A megfogyatkozott csoportlétszám miatt a héten 5 kisgyermek részvételével tartottuk meg a Boldogságóránkat. Jó lehetőség nyílt így a társas kapcsolatokról beszélgetni. Felemlegettük a hiányzó társakat, barátokat, hogy milyen jó lenne ha ott lennének velünk, ha tudnának jönni oviba. Meghallgattuk Boldog Dórától a Tavaszi ébresztő című mesét, és beszélgettünk a mackó meglepetéséről, és az erdő lakóinak barátságáról. Ezután barátság karkötőt készítettünk, amit mindenki hazavihetett. Kiszíneztük a munkafüzet témához kapcsolódó színezőit, végül jót táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalára.
Társas kapcsolatok ápolása
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2020. november 5.
Résztvevők: 3. osztály
Mozgás alapú relaxációval kezdődött a foglalkozás. A téma bevezető beszélgetése nagyon motiválóan hatott a tanulókra, hiszen a „Mi alapján választasz barátot?” szempontjait próbáltuk közösen összegyűjteni. A vírus helyzet miatt nagyon aktuális a téma, hiszen ha bajba kerültünk a társas baráti kapcsolataink át tudnak segíteni a nehézségeken. Jó, ha van kire számítanunk. A hónap dalát meghallgattuk többször is, s mozgással is kísértük. A róka és a farkas című mesét felolvastam, s meg is beszéltük. A hónap során próbáltuk az osztályból karanténba került tanulókkal a kapcsolatot tartani, az iskolában történtekről informálni, kedves szavakkal, rajzok eljuttatásával oldani a helyzetet. Sokat játszottunk A pozitív gyerek vagyok kártyával, hogy minél többször olvasgathassák a gyerekek a pozitív gondolatokat a lapokról. A társas kapcsolatok erősítésére nagyon sok társasjátékot is játszottunk, beszélgettünk, teadélutánt tartottunk. Többször meditáltunk, s azt követően gondolatokat fogalmaztunk meg „ Miért érdemes ápolni a baráti kapcsolatokat?” A hónap témája erősítette a gyerekek alkalmazkodását, egymásra figyelését is.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
E hónapban az osztályommal elismerő oklevél írására vállalkoztunk. Sok hiányzónk volt, de örülök, hogy nem hagytuk ki ezt a lehetőséget. Azt tapasztaltam, hogy örömmel és szívesen írtak levelet a gyerekek. Volt, aki a szüleinek írt, volt, aki a testvérinek, unokatestvérinek, volt, aki a barátjának, beteg barátnőjének, és én is kaptam két levelet, aminek szívből örültem. „JÓ ÉRZÉS VOLT LEVELET ÍRNI!”-így nyilatkoztak a gyerekek a levelek megírása után. Igen, valóban az volt, olvasni is..
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
E hónapban az osztályommal elismerő oklevél írására vállalkoztunk. Sok hiányzónk volt, de örülök, hogy nem hagytuk ki ezt a lehetőséget. Azt tapasztaltam, hogy örömmel és szívesen írtak levelet a gyerekek. Volt, aki a szüleinek írt, volt, aki a testvérinek, unokatestvérinek, volt, aki a barátjának, beteg barátnőjének, és én is kaptam két levelet, aminek szívből örültem. „JÓ ÉRZÉS VOLT LEVELET ÍRNI!”-így nyilatkoztak a gyerekek a levelek megírása után. Igen, valóban az volt, olvasni is..
November a Társas kapcsolatok hónapja.
Ez a hónap változatosan telt, sűrű programokkal,hisz az iskola a társas kapcsolatok egyik legjobb helyszíne.
1.Olvasás órán a barátsággal, gondoskodással, önzetlenséggel kapcsolatos történeteket dolgoztunk fel. Egyik volt A nyuszi, az őzike meg a répa. Eljátszottuk, elmeséltük, lerajzoltuk, megbeszéltük mi is a barátság lényege.
2. Egy héten keresztül foglalkoztunk a Márton nappal, az adakozással, a segítségadással.
Megbeszéltük kihez fordulhatunk, kiknek segíthetünk. Libabábot készítettünk, libát festettünk, libás társast játszottunk.
3.A barátom téma folyamatosan előkerült. Le is rajzoltál a barátaikat, mi pedig kitaláltuk őket.
4.Rejtvényeket,színezőt csináltunk a szeretetről.
5. Megünnepeltük a hónap szülinaposait az osztályunkban.
6. Mivel az állatok is a társaink, barátaink, csináltunk egy falat a termünkben kedvenceinkről, hogy ott is velünk legyenek. Megbeszéltük ki miért hálás kis állataiknak.
7. Boldogan megtekintettük a saját rajz kiállításunkat az iskola aulájában.
Nagyon tartalmasan telt a hónap, sok örömet okoztunk egymásnak. Egyik legfontosabb boldogságfokozó elemünk a jó barát, a segítő közösség,a tisztelet és a SZERETET.
November a Társas kapcsolatok hónapja.
Ez a hónap változatosan telt, sűrű programokkal,hisz az iskola a társas kapcsolatok egyik legjobb helyszíne.
1.Olvasás órán a barátsággal, gondoskodással, önzetlenséggel kapcsolatos történeteket dolgoztunk fel. Egyik volt A nyuszi, az őzike meg a répa. Eljátszottuk, elmeséltük, lerajzoltuk, megbeszéltük mi is a barátság lényege.
2. Egy héten keresztül foglalkoztunk a Márton nappal, az adakozással, a segítségadással.
Megbeszéltük kihez fordulhatunk, kiknek segíthetünk. Libabábot készítettünk, libát festettünk, libás társast játszottunk.
