A tanév 3. hónapjának Boldogságóra témája – Társas kapcsolatok ápolása.
Ebben a fejezetben a figyelmünket a minket körülvevő emberekre irányítottuk: családi kapcsolatok, barátságok. Megbeszéltük, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődésre, ápolásra szorulnak. Viszont az ebben rejlő boldogító erő reméljük életünk részévé válik.
Elkészítettük az „együtt jobb” érzést tükröző albumunkat. Dallal zártuk az órát: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek; melyet mozgással kísértünk.
Társas kapcsolatok ápolása
Szikszai György Református Általános Iskola
Az osztály boldogság óra keretében házikót készített, amelybe papírt helyeztek és erre került rá a számukra legfontosabbnak tartott társas kapcsolatok. Ezeket a kis házikókat majd évvégén kinyitjuk és megnézzük azóta változtak-e a leírottak.
Társas kapcsolatok beszámoló
Eljött a november, a társas kapcsolatok hónapja. A csoportom tagjai már várták a foglalkozást, mert már megtapasztalták milyen jó hangulatban, nevetéssel teli telnek ezek a foglalkozások.
Ráhangolódás képen közösen, körbe indiánszökdeltünk. A gyakorlat után, körben állva meghallgattuk és mozogtunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg dalára.
A témát a Kis barátom, hogy vagy játékkal vezettem be. Körben ültünk és a gyerek a tőle jobbra ülő társának tette fel a kérdést.
Ez után elmeséltem Péter Tímea: Fülöpke az óvodában – az örök barátság című meséjét. A gyerekek nagyon testhez álló volta mese, bele tudták élni magukat a cselekménybe.
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mi történt a mesében, kivel történt már hasonló. Ez után mindenki kapott két- két tetszőleges színű fonalat. Mindenki elmondta, hogy ki a legjobb barátja és miért, közben felkötöttem a gyerekre az egyik fonalat, a másikat a barátjára. Így lett nekik barátságkarkötőjük. Majd leültek az asztalhoz és lerajzolták, hogy mit szoktak együtt csinálni a barátjukkal. Barátság szívet készítettünk.
A foglalkozás lezárása képen ráragasztottuk a társas kapcsolatok szimbólumát a boldogságvárunk harmadik lépcsőfokára, majd újra meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg dalát.
Azt gondolom, hogy a gyerekek megint nagyon jól érezték magukat, örültek a barátjuknak és a nap folyamán is ezt beszélték és együtt játszottak nagy boldogságban.
Az óra elején arról beszélgettünk, hogy ki milyen társaságban érzi magát igazán jól, kinek mekkora társasága van, akikkel rendszeresen kapcsolatot tart. Milyennek tartják a családi kapcsolataikat, mitől lehet boldog egy család… Aztán arról, hogy vannak olyan helyzetek, amikor nem választhatunk, készen „kapjuk” a társaságot. Ilyenkor a legfontosabb, hogy a jót lássuk meg mindenkiben, hiszen akkor a hibáit is könnyebben tudjuk tolerálni. Ezután írták le egymás jó tulajdonságait.
A novemberi órát rendkívüli, online keretek között tudtuk már csak megtartani. A nehézségek ellenére sikerült átbeszélnünk, hogy milyen fontosak a kapcsolataink, mennyi mindent köszönhetünk szüleinknek, barátainknak, a minket körülvevő embereknek. Kapcsolataink biztonságot adnak a kiszámíthatatlan időszakokban, miközben mi magunk is kezet nyújtunk a hozzánk fordulókhoz. Az elismerő levelet választottam feladatként, mivel ezt a tanulók otthon, átgondolva tudták megfogalmazni. Igazán értékes és szép levelek születtek!
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra 3. hónapja a társas kapcsolatok. Nagyon nagy hangsúlyt helyezünk a társas kapcsolatok alakítására, hiszen gyerekeknek nagy szükségük van a közösségre, a szociális kapcsolatokra. Ebben a nehéz helyzetben miránk pedagógusokra még nagyobb felelősség hárul, hiszen a gyermekek csak itt lehetnek közösségben. A baráti kapcsolatok, az összetartozás pozitív érzelmet erősít, fontos a testi és lelki egészségünk megerősítésére. Ebben a hónapban többször játszottunk olyan dráma játékokat, ami segíti az összetartozás, az egymásba vetett bizalom erősítését. Készítettünk összekapcsolódó kezeket, meghallgattuk a mesét. Beszélgettünk a barátságról, az összetartozásról. Játszottunk postás játékot, mert így mi is pontosabb képet kaptunk arról, hogy ki kivel barátkozik. A gyerekek több oldalról megtapasztalhatták a barátság fontosságát, az összetartozást.
Kicsit nehezen értették meg a gyerekek mit is jelent a jó hír, kinek mit jelent a jó hír. Sok olyan jutott eszükbe, ami nem kimondottan ehhez a témához kapcsolódik. Sokat kellett velük beszélgetni és rávezetni őket, de a végére bele jöttek. A legjobban a ládika elkészítése tetszett nekik.
Rajzolással, lazító firkálgatással kezdtük a mai foglalkozást. Képnézegetés után a csoportszobában lévő plüss játékokkal elmeséltem az Irigy süni történetét. A nagyobbak már megértették, hogy eleinte a sünivel miért nem játszottak a barátai. A mese után választottak szereplőt a gyerekek, azonosulhattak vele. Néhányan már azt is elmondták, hogy miért. Játszottunk barátkozós játékot, a mellettünk jobbra ülő gyermektől megkérdeztük, hogy van. Ezután megismerkedtünk Bagdy Bella Ha boldog vagy c. dalával. A mozgásos éneklés tetszett a gyerekeknek, újra kérték. Közösen könyvet nézegettünk, mert igényelték a gyerekek. könyvnézegetés közben beszéltünk a barátságról.