A hónap témájának feldolgozása éppen aktuális volt csoportunkban. Jellemző lett a gyerekekre, főleg a lányokra, hogy nem akarnak egymással játszani. Megbeszéltük velük, hogy ez a másik kisgyereknek rosszul esik, szomorú lesz tőle. Csoportunkban vannak kialakult baráti kapcsolatok, ezeket mi is támogatjuk. Ebédkor, vagy alváskor biztosítjuk nekik, hogy egymás mellett lehessenek. Ennek mindig nagyon szoktak örülni, és sokszor kérik is. Kíváncsiak voltunk, kolléganőmmel arra, milyen a csoport szociometriája. Minden kisgyereknek adtam egy szívecskét, melyet oda kellett adni a legjobb barátjuknak. Mindenkit választott valaki, voltak oda-vissza kölcsönös kapcsolatok. Perem helyzeten senki nincsen. A szülők kezdeményezésére ellátogattunk közösen a helyi játszóházba. Gyerekek, szülők nagyon jól érezték magukat, igazi közösség kovácsoló volt ez a program.
Kipróbáltuk a körbe-körbe karikába című játékot. Nagyon kellett egymásnak segíteni, hogy a feladatot meg tudják oldani. Testnevelés foglalkozáson most próbáltuk ki először a csapatjátékot. Leültek egymás mögé, és egy plüss állatot kellett egymásnak a fejük felett hátra átadni. Nagyon ügyesen versenyeztek, bíztatták, buzdították egymást. Meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy című dalát. Az óvoda udvarán nagyon sok fa van. A lehulló faleveleket a gyerekek segítségével gereblyéztük össze. Ez is egy közös tevékenységünk volt. Próbáltuk megértetni a gyerekekkel, hogy milyen nagy segítségek, a sok kis apró kéz, az együtt végzett tevékenység egy közös célt szolgál.
+
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekkel ebben a hónapban körbejártuk a barátságok és családi kapcsolatok témakörét. Ezekre a kapcsolatokra, mindannyiunknak szükségünk van. Egy jó barát, egy szerető, támogató családtag támaszunk lehet nehéz időszakokban. Jó, hogy megoszthatjuk velük gondjainkat, vagy örömünket is. Természetesen ezeket a kapcsolatokat ápolnunk is kell, hogy tartós és erős maradjon. A beszélgetés zárásaként a gyerekek kapcsolati hálót készítettek, majd végezetül meghallgattuk a Jobb veled a világ című dalt.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A barátság fogalmáról beszélgettünk, mit jelent a barát, miért jó, ha van barátod, milyen érzés. Bizalom, szeretet, közelség, szeretet, segítség, támasz, amely nélkül egyedük érzik magukat a gyerekek. A pozitív érzések megfogalmazása után nagyon színesen dekorálták ki a kivágott sablonokat, amelyet összeragasztottunk és az osztályterem ajtó felé tettünk, hogy lássuk mindig, mi köt bennünket össze. Többször szétszakadt a sablon, mikor ragasztottuk, mondták is a tanulók, hogy a barátság is szétszakadhat, vigyázni kell rá.
Az osztály életében a Boldogságórák keretében harmadik alkalommal a Társas kapcsolatok ápolása volt a témánk. A gyerekek nagyon hamar ráhangolódtak. Kiemelték a családi és a baráti kapcsolataikat. Egymás segítését. Megfogalmazták, hogy az online térben a kapcsolatokért alig lehet tenni. Fontosnak tartják egymás társaságát. Elkészítettük a barátságötöst. Ötleteltek, gondolkodtak, lelkesek voltak. Várják a következő órát.
Ráhangolódás a témára- beszélgetőkör.
Legkedvesebb társaim.
Mozgás, tánc: Bagdi Bella- Ha boldog vagy…
Hócsata a teremben.
Add előre játék .
Vizuális tevékenység: Barátságfüzér készítése- színezés, vágás, ragasztás.
Befejező beszélgetés a mai boldogságóráról.
A társas kapcsolatok hónapját, nagyon szeretem a gyerekeknek megtartani. Minden évben, novemberben szoktunk a nagycsoportosokkal megcsinálni a szociometriát. Érdekes eredmények jönnek ki. Novemberre körülbelül kialakulnak barátságok is a csoportban. A mostani boldogságóra foglalkozást november végén sikerült megvalósítani, amikor már kezdünk ráhangolódni a Télapóra és a karácsonyra.
