Én tartom
Társas kapcsolatok ápolása
A délelőtt folyamán elmondtam a gyerekeknek, hogy szeretném, ha valamennyien építenének valamit, közösen. Amikor elkészültek az építménnyel szóltak nekem, és elmesélhették, hogy mit építettek és hogyan jött ez az ötlet. Kiderült, hogy akik közösen építettek, ugyanaz érdekelte őket. Megbeszéltük azt is, hogy milyen volt közösen együtt építeni, hallgattak e egymás ötleteire. A gyerekek szívesen számoltak be az élményükről.
Társas kapcsolatok téma hónapot a barátság köré fontuk. Elsős közösségünk összeforrt annyira, hogy új baráti szálak alakuljanak. Megbeszéltük, hogy milyen a jó barát. Milyen tulajdonságokat becsülsz barátodban. Csoportonként készítettünk barátságpizzát, melynek receptje:
Keverjünk össze sok játszós időt egy pici figyelmességgel. Ha jól összegyúrtuk pihentettük a tésztát, majd eljátszottuk, hogy ki is nyújtjuk. Ezután sorban ráhelyeztük azokat a feltéteket, melyek számunkra fontosak a barátságban. Rákentünk őszinteséget, pár szelet biztatást, ízesítettük kedvességgel. Kimaradt belőle a veszekedés, a verekedés. Szórtunk rá önzetlenséget is. Ezeket a papír pizza aljára fel is írtam (még nem tudnak írni), majd egy igazi pizza képével lefedtük és egy kis nyílással forgathatóvá tettük.
Az összegyűjtött tulajdonságokat egy következő nap újra elővettük. Megerősítésként lufikra is felírtuk.
• nem piszkálják, nem bántják
• nem nevetik ki egymást
• figyelmesek egymással
• megnevettetik egymást, sokat nevetnek, bohóckodnak
• megdicsérik a másikat
• elfogadják a másikat olyannak, amilyen
• sokat beszélgetnek.
Néhány „barát pár” egy általam megrajzolt képregény felhőibe be is rajzolta, hogy miről szoktak beszélgetni.
Bogyó é Babóca rajongóként megnéztük a barátság c. fejezetet és el is játszottuk. Megismerkedtünk a Visszajött répa mesével is, amit szintén eljátszottunk. (Ebből készült mix-et a videós feladat végére be is tettem.)
A hónap feladatai közül barátságtáncot választottuk. Közösen az Üdvözlődal c. zene egy részt segítségül hívva el is kezdtük tanulni. (A karanténba rendelésem miatt azonban csak a tanulás kezdeti fázisát tudtam még felvenni.)
Jó hírem van feladat is tetszett nekik. Ezeket a jó híreket, mintha tv bemondók lennének úgy mondták el. A híradósokat tűzijátéktapssal jutalmaztuk. A híradózás után szinte mindenki le is rajzolta társa jó hírét, amit a jó hír ládánkba be is dobták.
Nagy szeretettel fogadták a hónap boldogságóráját: a társas kapcsolatok ápolása jegyében. Minden nap barátságöleléssel köszöntötték egymást a gyerekek amikor megérkeztek az óvodába. Sokat beszélgettünk a barátság fontosságáról. Egy kedves kis mesével ( Mese a sündisznóról aki arra vágyott, hogy megsimogassák c. mese) sikerült pozitív érzelmeket ébresztenem a gyermekekben.Drámajátékon , mozgásos játékon , körjátékon keresztül gyakorolhatták a barátság fontosságát, kifejezését. Kalapból húztak egy társuk jelét, akinek nagy titokban barátságrajzot készítettek. Többször meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát., melyet örömmel kísértek mozgással. Elkészítettük a csoport barátságláncát, melyet tabló formában elhelyeztünk a csoportba jól látható helyre. Egyre több helyzetben pozitív visszajelzések voltak megfigyelhetők a gyerekek megnyilvánulásaiban, cselekvéseiben a barátság kifejezésére, egymás segítésére, megbocsátásra. Nagyon élvezték a pókháló készítést, melyben mindenki a barájának adhatta tovább a fonalat, mert mindenkinek van ugye barátja. A zárókörben készítettünk a gyerekeknek egy barátságpudingot melyet örömmel fogyasztottak el, majd mindenki átadta egymásnak a meglepetés rajzot.
Nagyon vidám, jó hangulatú hetet zárhattunk. Örömmel várjuk a következő hónap témáját!
Csukás István: Sün Balázs c. verses meséjével ismerkedtünk meg, amelyet dramatizálva tovább gondoltunk, mindegyik süntestvérnek megalkottuk a személyiségét.
Ezt követően a Süni irigy lesz c. mesét dolgoztuk fel.
Végül mindenki megalkotta saját képmását papírból, amelyet egy körbe felragasztottunk, ezzel jelezve, hogy egy közösség, egység vagyunk. Rácsodálkoztunk egymás másságára, egyediségére.
Barátokkal közös program a pillecukor- sütés, amit el is lehet játszani az óvodában. A társas kapcsolatok már ebben a korban erősödnek, és gyakran ezek a barátságok kitartanak egy életen át.
Ebben a pandémia helyzetben nagy szükség van a társas kapcsolatokra. Fontos tudnunk és éreznünk , hogy számíthatunk embertársainkra.