A gyakorlatok közül az Elismerő levelet több személynek is elkészítették a gyerekek. A legjobb barátjuknak, padtársuknak, sőt annak a kisgyermeknek, akivel a legkevesebbet játszottak ebben a tanévben. A levélkék átadása titokban történt, a tartalmukat sem ismerem. De beszámoltak arról a jó érzésről, amit aközben éreztek, míg a levélkéket írták.
Elkészítettük az osztályunk Jó hír tablóját. A hírek magukért beszélnek.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap dalának meghallgatása után mindenki leírt egy jó hírt egy lapra, majd összehajtogatva egy dobozba raktuk. Mindenki nagyon kíváncsi volt a többiek jó hírére. Éljen kiáltással üdvözöltünk minden jó hírt. A barátságtáncot nagyon élvezték a gyerekek. Minden csoport vidáman oldotta meg a feladatot. Elismerő levél írásával folytattuk az órát. Minden gyerek mosolyogva írta ezeket a leveleket. Aki tudta átadta a levelet az osztályban, de bőven akadtak akik osztályon kívüli személynek szánták. Ők később kézbesítették levelüket. Nagyon szerették a tanulók a csak tekintettel játékot. Zárásként beszélgettünk arról, hogy milyen fontosak a társas kapcsolatok ilyen időben is, mint a világjárvány.
A levélírás varázsa
Az óra első részében a társas kapcsolatok fontosságát emeltük ki. megbeszéltük, hogy az ember ősidők óta késztetést érez, hogy kommunikáljon másokkal. Ennek legelterjedtebb módja a beszéd, bár, ha valaki nincs jelen, azzal ez elég nehéz. Később, az írásbeliség fejlődésével az ember jeleket írt papírra, kőre vagy bármi más könnyen elérhető dologra.
A kommunikációs eszközöket tekintettük át. A gyerekek ügyesen használták történelemtudásukat akkor, amikor az ősember barlangrajzait említették. Filmekben láttak már füstjekkel értekező indiánokat, személyes hírvivő futó által átadott üzenetet, postagalambot, titkosírást. Személyesen tapasztalták már a telefonálást, elektronikus üzenetek használatát, ahol a címzett azonnal látja a neki szánt írást.
A kapcsolattartás gyakori eszköze a levél. Sajnos a mai időkben egyre ritkábban fordulunk a hagyományos, kézzel írott levelek felé az elektronikus kommunikáció térhódítása miatt. A levélírás a kommunikációs kultúránknak szerves része. Írásban sokkal nehezebben fejezzük ki magunkat. A gyerekekkel beszélgettünk a kapcsolattartás fontosságáról. Kiemelték, hogy a szeretteikkel, barátaikkal való kapcsolattartás nagyon fontos nekik. Levelekkel ritkán szoktak találkozni, azt is főleg a szülőknek érkező hivatalos iratok formájában.
Beszélgettünk a hagyományos levélírásról. A gyerekek elmondták, hogy még nem írtak levelet. Az órán volt három hiányzó. Megbeszéltük, hogy nekik írunk képeslapot, amit fel is adunk nekik postán. A gyerekek megbeszélték ki kinek írja a kedves sorokat. Csillogó szemmel figyelték, követték ahogy mutattam nekik a táblánál a levél címzését és írását. A gyerekek azt mondták, hogy ezekben a levelekben a lelkük is benne lesz, mert amig írták a beteg társaikra gondoltak. Irigykedve mondták, hogy milyen jó lesz azoknak akik kapják, mert kitehetik az asztalukra.
Közösen elmentünk a postához. A vírushelyzet miatt nem tudtunk bemenni, hogy megmutassam hol vásároljuk a képeslapot és a hozzá tartozó bélyeget. Erről a posta előtt beszélgettünk. Nagy érdeklődéssel hallgatták, hogy a megírt és felbélyegzett küldeményt bedobjuk a postaládába, a posta pedig teszi a dolgát, kézbesíti a levelet.
A beteg gyerekek nagyon örültek a képeslapoknak. Amint megkapták írtak a csoportunkba és megköszönték, hogy gondoltunk rájuk. A szülők nagyon örültek a levelezésnek. Mindenki azt jelezte vissza, hogy a gyerekek otthon izgatottam tartottak beszámolót az óránkról.
A gyerekek megtapasztalhatták a papír alapú levelezés varázsát. Ma már egyre elterjedtebb az E –könyvek vásárlása, elektronikus levelezés használata. Sajnos, egyre fogy a papíralapú, könyvet vásárlók száma. Lassan elfelejtjük, hogy a könyv illata ugyan olyan varázslatos, mint a levelek, képeslapok illata. Fontos, hogy haladjunk a korral, de ne feledkezzünk meg levélpapírra írt levelek szépségéről, ugyan így ne feledjük, hogy a kézbe vett könyvek varázsát semmi, de semmi nem pótolhatja.
Csoportunkban most vannak kialakulóban a baráti kapcsolatok, a gyermekek életkorából fakadóan még csak puhatolóznak, ismerkednek. Éppen ezért rengeteget játszunk együtt, kisebb csoportokban. Novemberben páros tevékenységeket is végeztünk, a gyermekek tornáztak, táncoltak a barátaikkal. A táncot mindig nagy öleléssel fejezték be. Nagyon élvezetesnek bizonyult, amikor „lefotózták” egymást és a nagyméretű csomagolópapíron, pajtásuk körbe rajzolt alakját színezték, alakították. Az életnagyságú „fotók” címe: Ő a legjobb barátom!
