Ebben a hónapban is több játékos feladaton keresztül foglalkoztunk a témával.
Készítettünk „Megérkeztem” táblát: reggel minden gyermek felteszi a jelét, így könnyű számon tartanunk, ki hiányzik még.A barátok többnyire egymás mellé teszik a sünijüket.
Játszottuk a „Megismersz?” játékot, az arcvonásokból kellett tapogatás útján kitalálni, ki van velünk szemben. Ez meglehetősen nehéz feladat volt, de jól szórakoztunk közben!
A következő héten szivecskéket vágtunk ki, melyeket elrejtettem a csoportszobában. Minden gyermeknek, legalább egy szivecskét meg kellett találnia. Ezután körbe ültünk, és egyesével odavihették a barátjuknak a szivecskéjüket, elmondva, hogy miért szeretik őt, miért a barátjuk. A barát, adott cserébe valamit – Ölelést, puszit, pacsit, vagy táncot! Ügyeltem arra, hogy minden gyermek legalább egy szivecskét kapjon! (Akinek nem kapott (csak egy kislány volt), tőlem kapott, valamilyen jó tulajdonságát kiemelve).
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok ápolását feldolgozó boldogságórát már nagyon várták tanítványaim. Az órát relaxációs gyakorlatokkal indítottuk, majd átbeszéltük, hogy milyen is egy jó barát, miért vágyunk mások társaságára, miért, és hogyan kell ápolni a kapcsolatokat. Megbeszéltük, hogy szükségünk van társra, családra, barátokra, különböző közösségekre, hiszen együtt, pozitív gondolkodással, sokkal könnyebb mindent megvalósítani, túljutni a nehéz helyzeteken, napokon. Ezután meghallgatták a gyerekek „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét, és átbeszéltük az olvasottakat, azt, hogy vajon barátságnak mondható-e egy ilyen kapcsolat. Majd ahhoz, hogy megtudjuk mi az a szó, amelynek kimondása minden szívet megmelenget, megfejtettük a táblán a keresztrejtvényt, és hozzáfogtunk a csoportfeladatokhoz. A feladatlapok megoldása után, a „Csak tekintettel” és a „Telefon” elnevezésű játékokat játszottuk. Nagyon élvezték a gyerekek, mindenki aktív volt egész órán. Zárásként közösen elénekeltük Bagdi Bella „Ha boldog vagy” kezdetű dalát.
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
Ebben a témában az „Elismerő levél” feladatot választottuk. A gyerekek írtak egy-egy levelet azoknak, akiket nagyon szeretnek, tisztelnek. Megfogalmazták bennük, hogy mit becsülnek, értékelnek nagyra a másikban, miért tartják jó barátnak, testvérnek, tanítónak. Nagyon jó érzés volt látni rajtuk az örömet, meghatódottságot, amikor megkapták a leveleket.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
A novemberi hónap témája lehetőséget adott , hogy beszélgessünk a barátságról. Az osztályba több óvodából érkeztek gyerekek . Az ismerkedés könnyen ment, az elfogadás nehezebben. Szituációs játék segítségével bevezettem a barátság fogalmát. Mit is jelent a „barátság”? Miért jó , ha vannak barátaink? Hogyan ápoljuk a barátságunkat? Közmondást is tanultunk: „A barátság aranyfonál, ami könnyen elszakad. Össze lehet ugyan kötni, de a csomó megmarad.” Ez le is rajzoltuk. A barátságot gyöngy ábrázolja.
A gyerekek csoportban dolgoztak, megbeszélték mi a közös bennük és azokat a lap közepére helyezték el. A papír egy-egy sarkába pedig azok a dolgok kerültek, melyek csak egyikőjüket jellemzik.
A hónap keretein belül sokat játszottunk csapatban. A póló-partynál először csak azt az utasítást adtam, hogy minden csapattag vegye fel a pólót, s az a csapat nyer, aki rövidebb idő alatt teljesíti a feladatot. Első próbálkozásra elég lassan ment. Majd mondtam, hogy a csapattagok segíthetnek egymásnak. Ekkor már sikerült lefaragni az időből. A harmadik körnél már az egyik kislány ötletét is kipróbálták, ami a videón is láthatóan a legjobb technikának bizonyult. Beszélgettünk arról, hogy mikor volt könnyebb a feladat? (Miért?)Melyik kör volt a legszórakoztatóbb? (Miért?)Azt a konklúziót vonták le, hogy az, amikor mindenki segített a másiknak azzal, hogy már úgy várta az átadást “ahogy kell”, s mindig segített valaki a pólót áthúzni.