Ráhangolódás képen közösen, eljátszottuk a gyertya, koszorú, Rudolf játékot. Ezt a játékot az interneten találtam. A tűz, víz, repülő játékhoz hasonlít. A gyerekek körbe-körbe járkálnak a szőnyegen, majd 3 szót kiáltok felváltva bizonyos időközönként: gyertya, koszorú, Rudolf – nekik pedig mindegyik szóra mást kell csinálniuk. Gyertya – megállni, és magasba emelni a kezeiket! Koszorú – gyorsan 4-es csoportba rendeződni és körbeállni! Rudolf – csikórúgásokkal hátrafelé rúgni! A gyerekek nagyon élvezték ezt a közösségépítő játékot.
A gyakorlat után, körben állva meghallgattuk és mozogtunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg dalára. A dal végére elővettem Süni barátomat és megkértem a gyerekeket, hogy üljenek le és miközben körbeadják a kis sünit a tőlük jobbra ülőnek, kérdezzék meg, hogy Kis barátom, hogy vagy? Ezzel bevezettem a témát. Amíg megkérdezik egymást, elővettem a bábparavánt.
Kiválasztottam három gyereket az Ekete, pekete kiszámolóval. Akikre jutott, azok kapták meg a bábokat. Én leültem a paraván mellé, ők eljátszották, a Süni irigy lesz című mesét a Boldogságóra könyvből. A mese után tettem fel nekik kérdéseket a mese kapcsán. majd megkértem őket, hogy válasszák ki a barátjukat és üljenek le az asztalhoz.
Elővettem 5 féle fonalat és megkértem őket, hogy a barátjukkal együtt ,válasszanak két színű fonalat és készítsenek belőle karkötőt, a barátjuknak. Megmutattam, hogy hogyan gondoltam, ugyanis nem tudnak fonni. Amikor elkészült felkötöttem a kezükre és büszkén mutogatták társaiknak, kiscsoportos gyerekeknek, dajka néniknek, hogy mit készítettek közösen a barátjukkal.
A foglalkozás végén újra meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg dalát.
Azt gondolom, hogy a gyerekek megint nagyon jól érezték magukat, örültek a barátjuknak és a nap folyamán is ezt beszélték és együtt játszottak nagy boldogságban.
A novemberi hónap témája a társas kapcsolatok erősítése, ápolása . E téma az óvodai élet szinte minden területén jelen van. A gyerekek társas kapcsolatainak jóléte nagyban befolyásolja,hogy szeressenek óvodába járni, érezzék jól magukat a közösségben, tudjanak beilleszkedni. A sok társas kapcsolatot erősítő játékokban felhasználtam a Pozitív gyerek vagyok kártyákat, mely az önkifejezést, pozitivitást segítette a gyermekekben. Bagdi Bella- Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát hallgattuk, énekeltük több alkalommal. Ferenczei Éva – Süni irigy lesz című meséjét báboztam el a gyerekeknek, mely a közösségi élet pozitív viselkedési formáinak megbeszélésére adott lehetőséget.Az egyéni élmények, vélemények megbeszélésével konfliktus helyzeteket is oldottunk. Barátságláncot is készítettünk. Az emberfigurát kiszínezték a gyerekek saját képükre, közösen felragasztottuk tablóra, melyet csoportszobánkban helyeztünk el.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
Nagyon szerette ezt a témát az osztály. Megbeszéltük, hogy milyen társas kapcsolataink lehetnek: család, barátok, osztálytársak..stb. Mindegyik társas csoporthoz mondtak egy személyt, aki hozzájuk a legközelebb áll. Majd mesehallgatás, barátságfüzér készítés és zenehallgatás. Ez az óra is bebizonyította, hogy jó társaságban lenni!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Óra elején körbe ülve, meghallgattak egy mesét, majd a kapcsolatainkról beszélgettünk. Nagyon okos dolgokat tudtak hozzáfűzni a témához. Mivel ők már nyolcadikosok, még a szerelem is előkerült. Jó volt hallgatni őket! Megállapítottuk, hogy az ember társas lény, így nem szeret egyedül lenni. Ezek után a témával kapcsolatban volt, aki keresztrejtvényt fejtett, volt, aki színezett, és voltak, akik barátságfüzért készítettek. Az elmaradhatatlan zenehallgatás is megvolt.