A Boldogság óra keretében beszélgettünk a társas kapcsolatoktól. Mennyire vagyunk képesek bízni a másik emberben? Milyen mértékben kötődünk társainkhoz? Milyen kötődéseink lehetnek? Készítettünk plakátokat. Kedvenc társaink az állatok kerültek fel a plakátokra.
Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogság óra keretében beszélgettünk a társas kapcsolatoktól. Mennyire vagyunk képesek bízni a másik emberben? Milyen mértékben kötődünk társainkhoz? Milyen kötődéseink lehetnek? Készítettünk plakátokat. Kedvenc társaink az állatok kerültek fel a plakátokra.
Októberben a barátságról beszélgettünk kis óvodásainkal. A nagycsoportos gyerekek már szépen tudnak összedolgozni, ezért szerencsére nem volt nehéz megérteniük ezt a témát.
Mivel az óvodában Márton napra készülődtünk, így a hozzá fűződő mesékkel hangolódtunk rá a társas kapcsolatokra. Megbeszéltük, hogy miért jó egymás megsegítése, és miért is jó az, ha a barátainkkal együtt tudunk építeni, vagy alkotni valami szépet. Kis óvodásaink az udvaron szorgosan összeszedték a leveleket, hogy azután együtt mókázhassanak benne. Később a rajzasztalnál, és az építőkockákkal bontakoztatták ki tehetségüket. Nagyon solat nevettünk, és játszottunk együtt.
A hónap feladatai közül most a százlábút választottuk kis csapatommal.
Mivel ez a hónapunk a betegség jegyében telt sok hiányzóval az előző osztályom kis diákjai segítettek nekünk a kivitelezésben, ami igen vidám hangulatban telt.
A társas kapcsolatok nagyon fontosak. A gyerekekkel a Bunny c. kisfilmet megnézve, rögtön rájöttünk, mennyire is fontos, hogy jól, kedvesen bánjunk embertársainkkal, társainkkal. Nem csúfolhatjuk azért, mert szemüveges, esetleg hallókészüléket hord, vagy más egyéb külső különbözősége van. Úgy kell elfogadnunk, ahogy van az a személy és támogatnunk, bátorítanunk kell abban, hogy magabiztosan, önbecsüléssel, bátran viselje ezt a megkülönböztető jelet.
A százlábú játék némi kihívás volt számunkra, megbízni a másikban, hogy megtart. Többedik próbálkozásra már könnyen ment, és a gyerekek megértették a feladat lényegét is.
Az állat összetartását bemutató rövid kisfilmeket a gyerekek ámulattal nézték, csodálták, mennyire összetartóak az állatok is. Ezt követően elkészítettük repülő madarainkkat, melyek remekül repültek és sok közös, örömteli pillanatot hoztak az osztályba.
Az e havi boldogságóra témája a társas kapcsolatok voltak. Csoportunk a második tanévet kezdte együtt, így már alakulóban vannak baráti kapcsolatok, együtt játszó kis közösségek.
A téma bevezetését, relaxációs gyakorlattal kezdtük, mely során megtapasztalhatták a gyermekek, milyen jó érzés egymás kedves megérintése.
Csoportunkban fontos feladatunk a közösségi érzés erősítése, a társas kapcsolatok erősítése, ezért a hét folyamán még kiemeltebb figyelmet fordítottunk az egymásra való odafigyelésre, a kapcsolatok ápolására, az együtt töltött idő fontosságára.
A téma feldolgozása során különböző közös tevékenységeket szerveztünk, minden nap meghitt beszélgetések során jártuk körül a témát. Mindenki elmondta ki a barátja, mi az, amit szeret benne.
A „Hogy vagy kedves barátom” játékkal, érdeklődtünk egymás iránt, mely a gyermekeknek nagyon tetszett.
Mozgásos játékok játszásával Fészekfogó, Ragacsjáték mélyítettük az egymás iránti tolerancia, az egymásra való odafigyelés készségét.
A gyermekeknek bábjelenet játszásával mutattam be, milyen érzés, ha valakit kiközösítenek a játékból, a jelenet mondani valóját közösen megbeszéltük. Ezután minden gyerek figyelt arra, hogy mindenki bekapcsolódhasson az egyes játéktevékenységekbe.
Közösen elkészítettük a csoportunk „Barátságláncát”, mindenki kiszínezte a barátját és együtt felragasztottuk a láncunkra. Tudjuk, ha ránézünk, hogy a Nyitnikék csoportba jó barátok járnak.
Közös tánccal, párválasztós játékkal csuda jó hangulatban telt a hetünk. A Szervusz kedves barátom…, Az elvesztettem zsebkendőmet… című dalos játékok nagy sikert arattak. A játékok közben, észrevétlenül végül olyan párok is kialakultak, akik egyébként ritkán játszanak együtt.
A hét slágere Bagdi Bella: Ha boldog vagy című száma lett. A gyermekek önfeledten táncoltak rá, nagyon tetszett nekik.
