A gyerekek nagyon várják mindig, amikor jön az új Boldogságóra. Tudják, hogy ilyenkor jókat beszélgetünk, játszunk és csinálunk is valamit a végén. Így volt ez most is. Leveleket írtak, volt aki többet is, ki-ki a maga módján, de most nem ez volt a lényeg, hanem a tartalma. Nagyon szépen írtak egymásnak egymásról, hogy miért szeretik a barátaikat. Volt aki családtagnak írt és voltak akik nekem. Nagyon kedves és megható volt.
Társas kapcsolatok ápolása
A 10.e osztály tanulói különböző színű – és rájuk jellemző -, fonalból, kartonpapír és olló segítségével, speciális fonási technikával, elkészítette az osztály „barátságkarkötőjét”. Mindenki részt vett a közös csomózásban úgy, hogy egyetlen alkotáson dolgoztak. Az elkészült karkötő jellemezte az osztály tagjait és a köztük lévő szoros kapcsolatot, barátságot. A fiatalok megbeszélték, hogy felváltva hordják azt (a járványügyi szabályok betartásával), ezzel is szimbolizálják összetartozásukat.
Foglalkozásterv 3. – Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
beszélgetés megbeszélés
egyéni
hangulatjelek
gyermekek jelei
10’ Ráhangolódás
Miért jó nekünk ha vannak barátaink?
– barátokkal jobb játszani, mint egyedül
– barátok segítenek egymásnak
– barátokkal sokat nevetünk
– barátokkal őszintén tudunk beszélgetni
– ha valamin összeveszünk, hamar megbeszéljük és megbocsátunk egymásnak
Azonban nem csak a barátok fontosak az életünkben, hanem az otthoni társas kapcsolatok, azaz a család, a szüleink kedves szava, a szeretetük is sokat jelentenek számunkra. Ha bánatosak vagyunk, otthon vigasztalást, segítséget, kedves szavakat kapunk, hogy elmúljon a szomorúságunk. Ha örülünk valaminek, akkor szüleink figyelmesen meghallgatnak, velünk együtt örülnek. Ezért is fontos figyelni arra, hogy mindig ELMONDJUK örömünket és bánatunkat is, hogy a családunk, barátaink figyelme és segítsége által jobb napunk legyen. Hiszen ha nem beszéljük meg a dolgokat, akkor hiába várjuk a segítséget, ha nem osztjuk meg örömünket, mi sem tudunk teljes szívvel örülni!
Tehát ne felejtsük el: beszélünk, elmondunk, megbeszélünk… Beszélgessünk egymással sokat otthon is a családunkkal, és a barátainkkal is!
beszélgetés
kérdezés
rávezetés
megbeszélés
csoportos
egyéni
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Relaxáció
„Nap-légzés”
Egyenesen állunk, az orrunkon keresztül lélegzünk. Lassan leguggolunk, és közben kifújjuk a levegőt, karjainkat pedig a mellkasunkhoz húzzuk.
„Domborítok, mint egy cica, házba bújok, mint egy csiga”
A mondókára a hátat domborítjuk, majd behúzzuk a fejet és a nyakat a mellkasunk védelmébe, és a sarkunkra kuporodunk.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát.
bemutatás
magyarázat
javítás
dicséret
csoportos
CD lejátszó
„Világomban minden rendben van” CD
5’
Jelentésteremtés
„Gyöngysor”
Játékos alakzatokat találunk ki, amiket közösen hozunk létre:
-nyaklánc – kézfogással köralakítás
-tenger – kézfogás, majd fel-le guggolás
-napocska – oldalkörben állva külső kéz magasba nyújtása
-erdő – szétszórtan állás magasba tartott kezekkel
-csiga – guggolásból felállás, kezekkel szarv mutatása, karok nyújtása
bemutatás
gyakorlás
buzdítás
javítás
csoportos
10’ Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Léggömb című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– hogyan találkozott Nelli az erdőlakókkal?
– hogyan segítettek új barátjuknak?
