Csoportban beszélgettünk a telefonok szerepéről… Kaptak egy-egy képet. A képen látható szereplőkről, majd rövid történetet találtak ki.
Társas kapcsolatok ápolása
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
A novemberi hónap alaptémája a Társas kapcsolatok ápolása volt. A hónap nevezetes napjai közül A magyar tudomány napját és a Kedvesség világnapját emeltük ki. Készítettünk barátság- csináló gépet, majd kifejeztük gesztusokkal egymás iránti szeretetünket. Leírtuk, hogy mire lenne jó egy barát- sál, hogyan működne, kinek adnánk kölcsön, mikor lenne rá szükség. Elkészítették a gyerekek saját sablonjukat és egy barátságfüzért alkottunk belőle. Meghallgattuk a hónap dalát és örömükben kiabáltak, tapsoltak a gyerekek. Megnéztünk egy motivációs videófilmet a társas kapcsolatokról, és megbeszéltük, hogy hogyan lehetünk empatikusak társaink iránt. Végül csapatban dolgozva átélhették a gyerekek a közös munkát, az együttműködést Lego elemek közös képpé alakításával.
November témája a Társas kapcsolatok ápolása, ezért ebben a hónapban a barátságra fókuszáltunk. Megbeszéltük, hogy miért fontosak a barátok, majd idézeteket kaptak tanulóim, amiket felolvastak, és megosztották ezzel kapcsolatos gondolataikat. Ezt követően felolvastam nekik a ‘Görög mese a barátságról’ című történetet. Rendkívül tanulságos volt, mondanivalója jó útravaló a mindennapokhoz! Az óra következő lépésében arra kértem őket, hogy írják le, milyen a jó barát és így egy ‘Barátságláncot’ készítettünk, ami az osztálytermünket díszíti, és folyamatosan emlékezteti a gyerekeket a barátságok fontosságára.
Egy kellemes délutáni közös együttlét keretében iskolánk udvarát igyekeztünk megszépíteni. 100 db árvácskát ültettünk el. Diákjaim nagy lelkesedéssel kertészkedtek, és már várják a következő alkalmat az újabb virágültetésre.
Angolórára családfát kellett készíteniük, így a családtagokat is bevonva a témába.
Ismét remek tevékenységek keretében töltöttük el a Boldogságórákat.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A november havi boldogságóránk bevezetéseként meghallgattuk a hónap dalát és megbeszéltük, mennyire fontosak a barátok az életünkben. Megállapítottuk, hogy ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása segíti, hogy mindennapjaink boldogabban és sikeresebben teljenek.
Hogy a társas kapcsolatok segítő erejét megtapasztalhassuk egy fa colstokkal szemléltettük a közösség erejét. Az összecsukott colstokot a gyerekek körbe adták, megállapították, hogy ez könnyű, „akár egy újjal is meg tudják tartani”. Amikor a colstokot kinyitottuk, bizony mindenkinek lefordult a kezéről a 2 méter hosszú, könnyű szerkezet. Amikor a csoport felsorakozott és mindenki egy-egy ujjbeggyel segített a colstok megtartásában, felemelésében, földre helyezésében, már gyakorlatban megtapasztalhattuk a közösségünk erejét.
A közelgő télre hangolódva, a foglalkozást közös boldog hóemberdíszítéssel folytattuk, mindenki elkészítette a saját mosolygós hóember figuráját és a gyerekek párokban felragasztották a „Boldog Hómező Fotóalbumunkra”. Volt nagy izgalom, hogy ki mellé ki kerüljön.
A november havi boldogságóra program után, megbeszéltük a közös élményeket, és kitűztük a hóemberes képünket a faliújságra.
A társas kapcsolatok hónapja számtalan lehetőséget rejt a csapatépítéshez a Boldogságórákon belül és ezt igyekeztem a legintenzívebben kihasználni novemberben. A 6. osztállyal szinte rekord mennyiségű feladatot hajtottunk végre a heti egy óránk ellenére úgy, hogy két alkalommal meditációt is beillesztettünk a programunkba. Ehhez a gyerekek is ragaszkodnak, kifejezetten kérik, hogy az általam vezetett relaxáló-meditáló gyakorlatokat a „Relax-teremben” matracon, zenével hajtsuk végre. Fantasztikus érzés, ahogy „jönnek velem” és aztán elmesélik az átélt tapasztalataikat! Rendkívül ügyesek a légzésfigyelésben, elengedik a feszültséget és élményszerűen számolnak be arról, amit a képzeletük elé festek. Számomra is igazán felemelő érzés!
