és Zsazsáról szól.
A társas kapcsolatok hónapjában a meseírást választotta Méhecskék2.b csapata. Mesénk Naftalinról és Zsazsáról szól.
Nyírparasznyai Általános Iskola
Felépítettük a Mi házunkat. Mivel az osztályközösség olyan és úgy működik, mint egy nagy család, a házunkban mindenkinek megvan a maga helye és szerepe. A társas kapcsolatok csak egy jó csapatban, egy boldog, szeretetteljes közegben léteznek és funkcionálnak, ezért fontosnak éreztük, hogy megalkossuk a saját házirendünket.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A Szitakötő csoportban az egyik kislány azt mondta nekem: – ” Andi néni! Olyan aranyos, ahogy a mesében a medvetalpat simogatja egy kis hangya!” A társas kapcsolatok hónapjában, a csoport jó kedve, érdeklődése mélyítette az együtt töltött perceket. A zenei játék során először szemmel kerestünk társakat, majd kézfogással, később öleléssel. Igyekeztünk minél többet gyűjteni mindegyikből.
A vakvezető játék során barátok jelentkeztek, akik bízva a társaikban szépen lassan mentek az „úton”. Elmondásuk szerint nem volt bennük félelem bíztak a társaikban . A medvetalp csiklandozása sem maradt el, a medve, hangya páros játék tette ezt emlékezetessé.
Lezárásképpen körbejárt a csoportszív, amely szintén erősítette a csoportot. A gyermekek később barátság karkötőket készítettek a legkedvesebb barátjuk számára.
A novemberi óránkon a baráti kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk. Ki a jó barát? Miért? Mi hogyan lehetünk jó barátok? Milyen tulajdonsággal kell rendelkezünk? Majd képeslapot készítettek a gyerekek, melyet a legjobb barátjuknak adták át, egy kedves saját készítésű szöveggel.
Hármas szűrő
Az óra az osztály számára már ismert keretek között zajlott, azaz relaxációval kezdődött és meditációval fejeződött be.
Bemelegítésnek párban beszélgettek az adott idézetekről. A Szókratész tanítása nagyon kapóra jött az osztálynak, ezért ez volt a tevékenység középpontjában, a történetről beszélgettünk. Mivel a gyakorlat eddig mást mutatott, most kipróbáltuk, milyen igazat, jót és hasznosat mondani hol a jobb, hol a bal oldali szomszédunkról.
Órán kívüli önkéntes tevékenység lesz filmet készíteni – Barátság veszélyben címmel – olyan helyzetről, amelyben egy megromlott barátság helyreállításán próbálkoznak.