Ebben a hónapban sajnos nagyon sok kis betegünk volt. Így voltak akik, nem tudtak a százlábú része lenni, de, ha mindenki itt lesz az iskolában megcsináljuk a nagy százlábúnkat. Nagyon óvatosak voltak. A feladat nagyon tetszett, sokat nevetgéltek közben, aztán helyet cseréltek és akkor már biztosabban merték a feladatot megoldani. Majd hajókat is hajtogattunk egymásnak és úgy eveztünk, hogy mindenkihez érkezzen egy csónak.
Társas kapcsolatok ápolása
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2021. november 12.
Résztvevők: 1. osztály, 4. osztály
Mozgás alapú relaxációval kezdődött a foglalkozás az elsősöknél. A téma bevezető beszélgetése nagyon motiválóan hatott a gyerekekre, hiszen a „Mi alapján választasz barátot?” szempontjait próbáltuk közösen összegyűjteni, melyben nagyon aktívan közreműködtek. Mesét (A róka és a farkas) olvastam fel, majd megbeszéltük a szereplők tulajdonságai alapján a történéseket, s tanulságot fogalmaztunk meg. Lerajzolták a tanulók a barátaikat, s közben a hónap dalát hallgattuk. A fagyott babzsák játékot is kipróbáltam velük. Nagyon megkedvelték, s azóta testnevelés órákon is szívesen játsszuk. A negyedikesekkel már rutinból megy a társaskapcsolatok téma, hiszen velük már sokszor beszélgettünk erről. Nagyon szeretik, szinte ez az a téma, ami legjobban megnyitja tanítványaimat. Tudják, hogyan cselekedjenek, hogy mindenkinek jó legyen. Ha épp konfliktus van, tudják mindig megbeszéljük. Fontos, hogy társas kapcsolataink minőségiek legyenek, s ezért bizony tenni kell. A tanulók számukra értékes ember tulajdonságait írták fel egy lapra (név nélkül), s jó érzés töltött el , amikor a számukra fontos emberek közé soroltak engem is. A fagyott babzsák játéka negyedik évfolyamon is sikert aratott. Nagy élvezettel játszották a gyerekek. Játék közben a hónap dalát hallgattuk . Az óra vége meditációval zárult. A hónap témája erősítette az egymásra figyelést és az egymáshoz való alkalmazkodást.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában. Első osztályosak vagyunk, nagyon fontos feladat a jó osztály közösség alapjainak letétele. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne.
A megtanultuk a a jerusalema táncot ami nagyon jól sikerült.
Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező monogramokat.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege”
Megváltozott világunkban, amikor be kell tartanunk a 1,5 méteres távolságot és maszkot kell hordanunk minden zárt helyen különösen nagy kihívás elé állít minket a társas kapcsolatok ápolása. Nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen fontos számunkra a család, a barátok, milyen fontosak a gyerekeknek a osztálytársaik. Ugyanakkor egy ilyen sosem látott, és várhatóan nem túl gyorsan véget érő krízisben kiemelten fontos a kapcsolatok érzelmi támogató funkciója: legyen, akivel megoszthassuk félelmeinket, szorongásainkat; legyen, aki tartja bennünk a lelket, akivel jól el lehet az időt tölteni, megbeszélni a napi örömöket, bánatokat.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából.A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást.Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket.De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
„ Az igaz barát ugyanott születik ahol a Hősök!”
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában. Első osztályosak vagyunk, nagyon fontos feladat a jó osztály közösség alapjainak letétele. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne.
A megtanultuk a a jerusalema táncot ami nagyon jól sikerült.
Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező monogramokat.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege”
Megváltozott világunkban, amikor be kell tartanunk a 1,5 méteres távolságot és maszkot kell hordanunk minden zárt helyen különösen nagy kihívás elé állít minket a társas kapcsolatok ápolása. Nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen fontos számunkra a család, a barátok, milyen fontosak a gyerekeknek a osztálytársaik. Ugyanakkor egy ilyen sosem látott, és várhatóan nem túl gyorsan véget érő krízisben kiemelten fontos a kapcsolatok érzelmi támogató funkciója: legyen, akivel megoszthassuk félelmeinket, szorongásainkat; legyen, aki tartja bennünk a lelket, akivel jól el lehet az időt tölteni, megbeszélni a napi örömöket, bánatokat.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából.A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást.Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket.De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
„ Az igaz barát ugyanott születik ahol a Hősök!”
Társas kapcsolatok
Hónapról hónapra várjuk a soron következő boldogságóra témáját. Novemberben a társas kapcsolatok témakörével foglalkoztunk.
Jól tudjuk, hogy kiemelten fontosak az emberi kapcsolataink. Társakra, barátokra nagy szükségünk van, mert nélkülük boldogtalanok, magányosak volnánk.
Mindezen ismeretek birtokában készültem a téma feldolgozására. Igyekeztem olyan pozitív légkört megteremteni, amelyben megtapasztalhatták a„Szükségünk van egymásra” fontosságát.