A feladatok közül tehát rengeteget csináltunk szóban, mozgással és írásban is. Beszélgettünk családról, barátokról, az osztályról, arról, hogy kinek ki a fontos az életében és miért, illetve megkérdeztem őket: ezt hogyan érzékeltetik azokkal, akiket felsoroltak fontos személyként. Igyekeztem arra irányítani a figyelmüket a beszélgetések során: mutassák ki azt, hogy fontos számukra a másik, és ezt napi szinten erősítsék! Némi stresszkezelést is becsempésztem a beszélgetésbe: többször kértem őket a „..Nekem ez rosszul esik, ezért kérlek…” típusú, egyes szám első személyben történő mondatkezdés használatára, melyre a tanórák és szünetek során is visszatértünk. Egyre többször került elő a megfogalmazás a figyelmeztetésem nélkül és számtalan konfliktushelyzetet oldottunk fel ezzel a módszerrel. Kipróbáltuk a „Letye-petye-lepetye” játékot is: elindítottam egy mondatot, melyet egymás fülébe kellett súgni. A kör végén igazán jót derültünk azon, hogy semmi köze nem volt a végeredménynek az eredeti mondathoz. Így végre elhitték: nem szabad felülni a pletykáknak…
A mozgásos játékokat mindig nagyon élvezik, ezért igyekeztem minél többet bevinni a foglalkozásokra. Játszottunk „Százlábút”, melyet nagy nevetések követtek. A „Tégy egy lépést felém” játékot kissé megformáltam, nekik kellett magukról állításokat feltenni. A „Képösszerakót” az asztal körül járva raktuk ki, de előtte a csapat kirakta ülve is, és memorizálta. Nagy nevetések kísérték a „Csak tekintettel” játékot is, és nem bizonyultak könnyűnek a feladványok! Legnehezebbnek és leginkább elgondolkodtatónak a „4 perc” gyakorlat bizonyult, hosszasan kutattuk az utána következő beszélgetés során a feladat hatását közösen is.
Írásban a „Társas kapcsolataim” feladat kapcsán egy rajzban mutatták be a „köreiket”, melyet utána az osztálynak is prezentáltak. Bevittem a „Háttal rajzolós feladatot”, mert az nagyon népszerű minden csoportnál. Igazán vicces rajzok születtek és le is vonták a konzekvenciát: ahhoz, hogy a társunkkal jól tudjunk együttműködni, szükség van jó közös kifejezésrendszerre, ügyességre és a „háttérzaj” kizárására is.
Bár a programnak nem része, mesterprogramomban ez a hónap a tolerancia világnapjához kötődött. Mivel az osztályban szükségét éreztem a csoportnormák megszilárdításának elsőként kisebb csoportokban, majd az így készült munkák összefésülésével megalkottuk az osztály szabályzatát. Már a csoportok beosztásánál is igyekeztem közelíteni egymáshoz a gyerkőcöket, a közös véghajrában igazán szuper csapatmunka alakult ki. Ráadásul a hónap során új tanuló is érkezett az osztályba, akinek beilleszkedését nagyban elősegítette a hónap témája, a közös feladatvégzés és kiválóan érezte magát a Boldogságórákon is.
Köszönjük ezt a remek programot!
Ebben a hónapban a társas kapcsolatokról beszélgettünk, többféle kapcsolatrendszer működését jártuk körbe, de a legtöbbet a családi kapcsolatokkal és a barátsággal foglalkoztunk. Tudatosítottuk, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók karban. Beszélgettünk arról, hogy a jó kapcsolatok nem magától értetődnek, és hogy a konfliktusok, problémák is közös akarattal , kedvességgel megoldhatók. Barátságkarkötőket, barátságfűzért készítettünk. Elkészítettük a barátságvirágok kertjét, ahol a virágok a barátság legfontosabb tulajdonságait képviselték. Rengeteget beszélgettünk a baráti kapcsolatokban fellépő konfliktusok kezeléséről.
A havi boldogság foglalkozásunkat zenés meditációval kezdtük. Felolvastam a mesét a farkastól és a rókáról , majd irányított beszélgetés során megbeszéltük a mese elemit, a tanulságát, a barátságokat. Mindenki elmesélte neki mi fontos a barátjában.
Ezután két közmondást is megbeszéltünk, megtanultunk. Amilyen a mosdó, olyan a törölköző, és a Madarat tolláról, embert barátjáról.
Az egyik szülő minden gyereknek ajándékozott egy mókás zoknit, amit mindenki felvett, és így különböző feladatokat hajtottak végre. Nagyon tetszett nekik, és megbeszéltük hogy ez a kicsi kapocs is milyen jelentős tud lenni a társas kapcsolatban. Az foglalkozás végén meghallgattuk Bagdi Bella egyik dalát,amikor a zenét leállítottak meg kellett ölelni a legközelebb álló társukat.
A társas kapcsolatok jegyében levetítettük a motiváló idézeteket (melyeket megbeszéltünk ) meghallgattuk az alsósoknak szóló dalt.
A ,,Hajtogattam Neked!,, Részben egy mozgó fülű kutyát készítettünk,melyet mindenki egy olyan személynek ajándékozott,aki az elmúlt időszakban megnevettette, felvidította,vagy megvigasztalta. Ezzel a jópofa kutyussal fejezték ki hálájukat.
