A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola 5. a osztályosaival szófelhőbe foglaltuk minden gondolatunkat a társas kapcsolatainkról. Barátságról családról, tágabb közösségeinkről.
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok nagyon fontosak számunkra. Ebben a nehezített élethelyzetben örülünk a barátoknak, tanító néninek.. Mert: A személyes kapcsolatok FONTOSAK
A társas kapcsolatok ápolása témakör feldolgozását beszélgetőkör keretein belül kezdtük meg a gyermekekkel. Fontosnak tartották kiemelni a barátságokat. Mindenki szívesen mesélt a barátjáról.
A szeretet ládikóból előkerültek a piros szívek, majd eljátszottuk a „… barátomnak tekintelek” játékot.
A tevékenység lezárásaképpen, barátság karkötőket fűztek száraztésztából egymás számára a gyermekek, ezzel is kifejezve a baráti kapcsolatukat.
Egyre ügyesebb, izgalmasabb Boldogságóráink alakulnak.
Az óra elején egy pár mondat erejéig nem tudtunk elmenni amellett, hogy a Hála gyakorlása hónap munkáira megkaphattuk a Hónap csoportja címet. Nagyon örültek a gyerekek, és ez a mostani óránkon is végig érződött.
Az óra elejét egy rövidebb relaxációval kezdtük, majd ötletbörzét tartottunk a jó barát témát körbejárva. Igazi, mély és őszinte vallomások születtek, ki mit érez a saját kapcsolatain.
Ezután a munkatankönyvet kicsit segítségül hívva, a szív szava keresztrejtvény által kimondtuk a szeretlek szót, s ennek kapcsán az osztályom fiú és lány tagjai eljutottak addig a felismerésig, hogy bizony mindenki máshogy tudja elmondani az érzéseit a másiknak.
Megismerkedtünk A róka és a farkas lakodalma című mesével is, melyből megtudtuk, hogy nem minden barátság igazi, s megbeszéltük, hogy mire érdemes figyelni. Ezt a tanulságot levonva mindenki elkészítette az összefoglaló halmazábráját magáról, barátjáról és a közös tulajdonságaikról.
Ezt követte osztályom kedvence a Szoborjáték, amikor adott érzéseket kellett párokban megjeleníteniük.
Az óra végéről most lemaradt a meditáció, a lecsendesedés, de talán nem is baj, mert ez így volt ma kerek és izgalmas.
A közös tanóránkba ennyi fért, a kis napközinkben sikerült a hónap dalát meghallgatni, színeznünk és rajzolnunk a havi témával kapcsolatban.
A második évfolyam most is tevékenyen részt vett a boldogság óra témájában. A tanóra elején a hónap zenéjére párt kerestek az osztálytársak. Kedves szavakkal a megtalált párokat be is mutatták egymásnak. Ezután a szavak nélküli játék következett. Élmény volt látni, hogy a kis gyermekek, milyen odaadással segítettek egymásnak, hogy kitalálják az utasításokat. Majd a telefonos játékkal folytattuk, melyben leírást kellett adniuk egymásról a tanulóknak. Olyan jellemzőket mondtak, amiből kiderült, hogy már az első évben jól összeismerkedtek. Zárókörben megbeszéltük, mit jelent és miért is rossz egyedül, magányosan élni. Milyen sok erőt ad, ha van mellettünk valaki. Örömmel rajzolták le, milyen híreket osztanának meg a világgal, szeretteikkel (ajándék adás, új kisállat a családban, szeretet, új családtag születése, esküvőn való részvétel). A kis rajzokat egy „jó hírem van” ládába rejtették és napról- napra gazdagodik a láda apró, pici örömökkel.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatokat építettük. Sok feladatot megoldottunk, érzékenyitő videókat néztünk, játszottunk, beszélgettünk. A gyerekek a legnagyobb lelkesedéssel a barátságszíveket készítették mégis.
Ami most a legfontosabb: Ápoljuk társas kapcsolatainkat!
Ebben a hónapban mindenki érezte annak a jelentőségét, hogy milyen fontos tudatosan ápolni és fenntartani a szociális kapcsolatainkat. Senkit nem szabad magára hagyni, meg kell találni azokat a lehetőségeket, amik a pandémiában megengedettek. Ezt a fő gondolatot boncolgattuk egész hónapban.