3.A barátom téma folyamatosan előkerült. Le is rajzoltál a barátaikat, mi pedig kitaláltuk őket.
4.Rejtvényeket,színezőt csináltunk a szeretetről.
5. Megünnepeltük a hónap szülinaposait az osztályunkban.
6. Mivel az állatok is a társaink, barátaink, csináltunk egy falat a termünkben kedvenceinkről, hogy ott is velünk legyenek. Megbeszéltük ki miért hálás kis állataiknak.
7. Boldogan megtekintettük a saját rajz kiállításunkat az iskola aulájában.
Nagyon tartalmasan telt a hónap, sok örömet okoztunk egymásnak. Egyik legfontosabb boldogságfokozó elemünk a jó barát, a segítő közösség,a tisztelet és a SZERETET.
Maci csoport
Többször meghallgattuk a hónap zenéjét. „A barátomnak tekintelek mert” játék nagyon tetszett a gyerekeknek. Életkorukat meghazudtolva egész komoly gondolatokat is megfogalmaztak. Elkészítettük a saját nagy szívünket is amire felragasztottuk a saját szívünket, amire rárajzolták a barátjukat, barátaikat. A „Megismersz” játékot már máskor is játszottuk, de újra felelevenítettük. Némely gyermeknek az érintés intimitása zavarba ejtő volt. Az elkészült óriás szív alatt boldogan mosolyogtak.
A Társas kapcsolatok ápolása témakörét relaxációval („Domborítok, mint egy cica, házba bújok, mint egy csiga”) és beszélgetéssel kezdtük. Meséltem az óvodásaimnak gyerekkori és felnőttkori barátságaimról. Elmondtam nekik, hogy nagyon fontos volt számomra, mindig legyen egy személy, akivel megoszthatom gondolataimat, örömömet és bánatomat. Büszke vagyok arra, hogy gyermekkori barátnőmmel a mai napig tartom a kapcsolatot. Ez a barátság 32 éves. A gyerekeket arra kértem, meséljenek ők is a barátjukról, mondják el, hogyan viselkednek vele. Örömmel tapasztaltam, hogy mindenki megemlített valakit, akivel szívesen játszik. Papírt és tollat ragadtam és a válaszokat lejegyeztem:
„Csabi a barátom. Szépen bánok vele, nem veszekedek vele, simogatom és játszom vele az udvaron.”
„Nem ütögetem, nem bántom, nem vagyok rá mérges. Barátom Kira.”
„Van nekem egy Mikim és egy Danim és voltam náluk, jó volt velük.”
„A barátunkkal nem mérgeskedünk.”
Ezután egy süni bábot húztam a kezemre és arra voltam kíváncsi, mit mondanának, tennének óvodásaim, ha a süni szomorkodna, hogyan vidítanák fel.
„Azt mondanám neki, hogy semmi baj.”
„Megsimogatnám, megölelném, megpuszilgatnám.”
A gyerekeknek „házi feladatként” adtam, kérjék meg szüleiket, meséljenek gyerekkori élményeikről, barátságaikról. Az egyik kislány elmondta, hogy édesanyja és egy másik kisfiú (aki szintén csoportunkba jár) anyukája évek óta barátnők. A családok többször összejárnak, szívesen töltik együtt idejüket, együtt sütnek-főznek, együtt mennek nyaralni is. Az óvodaválasztáskor pedig nagyon fontos volt számukra, hogy gyermekeik is egy csoportba kerüljenek.
Izgalmas volt a „Mindenkinek van barátja!” elnevezésű játék is. Csodálatos „pókhálót” szőttünk együtt. A gyerekek örömmel fogadták „Süni irigy lesz” című bábjátékot. Bezzeg Anna meséjét és Bagdi Bella dalait is meghallgattuk, a munkafüzet feladataiból is örömmel válogattunk.
Témaprojektünk „Kopogtat a tél, kopogtat a Mikulás”. Erre az alkalomra csizmácskákat készítettünk hungarocell golyó, pet palack és zokni felhasználásával. A munkához csak a zoknik egyik darabját használtuk fel. A gyerekek kitalálták, hogy a feleslegessé vált zoknijaikat odaadják barátaiknak, így jut annak is, aki elfelejtett otthonról hozni.
Összegzésképp pedig arra a következtetésre jutottunk, hogy a barátok nagyon fontosak és tenni kell azért, hogy ez a csodás kapcsolat megmaradjon velük.
Jó érzés, ha vannak barátaid, de az is jó érzés, ha valakinek te lehetsz az!
Katica csoport
Társas kapcsolatok ápolása.
Nagyon örültek ennek a feladatnak a gyerekek. Mindenki lerajzolta a hatalmas szívbe saját magát és barátait. Elmondták, hogy ki a barátjuk és miért ő az. Sok értékes beszélgetésre került sor a délelőtt folyamán. Boldogan fényképeszkedtek az elkészült munkájuk alatt.
A novemberi Boldogságóra gyakorlati feladatát az online oktatás miatt internetes kapcsolaton keresztül valósítottuk meg.
Pláne a mostani helyzetben még inkább fontos, hogy legyen kapcsolatunk másokkal, családdal, barátokkal. Segíti a kihívásokkal és kudarcokkal való szembenézést; csökkenti a feszültséget, fájdalmat, szorongást; vagy éppen segíti céljaink megvalósítását. A gyerekek színes ábrákkal, rajzokkal mutatták be, milyenek is az ő társas kapcsolataik.