Sokat beszélgettünk arról, hogy kik is a társaink az életben? Hogyan ápolhatunk velük jó viszonyt? Lehet-e egyáltalán egy kapcsolatot ápolni, vagy azt csak a betegekkel tehetjük meg? Igazán érett gondolatokat fogalmaztak meg ezzel kapcsolatban. Kik a barátok? Mit lehet megtenni egy baráttal? Mit nem, mert akkor az már nem is igazi barátság? S itt jött szóba a megbocsájtás. A 4.c osztálynak igazán tartalmas gondolatai vannak erről, s ezek nem csak elvek, hiszen az osztályunkban nincs kirekesztés. Ha valaki elakad valamiben, mindig kap segítséget a többiektől. Például a leckeírásnál én nem tudok olyan gyors lenni, hogy megelőzzem bármelyik csemetét, aki siet elmagyarázni, megértetni a feladatot a társának. Ez bizony nagyon jó érzés.
Október hónapra is kiosztottuk az Aranymackó-díjat. A gyerekek nagyon reálisan látják, hogy ki az,akit joggal megillet ez a kitüntetés.
Az alábbi videóban láthatóak a hónap munkái.
A hónap keretein belül sokat játszottunk csapatban. A póló-partynál először csak azt az utasítást adtam, hogy minden csapattag vegye fel a pólót, s az a csapat nyer, aki rövidebb idő alatt teljesíti a feladatot. Első próbálkozásra elég lassan ment. Majd mondtam, hogy a csapattagok segíthetnek egymásnak. Ekkor már sikerült lefaragni az időből. A harmadik körnél már az egyik kislány ötletét is kipróbálták, ami a videón is láthatóan a legjobb technikának bizonyult. Beszélgettünk arról, hogy mikor volt könnyebb a feladat? (Miért?)Melyik kör volt a legszórakoztatóbb? (Miért?)Azt a konklúziót vonták le, hogy az, amikor mindenki segített a másiknak azzal, hogy már úgy várta az átadást „ahogy kell”, s mindig segített valaki a pólót áthúzni.
Sokat beszélgettünk arról, hogy kik is a társaink az életben? Hogyan ápolhatunk velük jó viszonyt? Lehet-e egyáltalán egy kapcsolatot ápolni, vagy azt csak a betegekkel tehetjük meg? Igazán érett gondolatokat fogalmaztak meg ezzel kapcsolatban. Kik a barátok? Mit lehet megtenni egy baráttal? Mit nem, mert akkor az már nem is igazi barátság? S itt jött szóba a megbocsájtás. A 4.c osztálynak igazán tartalmas gondolatai vannak erről, s ezek nem csak elvek, hiszen az osztályunkban nincs kirekesztés. Ha valaki elakad valamiben, mindig kap segítséget a többiektől. Például a leckeírásnál én nem tudok olyan gyors lenni, hogy megelőzzem bármelyik csemetét, aki siet elmagyarázni, megértetni a feladatot a társának. Ez bizony nagyon jó érzés.
Október hónapra is kiosztottuk az Aranymackó-díjat. A gyerekek nagyon reálisan látják, hogy ki az,akit joggal megillet ez a kitüntetés.
Az alábbi videóban láthatóak a hónap munkái.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
Kedves Tanárom,
már régóta megfogalmazódott bennem az a vágy, hogy levelet írjak Önnek. Ebben az üzenetben szeretném kifejezni hálámat, mindazért, amit Ön tesz. Köszönöm, hogy ott van velünk minden nap és tanít minket. Tudom, hogy sokszor ez nagyon nehéz lehet, mert nem vagyunk angyalok, és igen, sokszor fáradtak, érdektelenek is vagyunk. De Ön akkor is megért minket, és még a legrosszabb pillanatainkban is van számunkra egy mosolya. Ez nagyon sokat jelent nekünk, tessék elhinni! Azt is nagyon szeretem, amikor megkérdezi, hogy vagyunk. Mert bármennyire is egyszerű kérdés, nekünk sokat jelent, igazából azért is, mert kevesen kérdezik meg ezt tőlünk, Van, hogy otthon még anyáék sem….
Bíztató mosolya, kedvessége és őszinte odafigyelése nagyon sokat jelent nekünk. Tudjuk jól, hogy segíteni akar nekünk, hiszen sokszor elmondta már, hogy érdemes tanulni, hogy a tudás érték, hogy a tudás olyan dolog, amit senki nem vehet el tőlük. Egy jó szakma megszerzésével előre tudunk majd lépni, és igen, sokan vagyunk, akiknek ez az egyetlen lehetősége a kitörésre. Ön ebben akar nekünk segíteni, és mi nem mindig vagyunk partnerek. Ezért, kérem, ne haragudjon Ránk, de mégiscsak gyerekek vagyunk még! Tessék elhinni, hogy akkor is nagyon szeretjük magát és köszönünk mindent!
A csoport együtt írta meg ezt a levelet, és könnyeket csalt a szemembe, amikor átadták és felolvasták. De nem csak nekem volt könnyes a szemem. Ezekért a pillanatokért érdemes dolgozni. A gyerekek azt mondták, hogy nem volt egyszerű megírni a levelet, néha nehéz volt megtalálni a szavakat, de igyekeztek. Az egyikük azt mondta, hogy csak őszintén kell csinálni, és akkor menni fog!
Köszönet és hála nekik!
A kép az internetről származik, csak illusztráció.