Barátaink, társaink.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekekkel november hónapban sokat hallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalt. Megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő meséjével is, majd eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot is. A barátsághőmérőt izgalommal készítettük el.
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
Novemberi beszámoló:
Iskolánkba középsúlyosan értelmileg akadályozott tanulók járnak, a készségfejlesztő iskola 10. előkészítő évfolyamának vagyok osztályfőnöke. Novemberben a „Társas kapcsolatok ápolása” témát beszélgetéssel kezdtük.
1. beszélgetés a képről, saját tapasztalatokról, példák saját életünkből
Beszélgetés: Kivetítettem egy kedves, madarakat ábrázoló képet, amin szavak olvashatóak, erről kezdtünk beszélgetni, összekapcsolatuk a barátság, kapcsolatok, szerelem témakörökkel. Mindenki elmondta, hogy saját életében KIK a legfontosabb emberek, milyenek ezek az emberek, miért szeretik őket, meséltek arról, hogy ők mit tesznek a kapcsolatok ápolása érdekében.
Szógyűjtés: kerestünk még szavakat, piros szivecskékre írtuk, emellett idézeteket is, rajzokat is készítettek a gyerekek. A szivecskéket felragasztottuk a plakátunkra.
Színezés és plakátok készítése: közben kiosztottam kis képeket a barátságról, kapcsolatokról, amit kiszínezhettek az írni nem tudó gyerekek is. Ezek a kis képek szintén felkerültek a plakátokra, amik a képek, szivecskék felragasztása után el is készültek, és kitettük a faliújságra.
2. „Meditáció a kapcsolatokért”
Most arról beszélgettünk, hogy hogyan tudjuk ápolni az emberi kapcsolatainkat, mit tehetünk azért, hogy tartósak legyenek, hogyan viselkedünk másokkal. Ehhez kört alkottunk, és meghallgattuk a meditációt. Elismételtük a jó tanácsokat, beszélgettünk arról, hogy hogyan ápolhatjuk társas kapcsolatainkat.
3. Keresztrejtvény – közös megoldása, képek felismerése
Közösen oldottuk meg a keresztrejtvényt, mert a mi tanulóinknak az egyéni munka nehezebb, ezért segítségre szorulnak. közben a gyerekek saját papíron is dolgoztak. Megoldása: a „szeretlek” szó, azaz a szív hangja.
4. Dal: Meghallgattuk „Máté Péter: Azért vannak a jó barátok…” című dalát. A szép dal többeket meghatott.
Krafcsik Éva Gabriella
gyógypedagógus
I. Ráhangolódás beszélgetőkörben: Beszélj egy számodra kedves gyerekről, de a nevét ne mond ki!
II. Milyen a jó barát?
III. Szoborpark játék: Húznak egy-egy fogalmat, amit be kell mutatnia a szobruknak pl. szeretet, megbocsátás, veszekedés.
IV. Sziámi játék
V. Jó hírek rajzolása kis papírra, majd egy dobozba helyezzük.
VI. Körben ülve húzzuk ki a jó híreket és „Hipp, hipp, hurrá !” kiáltással üdvözöljük.
VI. Meditáció
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Iskola
Szivárvány-pillangó csoport
Nevember hónapban a társas kapcsolatokkal, a családdal és a barátokkal foglalkoztunk. Cimborambosz király, Barátnőszike királyné és fiuk, Pajtitusz segítségével Meseországba utaztunk. Közösen elbáboztuk a Boldogság munkafüzetből merített történetet és rejtvények és a barátságra, családra vonatkozó kérdések segítségével igyekeztünk közelebb kerülni a témához. Vidám rajzokkal tettük színesebbé a szakköri foglalkozást.
A hónap második felében már mellőzni kellett a közvetlen társas kpcsolatokat, a távoktatásra átállás miatt.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A feladatmegoldás során a szívecskékbe rajzolták a gyerekek kedvenc elfoglaltságaikat, társaikat, akikkel szívesen játszanak és töltik szabadidejüket. A ragaszkodás, kedvesség, szeretet megjelenítése a szívecskékben a közös élményeken, játékok megosztásán, segítő, társaikat támogató jeleneteken kersztül történt.
A foglalkozás elején csoportban dolgoztak a gyerekek. A gyerekkártyákon bemutatott kapcsolatrendszerekből húztak egy-egy lapot, majd bemutatták, hogy számukra az, miért fontos. Ezután egyénileg elkészítették papírból magukat, s egy nagyobb lapra barátságkörként ráragasztották az elkészült művüket.
Folytatódik az online oktatás! A társas kapcsolatok fontossága felbecsülhetetlen, főleg ezekben a rideg „képernyős” időkben. Az online óra keretén belül beszéltünk a kapcsolati hálónkról, a Marshall házról és az egymást támogatás fontosságáról. Diákjaink egy online üzenő falat készítettek, amelyen kedves üzenetekkel és pozitív megerősítésekkel támogatták egymást.
A novemberi boldogság órán mindenki egy szívecskébe rajzolta le, hogy milyen jó hírt szeretne megosztani az osztálytársaival, barátaival. A Mikulásvárás külön jó hangulatot teremtett a sok öröm megosztásához.