Repül a karom kezdetű relaxációs gyakorlattal indítottam a tevékenységet. A hónap dalával folytattuk, /Ha boldog vagy kezdetű/ mely a gyerekek nagy kedvence. Majd egy kis beszélgetést kezdeményeztem a barátságról, társak fontosságáról, hogy könnyebben hangolódjanak a témára. Megnevezték barátaikat, kikkel szívesen játszanak, és akire számíthatnak, ha szomorúak. A beszélgető kör után a Fecske meg a szalmaszál című mese meghallgatása következett. /A mese mondanivalója, üzenete egyértelműen rávilágít a társak fontosságára, azok szeretetére./ Majd ajánlást tettem a madárfészek elkészítésére, amit nagy lelkesedéssel fogadtak. A szükséges hozzávalókat ők maguk gyűjtögették az udvari élet során. /faágak, levelek, fű…/ Megbeszéltük, hogy a kis fészek otthont, melegséget ad a fiókáknak ugyanúgy, mint nekik a saját családjuk és otthonuk. Mindkét esetben biztonságot és védelmet jelent. Kiemeltük a madárkák támasznyújtó segítségét. A mese feldolgozását dramatizálással is segítettem. A meleg fészek relaxációval zártuk le ezen a napon a foglalkozást.
Más napokon a fészekfogó játékot többször is kérték. (testnevelés foglalkozáson, játékidőben)
Hogy minél több oldalról világítsuk meg a témát, a halacskás feladatban is kiemeltük a közösség fontosságát. Szükségünk van egymásra, hogy egymást tudjuk segíteni.
Csoportom nagy lelkesedéssel vett részt a különböző feladatokban. Úgy érzem kitűzött céljaimat sikerült megvalósítanom.
Ebben a hónapban egy új osztálytárs érkezett hozzánk. Ez még aktuálisabbá tette a hónap témáját.
Mindamellett, hogy ebben a hónapban is folytatódott iskolai szinten, hogy minden osztályból kiválasztjuk a hónap tanulóját, mi is sok érdekes dolgot csináltunk a gyerekekkel. Mivel már 3. osztályosok, sokkal inkább lehet velük már akár írásos munkákat is készíteni.
Megcsináltuk a Bolb-fa tesztet, melyek eredménye igen csak érdekesnek bizonyult.
Csapatépítős játékokat játszottunk, hogy az új gyermek minél hamarabb be tudjon illeszkedni, és mi is megismerhessük őt.
A társas kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben,főként a gyerekek mindennapjaiban.Mindenkinek kell,hogy legyen barátja akivel játszik,beszélget,jól érzi magát.Ezért a hónap témáját fiú-fiú,fiú -lány,lány-lány sziulett formák színezésével indítottuk.Megbeszéltük ki kivel szeret játszani,ki a barátja és miért.Felhívtam a gyerekek figyelmét,hogy színezés közben nagyon vígyázzanak el ne szakadjon papír,mert akkor vége a kapcsolatnak.A feladat végeztével, a csoport adventi koszorúján meggyújtottuk a gyertyát és a kandallónk melegénél csupa jó,érzelmes dologról beszélgettünk.Felvidítottuk Szomorú Szilárdot,hogy ne érezze magát egyedül,hiszen itt vagyunk neki mi,akikkel énekelhet,játszhat,mosolyoghat!Az adventi készülődés,a meghittség,a szeretet,a lelki megnyugvás hatotta át a gyerekeket,annak tudatában,hogy mindennap mikor belépnek a csoportunkba,jó barátok veszik körül öket!
Nagyon sokat beszélgettünk az adott témával kapcsolatban, hogy milyen nagy szükség van az emberek életében a barátságokra, a barátokra. A foglalkozást kezdő énekléssel indítottuk Boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt. Felolvastam az osztálynak a Pöttömke piros vitorlása című mesét. Mindenki fűzhetett hozzá néhány gondolatot. Elkészítettük közösen a barátságvitorlásokat, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A vitorlásokat a batártoknak küldhették és mindenki elmondta miért pont annak vagy azoknak a gyerek(ek)nek küldi. A célom az volt, hogy elmélyítsem a gyerekekben a barátság érzését. Azt gondolom, hogy ez sikerült is. A gyerekek jó hangulatban voltak a foglalkozások idején és az azt következő időszakban is.
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel megismertettem a fészekfogó játékszabályát, melyet néhányszor eljátszottunk. Majd közösen megnéztük Kormos István: A fecske meg a szalmaszál című meséjét, amely nagyon tetszett a gyerekeknek. A beszélgetés során a nagyobbak következtettek arra, hogy a fecske egyedül nem tudta megmozdítani a szalmaszálat, de öten együtt már képesek voltak erre. Az összefogás csodákra képes. Az adventi első gyertyagyújtásunk alkalmával beszélgettünk a jó cselekedetekről, amivel felöltöztetjük a szívünket, a segítségadásról. Elmesélték a gyerekek, hogy ők is szoktak segítséget kérni és kapni. Egy felmerülő problémát, ha egyedül nem tudunk megoldani, milyen jó, ha van segítség, akitől megerősítést kapunk, mint a fecske a többi madártól. Közösen készítettünk egy halrajt a tengerben, mindenki készített több halat is. A képen jól látszik az összefogása a társas kapcsolatoknak.
A társas kapcsolatok fontosságának megbeszélését ebben a csoportban is egy reklámfilm (Kissanpur – Discovering Real Togetherness) megtekintésével kezdtük. Alaposan megbeszéltük, miként változott meg a szereplők viselkedése, lelkiállapota azáltal, hogy kapcsolatba kerültek egymással, közösen tevékenykedtek, közös célért küzdöttek.
Ezután áttekintettük emberi kapcsolataink sokrétűségét, és megoldottuk „Az én köröm” c. feladatot. (Sok minden kiderült ezáltal a gyerekek érzelmi kapcsolatairól!)
Az ezt követő foglalkozások témája a barátság volt. Saját példákon keresztül megbeszéltük, milyen az igaz barát, mit tehetünk azért, hogy jó barátok legyünk.
Kis plakátot készítettünk az osztályterembe emlékeztetőül, s nem maradhatott el a jól megérdemelt Pozitivity.