Először mindenki elkészítette az én-körét, melyen vizuálisan is látható volt, hogy az egyénhez ki áll a legközelebb és a legtávolabb. Aztán megbeszéltük, hogy kivel hogyan, milyen rendszerességgel találkoznak a gyerekek, illetve hogyan és miről beszélgetnek. Azt is elmondták, hogy kire számíthatnak, ha bajban vannak és kinek tudnak ők segíteni. Megemlítettük azt is, hogy mely kommunikációs formákat nem tudjuk alkalmazni a járványhelyzet miatt.
Rendeztünk egy teadélutánt, amelyen (ha maszkban is ) végre kötetlenül lehetett bárkivel bármiről beszélgetni. A tea a testet, a beszélgetés pedig a lelket melengette. Ez volt a mi lélekmelengető teadélutánunk.
Ebben a hónapban vendégünk volt a helyi családsegítő munkatársa is, aki A hűséges sólyom történetén keresztül beszélgetett a barátság fogalmáról és próbatételeiről. Nagyon kellemes délután volt ez is, amit mi tovább folytattunk úgy, hogy a mai tizenévesek baráti kapcsolatairól és annak nehézségeiről és örömeiről beszélgettünk.
Igyekeztünk ebben a hónapban minél több társasjátékot elővenni és használni, hiszen ez is egy tökéletes mód arra, hogy társaságban jól és hasznosan töltsük el az időt és jobban megismerjük egymást.
Ugyanakkor előkészítettük a december hónapot és kihúztuk a neveket, hogy ki kinek a titkos angyala lesz egy hónapon keresztül.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Az osztály tagjai kis csoportokba rendeződve készítették el a plakátokat, amit a foglalkozás végén egymásnak is megmutattak. Szép színes alkotások születtek.
A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában a gyermekek életkori sajátosságaiból adódóan nagyon fontos a társas kapcsolatok alakulása, az érzelmek kifejezése, az ölelés, egymás megérintése, elfogadása. A gyerekek (a jelenlegi elidegenítő környezeti hatások ellenére) minden reggel örömmel várják társaikat, öleléssel üdvözlik őket. A spontán játékhelyzetekben csiszolódik együttműködésük, fejlődik egymáshoz való alkalmazkodó képességük, alakulnak baráti kapcsolataik.
A hónap témájának feldolgozását jól össze tudtuk kapcsolni a testünk témakör egyes elemeivel, így tevékenységeink során többször visszhangként jelentek meg az egyes játékok, gyakorlatok. Legérdekesebbek voltak: egymás körberajzolása, testrészek elhelyezkedése, megnevezése, „Hol van a …..” játék. Babafürdetés, öltöztetés. Ragacs játék, kapcsolódás meghatározott testrésznél. Barátságlánc alkotása. Barátságtánc.
A párhuzamos Eszterlánc csoporttal közös bábjátékot is szerveztünk egy irigy süniről szóló mese élményszerű feldolgozásához.
A gyerekek számára külön öröm volt, hogy játékidőben kis meglepetés ajándékokat, rajzokat készíthettek a barátjuknak, amit azután a jeles dobozokban rejtettek el, örömet szerezve a megtalálójának.
Reméljük heti tevékenységünkkel hozzájárultunk az egymás iránti toleráns viselkedés elmélyítéséhez, baráti, társas kapcsolataik fejlődéséhez.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Elkészítettük a jó híreket összegyűjtő dobozkánkat, amit színes képekkel díszítettünk. A jó hírek összegyűjtése közben társainkat az asztalon való dobolással bíztattuk. A jó hírekről beszélgettünk, azután fogtunk hozzá a rajzolásnak. A következő híreket rajzoltuk le: örültünk, hogy osztálytársunkat kiengedték a kórházból, hogy barátunk jól felelt az órán, hogy unokatestvér született, hogy az egész család együtt lesz karácsonykor, hogy hálás a kutya a gondoskodásért, hogy anya reggelente öleléssel búcsúzik, hogy hálásak vagyunk minden segítségért, az első hónak és hogy nem feledkeznek meg a születésnapunkról.