Mindenki készített képeket magáról a kedvenc állatával, és azokból készítettünk montázst
Mindenki készített képeket magáról a kedvenc állatával, és azokból készítettünk montázst
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ebben a hónapban nehézségekbe ütközött a program megvalósítása, mert nagyon sok volt a beteg gyermek, és az osztály egy része karanténba került. Így a társas kapcsolatok gyakorlása című témakört személyesen 4 gyermekkel tudtuk elvégezni. A gyerekek a kialakult helyzet miatt nagyon izgatottak voltak, minden nem hagyományos feladatot fokozott izgalommal fogadtak. A foglalkozás elején a ráhangolódásban igaz- hamis játékot játszottunk babzsákok segítségével. Otthoni házi feladat keretében pedig különböző anyagokat kellett gyűjteni a mezítlábas lépegetőhöz. Ezt a feladatot a gyerekek nagyon várták, tetszett is. A következő napon megalkottuk a mezítlábas lépegetőt. Jókedvűen vették birtokba a játékot, a segítségadást gyakorolni kellett előtte, mert nem tudtak használható segítséget adni egymásnak. Nehezítette a játékot, hogy kötelező a maszk használata, amit tetéztünk a szem bekötésével. A gyerekek nem láttak, a levegővétel is nehezített volt, és a feladat is nagy figyelmet kívánt. Ez olyan nem várt állapotot idézett elő a gyerekeknél, ami kisebb balesethez vezetett a játék során (orrvérzés egy összefejelés miatt). A állapotok rendezése után megbeszéltük a tanulságokat.
Kis csapatommal először felidéztük az optimizmus gyakorlásával kapcsolatban végzett tevékenységeket és azok tapasztalatait: jobb optimistán hozzáállni ahhoz, amit az élet ad, és az, hogy milyennek látjuk az életet, nagyban függ attól is, hogy mire koncentrálunk a velünk, körülöttünk történő eseményekből. Ehhez segítségül hívtam azt a mesét, amit Bajzáth Mária mondott el előadásában a II. Pozitív Pedagógiai Konferencián a két vándorról és a városkapuban álló bölcsről, aki mindkét vándornak tulajdonképp azt mondta arról, hogy mit találhat majd a városban, ahova belép, amit addigi életében is megtapasztalt, hiszen az új helyen is csak azt fogja észrevenni, amit korábban is. Megbeszéltük, hogy az a vándor, amelyik csupa rosszat kapott az élettől, javíthatna lelki állapotán azzal, ha a szemléletét átformálná, és inkább a vele történő jó dolgokra figyelne fel.
Ezek után elkezdtük új témánkat, a társas kapcsolatokat. Beszélgettünk arról, hogy a mai világban, amikor ott a „kütyü” a kezünkben, nézhetünk rajta filmeket, hallgathatunk zenét, játszhatunk digitális játékokat, lájkolhatjuk a többieket… hopp! … ehhez már kellenek mások is. Szóval kellenek-e társak nekünk, és ha igen miért? Felidéztük, mikor van nagy szükségünk a barátokra, családtagokra, egyáltalán társakra. Milyen jó, ha elmesélhetjük nekik, ami fáj, ha ott állnak támogatóként a küzdelmeinkben, és persze, az örömeinket is milyen jó megosztani másokkal.
A következőkben különböző típusú kamaszokat ábrázoló rajzfigurákat tettem eléjük. Egy kis cetlire mindegyikhez oda kellett írniuk, hogy mi jellemző rájuk leginkább, milyen embertípust képviselnek, majd sorba kellett rakniuk aszerint, hogy melyiknek lehet a legtöbb és a legkevesebb barátja. Megbeszéltük miért gondolják így, és hogy van-e lehetőségük ezeknek a tiniknek másképp viselkedniük, és ennek megfelelően több barátot szerezniük. Arról is szóltunk, hogy nem a barátok mennyisége a fontosabb, hanem az embertársi kapcsolatok a minősége. Lehet valakinek kevesebb igaz barátja, és szintén neki, vagy valaki másnak meg sok felszínesebb pl. haveri kapcsolata.
A foglalkozás további részében azt vizsgáltuk, milyen is egy jó barát? Két csoportra osztottam őket, és kaptak egy-egy történetet, amit elő kellett adniuk, és a másik csapatnak el kellett mondania a tanulságokat. Az első történet a kecskepásztorról szólt, ahol azt láthatták, átfordítva az emberi kapcsolatokra a mesét, hogy valaki a régi barátait háttérbe szorítja, azért, hogy a kedvében járjon olyan más, még számára nem jól ismert embereknek, akiket a barátjainak szeretne megszerezni. A másik történetben a vadász nem bízik hűséges sólymában, mikor az olyan dolgot cselekszik, ami azt a látszatot kelti, mintha ellene volna, pedig csak egy nagy veszélyre akarja felhívni a figyelmét. A vadász ezt nem érti meg, és elüldözi magától a sólymot. Szerencsére kiderül az igazság, a vadász megbánja tettét, és a sólyom is visszatér. A diákok felismerték, hogy ennek a mesének az a tanulsága, hogy aki már sokszor tanúságát tette annak, hogy megbízhatunk benne, annak adjuk bizalmat akkor is, ha a látszat ellene szól.
Végül arra kértem őket, hogy keressenek meg egy olyan barátot vagy családtagot, akit nagyon szeretnek, de már rég találkoztak, és szervezzenek meg egy közös programot vele. Kiszínezhető meghívókat is osztottam ki nekik ehhez, hogy még kedvesebb meglepetés legyen a meghívott számára, és remélem, a diákjaim is újra élményekkel telve mesélnek majd erről, mint a hálaüzeneteket átadása után.