Ěn tartom
Társas kapcsolatok ápolása
A jelenlegi helyzetben különösen fontossá váltak emberi kapcsolataink. Ezek erősítése, pozitív irányba terelése célunk a gyermekekkel közösen.
A társas kapcsolatok témakörében a gyerekek a család után a legfontosabb emberi kapcsolat a barátság.
A gyerekek kaptak egy lány vagy fiú sablon a nemüknek megfeleően. Tetszés szerint lehetett díszíteni a ruháját, haját, sőt kiegészítőket is rajzoltak rá. Átbeszéltük, hogy kit tartunk barátnak és miért, ezek után annyi lufit ragasztottak maguk köré, ahány barátot számoltak. Arra ragasztották a barátokat.
Nagyon sok baráti kapcsolat van az osztályon belül is, de kívül is. Kedves, aranyos gyerekek, akik izgatottan várják mindig a Boldogságórákat!
A társas kapcsolatok ápolása témakörét a 4, 6. osztály értelmileg akadályozott tanulóival dolgoztuk fel. Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát, mely első hallásra is nagyon tetszett a gyerekeknek. Elmeséltem „Az igazi barátság” című mesét, amit kérdések segítségével feldolgoztunk. Beszélgettünk a barátságról, mit várunk el egy baráttól, kinek ki a barátja. A tanulók kaptak egy szív sablont, amit kivágtak, majd színeztek. Ezután átadták annak a társuknak, felnőttnek, akit barátjuknak tekintenek. Az indoklás egy kedves mosoly volt.
A „Megismersz?” nevű játéknál segítségül hívtuk a tanulók hangját is abban az esetben, amikor az arc tapintása alapján nem ismerték fel társukat. Ismét meghallgattuk a hónap dalát, ezúttal félkörben állva és mozgással kísérve.
Ezután előkészítettük a ládikát, amelyet bevontunk papírral. Minden tanuló kapott egy smile-t, amit ki kellett vágniuk. Ezt ragasztottuk a ládika tetejére, majd lerajzolták azt a dolgot, ami örömet okozott nekik a nap folyamán. A rajzok, melyek a ládikába kerültek, azokról az adományokról készültek, amit a délelőtt folyamán kaptak meg tanulóink. Nagy örömet szereztek ezzel az adományozók. Az óra végén a gyerekek kérésére ismét meghallgattuk a dalt, melyet vidáman énekeltek és a dal szövegének megfelelő mozgással kísértek.
A társas kapcsolatok ápolása témakörét a 4, 6. osztály értelmileg akadályozott tanulóival dolgoztuk fel. Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát, mely első hallásra is nagyon tetszett a gyerekeknek. Elmeséltem „Az igazi barátság” című mesét, amit kérdések segítségével feldolgoztunk. Beszélgettünk a barátságról, mit várunk el egy baráttól, kinek ki a barátja. A tanulók kaptak egy szív sablont, amit kivágtak, majd színeztek. Ezután átadták annak a társuknak, felnőttnek, akit barátjuknak tekintenek. Az indoklás egy kedves mosoly volt.
A „Megismersz?” nevű játéknál segítségül hívtuk a tanulók hangját is abban az esetben, amikor az arc tapintása alapján nem ismerték fel társukat. Ismét meghallgattuk a hónap dalát, ezúttal félkörben állva és mozgással kísérve.
Ezután előkészítettük a ládikát, amelyet bevontunk papírral. Minden tanuló kapott egy smile-t, amit ki kellett vágniuk. Ezt ragasztottuk a ládika tetejére, majd lerajzolták azt a dolgot, ami örömet okozott nekik a nap folyamán. A rajzok, melyek a ládikába kerültek, azokról az adományokról készültek, amit a délelőtt folyamán kaptak meg tanulóink. Nagy örömet szereztek ezzel az adományozók. Az óra végén a gyerekek kérésére ismét meghallgattuk a dalt, melyet vidáman énekeltek és a dal szövegének megfelelő mozgással kísértek.
