A gyerkőceink őszinte lelkesedéssel fogadták a hónap feladatait. Közös döntéssel a Jó hírem van! feladatot választották, de ragaszkodtak hozzá, hogy üdvözölhessék egymást kézzel-lábbal nagy kacajok közepette. Még a legvisszahúzódóbb tanulók is jelentkeztek üdvözlésre, aminek kiváltképp örültem!
Először is megrajzolták a postást, utána sorra megfogalmazták a jó hírüket és azt levélpapírra is vetették egy-egy csodálatos rajzzal illusztrálva. Közben kitalálták, hogy kinek címezik a jó hírt az osztálytársaik közül. Természetesen a borítékok sem maradtak el egyedi díszítéssel kicicomázva, bélyeggel ellátva. Közben megtanultuk modern világunkban a már kissé elfeledett boríték címzésének szabályait is, ami örömteli emlékeket ébresztett bennem…felidézve gyermekkoromat. 🙂
És egy újabb jó móka volt kézbe venni a postástól a nekünk címzett borítékot és elolvasni a nekünk írt levelet, megcsodálni a nekünk rajzolt képet!
Társas kapcsolatok ápolása
Magyarpolányi Kerek Nap Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Boldogságóránkat a havi dal meghallgatásával kezdtük.A gyerekek lelkesen osztották meg jó híreiket. Apró lapocskákra lerajzolták a friss híreket, amiket beledobtunk a képen látható kincsesládánkba. Szerencsére mindenkinek sok jó híre volt. A gyerekek együtt örültek egymás örömeinek. Mosollyal és tapssal éltettük a jó híreket. A rajzok készítésénél téma akadt bőven. Jó volt látni és hallani milyen apróságoknak is tudnak örülni. Az alkotások szépen gyűltek kis ládikánkba. Megegyeztünk abban, hogy továbbra is megosztjuk egymással örömünket.
A pandémia által kialakult helyzet, miatt a hónap témája a társas kapcsolatok, mint időben és térben is helyén való volt a csoportunkban. Sajnos a vírus az óvodánkat sem kerülte el. Így a gyerekek közvetlenül is megtapasztalhatták milyen az, ha az általuk kedvelt barát vagy felnőtt hiányzik hetekig az oviból. Csoportunk létszáma is jelentősen lecsökkent az elmúlt hetekben. A hiányzások miatt a barátok távol kerültek egymástól, ez kezdetben több gyermek esetében problémát jelentett. Nehezen fogadták el azt, hogy másokkal is lehet jókat játszani. De végül is sikerült a közös játékokkal, énekekkel, mesékkel elfogadtatni velük, hogy együtt, közösen vidáman is eltelhet a nap az oviban még úgy is, ha nincs mindig ott a legjobb barátunk. Az elkészített barátság karkötőket személyen juttattam el az otthon lévőknek. Öröm volt a szívemnek, hogy elfogadták egymást és jól alkalmazkodtak a helyzethez.
Hatalmas megtiszteltetés ért bennünket, városunkban működő Gyerekesély Iroda munkatársai, felkértek bennünket, hogy vegyünk részt az általuk szervezett, interaktív adventi naptár megvalósításában. Mi mással is készülhettünk volna, mint a hónap dalával. Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek… A kis méhecskék lelkesen készültek mindennap, a felvételig. Megbeszéltük, hogy ezzel a dallal üzenhetnek az otthon maradt barátaiknak is, hogy sokat gondolunk rájuk és nagyon várjuk vissza őket. Nagyon várjuk, hogy célba érjen az énekes üzenet. Reméljük a város minden tagja olyan szeretettel fogadja, mint amilyen szeretettel a Méhecske csoport apraja, nagyja készült vele. Vigyázzunk továbbra is egymásra!
Együtt minden jobban sikerül! Fontos a szeretet, a megértés, a család, a barátok az iskola.