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A társas kapcsolatok témáját 3 órában dolgoztuk fel. Kezdetnek a leírt elméletet segítségül véve bevezettük a témát. Megbeszéltük, hogy kik a társaink, kikkel kerülünk egy nap kapcsolatba és mi kell ahhoz, hogy egymással békében és szeretetben élhessünk.
Ezután mindenki megfogalmazott két dolgot, eseményt, ami boldoggá tette. Ezt egy közös jelzéssel, három tapssal vettük tudomásul, ezzel is kifejezve azt, hogy osztozunk az örömében.
A gyerekek lerajzolták ezeket az élményeiket, majd beledobták a „Jó hír ládikába”.
Elkészítettük a Pozitivity társasjáték által kínált kérdéskártyákat, ezekkel játszottunk egy jót.
Levezetésként meghallgattuk a hónap dalát is.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A társas kapcsolatok témáját 3 órában dolgoztuk fel. Kezdetnek a leírt elméletet segítségül véve bevezettük a témát. Megbeszéltük, hogy kik a társaink, kikkel kerülünk egy nap kapcsolatba és mi kell ahhoz, hogy egymással békében és szeretetben élhessünk.
Ezután mindenki megfogalmazott két dolgot, eseményt, ami boldoggá tette. Ezt egy közös jelzéssel, három tapssal vettük tudomásul, ezzel is kifejezve azt, hogy osztozunk az örömében.
A gyerekek lerajzolták ezeket az élményeiket, majd beledobták a „Jó hír ládikába”.
Elkészítettük a Pozitivity társasjáték által kínált kérdéskártyákat, ezekkel játszottunk egy jót.
Levezetésként meghallgattuk a hónap dalát is.
A novemberi hónap témája a társas kapcsolatok, melyre a Ficánka csoportban nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen vegyes csoportról lévén szó, fontos, hogy a kicsik a nagyokkal és együtt egymással is jó kapcsolatot ápoljanak. Ez fontos a kedvező óvodai légkör biztositásához, a személyiségfejlődésük, valamint a társadalmi beilleszkedésük szempontjából is.
A téma felvezetéséhez elmondtuk a napi jó híreinket mindenki számára, ezáltal együtt örültünk a másik boldogságának.
Meghallgatták a Tavaszi ébresztő c. mesét a könyv 88.oldaláról. Ezek a mesélések mindig kellemes élmények a számomra, mert olyannyira gyermekközpontúak, hogy mindenki szivesen hallgatja, mindenki számára érthető, jól követhető és a mese végén mindig kapok egy nagy ölelést,amiért annyira tetszett nekik.
A mesehallgatás lezárásaként mindenki kapott egy szivecske formát, melyből barátságszivecskét készítettünk. Ehhez mindenki választott magának egy kisgyereket, akit a barátjának tart, odakisérte az asztalhoz, ahol befestette először a barátja, majd a saját tenyerét, amit belenyomdáztak mindketten a szivecske formába. Ezt később átadta a barátjának megindokolva, hogy miért tartja őt a barátjának.Volt, akit többen is választottak barátjuknak és volt, aki több barátot is választott magának. /Egész jó szociometriai vizsgálatnak is bizonyult ez a feladat, feltérképezve a társas kapcsolatokat a csoportban./
Az óvodai tevékenységek sok lehetőséget biztositanak a boldogságprogram alkalmazásához. Az ének foglalkozás során kialakitott kör jó alkalomnak bizonyult, hogy a barátok egymás mellé álljanak, párválasztós játékoknál, törekszünk arra, hogy mindenki sorra kerüljön, siessen párt találni magának. Ezek a játékalkalmak hozzásegítenek a közösségi érzés erősítéséhez is. Mindennapjainkat áthatja, hogy megpróbálunk odafigyelni egymásra, ha megbántunk valakit, bocsánatot kérünk, megvígasztaljuk.Varázsszavakat használunk: „kérem szépen”, „köszönöm szépen”. Igyekszünk példát mutatni és ezeket a figyelmességeket betartatni.
Törekedtetjük a gyerekeket az együttműködésre pl. együtt pakoljuk el a játékokat, segítjük a kisebbeket.
Elkészítettük a barátsággyűrűnket is: a kivágott emberfigurákat, ami őket jelképezte, barátságlánccá ragasztottuk össze, hogy a baráti társaságok egymás mellé kerüljenek.
Reggeli tevékenységeink megkezdése előtt, ráhangolódva az adott napra vagy épp levezetéseként az adott délelőttnek, hallgattuk meg és táncoltuk el Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutatsd meg… kezdetü dalt, melyet örömmel fogadtak és szivesen hallgatták.
Végül felkerült a Boldogság várához vezető út 3. lépcsőfokára a társas kapcsolatok jele is.
Bucsa Község Napközi Otthonos Óvoda
Téma: Barátság
Téma feldolgozása:
A csoporton belüli barátságok feltérképezése céljából választottunk témát.
Elsősorban az volt a cél, hogy megerősödjenek azok a kapcsolatok, melyek alakulóban voltak.
Ezt szolgálta a téma választásunk.
Abból a játékból indultunk ki, melyben a gyerekek állatparkot készítettek, majd utána megerősítettük a közös munka
során alakult kapcsolatokat. Ezt a barátok ujjlenyomataival rögzítettük, melyet később a fantáziájuk alapján egészítettek ki.
Az Advent időszakát hangsúlyozva kapcsolódtunk a ” Jónak lenni jó” programhoz és gyűjtögettük a cipős doboz kincseit.