Társas kapcsolatink: család, barátok, környezet.
Szavak jelentése és magyarázata.
Irodalmi művek, zenék, filmek gyűjtése a témával kapcsolatban.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok alakulását a már ismert mesén kívűl egy kis fenyős történeten keresztül is megbeszéltük, melyben menedéket, eleséget és közös lakhelyet találtak a kis állatok. Nagyon tetszett a gyerekeknek az a magatartás, ahogy a kis fenyő befogadta az állatokat. Ők is elmesélték, miért is jó, hogy baráti kapcsolatok alakulnak ki, elmesélték, kinek ki a barátja és miért szeret vele játszani.
Egymás képének, jelének megmutatása után, barátkozós, kedveskedős táncot lejtettek gyermekeink.
„….- Barátokat keresek. Mit jelent az, hogy „megszelídíteni?”
Olyasmi, amit nagyon is elfelejtettek – mondta a róka.
-Azt jelenti: kapcsolatokat teremteni.”
/ Saint- Exupéry/
Exupéry Kis Herceg című művéből idézett gondolattokkal kezdtük novemberi témánkat. Beszélgető kört alakítottunk, ahol megbeszéltük kinek, mit jelent ez az idézet, illetve ki mit ért a társas kapcsolatokon. Többen azt mondták, hogy a legkönnyebb dolog a világon barátokat találni, egy kislány szembeszállt ezzel a gondolattal, Ő azt mondta: „ Igazi barátot nagyon nehéz találni, aki őszinte és ha baj van sem hagy cserben!” Egy kisebb vita alakult ki a barát fogalmáról is, de a beszélgetés végére eljutottunk odáig, hogy a jó kapcsolatokért sokat kell tenni és néha áldozatokat kell hoznunk. Ezek után közös tulajdonságok (őszinte, önzetlen, jó szívű, segítőkész) alapján párokat alkottunk. A párok kölönböző feladatokat végeztek:volt aki az interneten keresett képeket, barátságra keresett szinonímákat, volt olyan páros, akikkel szituációkat játszottunk szituációs kártyák segítségével ( jó és rossz kapcsolatok témakörben).
Sajnos a tervezett 4 perces játékot már nem tudtuk kipróbálni a megbetegedések miatt, de szabadidős tevékenységek során már alig várjuk, hogy kipróbáljuk.
Jobb velünk a világ!
„….- Barátokat keresek. Mit jelent az, hogy „megszelídíteni?”
Olyasmi, amit nagyon is elfelejtettek – mondta a róka.
-Azt jelenti: kapcsolatokat teremteni.”
/ Saint- Exupéry/
Exupéry Kis Herceg című művéből idézett gondolattokkal kezdtük novemberi témánkat. Beszélgető kört alakítottunk, ahol megbeszéltük kinek, mit jelent ez az idézet, illetve ki mit ért a társas kapcsolatokon. Többen azt mondták, hogy a legkönnyebb dolog a világon barátokat találni, egy kislány szembeszállt ezzel a gondolattal, Ő azt mondta: „ Igazi barátot nagyon nehéz találni, aki őszinte és ha baj van sem hagy cserben!” Egy kisebb vita alakult ki a barát fogalmáról is, de a beszélgetés végére eljutottunk odáig, hogy a jó kapcsolatokért sokat kell tenni és néha áldozatokat kell hoznunk. Ezek után közös tulajdonságok (őszinte, önzetlen, jó szívű, segítőkész) alapján párokat alkottunk. A párok kölönböző feladatokat végeztek:volt aki az interneten keresett képeket, barátságra keresett szinonímákat, volt olyan páros, akikkel szituációkat játszottunk szituációs kártyák segítségével ( jó és rossz kapcsolatok témakörben).
Sajnos a tervezett 4 perces játékot már nem tudtuk kipróbálni a megbetegedések miatt, de szabadidős tevékenységek során már alig várjuk, hogy kipróbáljuk.
Jobb velünk a világ!
Novemberi téma a társas kapcsolatok ápolása volt. Ehhez a témához jól kapcsolható volt a család témakör, hiszen a baráti kapcsolatok mellett, a családon belüli kötődések is a téma részét képezi. Relaxációs gyakorlatnak az „én hangom kezdetű gyakorlatot választottam. Elkészítettük a gyerekekkel a barátság láncot, amihez fiú-lány figurákat színeztek ki. A hónap dalát a Bagdi Bella cd-ről Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek nagyon szerették. A héten minden nap kérték, hogy hallgassuk meg és ennek a szövege és dallama is gyorsan a fülükbe „mászott”. Miközben hallgattuk és kísértük a mozgásokkal, valóban felszabadult, boldog gyerekeket láttam. Katica csoport lévén egy plüss katicát adtunk körbe a téma bevezetéseképp a kisbarátom hogy vagy játéknál. Ezt a játékot kiegészítettük egy másik alkalommal, amikor azt mondták a mellette ülőnek, hogy azt szeretem benned, hogy…. Természetesen első mondatot én kezdtem, hogy megérték a feladatot. beszélgettünk arról, hogy hogyan viselkedünk a barátainkkal, családtagjainkkal. Sokan nincsenek tisztában a közvetlen rokoni szálakkal (szülők, testvérek) és barátaikat, távolabbi rokonaikat is testvérüknek nevezik. Így miután beszélgettünk róla, elkészítették a szülői házat (előre kinyomtatott ház forma), melynek ablakaiba berajzolták a közvetlen családot. Szerettem volna velük elkészíteni a szociometriát is, de sajnos betegség miatt nagyon lecsökkent a gyereklétszám.
A gyerekek a mese meghallgatása után, összeszedték azokat a személyeket az életükben, akik: Gondoskodnak róluk, közös a hobbijuk és akinek elmondják a titkaikat. Majd felraktuk a Boldogságóra falra, úgy hogy kapcsolódjanak egymáshoz
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztályos tanulóinak fontos a társaskapcsolatok kialakítása, ápolása, dédelgetése. A társaskapcsolatok „Univerzumában” megtaláljuk a gyerekek számára fontos személyeket a szülőtől a barátokon keresztül a szomszédokig.
Az osztályban igazán mély barátságok szövődtek ez alatt a pár év alatt. Minden nap bizonyítják ezt, de ezen az órán elkészítették a legjobb barátjuknak a “barátság rajzot”. A hónap dalának meghallgatása után elővették a “Barátságtelefont” és hívtuk a barátunkat. Az órát tánccal zártuk.
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Beszélgettünk a jó barát jellemzőiről az ajánlott mese kapcsán. Összegyűjtöttük, elhelyeztük a társas kapcsolatainkat a sablonban. Megismerték a társas kapcsolatok előnyeit. Szituációs gyakorlat során párosították a helyzethez illő udvarias mondatokat. Meghallgatták a hónap dalát, végül meditáltunk.