Szerencsére mindenkinek sok jó híre volt. A gyerekek szívesen osztoztak társaik örömében. Mosollyal és tapssal köszöntöttük azokat, akik megosztották velünk boldogságukat. A rajzok készítésénél téma akadt bőven. Jó volt látni és hallani milyen apróságoknak tudnak örülni picikéim. Az alkotások szépen gyűltek kis ládikánkba. Megegyeztünk abban, hogy továbbra is megosztjuk egymással örömünket.
A Katicák most is örömmel várták a soron következő Boldogságóra foglalkozást. A mostani, társas kapcsolatok, hozzánk igen közel álló téma. A Katica csoport már 2018. szeptembere óta jár az oviba együtt, egy jól összeszokott kis csapat. Szeretik és tisztelik egymás, sok barátság alakult és még a szünetek alkalmával is sok időt töltenek együtt a barátok. Mi felnőttek is igyekszünk ezt az összetartozást erősíteni bennük, ezért is ruházzuk fel a „Katicákat” csupa jó tulajdonságokkal. Fontosnak tartjuk, hogy a Katicák legyenek barátságosak, kedvesek, segítőkészek, illedelmesek és tartsanak össze. Ezt az életérzést a szülők is átvették, így ők lettek a Nagy Katicák, akik szintén lelkesen segítenek bármiben, legyen szó adventi készülődésről, farsangi zsákbamacska szervezésről vagy udvari dekorálásról mindig számíthatunk rájuk. Ez a téma így különösen közel állt hozzánk, szívesen próbáltuk ki a javasolt feladatokat.
A témára hangolódás érdekében a szőnyegre ülve felpillantottunk a falunkra, amit „Hála falnak” neveztünk el, még az első foglalkozás kapcsán. Erre a falra került fel a Hála párnánk, és a gyerekek laminált jelei. A jeleket már ekkor úgy helyeztük el, ahová saját maguk szerették volna kérni – a barátaik mellé, közelébe. Kiskori fényképek is megtalálhatóak még a jelek körül, szintén a barátság erősítése miatt. Megbeszéltük kinek ki a két legjobb barátja, ami valakiknek nehéz döntésnek bizonyult, mert nem tudott csak kettőt választani. Rövid megbeszélés után mindenki megelégedett és nem történt sértődés. 🙂 Az otthon levő beteg barátokra is gondoltunk és képzeletben küldtünk nekik gyógypuszit. A gyerekek kíváncsian kérdezgették, hogy a nagy macink miért van a kosárba és miért takartam le levelekkel. Közösen meghallgathatták Hétvári Andrea Tavaszi ébresztő című meséjét. Ebből kiderült, mi történt mackóval és barátaival. Néhány rávezető kérdés után szépen felismerték a mese mondanivalóját. Megfogalmazták, hogy egy szeretetteljes dallal hívták elő, az állatok a medvét téli álmából, és milyen kedvesek, hogy meglepték őt születésnapjára. A gyerekek is örültek a medve születésnapjának, el is énekeltük neki a Jöttem karikán kezdetű éneket, amit köszöntésekkor egymásnak is eléneklünk. Kipróbáltuk csukott szemmel, milyen érzés lenne ha hangya mászna rajtunk, ha a szél érintkeznek a bőrünkkel, ha esőcsepp csordogálna az arcunkon. Elképzeltük, hogy egy barlangban vagyunk és jöttek a jelzők is, milyen lehet ott: hideg, sötét, visszhangzik. Elő is bújtunk a barlangokból és a kiválasztott barátokkal hármas – négyes csapatokat alakítottunk.Jöhetett is a „Barátságtánc”. Megbeszéltük, hogy minden csapatból egy valaki csak a kezét használva, egy valaki csak a lábát, egy valaki csak a fejét használva táncolhat. Bagdi Bella: Boldog vagyok zenéjére jót mulattunk. Ezután lehetőségünk volt, még néhány pajtás örömében osztoznunk. Kipróbáltuk a „Jó hírem van” játékot, és megbeszéltük előre a pozitív reakció