A hónap dala meghallgatásával indítottuk az órát, majd azt követően elmondhatták a gyerekek, hogy milyen érzéseket váltott ki bennük. Kártyára írt pozitív érzetet kifejező szavakat húztak ki , majd az azon lévő cselekedetet általam megnevezett társukra vonatkoztatva alkottak állításokat. Megbeszéltük a társas kapcsolatok ápolásának fontosságát. Ezek után elismerő levelet írtak egy hozzájuk közelálló személynek címezve.
A z óra elején megvizsgáltuk a különböző emberi kapcsolatainkat, majd átbeszéltük ezek fontosságát. Megállapítottuk, hogy fontos, hogy kifejezzük az érzéseinket barátainknak, osztálytársainknak, szüleinknek. Mindenki eldöntötte, hogy kinek szeretné mindezt írásban is megfogalmazni .
A levél írása közben meghallgattuk a hónap dalát.
Aki szerette volna, a csoport előtt hangosan is felolvasta a levelét. Ezekben a lelket próbára tevő időkben még fontosabbá vált a társas kapcsolataink ápolása
A z óra elején megvizsgáltuk a különböző emberi kapcsolatainkat, majd átbeszéltük ezek fontosságát. Megállapítottuk, hogy fontos, hogy kifejezzük az érzéseinket barátainknak, osztálytársainknak, szüleinknek. Mindenki eldöntötte, hogy kinek szeretné mindezt írásban is megfogalmazni .
A levél írása közben meghallgattuk a hónap dalát.
Aki szerette volna, a csoport előtt hangosan is felolvasta a levelét. Ezekben a lelket próbára tevő időkben még fontosabbá vált a társas kapcsolataink ápolása
A társas kapcsolatok hónap keretén belül nagyon sokat beszélgettük a gyerekekkel, hogy hogyan kell a társaikkal viselkedniük, mi a helyes cselekedet, és mi az, ami helytelen.
Együtt tevékenykedtek, segítettek egymásnak, elkészítették a hálódíszt amit ki is helyeztek a folyosóra. A tanulóink elkészítették a barátság szívet is. Az elkészült munkák után meghallgattuk a hónap dalát és közben táncoltunk is.
A jó hangulatban eltöltött közös napot meg is örökítettük fotóval.
Az óra zárásaként pedig a relaxációs pillanatok következtek. A gyerekek nagyon megszerették a pihentető, nyugtató perceket.
Mindenki nagyon élvezte a közös pillanatokat!
Novemberi boldogságóránk sajnos a koronavírus miatt nem egészen úgy alakult, ahogy azt előzetesen terveztem. A megvalósításhoz kértem a szülők a segítségét, együttműködését. Az ovis zárt csoportunk felületén tájékoztattam őket , az aktuális témánkról, annak jelentőségéről, fontosságáról. Online felületen találtam egy nagyon kedves, kis megkapó történetet, mely egy barátság kialakulásáról szól ( A szeretetre vágyó süni) A meséhez készítettem egy videót, és megkértem a Szülőket, miután közösen megnézik a mesét, beszélgessenek a gyerekekkel: miről szólt, szomorú vagy vidám történet , talált- e barátot a süni stb… Aztán arról, hogy a gyermek, mit gondol a barátságról? Van e neki barátja, ki ő, mit szoktak együtt csinálni? Fontosak -e a barátok? Mi lenne velünk barátok nélkül?
A beszélgetéseket követően a szülők az alábbi a gyermekek által megfogalmazott gondolatokat küldték:
– ” Igen , szerintem a barátság fontos. Nagyon jó a barátság, mert sokat játszhatunk a barátainkkal. Nekem is van barátom…”
-„Nekem nincs sok barátom, igazából most már csak egy, mert az igaz barátom elment iskolába. A barátomat azért szeretem, mert meg tudom vigasztalni, ha sír. Együtt legózunk……”
-” Fontos a barátság. Nekem is van barátom. Sokat játszunk együtt és odafigyelünk egymásra.”
A beszélgetés után a gyermekek különböző feladatok közül választhattak: lerajzolhatták a barátjukat, vagy a meséből ami a legjobban tetszett nekik, színezhettek barátságszíveket. Megosztottam Velük a hónap dalának linkjét, így otthon is hallgathatták szeretettel. (https://youtu.be/ugFvhdvPAhs)
Bízom benne, hogy decemberben megerősödve- ott tudjuk folytatni, ahol abbahagytuk.