– mit érezhetett Nelli?
– segítettetek már valakinek?
bemutatás
beszélgetés
csoportos
egyéni
triangulum
kék nemezmadár
mesekönyv
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Reflektálás
„Boldog mondóka”
Ezzel látok, meg ezzel is,
szemre mutatás
Ezzel hallok, meg ezzel is,
fülre mutatás
Ezzel érzek illatot,
orra mutatás
Ezzel mindent bekapok,
szájra mutatás
Ezzel fogok, ezzel járok,
kéz forgatása, lábbal dobogás
Boldoggá csak ezzel válok!
kezet szívre tesszük
bemutatás
gyakorlás
buzdítás
javítás
csoportos
Téma továbbadása:
– munkafüzet 18-19. oldalán található feladat otthoni megoldása
– közös családfa készítése otthon rajzzal, vagy fényképekkel
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009
• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015
• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002.
relaxációs feladat:
„mozogj a tükrömben”
elméleti áttekintés körben ülve:
Miért is vágyunk mások társaságára?
gyakorlati feladat:
egy mondatban összefoglalni, miért fontosak a kapcsolatok a boldogság szempontjából
a diákok írjanak fel 3-3 dolgot egy A/4-es papírra, amin az osztályban változtatni kellene, mert nagyon negatív
a foglalkozás lezárása: a diákok egy mondatban megfogalmazzák, hogy kinek a társasága a legfontosabb számukra
Boldogságóra az 5. osztályban
ÓRAVÁZLAT
Téma: A társas kapcsolatok hónapja
Az óra cél-és feladatrendszere: intuitív, érzelmi intelligencia fejlesztése, konfliktusmegoldás, tűrőképesség „edzése”, közösségi nevelés.
Tárgyi koncentráció: magyar irodalom, etika, történelem, ének-zene
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola (4. tanterem)
Dátum: 2020.11.09.
1. A téma bevezetése: Az ember társas lény!
(15 perc) (a megállapítás értelmezése)
(ráhangolás) CD : Bagdi Bella: Jobb veled a világ!
2. A téma feldolgozása: Miért van szükségünk egymásra?
(15 perc) -( a táblára felírjuk a kulcsszavakat)
– Mennyire ismerjük egymást? (tkv. 103. o.)
– Mese feldolgozása (tkv. 107. o.)
Görög mese a barátságról
– megbeszélés, tanulság levonása
„némajáték” bemutatása
3. A téma összefoglalása: – A táblán rögzített kulcsszavakkal
(10 perc)
– körjáték: Becsüllek téged, mert…
– dal: Bagdi B. : Jobb veled a világ!
Zalatnay S.: Mindig kell egy barát!
4. az óra értékelése: Szóbeli és írásos dicséret/osztálytükör/
(5 perc)
Beszélgettünk arról, milyen fontosak társas kapcsolataink, kötődéseink.
Megrajzoltuk a csoportunk barátságszívét! A falra raktuk a bejárati ajtó mellé, a legjobban látható helyre a csoportszobában.
Elfért mindenki, ebben a szívben, akit szeretünk, aki a jó barátunk. Lerajzolta minden gyerek a legjobb barátait egy-egy szívbe, majd egy nagy szívet alkottunk belőle és így készült el a barátságszívünk, amit egy nagy arany színű kartonra ragasztottunk. Nagyon élvezte mindenki a feladatot és szívesen rajzolt, osztotta meg a többiekkel, kiket ábrázolnak a művek.
November a kapcsolatok ápolásának hónapja. Osztálybulit tartottunk, ahol a 4 perc elnevezésű feladatot is kipróbáltuk. Egy tanulmány szerint négy perc megszakítás nélküli szemkontaktus növeli az intimitást, közelebb kerülnek egymáshoz a random kialakított párok.
Nagyon jó beszélgetés zajlott a barátságról. Rengeteg élményt osztottak meg a gyerekek, közben a barátságötöst is elkészítettük.