mozdulatokat is, amiből a mesélő választhatott. A jó hírek egyike volt, hogy megtudhattuk hányat kell még aludni a Mikulás érkezéséig, hogy egy kislánynak kiderült fiú kistesója fog születni, illetve, hogy egy nagycsoportosnak már nő a maradandó foga 🙂 Minden hírnek örültünk, lábdobogással, háromszoros éljen, éljen éljen felkiáltással és tűzijátékos tapssal fejeztünk ki. A közös barátság szívünket is segítettek elkészíteni a gyerekek: a kartonból kivágott szív formába belerajzolták a jeleiket- barátaik mellé, és közösen kiszínezték a közepét. A Hálafal közelébe ragasztottuk fel a „Barátság szívet”, melyek köré többen is elkészítették a barátság virágjukat is. A héten még készültek barátságkarkötők, építettek együtt állatkerteket, a Mikulás házát, konfliktus esetén pedig használtuk a „barátsághőmérőt”, ami segített a gyorsabb békülésben. A hónap dalát már szinte meg is tanulták a gyerekek, hiszen éppen a Testünk témáról, testrészekkel, érzékszervekről tanulunk, így többször is hallgattuk, mozogtunk rá.
A hét lezárásaként a szeretet alagúton végighaladva egy új barátot kellett választaniuk, akivel sikerült egy jót együtt játszani, beszélgetni az előző napokban. Nagy örömömre, sokan választották egyetlen kiscsoportosunkat, akinek még kevesebb a barátja. Sokszor fogták a kezét, védelmezték, elhívták magukkal játszani, rajzoltak vele. Azt hiszem, ezért érdemes csinálni ezt a remek programot! Köszönjük!
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Kit miért tartok a barátomnak?
Ezzel a kérdéssel kezdtük az órát. Mindenkinek szüksége van barátra,de nem lehet mindenki a barátunk. Ki is a barát?
Aki:őszinte,szeret, elfogad, nevet velem,figyel rám,segít,megért,bízik bennem. Volt olyan gyerkőc, aki azt mondta,hogy neki a kutyusa a barátja.Ha haza megy az iskolából, akkor neki meséli el, milyen jegyet kapott. Készítettünk szmájlikat,és megalkottuk a havi feladatot.
Állatbarátok csoportja
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A foglalkozás keretében arról beszélgettünk,hogy milyen fontos mindenki számára a társas kapcsolatok megléte. Elmondták,hogy mennyivel gazdagabbá teszi az életüket a jó társaság, a barátok megléte. A mese meghallgatása után egyéni beszámolók keretében mesélték el élményeiket.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az órát beszélgetéssel kezdtük, majd a gyerekek megosztottak egymással egy-egy jó hírt. Ezeket zenehallgatás közben lerajzolták. Ezután készítettünk egy „jó hírem van ládikát”, melybe mindenki elhelyezte a saját üzenetét. Az óra jó hangulatba telt, a végén pedig meghallgattuk a hónap dalát.
Mohács, Meixner Ildikó EGYMI 4. osztály
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az órát a barátságtánc koreográfia ötletelésével indítottuk. Természetesen vannak bevállalósabb, bátrabb gyerekek, akik nem sokat kérették magukat, s hamar ötletekkel rukkoltak elő, csoportokba verődve. Majd egyenként kiállhattak a Jó hírem van szlogennel, s megismertethették az osztály tagjait egy olyan történettel, ami nekik valamiért örömet, vidámságot, boldogságot jelentett. Egyenként társaikhoz mehettek és kifejezhették örömüket az iránt hogy egymás barátai lehetnek. Végül egy tablót készítettek, ahol legjobb barátaikkal szerepelnek. Természetesen többször meghallgattuk a hónap zenéjét is, amely nekünk mindig örömteli pillanatokat szerez. 🙂