Meghallgatták a Pöttömke vitorlása című kis mesét. Beszélgettünk a résztvevők érzéseiről, tevékenységükről, a helyszínről.
Megnéztük az összetartozásról a videót. Annak ellenére, hogy nem magyarul beszélő kisfilm, nagyon jól megértették a lényegét a nyusziálarcban érkező új kislányról.
A társas kapcsolatok téma kapcsán meghallgattuk A hűséges sólyom című mesét, majd megbeszéltük a tanulságát. Ezután a táblán ábrázoltuk az osztályunkban fellelhető baráti kapcsolatokat egy rögtönzött szociometria formájában. A tanulók megállapították, hogy rengeteg kapcsolódás van a közösségünkön belül, mindenki ápol jó baráti viszonyt legalább kettő osztálytársával. Az osztály egységét próbáltuk szimbolikusan erősíteni egy olyan kép megalkotásával, amit a projekt feladatkiírásában is láttunk. Végül minden tanuló elkészítette az „én-kört”, amelyben 4-5 szinten/rétegben ábrázolták az őket körülvevő emberi kapcsolataikat. A belső kör a közvetlen családtól indult, fokozatosan haladva kifelé.
Fazekas József Általános Iskola
Novemberi boldogságóráinkon igyekeztünk megélni az együttlét örömét, az összetartozást, az egymáshoz kapcsolódást. Minden gyakorlatunk azt erősítette bennünk, hogy egy közösség vagyunk, együtt minden sikerülhet, közösen megoldunk minden elénk kerülő nehézséget.
Beszélgettünk a társas kapcsolat fogalmáról, azokról a közösségekről, amikben élünk: család, iskola, osztály, barátok, a falu közössége, focicsapat, hobbi miatti összetartozások stb. Felsoroltuk, hogy melyik kapcsolat mit adhat nekünk, mit élünk meg az egyes közösségeinkben, milyen értékeket és élményeket adunk és kapunk általuk.
A Boldog Iskola Címátadó rendezvényen megtanult gyakorlattal hangolódtunk egymásra. „Lóval” indultunk felfedezni a körülöttünk található szépségeket, de utunk során néha „gödörbe” léptünk. A közösség erejével egy egyszerű ugrással, „hopp”, túl is jutottunk a nehézségen. Utazás közben „távcső”-vel felfedeztük a világ szépségeit, megéltük apró örömeinket, láttuk, hogy „wow”, milyen csodás a környezetünk! „Akadály”-ba is ütköztünk néha, de egymást bíztattuk, hogy „képes vagy rá!”, így ez sem állított meg minket. Nagyon élvezték a gyerekek a gyakorlatot, megéltük az egy ritmusban való mozgást, a harmóniát.
Szabadidőnk nagy részét novemberben a Mikulás műsor próbái tették ki. Itt is átélhettük, hogy csak együtt, egymásra odafigyelve sikerülhet megtanulnunk egy színdarabot: Társas kapcsolatunkban megtapasztaltuk az öröm érzését, az egymáshoz tartozást, a gondoskodást, az odafigyelést, a kitartást. Összhangban kell dolgoznunk azért, hogy a színpadon egymást segítve, gördülékenyen menjen a szöveg és a mozgás.
Sajnos közben egy vírusos torokgyulladás tartott otthon jópár kisgyereket az osztályból, így a próbákon őket is megpróbáltuk helyettesíteni. Nagyon rugalmasan átvették a gyerekek egymás szerepét, az összetartozás ereje itt is megoldást hozott.
Két feladatban is alkottunk ezzel a témával kapcsolatban. A „MI – EGYÜTT” felirat betűit közösen színeztük ki, két-három kis rész kiszínezése után továbbadtuk a lapot. Így minden betűn az egész osztály dolgozott, minden betűben bent volt mindenki keze nyoma. Osztályunkat díszíti most a felirat, hogy mindig emlékeztessük rá magunkat, hogy az igazi erő a közösségünkben van, aminek mindenki a tagja, mindenki hozzáteszi a maga értékeit, és így lesz kerek egész.
Másik alkotós feladatunkban már a decemberre hangolódtunk. Elképzeltük a most hétvégén kezdődő időszakhoz tartozó adventi vásárokat, ahol a lényeg nem a vásárlás, az ajándékok utáni futkosás, az idegesség, a karácsonyt megelőző stressz, hanem itt is a társas kapcsolatainkra fókuszáltunk. Mennyivel örömtelibb, ha ezeken az eseményeken egy bögre forró csokival vagy teával a kezünkben beszélgetünk, együtt nevetünk, lélekben készülünk legszebb ünnepünkre.
Gyakorlataink megerősítették bennünk, hogy társas kapcsolataink ápolása, az ezekkel együtt járó boldog pillanatok megélése mennyire fontos számunkra. Célunk, hogy igyekszünk tudatosan figyelni kapcsolatainkra, megélni az ezzel járó boldogságot!